Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: floda
« skrivet: 14 december 2009, 19:39:00 »

Jag hade samma problem som floda för ett år sedan. Pannan gick 3 dygn i sträck för att den inte klarade 4:e körningen.
Nu har jag spärrat shunten från övre pannan, satt VP-max till 48°, ändrat diff. start/stopp till 10° och har varmt i huset.
Elpatronen i övre pannan kopplas in vid behov (legionella).
Någon annan som har synpunkter på denna ändring, dvs att
sätta:

VP-max till 48°
ändra diff. start/stopp till 10°

Vad är effekten av detta. Kan det hjälpa mig att få mer ut av systemet?

/Floda
Skrivet av: skuggan_pm
« skrivet: 13 december 2009, 21:56:11 »


ställ upp shuntfördröjningaen till lite över 200 minuter....vid 240 spärrrar du shunten från att hämta från övre delen....

Japp, det ska jag prova nu i dagarna när tempen ska falla under -2 på nätterna. Duschvattnet borde ju vara lite varmare på morgonen om inte shunten öppnats under natten. På dagarna är det ju lite varmare i luften så då klarar min pump att köra upp i 52 grader igen.
Skrivet av: MSK
« skrivet: 13 december 2009, 21:50:20 »

Är det inte den 4:e körningen som sabbar allt. Att spetsa med el bara för att komma upp till 55° låter illa. Det finns tydligen en ny funktion i CTC’s nya program – att stänga av 4:e körningen.
Jag hade samma problem som floda för ett år sedan. Pannan gick 3 dygn i sträck för att den inte klarade 4:e körningen.
Nu har jag spärrat shunten från övre pannan, satt VP-max till 48°, ändrat diff. start/stopp till 10° och har varmt i huset.
Elpatronen i övre pannan kopplas in vid behov (legionella).
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 13 december 2009, 21:39:12 »

Jag tycker det är fel av er mer insatta i CTC ecoair & ecoel att rekomendera att stänga av övre patronen iom att det är den som sköter stöttningen på systemet, vad gör man om huset behöver mer än låt säga 48 ºC framledning en kall  vecka och man inte har patronen ikopplad & shunten går och söker stöttning i den övre delen av pannan?

Då slår man på den  ;)

Det är det som är problemet med EcoEl/Air tycker jag att man manuellt måste slå av/på elpatronen. Tyvärr spetsar den, i mitt tycke, för mycket med elpatronen i onödan. Jag vet när jag måste slå på elpatronen, det sker vid -1 grad. Som jag skrivit flera gånger, det vore super om CTC införde en styrparamerer som heter "tillåt elpatron från x grader". Ställ in temperaturen när din pump inte orkar ensam och alla problem är borta.


ställ upp shuntfördröjningaen till lite över 200 minuter....vid 240 spärrrar du shunten från att hämta från övre delen....
Skrivet av: skuggan_pm
« skrivet: 13 december 2009, 21:20:56 »

Känns surt att ha fått en under dimensionerad pump  >:(. Till installatören sa ja att vi hade haft upp till 34000 kWh skall man själv ha koll på vilken pump man behöver. Jag blir så trött. Orkar/bör man bråka om detta? Är det fel att jag fått en 107:a och hur pass subjektiv är den bedömningen?

/Kalle

Det är trist att börja spetsa med el redan vid +2 och ja pumpen är mindre än vad CTC rekommenderar vid en förbrukning på 32000 kWh

När jag valde så räknade vi dels på min riktiga förbrukning ca 25000 kWh dels på ett scenario när jag byggt ut, då räknade jag med 31000. Som du ser ska det inte skilja så mycket mellan 107 och 109 då.

CTC 107: 10560 varav el  1650 kWh
CTC 109:  10210 varav el  710 kWh

Jag valde 107 men nu i efterhand hade det känts bättre med en 109a då min panna spetsar mycket mer än beräknat redan innan vi byggt ut.

Här hittar du CTC rekommendation på storlek http://www.ctcvarme.se/enertech/p5050/files/CTC_EcoAir_061201.pdf.pdf
Skrivet av: skuggan_pm
« skrivet: 13 december 2009, 21:10:33 »

Jag tycker det är fel av er mer insatta i CTC ecoair & ecoel att rekomendera att stänga av övre patronen iom att det är den som sköter stöttningen på systemet, vad gör man om huset behöver mer än låt säga 48 ºC framledning en kall  vecka och man inte har patronen ikopplad & shunten går och söker stöttning i den övre delen av pannan?

Då slår man på den  ;)

Det är det som är problemet med EcoEl/Air tycker jag att man manuellt måste slå av/på elpatronen. Tyvärr spetsar den, i mitt tycke, för mycket med elpatronen i onödan. Jag vet när jag måste slå på elpatronen, det sker vid -1 grad. Som jag skrivit flera gånger, det vore super om CTC införde en styrparamerer som heter "tillåt elpatron från x grader". Ställ in temperaturen när din pump inte orkar ensam och alla problem är borta.
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 13 december 2009, 21:05:33 »

Detta har hänt mig ett par gånger också, att jag dimensionerat för liten pump, jag har löst det så att jag bytt upp till storleken större för den kostnaden det varit från börjar dvs prisskillnade mellan en 107-109... sen har jag sålt den gamla pumpen till någon annan som begangnad så brukar det bli en bra affär för alla......
Skrivet av: floda
« skrivet: 13 december 2009, 20:56:00 »

Känns surt att ha fått en under dimensionerad pump  >:(. Till installatören sa ja att vi hade haft upp till 34000 kWh skall man själv ha koll på vilken pump man behöver. Jag blir så trött. Orkar/bör man bråka om detta? Är det fel att jag fått en 107:a och hur pass subjektiv är den bedömningen?

/Kalle
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 13 december 2009, 20:48:27 »

Jag tycker det är fel av er mer insatta i CTC ecoair & ecoel att rekomendera att stänga av övre patronen iom att det är den som sköter stöttningen på systemet, vad gör man om huset behöver mer än låt säga 48 ºC framledning en kall  vecka och man inte har patronen ikopplad & shunten går och söker stöttning i den övre delen av pannan?
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 13 december 2009, 20:41:32 »

Stäng shunten helt så ser du hur fort värmen i tanken går upp.......

Här kommer min rekomendation till dig: sätt på den övre delens elpatron på 6 kw annars kommer du få kallt i huset när det blir minusgrader.......

Din pump är nog aningen underdimensionerad om den går 24 timmar så tidigt.....
Skrivet av: floda
« skrivet: 13 december 2009, 20:24:16 »

Det stod "Kompressor spärrad" men det var nog på grund av att jag återställt systemet till leverantörs inställningar. Kunde ändra detta till "tillåten" och sen var det bra med det. Satte på extra varmvatten för 40 minuter sedan men jag får fortfarande inte upp temperaturen

Panna 41 (60)
Framledning 36 (36)
Panna nedre 44 (55)
Hetgas 88
VP in/ut 41/45

Skall det ta sån tid? eller beror det på att systemet inte orkar?

/Kalle
Skrivet av: maxsalomon
« skrivet: 13 december 2009, 19:54:09 »

Hej

 Stod det kompressor spärrad? På min står det "Kompressor startfördröjning" emellanåt. Detta för att efter att kompressorn stannat kan den inte starta igen på 10 min. Ibland händer det att pannans temp sjunker 5 gr på mindre än 10 min och då kan inte pumpen starta igen vid den temp den borde. Kolla igen.

Jag bor också utanför Malmö och körde gas med förbrukning 30000-35000 innan. Har en 109a och den klarar någon eller några minusgrader nu när jag justerat kurva och annat lite. Har 19,5 - 20 som innertemp. Senaste dygnet med - 0,1 som  medeltemp gick pumpen 18 h 46 min. Hade då eldat en brasa i kakelugnen.

Jag bifogar en kurva med mina gångtider mot dygnsmedeltemp för tiden sedan 20 okt. har mest på skoj lagt in en linjär regressionskurva. Det borde ju inte vara linjärt meftersom effekten sjunker med yttertemp men det ser ju ganska linjärt ut trots detta.
Skrivet av: erp
« skrivet: 13 december 2009, 19:28:24 »

Kolla i inställningsmenyn, att där står:

Produkt  "EcoAir"

Värmepump  "Tillåten"

Annars, välj så att det står så.

Det är möjligt att det ändrades, när du valde fabriksinställningarna.

Svara gärna hur det förhöll sig.

//Ronnie
Skrivet av: skuggan_pm
« skrivet: 13 december 2009, 18:26:51 »

Japp, enbart värme och vatten. Är den feldimensionerad?

Ja i minsta laget är den nog eftersom den inte orkar vid +2 grader att hålla börvärdet. 32000 kWh är väl max för en 107:a sen rekommenderar CTC en 109:a. Jag skulle definitivt ha tagit en 109:a i detta fall.

19,5 har du ställt in på rumsvärde och den ligger på 19 därför vill pannan få fram varmare vatten att skicka ut just nu 47 grader men det kommer att öka allt eftersom pumpen "halkar" efter.

Mitt hetgasvärde brukar lägga sig runt 87-88 grader när pumpen inte klarar mer, det sker vid -1 grad.

Vilken kurva du ska ha får du prova dig fram med. Mellan 50-55 skulle jag tro att du hamnar till slut.
Skrivet av: floda
« skrivet: 13 december 2009, 18:21:50 »

Japp, enbart värme och vatten. Är den feldimensionerad?
Skrivet av: erp
« skrivet: 13 december 2009, 18:11:05 »

Det verkar väl inte helt fel. Vänta och se hur det blir med innetemperaturen, blir det för kallt får du öka på lutningen lite, tills du blir nöjd. Det är väl inte helt omöjligt att du hamnar på 55 så småningom. Men vänta med rumsgivaren tills du får önskad temperatur i huset med hjälp av huskurvan.

Är 32 000 kWh för enbart värme och varmvatten? Det verkar rätt mycket för EcoAir107.

//Ronnie
Skrivet av: floda
« skrivet: 13 december 2009, 18:02:46 »

Tack för ert engagemang.

Jag eldade gas tidigare men så exploderade ett hus (ca 100 meter bort) så det kändes inte helt tryggt. Vi förbrukade ca 32000kWh/år. Vi har gamla stora radiatorer men inte så många  ::). Systemet kör nu fabriksinställningar med kurva 50 vilket ger framledningen ett bör-värde på 36 grader.

 /Kalle
Skrivet av: erp
« skrivet: 13 december 2009, 17:44:20 »

ERP förstår inte riktigt vad du menar med "Varför kör du på kurva 55? Du verkar ju ha det varmt i huset med 38º på framledningen och 2º ute." Flodas och mitt hus verkar ha samma behov tycker jag  Sc:,h

Jag kör med kurva 55 vilket ger 40 grader vid 0 och 38 grader vid +2. Funkar utmärkt.

I så fall är det ju rätt kurva, men jag tycker det ser ut som om kurva 45 ger runt 38º vid 0º ute. Hans börvärde ligger ju på 47º, det är visserligen påverkat av rumsgivaren också, men han säger att det ät varmt  i huset.
Kurva 55 är ju nästan för ett högtempsystem, han har ju gamla stora radiatorer här.
Men det märks väl när han börjar testa.

Sedan håller jag med om att pumpen faktiskt verkar ha nått vad den orkar med, om den gått dygnet runt, såg int det först.
Är det inte lite mysko att inte shunten öppnat mot övre pannan om inte nedre räcker till, eller håller den på att räkna ner kanske?
Varför får han inte upp hetgasen till mer än 85º, kan det vara något fel där? Man vill nog se lite fler värden inlagda här.
På min pump går hetgasen i stort sett upp till 130º när pumpen börjar storkna.
//Ronnie
Skrivet av: floda
« skrivet: 13 december 2009, 17:31:31 »

Att jag kör på huskurva med 55 graders lutning beror på att installatören trodde att den skulle vara bra men att jag kunde trimma den när vi närmar oss nollstrecket (dvs nu).

rumsgivare 19 (19.5)

Har placerat en egen termometer ovanpå och den visa 20.1

Skall pröva med fabriksinställningar och se vad som händer.

/Kalle
Skrivet av: skuggan_pm
« skrivet: 13 december 2009, 17:20:27 »

Hej

Om pumpen har gått 24 timmar senaste dygnet så klarar den inte av att ge mer värme utan att elpatronen slås på. Du kommer aldrig att komma upp i 52-grader vid +2 eftersom huset drar så mycket effekt att pumpen inte orkar mer. Vad drog ditt hus innan installationen?

Om du skriver in rumsgivarevärdena så så får vi mer information men jag tror att du inte riktigt kan hålla ditt börvärde vilket framledningsvärdena indikerar.


ERP förstår inte riktigt vad du menar med "Varför kör du på kurva 55? Du verkar ju ha det varmt i huset med 38º på framledningen och 2º ute." Flodas och mitt hus verkar ha samma behov tycker jag  Sc:,h

Jag kör med kurva 55 vilket ger 40 grader vid 0 och 38 grader vid +2. Funkar utmärkt.
Skrivet av: erp
« skrivet: 13 december 2009, 17:03:44 »

Till att börja med, varför kör du på kurva 55? Du verkar ju ha det varmt i huset med 38º på framledningen och 2º ute. Vad har du satt rumsgivaren på?

Med stora gamla radiatorer borde kurvan ligga runt 40, om 38º på framledningen ger en bra rumstemperatur vid 2º ute, låter det som att kurva 45 skulle vara den rätta.

Det enklaste är att välja fabriksinställningarna, i inställningsmenyn väljer du "hämta fabriksinst". Sedan kan du koppla bort övre elpatronen om du vill, sätt "elpanna max kW" till 0.

Sedan gäller det att ställa in rätt huskurva, välj bort rumsgivaren och sätt kurvan till 45. Vänta sedan tills värmen stabiliserar sig. Blir det för kallt, ökar du kurvan ett par grader, och blir det för varmt, minskar du kurvan lite. När du hittat rätt kurva, kommer den att sköta shunten och du kan aktivera rumsgivaren och ställa den på den temperaturen du har fått genom att hitta rätt huskurva. Men försök att hitta en huskurva som ger rätt temperatur i huset, innan du kopplar på rumsgivaren. Huskurvan ska ge rätt framledningstemperatur i förhållande till utetemperatur och vad huset kräver.

Gör du så här, så ska det faktiskt fungera bra, och från det här läget kan du sedan prova med elpatronen inkopplad på 40-45 grader eller ha den bortkopplad om det funkar bättre.

Skriv gärna in samtliga inställningar och aktuella driftvärden när pumpen är igång och har gått en bra stund.

//Ronnie
Skrivet av: floda
« skrivet: 13 december 2009, 16:38:58 »

Hej,

har kört min pump sedan september och har fortfarande inte blivit klok på hur den skall konfigureras. Har spenderat åtskilliga timmar här på forumet men känner att jag har kört fast. Kanske kan ni ge mig några goda råd. Mina förutsättningar är följande:

Malmö
2 plans stenhus från 36
2-glas fönster
Källare med tvättstuga
Stora gamla radiatorer (2 rör)

Mitt system 16:30 13/12:

Ute 2
Panna 39 (54)
Framledning 38 (47)
Panna nedre 41 (53)
Hetgas 85
VP in/ut 37/42
Eleffekt kW 0
Drifttid 24h 24:00
Rumsgivare ja
Fördröjning shunt 60

Huskurva
lutning 55

VP max 55
VP min 40
Diff start/stop 6

Jag har testat att köra med elpatronen på men då börjar det ticka ordentligt. Vi har bra temperatur i huset men det känns som om hetgasen fastnat på 85 och shunten är alltid vidöppen. Har aldrig sett undre nå 55 grader och vid extravarmvatten lyckas den inte heller få upp temperaturen till önskade 60 (detta kan jag förstå med VP max satt till 55). Systemet uppträdde på samma sätt när det var 7-10 grader ute så det beror inte enbart på att temperaturen har sjunkit.
 
Vad är fel eller vad har jag missat?

Tacksam för svar




Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!