Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 1245 - Hur fungerar belastningsvakten?  (läst 4604 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
1245 - Hur fungerar belastningsvakten?
« skrivet: 03 augusti 2015, 07:42:40 »
Hur fungerar belastningsvakten? Hindrar den start av eltillskott? Hindrar den start av VP? Stannar den VP om total ström överskrider inställd säkring?

Anledning till min fråga är att vi ska installera en avloppskasun med tillhörande pump. Den senare drar över fyra kW, så på vinterns kallaste perioder finns en stor risk att total belastning på mina stackars huvudsäkringar vida överstiger vad de kan hantera. Frågan är då om VP är snabb att stänga av sig när avloppspumpen startar, eller om jag blir tvungen att montera en belastningsvakt även där.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: 1245 - Hur fungerar belastningsvakten?
« Svar #1 skrivet: 03 augusti 2015, 07:52:55 »
Belastningsvakten påverkar inte pumpen, den kopplar ner elpatronerna stegvis när det behövs.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: 1245 - Hur fungerar belastningsvakten?
« Svar #2 skrivet: 03 augusti 2015, 10:21:39 »
Tackar!
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: 1245 - Hur fungerar belastningsvakten?
« Svar #3 skrivet: 04 augusti 2015, 19:51:13 »
Finns det någon möjlighet att styra en extern förbrukare med den inbyggda effektvakten i 1245? Det står inget i manualen, men jag har en gammal manual och ny mjukvara...
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: 1245 - Hur fungerar belastningsvakten?
« Svar #4 skrivet: 04 augusti 2015, 21:02:38 »
Vet inte om det finns ngn utgång på ngt av pumpens kort man skulle kunna hacka om man är löjligt kunnig och har mycket fritid. Men pumpen anpassar sig till husets förbrukning, så vrålar din externa förbrukare på med en massa kräm så "styr"/stryper den snarare pumpen så du slipper skjuta huvudsäkringar till huset.

En extern/fristående lösning är nog lättare att styra din externa förbrukare med, ngn av Rickards tänger/elmätare kanske kan vara en bra början och sedan snickra ihop en hallonpaj eller annan mikrodator att styra on/off på din externa förbrukare?
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
SV: 1245 - Hur fungerar belastningsvakten?
« Svar #5 skrivet: 04 augusti 2015, 21:43:39 »
Här är ett exempel på en 2 stegs belastningsvakt. http://www.coala.se/?p=2&n=8

Jag har en sÃ¥dan i min central pga en del problem med blÃ¥sta huvudsäkringar med gamla värmepumpen.  Efter bytet av värmepump 2009 bryter den i huvudsak enbart bort bastuaggregat när man bastar och tex tvättmaskinen gÃ¥r samtidigt och vp startar.   Har inte blÃ¥st en huvudsäkring sen 2008 dÃ¥ belastningsvakten installerades.
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad micke e

  • försöker iallafall
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: karlskoga
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • bergvärmepump
SV: 1245 - Hur fungerar belastningsvakten?
« Svar #6 skrivet: 23 augusti 2015, 00:51:43 »
sitter inte sensorerna på inkommande? pumpen drar ju det den drar när bara pumpen går utan el tillskott(bortsett från styrda cp,)den kommer ju att reglera ner ev elpatroner när du överskrider inställd max belastning eller?
hus i Karlskoga byggt -33  boyta ca 110 m2 tilläggs isolerad  45 mm med nya 3 glas fönster värms till ca 22 gr med 7 st skapliga sektionradiatorer radiatorer. ny installerad golvvärme i källaren ca 40 m2, urgrävt med 80 mm s 300 skivor under ( dubbla 40 mm).värmer till 18-20 gr.
värmer även ett hyggligt isolerat garage till ca 10 gr 150 mm s 80 skivor under. all golvvärme är 20 mm slang tot ca 300 m slang.
som värmekälla har jag en nibe 1245-10 500l arbetstank 210 m borrhål, all golvvärme är installerad som ett system via kulvert till garaget med egen cp (ej styrd av bvp) samt en blandningsventil för att hålla nere tempen till golvvärmen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 1245 - Hur fungerar belastningsvakten?
« Svar #7 skrivet: 23 augusti 2015, 09:38:07 »
Hej!
Hur kommer cirkpumpen i avloppskasunen jobba?
Om den inte går alltför långa perioder så klarar tröga säkringar överbelastning ett tag.
Belastningsvakten i 1245 stänger säkert elpatron när cirkpumpen drar igång, kompressorn drar max 2 kW så 16 A huvudsäkringar ska klara detta och lite till.
Jag misstänker att du är orolig för vad som händer om tvättmaskin eller diskmaskin går samtidigt, men jag skulle nog ändå vänta och se en vinter om detta inte funkar?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: 1245 - Hur fungerar belastningsvakten?
« Svar #8 skrivet: 23 augusti 2015, 22:59:42 »
En avloppspump som drar 4 kw  Sc:,h till en villa??
ska du verkligen ha en sån stor pump?
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: 1245 - Hur fungerar belastningsvakten?
« Svar #9 skrivet: 31 augusti 2015, 21:33:48 »
Hej!
Hur kommer cirkpumpen i avloppskasunen jobba?
Om den inte går alltför långa perioder så klarar tröga säkringar överbelastning ett tag.
Belastningsvakten i 1245 stänger säkert elpatron när cirkpumpen drar igång, kompressorn drar max 2 kW så 16 A huvudsäkringar ska klara detta och lite till.
Jag misstänker att du är orolig för vad som händer om tvättmaskin eller diskmaskin går samtidigt, men jag skulle nog ändå vänta och se en vinter om detta inte funkar?

Skulle tro att jag kan ha ganska korta tömningstider. 1,34 l/s @ 48m  med fullt mottryck, sÃ¥ kanske sju max Ã¥tta minuter om dagen?
Jag vet ju att jag ligger väldigt nära belastningsgränsen pÃ¥ vintern. Alla hushÃ¥llsmaskiner mÃ¥ste ju gÃ¥ exakt samtidigt av nÃ¥gon underlig anledning  ::)

En avloppspump som drar 4 kw  Sc:,h till en villa??
ska du verkligen ha en sån stor pump?
cc

Tack CC, äntligen nån som håller med mig. Jag tycker också att det är en löjligt gigantisk pump, men han som räknar och säljer menar att kommunens mottryck på 20m (= 2 Bar om jag fattat rätt?) kan bli besvärligt. Teorin är väl att de vid häftiga skyfall kan få så mycket inläckage att pumparna går flera dagar i sträck, vilket i sin tur skulle göra att våra pumpar får svårt att komma ut på nätet. De har en mindre pump som jag tror skulle funka, men då menar han att den pumpen skulle ligga för nära dödpunkt. De har även föreslagit en liten skruvpump (de ger högre tryck men mycket lågt flöde) men den är jag skeptisk till då flödet i ledningarna skulle bli dåligt. Önskar att jag kunde räkna på detta själv, men jag har bara diagram o kika på och det är ju inte så lätt att säga emot ett proffs :(
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 1245 - Hur fungerar belastningsvakten?
« Svar #10 skrivet: 01 september 2015, 22:15:25 »
Skulle tro att jag kan ha ganska korta tömningstider. 1,34 l/s @ 48m  med fullt mottryck, sÃ¥ kanske sju max Ã¥tta minuter om dagen?
Jag vet ju att jag ligger väldigt nära belastningsgränsen pÃ¥ vintern. Alla hushÃ¥llsmaskiner mÃ¥ste ju gÃ¥ exakt samtidigt av nÃ¥gon underlig anledning  ::)

Jag skulle nog påstå att har du tröga säkringar är det inga problem.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 502
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!