Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1255 , Officiell trÃ¥d.  (läst 385129 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #930 skrivet: 15 december 2017, 08:20:14 »
Nolenjohan, visst är det det som egen kurva är till för. Men en fördefinierad kurva borde fungera i 9 fall av 10. Om du inte har något exceptionellt som ändrar vid en viss utetemp borde en fördefinierad kurva fungera.
Det är enklare att justera en egen kurva då ändrar man vid den temp som det ev inte stämmer och slipper hålla på med förskjutning av kurvan. Jag kör med egen kurva fast det troligtvis skulle stämma lika bra med nån av de som redan finns finns där.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #931 skrivet: 15 december 2017, 08:23:05 »
Jag tycker också att det är bra med möjligheten att justera kurvan vid just den utetemp som för tillfället råder.
Knappade på en IVT som hade så förra vintern, och det är lätt att förklara vad man skall göra och varför även för "okunniga" anläggningsägare när det är uppbyggt på det sättet.
Svårare att greppa vad en kurva är än att förstå att man skall höja kurvan vid minus 10 grader om det är för kallt inne när det är minus 10 grader ute...

Användarvänligt brukar det kallas.  tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MrBond

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #932 skrivet: 15 december 2017, 09:46:13 »
JAg förstår inte riktigt vad det är som du tycker är fel, i början av kurvan finns ju något som ser konstigt ut, men man ser ju inte vad som hänt innan och som kan ha orsakat att hela havet stormar just där.
Men de sista 80% av kurvan så ser det ju helt OK ut, förutom att gradminuterna ligger onödigt nära noll.

Trenger det være noe fel på kurven?
Kanskje Bergen77 har lagt ut kurven for å vise at det faktisk er mulig å lure GM-systemet til å regulerere seg inn - til tross for at dette med BT25 egentlig er helt hopplöst?

De fleste av oss virker jo til å ha forstått at det er fint mulig å få til en mye bedre regulering enn hva pumpen klarer själv.
Jeg syns det ser ut som Bergen77 viser dette med siste kurven.

Jeg er overbevist over at om min 5 år gamle sønn fikk en vrider for å justere frekvensen på pumpen, og ble presentert en kurve for BT25 og S1 , så ville han klare å regulere BT25 til S1 med å variere frekvensen! Mye bedre enn GM gjør.
It's not rocket science.

Utloggad MrBond

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #933 skrivet: 15 december 2017, 13:38:47 »
MrBond, du tycker alltså att 1255-an är svår att ställa in?
Hm, nu minns jag inte alla steg i startguiden, men några steg är:
Land, tid o datum.
Typ av värmesystem (golv, rad eller golv+rad)
Värmekurva.
Varmvatten (?).

Den er inte svår - for enkelte system virker den til å være helt impossible!
Som hos min granne...
Han kjører ingen termostater.
Varmebehovet er midt i arbeidsområdet til 3-12 pumpe , ca 6-7kW.
Men, pumpen klarer ikke å få til noe annet enn självsvängning uansett om vi tog bort BT25 igår.

GM er helt idioti for en inverterpumpe - og især for alle som kjører akkumulatortank, termostater, viftekonvektorer e.l.
(egentli alle som ikke har enbart ingjutne gulv i betong uten termostater - system som har større treghet enn delay som GM innfører)
GM er reguleringsmessig amatörmessig.
« Senast ändrad: 15 december 2017, 13:41:01 av MrBond »

Utloggad Tomros74

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • F2040-8 + VVM310. villa 2 plan + källare. 100kvm.
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #934 skrivet: 15 december 2017, 15:04:30 »
Den er inte svår - for enkelte system virker den til å være helt impossible!
Som hos min granne...
Han kjører ingen termostater.
Varmebehovet er midt i arbeidsområdet til 3-12 pumpe , ca 6-7kW.
Men, pumpen klarer ikke å få til noe annet enn självsvängning uansett om vi tog bort BT25 igår.

GM er helt idioti for en inverterpumpe - og især for alle som kjører akkumulatortank, termostater, viftekonvektorer e.l.
(egentli alle som ikke har enbart ingjutne gulv i betong uten termostater - system som har større treghet enn delay som GM innfører)
GM er reguleringsmessig amatörmessig.

Det finns regulatorer för nÃ¥gra hundralappar som klarar uppgiften... kunde man lÃ¥ta den pÃ¥verka kompressorn med en analog 4-20mA eller 0-10V sÃ¥ kan man skrota nibes regulator.... Notera att regulatorparametrar fanns pÃ¥ tidigare modeller av bÃ¥de bergvärme och luft vattenvärmepumpar... där kunde bland annat överslängar och tidsfaktorer pÃ¥verkas.  nuförtiden sÃ¥ verkar det vara viktigare att värmepumpen  har färgskärm än att användaren kan trimma in det som redan finns pÃ¥ tidigare modeller.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #935 skrivet: 15 december 2017, 15:51:43 »
MrBond, vilken kurva hos grannen?
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #936 skrivet: 15 december 2017, 15:56:58 »
Notera att regulatorparametrar fanns pÃ¥ tidigare modeller av bÃ¥de bergvärme och luft vattenvärmepumpar... där kunde bland annat överslängar och tidsfaktorer pÃ¥verkas.  nuförtiden sÃ¥ verkar det vara viktigare att värmepumpen  har färgskärm än att användaren kan trimma in det som redan finns pÃ¥ tidigare modeller.
Mange av disse verdiene finnes fortsatt tilgjengelig via editering av fil eller via modbus. Desverre har ikke Nibe fått med seg at inverterpumper regulerer turtallet så det kjører fortsatt on/off software på pumpene sine og forsøker å tilpasse on/off-gm-regulatoren sin så godt de kan. En grunnleggende feil som burde skrotes med en gang. De burde kommet med en alternativ reguleringsmodell som regulerer turtemperaturen direkte. Helst med tilgang på alle de tre PID parametrene. Nibe viser ingen vilje til å imøtekomme klagene som strømmer inn, derfor er det umulig for meg å anbefalle 1x55 til noen...
Hva er galt med PID?

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #937 skrivet: 15 december 2017, 15:59:13 »
MrBond, vilken kurva hos grannen?
Antagelig den siste han la ut, kurvene stemmer iallefall ikke med slik han har beskrevet sin egen pumpe.
Hva er galt med PID?

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #938 skrivet: 15 december 2017, 16:07:28 »
Bergen77, det som har hänt är att du har kopplat in bt25 igen. Resultatet? Den bryter på hysteres. ATT den bryter på hysteres ÄR en signal att något inte är som det skall vara.
Ta bort bt25 och ställ in en av de förvalda kurvorna, som ger dig just och just så mycket framledning du verkligen behöver. Det är det du skall göra. Hur svårt kan det vara?
Bedre nå da Magnus?
Hva er galt med PID?

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #939 skrivet: 15 december 2017, 16:45:38 »
MrBond, vilken värmekurva har grannen. (Inte graf).
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #940 skrivet: 15 december 2017, 17:32:14 »
Bergen77, vilken kurva valde du?
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #941 skrivet: 15 december 2017, 18:08:09 »
Bergen77, vilken kurva valde du?
Må du vite hvilken kurve jeg har valgt for å si om grafene ser bra ut eller ikke?
Hva er galt med PID?

Utloggad MrBond

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #942 skrivet: 15 december 2017, 19:08:39 »
Forstår ikke hva kurve har med saken og gjøre.
Tror grannen hadde kurve 5 - men det er jo på varmesystem 2. På system 1 står det 40 grader fast.
Nibe styrer jo shunten til system 2 - så det hjelper ikke akkurat at shunten først må stå helt stengt, og når temperaturen blir høy nok begynne å blande inn kaldere vann. Da stiger BT2 (og BT25) plutselig fortere.

Igjen - dette burde jo styringssystemet klare. Min 5 år gamle pojk skulle klart dette. Fast frekvens fra tabell skulle klare det ganske bra.
Hvertfall ikke oscilleringer på denne måten...

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #943 skrivet: 16 december 2017, 16:21:22 »
Mrbond, jag antar att det är två värmesystem, och system 1 är radiatorer och system 2 är golvvärme? Om system 2 är på kurva 5, borde system 1 kunna vara på kurva 7 eller 8.
I meny 5.1.14, se till att radiator + golvvärme är valt. (Denna är viktig)


Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #944 skrivet: 16 december 2017, 16:45:47 »
Bergen77, det ser inte bra ut.
Jag kan inte tro att du behöver 43-45 grader framledning vid 0 grader ute.
Med andra ord har du ännu en gång inte gjort som jag har bett dig om.
Du har ju själv skrivit flera gånger, att när vp:n kan hålla en jämn temperatur, då skall jag sänka värmekurvan. Tycker du inte att den kan hålla en jämn temp nu? Dags att byta kurva....
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 608
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!