Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hysteres och max retur  (läst 27130 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hysteres och max retur
« Svar #90 skrivet: 26 april 2017, 10:47:03 »
Det är Oraklet jag inte håller med, din post dök upp mellan, jag håller i stort med dig Rickard .
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hysteres och max retur
« Svar #91 skrivet: 26 april 2017, 11:24:50 »
Ni bekräftar ju min post.
Det är inte bättre att låta maskinen gå tex 10-14 grader över bör då man ställt upp hysteres.

Hysteres är en indikation  att maskinen har dÃ¥ligt flöde..pga filter tex    eller av ngn annan orsak .

Detta bör Ã¥tgärdas   INTE ställa upp larmet o köra ändÃ¥   2500 timmar om Ã¥ret i 12 Ã¥r  med 1 lägre i COP     vad blir det?

Överdriver för att visa en poäng givetvis , jag har inte siffror på faktisk cop skillnad i huvet .

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hysteres och max retur
« Svar #92 skrivet: 26 april 2017, 13:12:43 »
Ni bekräftar ju min post.
Det är inte bättre att låta maskinen gå tex 10-14 grader över bör då man ställt upp hysteres.

Hysteres är en indikation  att maskinen har dÃ¥ligt flöde..pga filter tex    eller av ngn annan orsak .

Detta bör Ã¥tgärdas   INTE ställa upp larmet o köra ändÃ¥   2500 timmar om Ã¥ret i 12 Ã¥r  med 1 lägre i COP     vad blir det?

Överdriver för att visa en poäng givetvis , jag har inte siffror på faktisk cop skillnad i huvet .
Hysteres KAN vara en indikation på vissa anläggningar, som jag skrev skulle ju min tvångsstartas trots GM-överskott om hysteres var runt 4-5. Jag skulle alltså få en sämre anläggning med lägre COP om jag hade lägre hysteres.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hysteres och max retur
« Svar #93 skrivet: 26 april 2017, 13:20:55 »
Skrev inte klart, det som skulle göra att jag inte skulle få tvångstarten skulle ju kunna vara att dubbla flödet, vilket jag inte vill ha i rören och då skulle jag kunna ha en tank.
Men eftersom jag fortfarande vill ha mina 39 °C i framledning och deltat nu bara är 4 °C så skulle jag ju konstant köra med sämre COP än innan(39-31 vs 39-35) så det skulle ju då bli en sämre anläggning men som går att köra med 5 °C hysteres.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hysteres och max retur
« Svar #94 skrivet: 26 april 2017, 13:33:20 »
Hysteres måste väl ligga ett antal grader över inställt deltaT över VB på en On/Off-VP för att det inte ska bli problem? Så om Thermia hade 7 grader som standard inställning på hysteres tidigare och de har även 7 grader som standard på deltaT blir det problem. Så vid kallt väder kommer FL sega sig en grad över bör innan integralen är nere på 0. Då när VP stannar så störtdyker FL ner till samma värde som RL har, alltså FL-deltaT vilket då blir 6-7 grader under bör, och då startar VP snabbt igen pga hysteres inte integralunderskott...precis som Ville Vessla skrev.
Alltså måste då deltaT minskas också om vi ska sänka hysteres...och det är lika med att flödet måste ökas...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hysteres och max retur
« Svar #95 skrivet: 26 april 2017, 13:42:15 »
Förr fanns ingen funktion för att ställa in delta .

Det behovet uppstod när armadan av klöpare till säljare kom  :)

Integral skall reglera   inte hysteres   aldrig nÃ¥nsin hysteres  exakt som Rikard säger.    Hans misstag är att han höjer hysteres för att slippa reglera pÃ¥ det, istället för att med vvs säkerställa flödet som vi som sysslar med detta gjort i 30 Ã¥r  :)

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hysteres och max retur
« Svar #96 skrivet: 26 april 2017, 13:51:48 »
Men anledningen till att Thermia höjde hysteres till 10 kan jag anta berodde på att de hade deltaT inställt på 7 som standard på sina Optimum-pumpar när dom kom.
Och de allra flesta (tyvärr) har nog inte tid/plats/ekonomi/vilja till att säkerställa flödet den dagen de kastar ut den gamla elpannan och installerar VP. Så då blir det kompromisser...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hysteres och max retur
« Svar #97 skrivet: 26 april 2017, 14:01:38 »
Det finns mÃ¥nga sätt att säkerställa det.   Inte bara en tank som Rikard tror .

Gjorde det förra veckan med en 17 kw thermia inverter    totalt flöde es oberoende o den stÃ¥r i en skrubb    ingen tank där

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hysteres och max retur
« Svar #98 skrivet: 26 april 2017, 14:04:50 »
Förr fanns ingen funktion för att ställa in delta .
Det har väl alltid funnits funktion för att ställa in detta Sc:,h På min anläggning är det ett vred på CP samt strypventiler på rören.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hysteres och max retur
« Svar #99 skrivet: 26 april 2017, 14:10:24 »
Oraklet menar automatisk hållning av deltaT, alltså varvtalsstyrda CP som styr mot önskat deltaT. Som Thermia kom med för 12-15 år sedan på sina Optimum-pumpar.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hysteres och max retur
« Svar #100 skrivet: 26 april 2017, 14:12:49 »
Det finns mÃ¥nga sätt att säkerställa det.   Inte bara en tank som Rikard tror .

Gjorde det förra veckan med en 17 kw thermia inverter    totalt flöde es oberoende o den stÃ¥r i en skrubb    ingen tank där
Beskriv gärna hur så fler får lära sig.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hysteres och max retur
« Svar #101 skrivet: 26 april 2017, 15:13:22 »
Hysteres måste väl ligga ett antal grader över inställt deltaT över VB på en On/Off-VP för att det inte ska bli problem? Så om Thermia hade 7 grader som standard inställning på hysteres tidigare och de har även 7 grader som standard på deltaT blir det problem. Så vid kallt väder kommer FL sega sig en grad över bör innan integralen är nere på 0. Då när VP stannar så störtdyker FL ner till samma värde som RL har, alltså FL-deltaT vilket då blir 6-7 grader under bör, och då startar VP snabbt igen pga hysteres inte integralunderskott...precis som Ville Vessla skrev.
Alltså måste då deltaT minskas också om vi ska sänka hysteres...och det är lika med att flödet måste ökas...
Hysteres har lite med deltat att göra har du börvärde på 40 grader kan ju framledningen ligga på 47 grader eller tom 50 grader numera innan hysteresen griper in och har man börvärde på 40 grader och problem med hysteres så ligger nog framledningen på kanske 34 grader när vp drar i gång och då hamnar framledningen på 41 grader dvs rätt långt ifrån att den ska bryta på hysteres. Av det jag sett på forumet är det väldigt få vp som bryter på hysteres på grund av högt delta de flesta bryter på hysteres på grund av liten vatten volym och att ägarna har velat ha ner antal starter och då blir det drift högt över börvärde. Jag tror ju att anledningen att Thermia ändrade hysteres var den allmänna trenden med kraftigare vp det är svårt med kraftig vp och bra drift utan att ha tillgång till mycket vatten.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hysteres och max retur
« Svar #102 skrivet: 26 april 2017, 15:32:09 »
Det jag beskrev kommer att tvångsstarta VP på hysteres inte stoppa...eftersom FL direkt dalar ner lika många grader som deltaT är vid integral 0.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hysteres och max retur
« Svar #103 skrivet: 26 april 2017, 18:07:07 »
Naturligtvis kommer framledningen sjunka när när kompressorn stoppas men om vp värmer till 45 grader så hamnar framledning på 38 grader när den stoppar dvs 2 grader under bör och 5 grader tills den i så fall skulle tvångsstartas på hysteres. Kan nämna att Nibe tvångs startar inte vp om framledningen blir för låg men den stoppas om den blir för hög och dom kör också med 10 graders inställning som default och det kallas inte hysteres utan max diff framledning hos dom.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hysteres och max retur
« Svar #104 skrivet: 26 april 2017, 18:29:54 »
Du räknar som att bör är 40 grader i ditt exempel, vars får du det ifrån? När det är riktigt kallt ute så VP precis orkar räkna upp integralunderskottet så är FL i slutet på en körning endast en grad över bör, i alla fall de VPar jag har haft (Thermia). Vilket gör att FL precis efter en körning är 6 grader under bör om deltaT är satt till 7.
Thermia både tvångsstartar och stoppar vad jag förstått på inställt hysteres värde. Vid tvångsstart vill jag minnas att den även sätter -100 i underskott på integralen.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!