Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ett Ã¥r med värmepump  (läst 8547 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Ett år med värmepump
« Svar #15 skrivet: 27 augusti 2012, 17:19:21 »
Är det inte lite många starter med tanke på 300liters tank fast det är klart du har ju så stor vp så den fyller ju tanken med energi på nolltid. Helt klart lite timmar drygt 1000 tim värme tar några år innan du är uppe i den beräknade tim livslängden tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Ett år med värmepump
« Svar #16 skrivet: 27 augusti 2012, 17:33:04 »
1359 timmar 3829 starter   det blir ett snitt pÃ¥ 21,29 minuter per start i gÃ¥ngtid pÃ¥ kompressorn .

Det  finns ett smart sätt att utöka din varmvattenvolym David  ,, har du din VVB kvar ?
cocacola
« Senast ändrad: 27 augusti 2012, 19:04:11 av COCACOLA »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ett år med värmepump
« Svar #17 skrivet: 27 augusti 2012, 23:48:37 »
Kanon tummenupp

Jag förstår i efterhand att min bärgvärmeanläggning jag hade i ett hus var urkasst inställd.. Sc:,h men då var jag ung å dum, nu har jag iallafall blivit äldre :)

Om jag installerar bergvärme i det här huset ska jag efterapa Davids system förutom att jag skulle sätta in en extra varmvattenberedare..  Men borra minst 250m och ha en sÃ¥n UVL-tank, den tror jag stenhÃ¥rt pÃ¥..

Jag har lite dåligt med plats där jag har värmepumpen. Vill inte ha fööör mycket prylar där. Nu är ju effekten så pass hög att jag typ kan duscha i realtid men i övrigt kan jag bara hålla med. 180l vv-tank är egentligen lite för lite. en duo med separat 300l beredare skulle vara bättre.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ett år med värmepump
« Svar #18 skrivet: 27 augusti 2012, 23:53:36 »
Tror också du har gjort helt rätt. Mest för att rätt ska vara rätt och perfekt är det enda som är rätt. Är det ungefär 15-20' du har fått ge extra för tank/4kW till?

Hur mÃ¥nga arbetstimmar du har lagt däremot, det ska vi inte räkna pÃ¥ va?  ;)

en storlek större VP kostade 3' och tanken kostade 10'. Därtill var det lite extra jobb med att koppla in tanken, jämfört med att inte ha någon tank. Exakt hur mycket vet jag inte men det är nog snarare 15 än 20 jag betalade.

Tiden jag har lagt ner har inget med värmepumpen att göra. Det har med mig själv att göra. Jag har önskat lära mig om hur värmepumpar fungerar och då framför allt styrsystemen. Jag har byggt ett eget styrsystem för värmepump som ett led i att verkligen förstå hur maskinerna jobbar. Därutöver har jag lagt ner en del tid på att utvärdera thermia link i synnerhet och termostater i allmänhet. Inte för att det behövdes för att köra min anläggning utan för att jag själv önskade göra detta.

Jag hävdar så att säga motsatsen. Det faktum att en arbetstank finns där gör att jag själv inte behöver engagera mig.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ett år med värmepump
« Svar #19 skrivet: 27 augusti 2012, 23:57:59 »
Är det inte lite många starter med tanke på 300liters tank fast det är klart du har ju så stor vp så den fyller ju tanken med energi på nolltid. Helt klart lite timmar drygt 1000 tim värme tar några år innan du är uppe i den beräknade tim livslängden tummenupp

Jo Smurf! Lite rätt har du ju som vanligt :)
Nu tillhör inte jag den skola som är notoriskt rädd för många starter, tvärt om egentligen.
Men med en större VV beredare samt om jag inte körde VVC skulle jag ha färre VV starter. Även om jag inte är hemma har jag ju 3 starter per dygn, om än korta sådana. Det är ju 1000 starter varje år bara för VV (även om en del starter för VV på vintern samkörs med värme).
Därutöver har jag under perioder gjort en del längre tester där jag velat utvärdera för- respektive nackdelar med korta respektive långa körningar. Det har ju gjort att jag ibland tvingat maskinen till säg 30 starter per dygn för att se hur detta påverkar effektiviteten.

Det normala är ju att jag kör 60 i GM för start och då blir det inte så många starter.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ett år med värmepump
« Svar #20 skrivet: 28 augusti 2012, 00:03:11 »
1359 timmar 3829 starter   det blir ett snitt pÃ¥ 21,29 minuter per start i gÃ¥ngtid pÃ¥ kompressorn .

Det  finns ett smart sätt att utöka din varmvattenvolym David  ,, har du din VVB kvar ?
cocacola

Jag har sålt min VVB och tur är nog det för jag tycker det är lagom med 2st burkar i pannrummet :)

Faktum är att jag kanske borde erkänna att så är under sommaren har jag inte så bra koll på exakt hur väl VPn presterar. Det har gjorts några förändringar i systemet av installatören på grund av allt från frikyla till andra smågrejer som inte blivit av förrän nu. Det gör att jag kanske inte är helt 100 på att min beräkning av avgiven effekt vid just VV körning är helt korrekt. Kanske är inte mitt COP vid VV körning så dåligt som jag tror när jag bara går in i loggfilerna.

Jag har ju aldrig mätt upp mina flöden på riktigt utan bara gjort beräkningar med hjälp av 6kw elpatron och det uppmätta deltat.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ett år med värmepump
« Svar #21 skrivet: 28 augusti 2012, 00:11:46 »
Jag börjar misstänka att min beräkning för avgiven effekt är lite fel just nu. Installatören håller på och byter brinepump då den som levererades inte fixar borrdjupet. Därför går maskinen i dag på el och då ser man ju hur jäääfla mycket mer det drar om man värmer VV med l i stället för kompressorn. shitzor. COP1 är fan inte kul.Även om det bara är 24 timmar...
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ett år med värmepump
« Svar #22 skrivet: 28 augusti 2012, 00:13:00 »
I övrigt kan jag meddela att en elpatron på 3kw fixar ett delta på 1.49 grader mot värmesystemet/tanken :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ett år med värmepump
« Svar #23 skrivet: 28 augusti 2012, 08:23:27 »
Jag har ju aldrig mätt upp mina flöden på riktigt utan bara gjort beräkningar med hjälp av 6kw elpatron och det uppmätta deltat.

Säg åt din installatör att han sätter dit ett par flödesmätare när han ändå är där och krökar ;)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Ett år med värmepump
« Svar #24 skrivet: 28 augusti 2012, 10:06:19 »
Tror rörmockaren gillar stad ventiler.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ett år med värmepump
« Svar #25 skrivet: 28 augusti 2012, 12:49:27 »
mina stad är bra och gör det enkelt att justera anläggningen vid behov. Tydligen går det även att använda dessa för att mäta med någon apparat. Men om detta vet jag inget.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ett år med värmepump
« Svar #26 skrivet: 28 augusti 2012, 13:55:17 »
Jo, det finns ett dyrt specialverktyg för det... Med en vattenmätare för några hundra så kan du mäta i realtid via loggdatorn.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Ett år med värmepump
« Svar #27 skrivet: 28 augusti 2012, 14:00:59 »
mina stad är bra och gör det enkelt att justera anläggningen vid behov. Tydligen går det även att använda dessa för att mäta med någon apparat. Men om detta vet jag inget.
    Justera vad ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ett år med värmepump
« Svar #28 skrivet: 28 augusti 2012, 14:24:54 »
    Justera vad ?

Cpn har inte så storajusteringsmöjligheter då ärdet bra med en strypning. Men det är ju inget man gör mer än en gång :)

Och likaså uppmätning av flöde. (om man har tank)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Ett år med värmepump
« Svar #29 skrivet: 28 augusti 2012, 17:28:00 »
Jag justerade så diffen både på kalla sidan och varma sidan låg ok men vilket flöde det är har jag ingen aning om men hoppas och tror att vp är ok från fabrik.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 745
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!