Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förlänga monteringskit?  (läst 3727 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spitfire1969

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Förlänga monteringskit?
« skrivet: 05 oktober 2014, 22:40:28 »
Hej,

Jag har en Foma 6200 psom stått i några år och väntat på montering men nu är det dags. Till min fasa ser jag dock att monteringskitet bara är typ 3 meter (det hade fungerat bra där den skulle vart först) men det är lite kort, behöver typ minst 5 m. Kan man förlänga detta?

Ser att det verkar vara förifyllt köldmedia så jag misstänker att man måste fylla på mer om man skall öka längden, eller?

Tack på förhand!

Utloggad spitfire1969

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Förlänga monteringskit?
« Svar #1 skrivet: 20 oktober 2014, 23:18:09 »
NÃ¥gon som vet?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Förlänga monteringskit?
« Svar #2 skrivet: 21 oktober 2014, 14:45:06 »
Det är nog enklast om du får tag i en längre rörsats, annars måste man hålla på och kona och skarva, får fler potentiella läckställen, kan inte utnyttja fabriksfyllningen av kylmedium utan måste ändå vakuumpumpa och fylla från grunden, osv osv. Jag tror det har funnits både 5 och 7 m att köpa.

Om du ska köra igång en invertervärmepump som har stått oanvänd länge, så tänk på att de stora elektrolytkondensatorerna i utomhusdelen inte mår bra av att plötsligt anslutas till full spänning efter flera års vila. De bör formeras försiktigt, t ex genom att man kopplar bort kondensatorbatteriet från invertern (två kablar med flatstift) och lägger på 400 V likspänning över dem (obs, rätt polaritet!) via ett motstånd som begränsar strömmen till t ex 5-10 mA. Har man ett reglerbart spänningsaggregat kan man gärna dra upp spänningen gradvis för att hålla samma formeringsström under hela processen. När spänningen över kondensatorerna har kommit upp till 350-380 V, vilket kan ta allt från någon timme till flera dygn, så kan man återställa inkopplingen och köra igång värmepumpen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad spitfire1969

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Förlänga monteringskit?
« Svar #3 skrivet: 22 oktober 2014, 19:51:37 »
Tack för tipsen Torbjörn,

Det med elektrolyterna hade jag ingen aning om så det blir det till att tänka på för den har ju stått oanvänd i typ 5 år, men var hittar man 400V?

Retligt att man måste byta ut sitt monteringskitt...

Stort tack/Tommy A
« Senast ändrad: 22 oktober 2014, 19:55:20 av spitfire1969 »

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Förlänga monteringskit?
« Svar #4 skrivet: 22 oktober 2014, 20:07:14 »
Har man ett gammalt kamerablixtaggregat så går det utmärkt att låna spänning från. Ta ut över den stora elektrolytkondensatorn i blixtaggregatet, det brukar finnas 300-400 V där.

Om man tror sig kunna arbeta säkert utan att ha 400 V-spänningen galvaniskt skild från elnätet, så är det enklaste att göra en envägs spänningsdubblare (3 dioder och 2 kondensatorer) med ett strömbegränsningsmotstånd i serie. I äldre elstängselapparater brukar en sådan krets finnas färdig, så där är det bara att sätta pulskretsen ur funktion (t ex lossa kablarna från transformatorn) och ta ut spänning från laddkondensatorerna i stängselapparaten. Men även där finns ingen separation från elnätet.

Under alla förhållanden bör man gärna ha två mätinstrument inkopplade så man kan hålla koll på både ström och spänning under formeringen.

Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad spitfire1969

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Förlänga monteringskit?
« Svar #5 skrivet: 22 oktober 2014, 23:36:50 »
Tack åter igen Torbjörn,

Får se om jag kan hitta något av det Du nämner, meckigt blir det men hellre det än sprängda elektrolyter.

//Tommy

Utloggad Fritzell

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Cert. kyltekniker
SV: Förlänga monteringskit?
« Svar #6 skrivet: 29 januari 2015, 20:37:59 »
Nu kanske detta ämne är lite gammalt men det går att beställa 5m och 7m monteringskit från Julas service avdelning. De kan också göra specialtillverkade längder m.m.

Utloggad spitfire1969

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Förlänga monteringskit?
« Svar #7 skrivet: 04 februari 2015, 16:17:30 »
Tack Fritzell,

Jag flyttade till sist innedelen lite närmare än jag hade tänkt bara för att se om VP:n fungerade men jag skall nog flytta den framåt våren så ditt tipps kan jag ha nytta av framöver.

Efter en rejäl motgång i början med läckage i skarven till det lilla röret som den gröna givaren sitter på i innedelen så har den nu tickat och gått skapligt i några veckors tid. Tror dock att det fortfarande är en liten läcka men nu i gängorna där den gröna givaren sitter, har försökt att dra åt den men den sitter ju så jäkligt till att man knappt vågar dra. Har dock märkt att efter några dagar så får man yttepyttelite "olja" på finger om man drar längs spåren i anslutningen till givaren.

Utloggad Fritzell

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Cert. kyltekniker
SV: Förlänga monteringskit?
« Svar #8 skrivet: 21 februari 2015, 12:09:45 »
Det blir högt tryck kring högtrycksvakten och det är allvarligt om det kommer olja därifrån.
Försök komma åt med fasta ringnycklar och dra åt så gott det går. Om det inte hjälper behöver man lossa tryckvakten och kolla över hur det ser ut. Den sitter på en schraderventil så det går att plocka bort den utan några större läckage, förutsatt att schradern fungerar men det brukar inte vara några bekymmer. På med lite köldmedieolja och dra åt igen (förmodligen behövs det ingen olja eftersom det tydligen redan fanns där).
Ibland sitter det monterat från frabrik en kopparpackning mellan vakten och ventilen. Detta är för att mässing mot mässing inte blir en bra tätning då de är lite hårda. Eventuellt kan man behöva byta ut packningen eller strunta i den helt och håller och dra desto hårdare. Jag har stött på flera fall där mässingsvakter suttit monterade utan några kopparbrickor.
Förmodligen behöver du fylla på kanske 50-150g köldmedium pga läckaget för att få optimal effekt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!