Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: BorrtillstÃ¥nd i Stockholm  (läst 3842 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Avalanche

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Farsta
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Borrtillstånd i Stockholm
« skrivet: 25 oktober 2005, 23:13:38 »
Jag har sökt borrtillstånd hos Miljöförvaltningen. I går damp det ner ett brev från dem där jag uppmanas komplettera min ansökan med ett underlag där jag ska redovisa "hur avsedd lokalisering av borrhål är det lämpligaste vad beträffar lokaliseringsprincipen och hushållningsprincipen." (Dessa principer återfinns i miljöbalken.)

Är det någon på detta eminenta forum som fått motsvarande puck i knät från kommunen?
2 1/2-plans gavelradhus i Farsta. Thermia TWS 6 kW sedan 2005-12-22, 130 m borrhål. Tidigare tot. 28.500 kWh/år - nu?!

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Borrtillstånd i Stockholm
« Svar #1 skrivet: 26 oktober 2005, 09:46:06 »
Be att avsändaren förklarar sig. Be om exempel.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Borrtillstånd i Stockholm
« Svar #2 skrivet: 26 oktober 2005, 10:16:31 »
Lite svårt att översätta allmänna principer till ditt konkreta fall men här är i alla fall ett försök.

Lokaliseringsprincipen innebär att platsen där verksamheten bedrivs ska vara lämplig frÃ¥n miljösynpunkt. I Stockholm kräver man 20 meter mellan borrhÃ¥len för att de inte skall pÃ¥verka varandra. Det kanske räcker med att visa att det tilltänkta borrhÃ¥let kommer att ligga mer än 10 meter frÃ¥n tomtgränsen. 

Hushållningsprincipen innebär att verksamhetsutövaren ska hushålla med råvaror och energi samt sträva efter återanvändning och återvinning. Det faktum att en värmepump skall installeras borde väl räcka för att uppfylla det.

Förslår att du ringer och talar med den som undertecknade brevet. Handläggarna brukar ge vettiga svar när man kontaktar dem. Undrar om det inte mycket handlar om en formalitet, att lagen kräver att uppgifterna skall lämnas.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Borrtillstånd i Stockholm
« Svar #3 skrivet: 26 oktober 2005, 10:53:20 »
Fick liknande "puck" i knäet för en Brf fastighet på Södermalm i Stockholm. Kollade med avsändaren, som angav 20m från tomtgräns för att klara nedkylningseffekt till andra eventuella borrhål.

Dock "sket sig" allt iallafall, eftersom det behövs 100m borra/lägenhet. Med dessa regler hade vi plats för ett borrhål, som skulle vara 5.500m djupt.

Kanske skulle lägga till, att med dessa regler har ingen hittills fått borrtillstånd i Stockholms innerstad.
« Senast ändrad: 26 oktober 2005, 10:55:02 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Borrtillstånd i Stockholm
« Svar #4 skrivet: 27 oktober 2005, 09:34:00 »
I ditt fall är kanske VP en omöjlig lösning. Dock, dessa 20 meter ifrån tomtgräns, varifrån kom den siffran? Var det möjligen handläggarens egna uppfattning? Därför bör man i förekommande fall fråga efter handläggarens underlag. Alltså, var kan jag läsa om detta?
Denna taktik använde jag mig av för flera år sedan, när en handläggare ville inbilla mig att jag inte fick gräva ner min oljetank.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Borrtillstånd i Stockholm
« Svar #5 skrivet: 27 oktober 2005, 10:43:50 »
Ja, det var handläggaren's egna uppgifter till mig och han hänvisade till praxis.
Jag vet inte om praxis var baserat på tex nedkylningseffekt av kringliggande berg eller någon slags "skyddszon" för anläggningar intill tomtgräns i allmänhet.

Jag gav upp när jag insåg att det skulle behövas en 5.500m borra. (Eller ett antal 1.000m borror närmare tomtgränsen.)
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Borrtillstånd i Stockholm
« Svar #6 skrivet: 28 oktober 2005, 09:06:39 »
Ja, det var handläggaren's egna uppgifter till mig och han hänvisade till praxis.


Praxis är som regel handläggarens egna synpunkter, vilka naturligtvis inte alltid behöver vara felaktiga. Det är dock klädsamt om han/hon öppet redovisar bakgrunden utan att man behöver ställa en särskild fråga.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Borrtillstånd i Stockholm
« Svar #7 skrivet: 28 oktober 2005, 09:55:30 »
Hur vet man att praxisen om 20 meter mellan borrhÃ¥len är tillräckligt stort avstÃ¥nd om medelvärdet av  energiuttaget är 22000 kWh/borrhÃ¥l och Ã¥r

Man brukar ju anse att det ska vara minst 20 meter mellan i borrhålen - åtminstånde om det rör sig om uppvärmning av villor

Nu när det blir ganska vanligt med bergvärme även i tätbebyggda stdsdelar - med en genomsnittlig tomtstorlek på kanske 400 m2 - kommer frågan om om 20-metersregeln är väl fundamenterat i form bra teoretiska modeller och dkumenterade, seiösa, mätdata.

Någon som vet / äst in sig / kan ge referenser till dokumentation ?
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Borrtillstånd i Stockholm
« Svar #8 skrivet: 28 oktober 2005, 10:26:06 »
Såhär skrev Norrlänning 2.0 för ett år sedan:


Geotech pratar också om att man, för att kompensera för utkylningen vid borrhål, även vid 20 meters avstånd bör öka djupet på hålen,dock så hänger de upp detta kring en undersökning som gjorts kring en mängd installationer på små tomter och dess inverkan på varandra..här är det två hål som "stör" varandra, dock så tycker jag kompensationsdjupet låter ok, om större delen är aktivt djupt
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!