Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur mycket ström drar pumpen vid start?  (läst 3670 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wikstroms

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
Hur mycket ström drar pumpen vid start?
« skrivet: 02 november 2016, 10:39:48 »
Hej, vi har en jordvärmeanläggning från thermia (duo 10) och jag undrar om någon vet vad den drar tex när den startar upp och vid drift ?

Vi har en liten diskussion om köp av elverk här hemma.. och hur stort det skulle behöva vara för att driva allt vs delar vid strömavbrott.

Med vänlig hälsning, Sandra

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2951
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Hur mycket ström drar pumpen vid start?
« Svar #1 skrivet: 02 november 2016, 18:46:56 »
Min 8kw ligger på ca 1,5-1,7 kWh vid värmedrift. Vid slutet av en vv körning runt 2,70-3kWh.

Har aldrig testat i startögonblicket men har funderat på det många gånger.
« Senast ändrad: 02 november 2016, 18:49:20 av Zyberdude »
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hur mycket ström drar pumpen vid start?
« Svar #2 skrivet: 02 november 2016, 18:53:43 »
Den drar nog en hel del brukas nämnas att ett elverk ska vara 5 gÃ¥nger effekten pÃ¥ det som ska drivas om det är tex en kompressor men vet inte om det stämmer och om det hjälper med mjukstart pÃ¥ kompressorn  Sc:,h Mitt ena elverk pÃ¥ 2500 watt drar igÃ¥ng min 2000 watts kompressor om den är helt tom pÃ¥ luft om den startar pÃ¥ automatik vid ca 5 bar dÃ¥ orkar den inte pga för stort mot tryck. Jag skulle vara lite feg att köra kompressorn pÃ¥ elverk kanske säkrare med en enkel elpatron.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Hur mycket ström drar pumpen vid start?
« Svar #3 skrivet: 02 november 2016, 20:46:26 »
Om kompressorn har mjukstart så blir nog startströmmen högst dubbla driftströmmen. Om den är inverterstyrd blir det nog ingen nämnvärd strömtopp alls vid start.

Men det är synnerligen ineffektivt att värma upp huset med ström från ett litet bensin- eller dieseldrivet elverk. Då vore det en bättre affär att elda det flytande bränslet i en lämplig värmeapparat (t ex en vattenvärmande Eberspächer- eller Webastovärmare inkopplad till husets värmesystem), och ta till elverket bara så det räcker för att hålla nödvändiga styrsystem, cirkulationspumpar, belysning mm igång.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hur mycket ström drar pumpen vid start?
« Svar #4 skrivet: 02 november 2016, 20:50:54 »
Men kan man driva kompressorn med elverket blir det ju lite effektivare men normalt spelar nog inte effektiviteten nån större roll om det enbart ska användas vid strömavbrott. Vi kör vedpannans fläkt laddomat samt cirkpump till radiator och kyl frys på elverk vid strömavbrott har ett litet tystgående elverk på 1600 watt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad wikstroms

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Hur mycket ström drar pumpen vid start?
« Svar #5 skrivet: 23 november 2016, 10:07:30 »
Tack för svaren :)

..jag tror vår panna har "mjukstart" och nån fördröjningstid vid start (typ fem min efter strömmen kommer tillbaka - antagligen så att allt annat ska hinna starta upp innan den lägger på nån belastning).

Det är inte säkert det är varken smart eller ekonomiskt att driva alt med elverk.. men som sagt, vi diskuterar bara lite.. och när det kom till den "tunga posten" ..pannan.. hade jag ingen susning hur mycket de drar eller startar upp med..

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Hur mycket ström drar pumpen vid start?
« Svar #6 skrivet: 29 november 2016, 17:03:19 »
Ett tips att få lägre startströmmar på en kompressor är att alltid låta den starta utan mottryck.
På min kompressor (5,5 kW motor och 16A säkringar) har jag satt in en liten tank på 3-4 liter mellan kompressorn och den stora tanken (med backventil mot stora tanken). Varje gång kompressorn stannar så evakueras tryckluften i den lilla tanken.

På detta sätt startar kompressor alltid utan mottryck och hinner gå några varv innan den börjat bygga upp ett mottryck och då kapas gissningsvis de högsta startströmmarna bort. I varje fall har aldrig någon säkring gått för mig på 30 år.
Jag har också testa att låta den starta 20-30 gånger i så snabb följd som jag kunnat med fullt tryck i stora tanken utan problem med säkringarna.
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Grunf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Hur mycket ström drar pumpen vid start?
« Svar #7 skrivet: 10 december 2016, 21:14:52 »
Riktmärke är att en 8kW pump drar cca. 30A vid startögonblicket. Det är ofta inga problem för 16A trögsäkring men för att undvika problem (och inte minst spara kompressorn) är mjukstart att föredra. Helst tyristorstyrd (då finns det inga rörliga delar eller kontaktorer som kan slitas ut)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hur mycket ström drar pumpen vid start?
« Svar #8 skrivet: 10 december 2016, 21:24:58 »
Och elektronik håller "för evigt"? Jag tycker att det är vanligare här på forumet att man har problem med elektroniken än med kontaktorerna.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!