Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Greenline HT Plus C9 - Varmvattnet tar slut efter dusch pÃ¥ ca 25 minuter  (läst 11346 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
Per, tänk också på att person 2 egentligen tänkt duscha ytterligare 14 minuter om inte varmvattnet hade tagit slut...

Jag tror också som ivt center varit inne på att duscharna tar mer än 6 L/min vardera. 12 L/min är väl ett vanligt värde. Går lätt att kolla, bara att spola ner i en spann i en minut.
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad Fredrik Ã…

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump
@ IVT Center 7 h
Tacksam för tipsen! 6 liter per minut har vi mätt upp genom att fylla en hink i en minut vid två tillfällen i de duschar vi använder (en på övre plan och en på undre plan). Rent tekniskt klarar blandarna av att fylla snabbare, men vi har mätt med det flöde vi normalt sett har när någon duschar. Självklart har man inte samma flöde för varje person/blandare/tillfälle. Har ni tips på något annat sätt att mäta, så mottages det tacksamt. Har ni också tips om hur man kan göra för felsöka vidare på om det är någon av termostatblandarna som är problemet? Vi har två nyinstallerade termostatblandare (installerade av rörmontör i januari 2015), en duschen på undre plan och en i tvättstugan/värmepumpsrummet.
IVT Greenline HT Plus C9 (9kW) installerad 2006. Rego 637. Knäpptank, Expansionskärl A-flex 25 liter. 185 m borrhål.
260 kvm villa inkl varmgarage på ca 20 kvm byggt 1967. Tegelhus i souterräng i Stockholmstrakten med stomme av blå lättbetong. ~1/3 av fönstren är moderna fönster med isolerglas (U-värde: 0,9-1,0). Finns två eldstäder, en öppen spis på övre plan och en äldre Roslagsspis på undre plan. Eldar i dem max 5 ggr per år. Ventilation utgörs av två mekaniska fläktar, med tillufts- och frånluftsdon invändigt. 0,5 luftomsättningar per timme.

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
Om du kollar de uppslag som redan getts så att de kan bekräftas/avfärdas så blir det enklare att fortsätta felsökningen.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det sitter en avstängningsventil pÃ¥ ingÃ¥ende vatten till VVB, den kan man strypa ner VV-flödet pÃ¥ lite grand sÃ¥ kan ingen slösa pÃ¥ varmvattnet.  >:D
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad MrKnackebrod

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Norrland
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Hellre fjärrvärme...
Hej!

Jag har nästan exakt samma system som frågeställaren. Jag har IVT HT Plus C7 (+9kw tillsats) från 2005 och FM Mattson blandare med flödesbegränsing och temperaturbegränsning. Med normalt flöde (och blandaren inställd på 38graders spärren) i min rain-showerdusch (som jag gissar är mer än 6l/min snarare 10-12) så har jag lätt 30min kvalitetsduschtid (full tank och VV inställning samma som frågeställaren) men då endast med 1 användare samtidigt. Med min Duschkabin från Rusta kan jag dock tömma varmvattnet på 10min med fullt flöde. När jag tycker duschvattnet (man kan vrida blandarens temp i botten utan ändring av temp) är slut så har jag GT3 på ca. 40 grader, vid 44 grader är det fortfarande ok.

Det råkar inte finnas en varmvattenansluten diskmaskin med i bilden?

En fundering i övrigt: Om du ställer in extra varmvatten = 1h precis innan ni börjar duscha: Hur länge räcker vattnet då?
Med full effekt (2/3 tillsats pga. 16A avsäkring) på pumpen så värmer den 40 °C till 54 °C på ca. 10min utan flöde för mig (går då ca. 1kwh).
Om det skulle vara lösningen så är irritationsmomentet dock att behöva gå ner och klicka igång extra varmvatten så en flytt av kontrollpanelen till nära badrummet skulle ju vara bekvämt.

/MrK

Men ärligt talat!
Skall man förvänta sig att en vanlig VP kan producera varmvatten till 25 minuters kontinuerligt duschande?
...
Per L
Hus i södra norrland med ca. 270kvm uppvärmt. IVT Greenline HT Plus C7+6(9)Kw. 153m aktivit hål. Temperatur i brunnen på vintern ca 0,6C. Önskar jag hade fjärrvärme istället...

Utloggad Toticci

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej,
Extra varmvatten är alltid med 6kw, samma även för larmdrift.
2 plans sutteräng + källare. Uppvärmd yta 300m2. Förbrukning inkl hushåll år1 ~25k
Nuvarande ~19k (~16k ink pv)
Uppvärming 12kw V/V + 7kw L/V + l/l + 7m sol + (20m2 PV)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!