Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Delta T och kwh.  (läst 13577 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Topdoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kovland Västernorrland
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Köld är ett kallt helvete
Delta T och kwh.
« skrivet: 27 januari 2012, 20:37:01 »
Skulle aldrig ha börjat med det här ,jag börjar att bli dum förklarad av resten av min familj, efter att ha tillbringat ca 8 timmar i pannrummet i dag . (Man snöar  in pÃ¥ vissa saker. )
Men nu till saken ,

Kurva 34
-5     +1
0       +2
5        0
kb in+2
kb ut –1
gm – 40
vpr   30
vpfl  37 (36 )     2905 w
vpfl  38 (36 )     2895 w
vpfl  39 ( 36 )    2895 w
vpfl  40 ( 36 )    2910 w
-3 gr ute
GÃ¥ngtid den här körningen  24 min.

Att det inte skiljer mer i kwh när jag kör delta t  pÃ¥  7, 8 , 9 , 10 gr . Det skiljer  som max 15 w i timmen vid dessa temperaturer. ( 7000x0,15=1,050kwh/Ã¥r )
Det här är vad som sker i min vp, vid dessa temperaturer, sÃ¥ det verkar inte som delta T har sÃ¥ stort inflytande  pÃ¥ kwh mellan 7-10gr pÃ¥ delta  hos mej i alla fall . Ja jag vet att det kan vara nÃ¥gon liten diff pÃ¥ tempgivarna men nu utgÃ¥r vi ifrÃ¥n att dom är korrekta. Är det nÃ¥gon annan som skulle kunna kolla upp vad eran vp drar  i kwh vid olika temperaturer och olika delta T och skriva  in det här . Det skulle vara intressant och se om det var fler som har liknande resultat. Det kanske skiljer mera vid högre framlednings temperaturer än dessa.
Jag har en Kamstrup elmätare som jag läser av på.
 *vinkar*
Hus200m2 golvvärme i 145m2 +3 st panelrad,vedpanna Effecta+3x500lacctankar Thermia Diplomat 10 ihopdockad med vedpannan och tankar, 2x400m jordvärmeslang. Kulvert 17m,
+21gr innetemp

Utloggad Topdoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kovland Västernorrland
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Köld är ett kallt helvete
SV: Delta T och kwh.
« Svar #1 skrivet: 27 januari 2012, 21:18:53 »
Glömde bort att säga att jag har fasta flöden.
Hus200m2 golvvärme i 145m2 +3 st panelrad,vedpanna Effecta+3x500lacctankar Thermia Diplomat 10 ihopdockad med vedpannan och tankar, 2x400m jordvärmeslang. Kulvert 17m,
+21gr innetemp

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Delta T och kwh.
« Svar #2 skrivet: 27 januari 2012, 22:10:57 »
det du menar är alltså att din förbrukning i kwh till värmepumpen inte förändras nämnvärt när du förändrar ditt delta på varma sidan?

Är det mätning vid olika framledning. Eller är det mätning vid samma returtemp men med olika flöde och därmed olika delta?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Delta T och kwh.
« Svar #3 skrivet: 27 januari 2012, 23:30:31 »
Kompressorns förbrukning hänger mer eller mindre bara ihop med framledningstemp, och köldbärartemp, deltaT har mindre betydelse.
Om dina mätningar skett vid konstant vbf och KB-in så kommer inte elförbrukningen på kompressorn att variera nämnvärt beroende på deltaT.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Delta T och kwh.
« Svar #4 skrivet: 28 januari 2012, 00:13:54 »
Jag förstår inte riktigt era frågor Rinnan och Rickard. Han skriver ju tydligt att det är mätningar vid 4 olika framledningstemperaturer med samma returtemp och flöde på alla 4 mätningar.
Sen är inte jag rätt man (än) att analysera dina mätningar.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Delta T och kwh.
« Svar #5 skrivet: 28 januari 2012, 00:53:43 »
jag tror du har fel DKT
han skriver

Citera
Att det inte skiljer mer i kwh när jag kör delta t  pÃ¥  7, 8 , 9 , 10 gr .

Det tycker jag indikerar att han menar att han testar förbrukningen vid olika deltan.

Jag vet inte riktigt vad som är syftet med testet.

OM det är som jag tror att det är olika deltan som testas så måste man därefter komplettera detta med att ta reda på hur mycket effekt som kommer ur maskinen. Effekten är ju just helt beroende av flödet. Att sedan jämföra detta med värmepumpens förbrukning kommer visa på COP.

För att verkligen reda ut vilket driftläge som är mest optimalt så kommer det för det första skilja sig beroende på om man har en arbetstank eller inte, då man utan arbetstank ju går direkt mot radiatorerna. Därutöver behöver man troligen analysera många fler värden.

Jag brukar titta på skillnaden mellan kondenseringstemperatur, baserat på tryck och skalan för r407c, och framledningstemperaturen för att se om en given inställning ger bättre skjuts (ta till vara på hetgas i kondensorn) - eller uttätning som vissa kallar det.

Därutvöer kollar jag underkylning och förångning (tryck).

Detta då alltså utöver effekt och COP i realtid.

Mitt syfte blir i ett sådant fall att försöka se vart maskinen går som mest effektivt utifrån mina förutsättningar. Men då har jag fördelen av att kunna ställa radiatorflödet helt separat och det är ju väldigt sällan man har den möjligheten. Det jag menar är att man i normalfallet måste vara mycket mer betänksam över vad som händer på radiatorsidan när man justerar sitt värmebärarflöde.

Men återigen.. jag tror man måste förstå syftet och höra lite mer ingående från topdoor vad för mätningar som är på gång här.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Delta T och kwh.
« Svar #6 skrivet: 28 januari 2012, 01:25:01 »
jag tror du har fel DKT
han skriver

Det tycker jag indikerar att han menar att han testar förbrukningen vid olika deltan.


Nja, jag tror inte jag har fel med vad han avser som delta.
40-30=10
39-30=9
38-30=8
37-30=7

Jag tror helt enkelt han är förvånad att pumpen drar i princip lika mycket vid samtlig driftsfall. Eftersom flödet är konstant.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Delta T och kwh.
« Svar #7 skrivet: 28 januari 2012, 01:34:47 »
jag tänker så det brinner här nu....

Hur får han fram de olika driftfallen om flödet är konstant. Det måste i så fall ha att göra med väldigt tidigt i en cykel och att värmepumpen inte riktigt är klar ännu. Att han egentligen har ett delta på 10 men att inledningsvis når den inte dit. I så fall skulle det vara rimligt. Kompressorn drar det den drar, typ, men processen är inte fullt igång ännu och därför är inte effekten så hög inledningsvis.

Eller så betyder konstant flöde bara att han inte har termostater som stryper och i så fall är min tidigare tes korrekt.

Annars måste någon förklara för mig vad de olika driftfallen betyder. för jag fattar inte.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Delta T och kwh.
« Svar #8 skrivet: 28 januari 2012, 01:41:40 »
Nej det är något fishy här. Jag ska sova på saken tror jag.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Delta T och kwh.
« Svar #9 skrivet: 28 januari 2012, 01:42:36 »
ingen dum idé
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Topdoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kovland Västernorrland
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Köld är ett kallt helvete
SV: Delta T och kwh.
« Svar #10 skrivet: 28 januari 2012, 11:23:29 »
Jag har  läst av värderna under en och samma körning, o jag kör mot tank.
så jag tycker det är en liten skillnad på kwh i förbrukning mellan olika delta T,
under vp körningen.Men det kanske blir så, men då spelar inte delta T någon större roll mellan 7-10gr under en körning i så fall. Returtempen är lika hela tiden (30 gr ).
Hus200m2 golvvärme i 145m2 +3 st panelrad,vedpanna Effecta+3x500lacctankar Thermia Diplomat 10 ihopdockad med vedpannan och tankar, 2x400m jordvärmeslang. Kulvert 17m,
+21gr innetemp

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Delta T och kwh.
« Svar #11 skrivet: 28 januari 2012, 11:38:32 »
Jag har  läst av värderna under en och samma körning, o jag kör mot tank.
så jag tycker det är en liten skillnad på kwh i förbrukning mellan olika delta T,
under vp körningen.Men det kanske blir så, men då spelar inte delta T någon större roll mellan 7-10gr under en körning i så fall. Returtempen är lika hela tiden (30 gr ).
Exakt hur gjorde du för att åstadkomma 4 olika deltan under samma körning utan att ändra flödet? Sc:,h
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Topdoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kovland Västernorrland
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Köld är ett kallt helvete
SV: Delta T och kwh.
« Svar #12 skrivet: 28 januari 2012, 14:53:04 »
Jag sänkte kurvan 2 steg och skulle se om det vart nÃ¥gon större skillnad pÃ¥ kwh under körningarna sÃ¥ läste jag av el mätaren för varje grad som pumpen ökade . PÃ¥ min elmätare kan jag läsa av förbrukad energi under drift. Och dÃ¥ fick jag dom här värdena.Vid 5 och 6 gr :dt: hade jag lite mer kwh än vid 10gr över  :dt:
Hus200m2 golvvärme i 145m2 +3 st panelrad,vedpanna Effecta+3x500lacctankar Thermia Diplomat 10 ihopdockad med vedpannan och tankar, 2x400m jordvärmeslang. Kulvert 17m,
+21gr innetemp

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Delta T och kwh.
« Svar #13 skrivet: 28 januari 2012, 15:03:55 »
mm jag tror det tillvägagångssätt du har valt inte är så bra i fall man ska få fram tillförlitlig data.

Om du utan att ändra flödet genoma att ändra cirkpumpens inställning eller strypa flödet i slingan får olika delta under en och samma körning så är det något annat du märker av. Inte en varaktig förändring av deltat.

För en varaktig förändring av deltat vid i övrigt likvärdiga omständigheter krävs en förändring av flödet.

Om det du säger stämmer så är det enda vi ser en värmepump som inledningsvis inte är helt igång och att ditt delta därmed är närmare 10 i normalfallet. Eller så är det något du missar att berätta
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Topdoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kovland Västernorrland
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Köld är ett kallt helvete
SV: Delta T och kwh.
« Svar #14 skrivet: 28 januari 2012, 15:12:45 »
Eftersom pumpen har samma flöde hela tiden den gör värme ,sÃ¥ har jag bara läst av vad som sker under en av körningarna , och dÃ¥ vart det sÃ¥ här .I slutet pÃ¥ körningen ca 2-3 min gick den pÃ¥ 10gr över  :dt:.
Hus200m2 golvvärme i 145m2 +3 st panelrad,vedpanna Effecta+3x500lacctankar Thermia Diplomat 10 ihopdockad med vedpannan och tankar, 2x400m jordvärmeslang. Kulvert 17m,
+21gr innetemp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!