Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ett Ã¥r med bergvärme avklarat!  (läst 991 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Niclas Lundgren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Storfors
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Umpapumpa
Ett år med bergvärme avklarat!
« skrivet: 01 april 2013, 09:53:46 »
Nu har det gått ett år sedan jag drog igång min boschpump.
Pumpen är en Bosch compress 11Kw, 175m aktiv borra som legat runt -1,5 grader in som sämst.

Jag gjorde ju över med ca 25m3 staplad björkved och låg på en elförbrukning på mellan 14-17000kwh (Vv och hushåll) innan installationen och nu hamnade jag på tot 20154kwh

Bergvärmen står för ca hälften: 10905kwh
Här är lite data från pumpen efter ett år:
Kompressortid 3616h
varav 3046h värme och 569h vv
7395st starter
varav 5252st värme och 2143st vv
Tillskott 390kwh värme 30kwh vv (200kwh gick de 2 första dagarna innan brinen blev inkopplad)

Klarar någonstans runt -16 utan tillskott, har 3 timmars fördröjning också så snabba sänkningar på natten går bra ändå.
Provade i början av december att blockera tillskottet och det funkade ju bra de första dagarna... men med -20 på nätterna och -15 på dagarna gjorde så kylan trängde längre och längre in i stommen så till slut började inomhustempen sjunka.

Spontant känner jag mig helnöjd, satte in ett konvektorelement i garaget men det blev ingen hit då det är för lågt flöde och temperatur för att snabbt få ur energi, så jag har skaffat en luft/luft som ska monteras till nästa vinter och sedan kompletterar jag med en elbjörn för att snabbt öka tempen när jag ska vara där.
Konvektorn flyttar jag in till källaren istället där jag tror den kommer funka mycket bättre.

Synpunkter på detta?
Bosch EHP LW/M Compress 11 med 200 liter volymtank. Installerad 2012-04-02
Värmer 200m2 i 2 plan samt grundvärme i källare 50m2 och garage 30m2
2 vuxna och 2 barn, värmland.
Gårdshus 100m2 med Ekoform luft/vatten på ca 7kw installerad 121030.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!