Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Har du och använder termostat på elementen

Ja
Nej
 

Författare Ämne: Har du och använder termostat pÃ¥ elementen  (läst 195385 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #135 skrivet: 19 maj 2011, 14:57:39 »
Termostater, Ventiler för flödesjustering, blandningsventil, stora expansionskärl, utjämningstankar, extra cirkpumpar, shunt o.s.v.

Om man ger en installatör fria händer plockar han på så mycket grejer som möjligt, både för att tjäna pengar, och för att få ett system som är lätt injusterat, och som han kan lämna samma dag, utan att kunden någonsin hör av sig innan det är dags att börja byta cirkpumpar, blandningsventil, termostater, expansionskärl o.s.v.
(Normalt med för hög kurva inställd, och med termostater som stryper bort flöde/effekt vilket ger lägre COP än ett fast instrypt system.)

Ett väl dimensionerat radiatorsystem, en väl dimensionerad värmepump med inbyggd VVB, handrattar på radiatorkopplen och en innegivare, det är allt som behövs för att få ett extremt väl fungerande system med få rörliga delar som kan krångla, bra driftsörutsättningar för värmepumpen, och med en hög systemverkningsgrad.

Har man några rum som man vill kunna ställa tempen lite lägre i, eller som får väldigt mycket solvärme är det OK med 2-3 termostater i systemet, men inte mer.
Behövs det fler än så har man något annat fel i anläggningen.
« Senast ändrad: 19 maj 2011, 14:59:48 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #136 skrivet: 19 maj 2011, 17:45:29 »
man ska ha ett expansionskärl beräknat för sin uppgift då är det inte förstort.
Blandningsventil skall installeras för att undvika skållningsrisk.(inte så kul om en 3 åring lämnas för ett bad och kommer åt engreppsblandaren) tillhör säkerhetsprodukterna som skall installeras.
Tankar är bra grejer det gör att man kan installera störe pumpar än vad man har i flöde på ett befintligt rad system . extra cirkpumpar ja en blir det .
ventilerna till rad systemet måste man ha i båda fall så skillanden då är hand ratten mot termostaten . skillnaden är dryga 100 lappen st men då kan jag själv välja tempen i mina klimat utrymmen , vilket spar energi . Alla radiatorer ställs in för beräknat flöde så den injusteringen är den samma så det blir ingen onödig övertempereringa av rad kretsen . Kurvan ställs in för det utrymme som husägaren vill ha som max för sin komfort temp tex 22 grader
Det blir däremot en något kallare retur från dom radiatorer som husägaren bestämt att det ska va svalare i..

Rumsgivare i all ära , dom är bra i enplans hus men kan va luriga i fler plans fastigheter
shuntar behövs inte i ett vanligt rad system ..
Byter man en avstängningsventil mot en flödesdokumenterande ventil  Ã¤r priset ca 350 kr dyrarare .  det är en billig kostnad för ett väl fungerande värmesystem som installtören inte ska behöva Ã¥ka tillbaka till flertalet gÃ¥nger innan det fungerar . nöjd kund fÃ¥r man pÃ¥ köpet dÃ¥ han/hon slipper en skitig rörmockare som springer och siar om inställningar med handpÃ¥läggning

Nej  jag vill göra rätt pÃ¥ en gÃ¥ng , det är vad kunden betalr för
cocacola
« Senast ändrad: 19 maj 2011, 19:22:43 av COCACOLA »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #137 skrivet: 19 maj 2011, 20:54:31 »
man ska ha ett expansionskärl beräknat för sin uppgift då är det inte förstort.
Blandningsventil skall installeras för att undvika skållningsrisk.(inte så kul om en 3 åring lämnas för ett bad och kommer åt engreppsblandaren) tillhör säkerhetsprodukterna som skall installeras.
Tankar är bra grejer det gör att man kan installera störe pumpar än vad man har i flöde på ett befintligt rad system . extra cirkpumpar ja en blir det .
ventilerna till rad systemet måste man ha i båda fall så skillanden då är hand ratten mot termostaten . skillnaden är dryga 100 lappen st men då kan jag själv välja tempen i mina klimat utrymmen , vilket spar energi . Alla radiatorer ställs in för beräknat flöde så den injusteringen är den samma så det blir ingen onödig övertempereringa av rad kretsen . Kurvan ställs in för det utrymme som husägaren vill ha som max för sin komfort temp tex 22 grader
Det blir däremot en något kallare retur från dom radiatorer som husägaren bestämt att det ska va svalare i..

Rumsgivare i all ära , dom är bra i enplans hus men kan va luriga i fler plans fastigheter
shuntar behövs inte i ett vanligt rad system ..
Byter man en avstängningsventil mot en flödesdokumenterande ventil  Ã¤r priset ca 350 kr dyrarare .  det är en billig kostnad för ett väl fungerande värmesystem som installtören inte ska behöva Ã¥ka tillbaka till flertalet gÃ¥nger innan det fungerar . nöjd kund fÃ¥r man pÃ¥ köpet dÃ¥ han/hon slipper en skitig rörmockare som springer och siar om inställningar med handpÃ¥läggning

Nej  jag vill göra rätt pÃ¥ en gÃ¥ng , det är vad kunden betalr för
cocacola

Kunden betalar för det för att han/hon inte vet bättre. Rätt är en fråga om definitioner. Jag tycker att rätt, sett ur kundens perspektiv, betyder god värmekomfort för minsta möjliga investering och driftskostnad, med så lite prylar som kan gå sönder som möjligt. Det betyder i de allra flesta villor en vp kopplad direkt mot ett balanserat avgivningssystem med så liten termostatreglerad volym som möjligt. En bra installatör kan räkna på rörlängder och -dimensioner och räkna ut tryckfallet på förhand, justera radventilerna efter detta och inte behöva åka tillbaka gång på gång. Enkelheten och förutsägbarheten i systemet gör också att det är lätt för kunden att själv testa sig fram till rätt värmekurva. Extra cp, arbetstankar mm tycker jag ska sparas till hus där de behövs.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #138 skrivet: 19 maj 2011, 21:31:35 »
Labold . Jag kan bara tala för mig själv , innan jag offererar en installation har jag en lång och ingående förklaring till varför jag vill utforma installationen med det som föreslås. Folk förstår vad jag menar och det är min uppgift som ansvarig installtör att den investering som görs är värd dom pengar en kund ska investera

Inget annat stoppas dit förutom det som krävs för en drifsäker lönsam V-P installation
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #139 skrivet: 19 maj 2011, 22:21:19 »
Labold . Jag kan bara tala för mig själv , innan jag offererar en installation har jag en lång och ingående förklaring till varför jag vill utforma installationen med det som föreslås. Folk förstår vad jag menar och det är min uppgift som ansvarig installtör att den investering som görs är värd dom pengar en kund ska investera

Inget annat stoppas dit förutom det som krävs för en drifsäker lönsam V-P installation
Cocacola

Jag är fullkomligt övertygad att du är en samvetsgrann och kunnig installatör som levererar det du tror på och kan sälja in det så att kunden känner sig nöjd. Jag försöker dock här på forumet att driva en principiell linje om vad som är optimalt. Saker och ting kan alltid bli mer lönsamma och jag tror att devisen "Keep it simple" tar de flesta villor åt det hållet. Sen finns det några undantag där det behövs lull-lull för att nå en god värmekomfort.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #140 skrivet: 19 maj 2011, 23:34:38 »
Visst finns det väl inget absolut rätt i detta ämne. Det beror lite på vad man behöver och förutsättningarna. Jag kan också förstå att vanliga kunder som inte kutar runt med ir-termometer ställer krav på att det ska vara enkelt att handha systemet.


När jag hade hängt här ett litet tag trodde jag att termostater va totalt no-no. Efter att ha hängt här lite till fattar jag att så inte är fallet. Så länge man gör rätt kan det vara rätt att köra utan och att köra med termostater.

Personligen har jag väl lika mÃ¥nga dörrar i huset som element (16) och huset är fördelat pÃ¥ 2 bo-vÃ¥ningar. För mig som valt att satsa pÃ¥ full effekt blir merkostnaden för termostater väldigt väldigt liten.   

Jag blev alla fall förvånad över att så pass många av de som svarat har termostater. och många verkar få det att fungera bra.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #141 skrivet: 20 maj 2011, 04:24:01 »
@Labold . Du skriver att du försöker driva en principiell linje . Det är inte helt enkelt då " principen" inte passar överallt och kan feltolkas . Det är en svår balansgång .

Keep it Simpel är ett bra utryck , en termostat är enkel, Lika så dom flödes dokumenterande ventiler som ska/bör sitta i. Ett vp system . Blandnings ventil ingår i den så kallade säkerhetsutrustning som skall installeras och då faller även den inom kategorin "keep it simpel"
En kontroll av befintliga radiatorer distrubitions nätet (rördragning) utrymmet i pannrummet ja då får man fram ett enkelt v-p system som är anpassat efter dom förutsättningar som finns . Effekt anpassningen ligger mellan 50-100% beroende på det . då är det svårt att hålla en princip när spannet på förutsättningarna är så stora.
Cocacola
« Senast ändrad: 20 maj 2011, 04:27:07 av COCACOLA »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #142 skrivet: 20 maj 2011, 07:02:55 »
Vi som bygger anläggningar med utjämningstank, separata rad.cirkpumpar behöver inte åka lika mycket service.
Jg för min del är helt inne på coca-colas linje och säljer hellre en lite dyrare anläggning som är rätt och behöver inte göra ombesök senare, förrutom när kunden vill ha badrummet renoverat och ringer mig för att värmepumpen har funkat prickfritt.
Jag kan eller vill inte konkurera med firmor som åker ut och sliter bort pannan och monterar in en vp, utan att kolla om raddar eller systemet i övrigt funkar ihop med vp'n .
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #143 skrivet: 20 maj 2011, 07:16:52 »
 :)Precis cougar . För en värme pump som stannar/löser pÃ¥ ht lt eller stannar pÃ¥ hög retur missar det viktigaste  :(den spar inga pengar vid dom tillfällena och dÃ¥ är det den dyraste el panna som finns. En fel installerad VVS produkt
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #144 skrivet: 20 maj 2011, 07:33:08 »
Nu blir jag nyfiken.Får ni nog förklara mer vad ni menar knUp
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #145 skrivet: 20 maj 2011, 07:51:09 »
Vad är det du inte förstår måle10 ?
Och vad är det som gör att du slÃ¥r med klubban knUp, Den skrämms inte  ;D
Cocacola :)
« Senast ändrad: 20 maj 2011, 07:54:21 av COCACOLA »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #146 skrivet: 20 maj 2011, 08:02:29 »
Va menar du med hög retur.Kunden ska väll bli nöjd med installationen du ger vare sig den är enkel eller massa extra prylar. *vinkar*
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #147 skrivet: 20 maj 2011, 08:53:39 »
Ja hög retur är ett problem när ett system blivit projat av en okunnig säljare/installatör. Dom har inte räknat på flöden och termiska avspeglingsytor, felaktigt valda typer av värme pumpar med mera
Gör man rätt slipper man dessa problem och på köpet får man en nöjd kund . Den bästa reklam en installatör kan ha :)
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #148 skrivet: 20 maj 2011, 09:03:45 »
Hög retur är vanligt i installationer där termostater används genomgående.
Vill man ha termostater i drift på samtliga radiatorer eller golvvärmeslingor "kan man inte" ha en vanlig villavärmepump utan att det resulterar i ej optimal drift för värmepumpen.

Ofta märker kunderna inte detta på annat sätt än att livslängden blir lidande, och om injusteringen av reglerdatorn inte gjorts ordentligt, på en låg systemverkningsgrad.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Har du och använder termostat på elementen
« Svar #149 skrivet: 20 maj 2011, 09:12:50 »
Vi som bygger anläggningar med utjämningstank, separata rad.cirkpumpar behöver inte åka lika mycket service.
Jg för min del är helt inne på coca-colas linje och säljer hellre en lite dyrare anläggning som är rätt och behöver inte göra ombesök senare, förrutom när kunden vill ha badrummet renoverat och ringer mig för att värmepumpen har funkat prickfritt.
Jag kan eller vill inte konkurera med firmor som åker ut och sliter bort pannan och monterar in en vp, utan att kolla om raddar eller systemet i övrigt funkar ihop med vp'n .


Varför ska anläggningen behöva bli dyrare? Det låter som att du likställer viljan att göra en "Keep it simple"-anläggning med att man nödvändigtvis skulle slarva med installationen? Som jag skrev tidigare: "en vp kopplad direkt mot ett balanserat avgivningssystem med så liten termostatreglerad volym som möjligt". Att inte kolla så att avgivningssystemet är i flödesbalans och har tillräcklig volym och flöde i alla driftsfall likställer jag med slarv. Det har inget att göra med huruvida man kör "Keep it simple" eller "extra-allt".
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!