Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme offerter  (läst 3169 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fleetwood

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Bergvärme offerter
« skrivet: 08 maj 2009, 23:34:37 »
Hej och tack för all bra info ang bergvärmeinstallationer jag fått via detta forum.

Jag har ett hus med 2 vån + källare(ca250m2) 2 vuxna 2 barn enbart dusch, eldar med ved i förugn mot en oljepanna.(35-40m3/år)
Har nu totalt tröttnat på vedhanteringen och allt skräp och sot i källaren.
Både pannan och förugnen har nu sett sina bästa dagar, så om jag ska fortsätta med ved behöver jag en helt ny anläggning + bygga ett pannrum. Därför väljer jag nu att investera i en värmepump. Det gå ju inte att räkna hem nån ekonomisk vinst med bergvärme kontra ved. Däremot all tid jag kommer att spara, det ser jag fram emot.

Har haft 3 firmor på besök som säljer 3 olika pumpar, IVT, Thermia och Nibe.

Jag har ganska stor tomt men med många byggnader på + väldigt mycket sten i marken.
Därför valde jag bort alternativet jordvärme.
Dock förespråkade IVT firman att gräva ner slang(2x600m). Jag sa att jag är mer intresserad av att borra, då sa han att han skulle göra 2 offerter, en på berg och en på jordvärme. Fick sedemera bara en offert på jordvärme. Vitsen med jord värme är väl att det ska vara betydligt billigare än att borra? Det blev inte mycket billigare.

Vidare skilde sej firmorna åt vad det gällde installation/byte av radiatorer. Att jag behövde ett i tvättstugan räknade jag själv ut med lilltån. hade grym värme i tvättstuga/källare tidigare genom vedförugnen.

IVT firman ville montera 4 extra radiatorer(varav 2 fläktelement).
Thermia ville montera 2 extra och byta ut en radiator.
Nibe ville montera 1 extra och byta ut en radiator.(båda till fläktelement)

Offert IVT

IVT Premium Line X15
Varmvattenberedare 300 L
Kollektorslang 2X600M
Köldbärarsprit 400L
Erfoderliga kopplingar & rör
Slutet exp-kärl 24L
Radiator i pannrum + vardagsrum
Fläktelement i tvättstuga + hall

Frånkoppling av befintlig vedpanna. Montering av en IVT X15 Varvtalsstyrd värmepump med en 300 L varmvattenberedare i intilliggande rum.
Montering av en radiator i pannrum & ett fläktelement i tvättstuga. I hall monteras ett flläktelement & en radiator i vardagsrum. Grävning & läggning av markkollektor 1200 m ingår. Ev bortforsling eller anskaffande av fyllnadsmassor ingår ej.

Pris komplett ytjordvärmeanläggning: 210 000:-

Offert Thermia

Bergborrning inkl. rördrivning ingår, inga tillägg
Rörarbeten ingår, elarbeten ingår
Thermia försäkring ingår 6 år
Miljöavgifter ingår
2 st fria servicebesök ingår
Befintlig panna demonteras, alt. behålles
1 st radiator bytes i vardagsrum
2 st radiatorer monteras i källarvåning
Erf. projektering ingår

Thermia Diplomat 10                   185 000:-     
Thermia Diplomat Opt. G2 8         186 000:-
Thermia Diplomat Opt. G2 10       198 000:-
Thermia Diplomat Opt. G2 12       210 000:-


Har tyvärr ej fått offerten från Nibe firman än, lägger ut den när den kommer.
Den blir antagligen billigast för han föreslog bara 2 fläktelement + att eljobbet inte är med i offerten,

Av de 2 jag fått tycker jag Thermia ligger bäst till, frågan är vilken pump man väljer isf. Alla ska räcka till för mina behov jag har idag enligt Thermiafirman.

Kom gärna med synpunkter och tips.



Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergvärme offerter
« Svar #1 skrivet: 09 maj 2009, 14:46:08 »
Jag tror du ska ha minst 10 kW VP, har du nån acktank till din panna du kan ha som volymförstorare? I så fall kan du säkert satsa på en 12 kW VP.

Väljer du Thermia behöver du sannolikt inte G2 modellen om du inte vill ha något badkar?
Fick du inga uppgifter om borrdjup till Thermia-offerterna?

X15 är en inverter och behöver ingen extra volymförstorare, det är säkert bra grejor men dyra.

Ska alla extra radiatorer in i tvättstuga/källare?
Finns där inga radiatorer alls nu?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fleetwood

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme offerter
« Svar #2 skrivet: 09 maj 2009, 16:13:07 »
Jag tror du ska ha minst 10 kW VP, har du nån acktank till din panna du kan ha som volymförstorare? I så fall kan du säkert satsa på en 12 kW VP.

Väljer du Thermia behöver du sannolikt inte G2 modellen om du inte vill ha något badkar?
Fick du inga uppgifter om borrdjup till Thermia-offerterna?

X15 är en inverter och behöver ingen extra volymförstorare, det är säkert bra grejor men dyra.

Ska alla extra radiatorer in i tvättstuga/källare?
Finns där inga radiatorer alls nu?


Jodå i källaren finns nu tre radiatorer, två i en gammal "gillestuga" ett i pannrummet. Inget element i tvättstugan däremot. Thermiafirman vill montera ett i tvättstugan, ett till i pannrummet, samt byta ut ett befintligt i vardagsrummet till ett större.

Vad det gäller borrdjup sa firman att det var 200m i berg som gällde. Jag betalar ett fast pris för borrningen, även om det strular så ett andra hål måste borras.

Vi har badkar men det är högst sällan någon badar i det.

Har tyvärr ingen acktank till pannan.

 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergvärme offerter
« Svar #3 skrivet: 09 maj 2009, 22:44:34 »
byta ut ett befintligt i vardagsrummet till ett större.

Hmmm....
Har du högtemp-radiatorer?
Vet du hur varmt vatten du shuntar fram då det är som kallast ute?

Är det högtempsystem sÃ¥ kanske du ska fundera pÃ¥ pellets...  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fleetwood

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme offerter
« Svar #4 skrivet: 10 maj 2009, 09:10:22 »
byta ut ett befintligt i vardagsrummet till ett större.

Hmmm....
Har du högtemp-radiatorer?
Vet du hur varmt vatten du shuntar fram då det är som kallast ute?

Är det högtempsystem sÃ¥ kanske du ska fundera pÃ¥ pellets...  Sc:,h

Ja det är högtempradiatorer. Ska jag värma huset med pellets måste jag ha ny anläggning till det samt bygga ett pannrum. Har inget riktigt pannrum nu, tänkte slippa bygga ett. Ved/oljepannan står nu naturligtvis i mot skorstensmuren i ett stort rum i källaren. VP tänkte jag placera mot en yttervägg i samma rum mittemot där ved/oljepannan står nu, ansluta mot systemet och sedan plocka ut ved/oljepannan och snygga till där den har stått.

Eftersom jag tidigare eldat i en vedförugn mot panna utan acktankar var jag tvungen att shunta ut onödigt varmt vatten, ca 70 grader. Det fungerade bra när det var kallt men när det var runt 0 och varmare blev det promlem med förugnen. På sommaren eldar jag direkt i pannan och kör lite el.(har även en liten elpatron i pannan)

Jo visst har jag funderat på pellets(en polare säljer pelletsbrännare) som skulle bli betydligt lämpligare än ved, med kräver dock viss hantering. Eftersom jag måste investera i ny anläggnin vad än jag väljer tycker jag det är lika bra att satsa på bergvärme.(även om den anläggningen är dyrast av alla alternativ som finns).
Sen betalar jag gärna lite till på elräkningen(1100-1200/mån enl kalkyl beroende på VP) för bergvärmens enkelhet.

Utloggad Rufus58

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme offerter
« Svar #5 skrivet: 15 maj 2009, 18:46:09 »
Har nu med stigande förvåning läst inlägg där valet stått mellan den senaste tekniken med varvtalsstyrda VP, typ IVT X15 eller Nibe 1250, alternataivt traditionella on/off-varianter, som IVT C11 eller Nibe 1235, bl.a. din offert från IVT. Du har ju fått en offert med X15, så du kan väl fundera på följande:

Frågan är egentligen om en enda varvtalsstyrd maskin av dessa slag har kunnat hitta en köpare, iaf om köparen kan räkna på åtminstone en sjätteklassares nivå?

Både X15 och 1250 (själva maskinen) kostade i höstas ganska precis 30 000 kronor mer än motsvarande traditionell on/off-maskin av samma märke. Till det kommer ev tilläggsborrning eller längre markslang. När jag valde en C11 i oktober 08 så skulle en X15, bortsett från den extra kostnaden för separat beredare, kosta ca 30 000 kr mer. Den skulle, jämfört med en C11, ge en ytterligare energibesparing på ca 500 kWh per år, knappast mer. Det innebär att återbetalningstiden för merkostnaden för X15 skulle bli ca 60 år !!

Ny teknik är säkert bra, men håller den i 60 år till ?? Själv gör jag det iaf. inte ;-))


Mitt hus: 1,5 plan och källare byggt 1948 (175 + 115 kvm.) i Stureby, Stockholm. Stomme av betonghålsten, fasadtegel, vind tilläggsisolerad på 70-talet med 30 cm mineralull. Huset i min ägo sedan 1997. Första VP: IVT 2000, 14,5 KW med 153 meter energibrunn, separat VV-beredare, installerat av förre ägaren i september 1985. Nuvarande VP: IVT HT Plus C11 installerad i oktober 2008 med kompletterande energibrunn på 80 meter och 18 graders borrvinkel.

Utloggad Fleetwood

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme offerter
« Svar #6 skrivet: 16 maj 2009, 14:50:00 »
Firman som säljer IVT var hit och tittade på huset och de förhållanden vi har här, det var inte tal om någon annan pump än X15. Det var den pumpen som jag skulle ha. Att den är dyrare såg jag i offerten jag fick från dom.

VP från Nibe har jag inte tagit ställning till alls eftersom jag ej ännu inte fått offert från "Nibefirman".
Den firman har jag dock tappat förtroende för eftersom det gått flera veckor sedan dom var hit och kollade.
Jag har bara fått en muntlig "ungefäroffert".

Jag tycker att offerten från "Thermiafirman" ligger bäst till, så det som jag nu väljer mellan är vilken av deras 4 förslagna pumpar jag ska ha. Och där är det också bara ca 500kWh per år man tjänar på att tex välja Diplomat Opt. G2 10 framför Diplomat Opt. G2 8.

Utloggad Olof B

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme offerter
« Svar #7 skrivet: 18 maj 2009, 00:41:27 »
Jag var i samma sits. Jag valde till slut en enklare pump och la mellanskillnaden på att byta några element till + byta stammar till en grövre dimension.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!