Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trimning av VV-körning  (läst 5121 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Trimning av VV-körning
« skrivet: 20 februari 2009, 08:37:12 »
Hej

Går det att optimera VV-körningen på något sätt?
Allt för ofta tycker jag den börjar ladda VV precis när den borde börja med en värme-körning, när det är -25 ute så hinner ju inne tempen börja dippa ganska mycket om värme körningen försenas 40min...
Jag vet att jag kan öka tempen för VV-start för att få kortare VV-körningar. Och även minska tiden för vv-körning så att den växlar över till värme-körning fortare...

Men jag skulle vilja att pumpen efter en värme-körning oftare direkt växlar över och fortsätter gör vv, alltså en top up som jag tror det kallas. Jag har för mig att jag läst någonstans att en top up görs om det fattas 2grader till vv-körning, går det värdet öka på så att top up görs oftare?
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Trimning av VV-körning
« Svar #1 skrivet: 22 februari 2009, 13:37:14 »
Det går inte ändra topup på äldre modeller o ja gissar att det inte går på din heller.

Jag har gjort tvärtom sänkt starttempen för vv körning då kör den inte för vv så ofta. Tycker ja funkar bra.
Start vv har ja på 42 grader. Inga problem med för lite vv och mycket mindre starter för vv körning. Därmed mera tid för värmekörning med högsta temp på radiatorerna. Jag har stor vattenvolym så det tar tid att nå topptemp!

Men håller med särskilt då skulle de va bra med topup på egen vald temp.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trimning av VV-körning
« Svar #2 skrivet: 22 februari 2009, 19:31:29 »
Jag har VV-start satt till 36 och har även provat 32 grader utan att jag upplevde problem med för lite varmvatten. Men förra veckan när det var lite kallare ute (-30) så märktes det att vv-körningarna tog för lång tid...innetempen hant nästan sjunka en grad...
När man sänker vv-start så blir det ju visserligen inte lika många vv-körningar, men när de väl körs så blir de ju klart längre...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Trimning av VV-körning
« Svar #3 skrivet: 22 februari 2009, 19:42:25 »
ok ja märker inte nån tempsänkning, men ja stor vattenvolym i raddarna det hjälper kanske till...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trimning av VV-körning
« Svar #4 skrivet: 22 februari 2009, 19:47:58 »
Jag har nog för liten vattenvolym, men det hjälper ju inte att utöka den med en volymförstorare heller...eftersom vattnet i radiatorkretsen inte cirkulerar under vv-laddning...
Men jag överlever nog, problemet uppstår ju bara när det är lite kallare som sagt...det är flera år sedan vi hade -30 sist...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Haas.

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Trimning av VV-körning
« Svar #5 skrivet: 24 februari 2009, 09:43:54 »
Kan du inte justera "Tid varmvatten" och "Tid värme" så att den gör värme emellanåt också under varmvattenkörningarna?
Thermia Duo 8. Drygt 250 m2 uppvärmd yta i  tvÃ¥ plan (souterräng). Klarar dygnsmedeltemperaturen -21 grader utan tillskott med vbfram 35 C tack vare en kilometer golvvärmerör.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trimning av VV-körning
« Svar #6 skrivet: 24 februari 2009, 10:20:45 »
Jupp det skrev jag i första inlägget att det går ju. Men det blir ju inte optimalt...den outnyttjade dötiden kvarstår ju...
Det jag retar mig på är att nu kan pumpen stanna efter en Värmekörning och vänta i c:a 20minuter till nästa värmekörning, precis när värmekörningen precis har eller ska till att börja så kommer VP-styret på att det behövs en VV-körning och så pysslar den på med det i 40 minuter...60 minuter utan värme när det är -30 gör att det märks på inne tempen...
Hade jag kunnat få pumpen att oftare/tidigare gå in och göra en top up så hade den uttnyttjat dötiden bättre som den har efter en värmekörning...
Eller en separat CP för VV-laddning hade också löst problemet tror jag. Då hade VP-styret kunnat fortsätta räkna integralen även under VV-laddning och på det viset tvingat igång Värmekörning tidigare...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Haas.

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Trimning av VV-körning
« Svar #7 skrivet: 24 februari 2009, 11:45:30 »
Men med "Tid varmvatten" säger du väl åt pumpen att "gör bara varmvatten i (t.ex) 15 min och fortsätt sedan med värmeproduktionen". Och när intergralen är noll, så forsätter den med vattnet igen. Du minskar väl inte varmvattenproduktionen med "Tid varmvatten", utan du bara flyttar en del av varmvattenkörningen efter värmekörningen.

Och med "Tid värme" på t.ex. 20 min så gör den varmvatten (t.ex.) 15 min och värme 20 min turvis tills vattnet är varmt eller integralen är 0.
Det här borde väl räcka för dig för att inte huset skall kylas ner.

"Tid varmvatten" och "Tid värme" gäller alltså bara då pumpen vill göra varmvatten och värme samtidigt.

Eller är det något i ditt inlägg jag inte förstått?
Thermia Duo 8. Drygt 250 m2 uppvärmd yta i  tvÃ¥ plan (souterräng). Klarar dygnsmedeltemperaturen -21 grader utan tillskott med vbfram 35 C tack vare en kilometer golvvärmerör.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trimning av VV-körning
« Svar #8 skrivet: 24 februari 2009, 12:15:40 »
Jag förstår fullt ut vad tid varmvatten och tid värme gör men det är inte det som är lösningen.

Varför väntar pumpen i 20minuter efter en värmekörning, när c:a 20 minuter har gått kommer den på att både värme och VV behövs samtidigt...varför började den inte tillverka VV direkt. Jag hade förstått att VV-behovet hade uppstått på dessa 20minuter om vi hade använt VV men den gör så även om vi inte förbrukar VV. Hade jag kunnat ställa in Top Up differansen(som jag tror är 2 ºC) till kanske 4 ºC så hade det förmodligen löst problemet...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Haas.

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Trimning av VV-körning
« Svar #9 skrivet: 24 februari 2009, 13:16:45 »
En grundprincip i Thermias styr är väl att den bara reagerar på det som har skett (integralen), medan du vill att den skall göra en prognos för framtiden ("jag kommer nog snart att behöva varmvatten, så jag gör litet i förskott").
Som en lösning på ditt ursprungliga problem (huset blir kallt under varmvattenkörningarna) skall väl nog "tid varmvatten" och "tid värme" fungera.
Är det förresten av någon speciell anledning du har höjt på "tid varmvatten" från fabriksinställningen 20 min? (du skriver att den pysslar på med [varmvattnet] i 40...60 minuter utan värme)

Iofs konstigt att 2 graders top-up inte räcker till - om du, som du säger, inte använder varmvatten, så borde inte temperaturen sjunka med två grader på 20 minuter. Eller har du installerat VVC i smyg? :-)

Saxat ur installationsmanualen:
9.4 Villkor för start av varmvattendrift
9.4.1 Värmepump (kompressor)
• Varmvattentemperaturen lika med, eller lägre, än inställt värde för vv-start eller
• varmvattentemperatur upp till 2°C högre än inställt värde för vv-start vid stopp av värmedrift (s.k. Top-up).

(PS - jag vet att du förstår hur de olika parametrarna fungerar, men också andra läser och lär här på forumet så man får skriva litet med tanke på dem också)
Thermia Duo 8. Drygt 250 m2 uppvärmd yta i  tvÃ¥ plan (souterräng). Klarar dygnsmedeltemperaturen -21 grader utan tillskott med vbfram 35 C tack vare en kilometer golvvärmerör.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trimning av VV-körning
« Svar #10 skrivet: 24 februari 2009, 13:35:35 »
Det är inget stort problem, utan bara något jag uppmärksammade när det var -30 ute, vilket händer några dagar per år...

Tid värme har jag satt till 40min och Tid VV likaså. Detta har fungerat utmärkt förutom när det är svinkallt.

Hade jag kunnat justera up Top up några grader så hade detta varit lösningen. För jag reagerar även på att pumpen ibland stannar i 10minuter för att sedan starta och göra VV, skulle den gå in tidigare och göra Top up så skulle det bli mindre onödiga start/stopp...

Varför den sjunker 2 ºC på 20minuter vet jag inte, men givarna är ju inte speciellt nogranna...

En Top up diff på 2 ºC kanske är bra när man inte har fingrat på VV-start värdet.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Trimning av VV-körning
« Svar #11 skrivet: 24 februari 2009, 23:46:40 »
Ja höjer rumsgivaren (kan fixas med höjd kurva oxå) när det är kallt/på gång sträng kyla, osså stänger ja av elpatronen.

På det sättet går kompressorn hela tiden o jag kan bygga upp liiite övertemp även om det närmar sig -20.
Det gör att jag klarar några grader till utan elpatron under köldknäppar som inte är för långa.
Räcker inte det stänger ja av värmen i källaren, det märks i princip inte jag kan ha så i flera dar. (OBS ev frysrisk!!)
Räcker inte det då stryper jag raddarna i trapphuset rejält , bättre svalt där än inne i lght. (OBS ev frysrisk!!)
Räcker inte det då får en 60l beredare ta hand om vv produktionen. Rejäl skillnad om kompressorn jobbar med enbart värme!!

Med detta då klarar ja -30 o lite till utan elpatron. Annars -200C

ApropÃ¥ knäpp  tomte::

Tjänar lite och inget men man ska väl ha nÃ¥t att mickla med  >:D
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trimning av VV-körning
« Svar #12 skrivet: 25 februari 2009, 07:46:33 »
DÃ¥ är det ju faktiskt mindre jobb att elda lite i vedpannan.  ;)

Jag klarar -25 ungefär utan elpatron. Och vid -30 så blir det ju bara någon enstaka elpatron timme så det märks ju inte. Om min pump går ett dygn i sträck så förbrukar den 38kWh, en extra elpatron timme på 3kW, det är ju bara en extra kostnad på 5% eller knappt 2:-/dygn.

Men det blir lite av en mani att slippa elpatrontimmar...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Haas.

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Trimning av VV-körning
« Svar #13 skrivet: 25 februari 2009, 09:22:46 »
Då du har höjt Tid VV till 40 minuter, räknar du med någon annan inbesparing än ett mindre slitage på växelventilen (och du evt slipper någon knäppning i radiatorerna)?
Med golvvärme ingjuten i betong spelar Tid VV ingen roll (värmetrögt golv), men med radiatorer skulle jag vara beredd att offra några ventilväxlingar per dag på innetemperaturkomfortens altare.
Thermia Duo 8. Drygt 250 m2 uppvärmd yta i  tvÃ¥ plan (souterräng). Klarar dygnsmedeltemperaturen -21 grader utan tillskott med vbfram 35 C tack vare en kilometer golvvärmerör.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trimning av VV-körning
« Svar #14 skrivet: 25 februari 2009, 09:58:57 »
Det är knäppningarna som stör mig mest. Därför har jag skruvat upp tiderna. Knäppningarna blir ju visserligen oftare med fler Top-up körningar...En volymförstorare kommer förmodligen installeras för att minimera knäppningarna...
Men blir det långvarig svinkyla så får man väl lösa det tillfälligtvis genom att skruva ner tiderna...men min tanke från början var att utnyttja den tid pumpen stod still till att värma VV. Och inte som nu först stå still 20 minuter och sedan upptäcka att den behöver tillverka både VV och Värme samtidigt...Hade jag kunnat skruva upp Top-up diffen några grader hade jag kunnat utnyttja denna dötid bättre...

Men som sagt detta är inget jätteproblem...men man är ju en trimningsfanatiker.

Jag har ingen golvvärme och kommer aldrig att skaffa det...jag har källare under nästan hela huset så jag ser ingen nytta med det.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!