Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Polar edition 109 + ecoel 1550. Lite frÃ¥gor.  (läst 3756 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pitepalt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Polar edition 109 + ecoel 1550. Lite frågor.
« skrivet: 15 juli 2009, 10:41:24 »
Hej! Hittade igen det här forumet och hoppas att nÃ¥gon vill vara vänlig och hjälpa mig lite. Har nyligen fÃ¥tt installerat grejerna enligt ämnesraden. Hittar ingen info om polar edition 109. När vvs:arn och el:arn var här och installerade sÃ¥ kom dom fram till att elkabeln till pannan mÃ¥ste bytas för att kunna köra den för fullt men dom trodde inte det skulle behövas mer effekt än max 9kw. Ifall det inte skulle räcka sÃ¥ skulle jag höra av mig och fÃ¥ det fixat... Men ju mer jag läser här sÃ¥ känns det som att max effekt kanske skulle behövas? Har ett 126 m2 1½ plansvilla med totalyta pÃ¥ 236 m2. Beräknad elförbrukning inkl hus.el är 39000 KWh. Huset är beläget i PiteÃ¥ sÃ¥ det kan blir rejält kallt  ;)

Sen har jag läst och försökt förstå hur mina inställningar bör vara men jag får inte kläm på det. Som det är inställt nu så har vi lutning 50 och elpanna 50 grader och nedre 30 grader. Sen är effekten inställd på övre max 3 KW och nedre 0 KW. Känns inte riktigt rätt. Varför är det satt 0 KW på nedre? Borde väl ändå inte gå sålänge pumpen går?

Går inte att ställa in eco air polar edition i menyn heller. Det jag gjort är att välja eco air och ställa ner den till -20. Har jag gjort rätt då?
« Senast ändrad: 15 juli 2009, 10:48:12 av pitepalt »

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Polar edition 109 + ecoel 1550. Lite frågor.
« Svar #1 skrivet: 15 juli 2009, 11:57:04 »
Det ska stå EcoAir där, att du har Polar edition spelar ingen roll.

Nedre pannan ska givetvis stå på 6kW och inte 0kW. Den patronen kopplas automatiskt bort när du väljer värmepump tillåten i inställningar, och när värmepumpen kopplas bort, antingen i inställningarna eller när det blir för kallt ute, så kopplas nedre patronen automatiskt in, förutsatt att den inte är satt till 0kW.

Temperaturen på nedre patronen bör ställas till temperaturen som är i pannan när pumpen lägger av, sätt den till 50º tills du vet vilken temperatur det är. Det har ju ingen betydelse så länge pumpen är tillkopplad.

Övre patronen bör stå på 6kW eller 9kW beroende på om du har 16A eller mer än 16A på huvudsäkringen. Prova sedan med att sätta ner tempen till 45º. Dessutom kan du prova med att koppla bort övre patronen, sätt den till 0kW, och se om du klarar varmvattnet utan hjällp av den. Får du varmvattenproblem, kopplar du in patronen igen eller testar att använda "Exrta varmvatten" läs i manualen till pannan. Du verkar ha låg framledningstemperatur, men sommartid borde du klara dig utan elpatronen när pumpen bara kör för varmvattnet. Vinterhalvåret kan bli svårare, då kan du behöva patronen, om du inta kan fixa varmvatten med funktionen "Extra VV".

Sedan får du givetvis koppla in patronen om den behövs för värmens skull framåt vintern.

Det är inte säkert att pumpen går ända ner till -20º, den kan mycket väl lägga av betydligt tidigare på grund av för hög retur mot pumpen. När du vet vid vilken utetemperatur pumpen stoppas, sätter du den temperaturen till "min utetemp ºC". Nedre patronen går bara in när pumpen stoppas pga min utetemp, inte om den stoppar pga för hög returtemp. Därför ska min utetemp sättas till temperaturen, där man vet att pumpen stoppas, annars får man ingen hjälp av nedre patronen.

//Ronnie
« Senast ändrad: 15 juli 2009, 12:39:39 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad pitepalt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Polar edition 109 + ecoel 1550. Lite frågor.
« Svar #2 skrivet: 15 juli 2009, 13:16:19 »
Vi har 20A huvudsäkring. Tydligen sladden som var begränsningen.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Polar edition 109 + ecoel 1550. Lite frågor.
« Svar #3 skrivet: 15 juli 2009, 13:27:12 »
Vi har 20A huvudsäkring. Tydligen sladden som var begränsningen.

Sladden???????

Då får du nog be någon att fixa sladden, annars kan du ju inte utnyttja pannan när det blir kallt. pumpen ger 9kW, det behöver du nog ha från övre patronen också, när det blir kallt.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad pitepalt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Polar edition 109 + ecoel 1550. Lite frågor.
« Svar #4 skrivet: 15 juli 2009, 14:32:14 »
kabeln menar jag  :P

Har ringt elkillen nu så det blir fixat innan hösten. Tack för hjälpen!

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Polar edition 109 + ecoel 1550. Lite frågor.
« Svar #5 skrivet: 15 juli 2009, 15:34:19 »
När det gäller EcoAir Polar, så lägg märke till att vid utetemperaturer över 30º stoppas kompressorn, då kan övre elpatronen behövas för varmvattnet, om inte den undre går in automatiskt då.
Se sid 10 i pumpens skötselanvisningar.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad pitepalt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Polar edition 109 + ecoel 1550. Lite frågor.
« Svar #6 skrivet: 16 december 2009, 10:59:23 »
Hej igen! Det har funkat klockrent nu under sommar/höst men nu har jag lite funderingar. Idag är första dagen då det är rejält kallt så jag gick ner för att se hur allt fungerade. Blev lite fundersam när värmepumpen var av och elpatron gick på 9kw. Det ska den ju göra när det behövs men nu är det ju "bara" -13 grader enligt värmepumpen. Du skriver att pumpen lägger av pga för hög retur.. Vid vilken returtemp lägger den av? Kan man få pumpen att gå vid lägre temp på något sätt? Tex minska lutning. Ska försöka lista ut vid vilken temp den lägger av så man kan ställa in lägsta temp för den så dom där 6kw går in

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Polar edition 109 + ecoel 1550. Lite frågor.
« Svar #7 skrivet: 16 december 2009, 11:57:16 »
Hej

Kolla på sidan 10 i detta dokument http://www.ctcvarme.se/enertech/p5050/files/16150196_CTC_EcoAir_Pol_Ed_20090511.pdf

Genom att minska lutningen kan du nog få den att gå vid kallare temperatur.

Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad pitepalt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Polar edition 109 + ecoel 1550. Lite frågor.
« Svar #8 skrivet: 16 december 2009, 12:19:47 »
Om man kikar på diagrammet så verkar det som att returen ligger kring max. Öppnade vp och där blinkar R46. Ska prova minska lutningen lite så får vi se

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Polar edition 109 + ecoel 1550. Lite frågor.
« Svar #9 skrivet: 16 december 2009, 13:43:05 »
Om man kikar på diagrammet så verkar det som att returen ligger kring max. Öppnade vp och där blinkar R46. Ska prova minska lutningen lite så får vi se

A46 blinkar dvs VP-IN är 46 grader.  Har du nÃ¥n möjlighet att öka diffen pÃ¥ radiatorvattens framledning och returtemp? Det är mer eller mindre radiatorns returvatten som Ã¥ker ut till EcoAir. Lägre fart  pÃ¥ cirkluationspumpen borde öka diffen, men dÃ¥ kanske högre framledningstemp krävs sÃ¥ att det slutresultatet blir detsamma  Sc:,h
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad pitepalt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Polar edition 109 + ecoel 1550. Lite frågor.
« Svar #10 skrivet: 17 december 2009, 09:48:10 »
sänkte rumstempteraturen med 0,5 grader och öppnade alla element på max(hade glömt 2) och då trummade det igång igen och körde till ca -14 grader men än kanske det finns att jobba på. Nu är cirkulationspumpen iställd på mellanläget. Kan det vara ide att prova sänka som du säger? Finns det någon risk med det?
« Senast ändrad: 17 december 2009, 14:32:22 av pitepalt »

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Polar edition 109 + ecoel 1550. Lite frågor.
« Svar #11 skrivet: 17 december 2009, 11:38:26 »
Nu är cirkulationspumpen iställd på mellanläget. Kan det vara ide att prova sänka som du säger? Finns det någon risk med det?

Nej, det värsta som händer är att värmen kanske inte räcker till i rummen som sitter längst bort. Helt ofarligt att prova. Kolla vilka värden nu har på innetemp, framledning, VP-IN/UT innan du ändrar och kolla hur de ändrats
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad pitepalt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Polar edition 109 + ecoel 1550. Lite frågor.
« Svar #12 skrivet: 18 december 2009, 22:45:41 »
hmm nya problem dyker upp. nedre pannan verkar aldrig nå upp till börvärdet. står just nu 37(57). Framledning och övre pannan kommer upp i börvärde.. Är det värmepumpen som inte orkar med riktigt? Kan man på något sätt hjälpa den ? :)

edit: såg nu att det finns en tråd om detta "problem" VP in/ut är 4 grader så det är väl huset som förbrukar allt det vp producerar
« Senast ändrad: 18 december 2009, 23:50:45 av pitepalt »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!