Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur mycket varmvattenvatten kan Thermia TWS producera?  (läst 2676 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
Hur mycket varmvattenvatten kan Thermia TWS producera?
« skrivet: 27 december 2007, 15:12:47 »
Enligt Thermia: "Thermia har genom TWS skapat en optimerad varmvattenproduktion". Vad innebär det? Enligt Energimyndighetens test kunde Thermia Diplomat Optimum 10 (dvs inte TWS) producera 277L 40-gradigt vatten. Men ingenstans har jag hittat hur många liter vatten en Thermia TWS kan producera. Någon som vet?
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hur mycket varmvattenvatten kan Thermia TWS producera?
« Svar #1 skrivet: 27 december 2007, 15:23:04 »
Det torde inte vara någon skillnad på TWS och TWS OPTIMUM när det gäller förmågan att producera varmvatten, skillnaden ligger ju på cirkpumparna och att dom skulle märkbart påverka produktionen tror jag inte.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Hur mycket varmvattenvatten kan Thermia TWS producera?
« Svar #2 skrivet: 27 december 2007, 15:31:08 »
DÃ¥ mÃ¥ste jag ha missuppfattat Thermia. PÃ¥ deras hemsida finns Thermia Diplomat Optimum och Thermia Diplomat TWS. För Optimum stÃ¥r det att den har varvtalsstyrning och för TWS stÃ¥r "Extra mycket och varmt varmvatten...". Men det är alltsÃ¥ sÃ¥ att Optimum ocksÃ¥ har TWS? SÃ¥ det *enda* som skiljer Diplomat Optimum  och Diplomat TWS är varvtalsstyrningen av cirkulationspumparna?
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur mycket varmvattenvatten kan Thermia TWS producera?
« Svar #3 skrivet: 27 december 2007, 17:46:28 »
TWS är en förkortning för den teknik de använder för att få snabb och stor tappvarmvattenkapacitet, det skiljer med all säkerhet inget mellan de olika TWS-modellerna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Hur mycket varmvattenvatten kan Thermia TWS producera?
« Svar #4 skrivet: 27 december 2007, 19:01:54 »
Grejen är att modellen med namnet "Thermia Diplomat TWS" har TWS-teknikvilket jag också antog av modellbeteckningen "TWS".

Modellen med namnet "Thermia Diplomat Optimum" har inte TWS i modellnamnet och då drog jag slutsatsen att den inte har TWS-teknik men enligt specen verkar den ha det. Sc:,h.

Kanske "Thermia Diplomat Optimum TWS" vore en bättre modellbeteckning  Sc:,h
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad Farbror Sven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Pumpa pÃ¥
SV: Hur mycket varmvattenvatten kan Thermia TWS producera?
« Svar #5 skrivet: 27 december 2007, 19:03:56 »
Hmm.. ja den vore ju längre i varje fall. ;D
Hus i Göteborg  2 vÃ¥ningar 138m2 boyta och källare 70m2. Totalt 6 personer varav tvÃ¥ har sina rum i källaren.
Thermia Diplomat TWS8 med 150m borrhål varav 144 i berg, installerad december 2005

Tidigare värmdes huset med en gasbrännare som tillverkades innan verkningsgrad
var uppfunnet ;-). ca 16000 kWh/Ã¥r
TvÃ¥ elraddar i källaren och varmvattnet värmdes i el-beredare pÃ¥ 300liter.  Total el ca:17000kWh/Ã¥r.

2006 total el:13850 kWh/Ã¥r + gas till matlagning ( ej ugn)
2007 total el: 12743 kWh/Ã¥r

kylteknikern

  • Gäst
kylteknikern
SV: Hur mycket varmvattenvatten kan Thermia TWS producera?
« Svar #6 skrivet: 20 maj 2008, 08:00:35 »
Hej hej. jo då Optimum har även den en TWS beredare som föresten står för Tapp water stratificator.
// Thermia Support

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!