Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Larm Brineut optimum duo  (läst 994 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Chellquist

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Noob men lär
Larm Brineut optimum duo
« skrivet: 10 januari 2017, 23:11:31 »
Jag har ett märkligt fel som dykt upp för nÃ¥gra veckor sedan. 5-10ggr per dag fÃ¥r jag larm frÃ¥n online verktyget till appen och mail om brineut. Samma sekund kommer bÃ¥de  larm och kvittens och pumper fungerar som den ska.

Jag har testat att köra brinepumpen i service menyn och givarna visar samma, rycker jag bort brineut givaren så visar den -40grader och larm kommer via online.

Kollar man på bifogad bild(grafen) så ser man klockslagen när larm gått iväg men jag fattar inte vad som blivit knas eller vad jag skall göra för att slippa detta. Tips mottages dontknow
Larm gick vid  8:36, 9:55, 10:03, 11:01, 11:09, 11:48, 12:12, 12:20, 13:02, 13:28, 13:36, 14:18,

I service menyn så finns en inställning som heter Brine Larm: -1 vad gör den?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Larm Brineut optimum duo
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2017, 08:25:47 »
Jo om Larm Brine står på -1 °C så kommer den larma och stoppa kompressorn när temperaturen understiger detta värde.
Men varför är larmet satt till detta värde?
Har du grundvattenvärme?
Om du har en vanlig borra eller jordvärme så ska systemet klara många minusgrader innan man behöver larma.
Du kan ställa ner denna till -10 °C eller så i så fall.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Chellquist

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Noob men lär
SV: Larm Brineut optimum duo
« Svar #2 skrivet: 11 januari 2017, 11:30:42 »
Jag har vanlig borra och inte ändrat larmvärdet vad jag vet.... Hittar inte vad default skulle vara men ska testa att ändra.

Jag tycker dock att den enl grafen skickar larm när brineut kurvan under avkylning inte vänder tillbaka till +6 grader.

Eller kan det vara så att pumpen stannar för brinelarm -1 och därför blir grafen knäpp. Jag vet inte hur högupplöst online grafen är

Jag testar att ändra brine larmet för att se om den slutar fylla mailboxen

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Larm Brineut optimum duo
« Svar #3 skrivet: 11 januari 2017, 13:44:25 »
Tror att "Off" är default.  Sc:,h
-14 °C är lägsta värdet annars.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Chellquist

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Noob men lär
SV: Larm Brineut optimum duo - löst
« Svar #4 skrivet: 17 januari 2017, 16:21:24 »
Jag kollade 2 kollegors pumpar och de hade värdet satt på under -14 (dvs off?) så jag bytte till off och har inte fått nått larm sista veckan. Nu ser jag i grafen att brineut i bland når ner mot -2,5grader.

Problemet verkar löst. Konstigt att inte thermia supporten kunde hjälpa mej dock. 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!