Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 31 juli 2011, 15:19:31 »

Jag uttryckte mig lite slarvigt. Jag menar att det inte är meningen att vp ska stå och göra värme om alla termostater stryper. Då är inte vpn korrekt inställd.

Så vida man inte kör fast eller semifast.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 31 juli 2011, 11:47:53 »

Kurvan påverkar inte flödet, den ändrar bara det beräknade börvärdet för vb-kretsen.
Det som påverkar flödet är cirkpumpen och/eller termostater.

Alla vittnesmål jag sett, där olika medlemmar testat uteffekt/COP vid höga/låga vb-flöden indikerar att COP blir bättre ju högre flöde/lägre deltaT man har.
Exakt vara balanspunkten för ökad uteffekt/förbättrad COP och ökade driftskostnader för cirkpumpen går är nog nära på omöjligt att få fram utan effektmätning både på vb och elförbrukning.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 31 juli 2011, 00:15:26 »

Om vi pratar om stora flödesförändringar så kanske det normalt sett hanteras av kurvan på vpn. Alltså inte av termostaterna
Skrivet av: Labold
« skrivet: 27 juli 2011, 14:58:23 »

Jag ställer samma fråga här som i min egna tråd.

Om man har termostater som stryper flödet i systemet, då kommer ju returen (men inte framledningen) på radiatorerna att minska, dvs då måste pumpen arbeta med högre diff på värmebäraren. Hur detta påverkar är jag dock inte på det klara med. Jag läser om att optimal deltaT ligger kring 6-9 grader, men varför vet jag inte riktigt. Så... Någon som vet? :)

Jag känner inte till några funktionsnackdelar med att öka vb-flödet, förutsatt att vb-kretsen klarar flödet utan störande strömningsbiljud eller destruerande turbulens. Dock är marginalnyttan (i form av bättre COP tack vare lägre vb-fram) för varje ökning avtagande. Marginalkostnaden är å andra sidan ökande, eftersom drivtrycket som vb-cp ska prestera ökar (dels för att åstadkomma det högre flödet, dels för att kompensera för det ökade flödesmotstånd som skapas av ökad turbulens vid högre flöde) och därigenom drivströmskostnaden. De flesta tillverkare verkar ha kommit fram till att kurvorna för marginalnyttan och marginalkostnaden möts ungefär vid ett flöde som motsvarar 6-9 graders diff.
Skrivet av: KalleFrist
« skrivet: 19 juli 2011, 15:46:28 »

Jag ställer samma fråga här som i min egna tråd.

Om man har termostater som stryper flödet i systemet, då kommer ju returen (men inte framledningen) på radiatorerna att minska, dvs då måste pumpen arbeta med högre diff på värmebäraren. Hur detta påverkar är jag dock inte på det klara med. Jag läser om att optimal deltaT ligger kring 6-9 grader, men varför vet jag inte riktigt. Så... Någon som vet? :)
Skrivet av: //GG
« skrivet: 23 juni 2011, 20:19:49 »

http://www.living.danfoss.se/#


är samma som thermia link.....

Skrivet av: måle10
« skrivet: 18 juni 2011, 06:01:48 »

Okej då är jag med.Tackar
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 17 juni 2011, 16:04:56 »

tipo874:
En fråga ang din vp.Om den bryter för att returen blir för hög och komp stannar går inte steg 2 in först för att sedan  gå ner till steg 1
när det fortfarande finns värme behov.

Jag har testat att bara köra med steg 1, och det som händer är att kompressorn stånkar sig upp så långt den orkar, och när den märker att den inte orkar komma upp till stoppvilkoret så petar den in steg 1. Det kan ligga i en timme eller så, och sedan blir det lite varmare ute och då stänger den av steg 1, men det kommer fortfarande varmt vatten i 20-30 minuter i retur, och då tycker den att den kommit upp till stoppvillkoret och stoppar kompressorn. Den bryter inte på att returtempen blir för hög egentligen, utan den tycker att den är klar. 20 minuter (stopptiden) senare startar den igen.

Det verkar som den är för långsam att plocka bort steg 1. Om jag i stället bara kör på steg 2 så kör den ju först på steg 1 ett bra tag, men eftersom jag har stängt av den automatsäkringen händer inget. Efter ett tag stegar den in steg 2, och då blir det ju varmare. När den märker att returen börjar bli varmare stegar den ur steg 2 och ligger kvar på steg 1, som ju inte gör nåt, och då brummar den på med kompressorn. Enda nackdelen med det är ju att att TS-tiden stegar fast den inte gör nåt, och att jag bara har 3 kW tillgängligt om den behöver gå över i nödläge.

1245:an jag har har ju mycket bättre möjligheter att få till detta bra, och den stegar ju med 1 kW i taget, upp till 7 steg, så det blir finare reglering. Sedan kan ju kompressorn och TS justeras var för sig. Sedan går ju Nibes gradminutreglering att begripa. I Stiebeln fladdrar en massa siffror upp och ner under tiden den går.

Stiebeln fungerar bra, och jag är väldigt nöjd med den. Styret är väldigt kapabelt, inkl styrning av två klimatzoner (en med shunt), och solstyrning, men just tillskottet hanteras lite korkat tycker jag.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 17 juni 2011, 08:04:13 »

tipo874:
En fråga ang din vp.Om den bryter för att returen blir för hög och komp stannar går inte steg 2 in först för att sedan  gå ner till steg 1
när det fortfarande finns värme behov.
Skrivet av: digitalrobert
« skrivet: 15 juni 2011, 22:00:23 »

Kanske får jag nytta av det robban, jag hade förträngt det ::)  Drar mest rör.  varför får du inte upp deltat?  Orkar den inte upp eller har du bara för högt flöde?  vad är vätsketempen och vad är VB in i pumpen? det sitter ju inget synglas i den huvuddunk   hur tänkte dem där egentligen :D

Mina tår är inte ömma, dem är mosade efter ett par dagar på forumet. *vinkar*
Ägaren har försökt luska i detta själv så det kanske inte är nåt problem.
Vi är bara där ett par ggr per år, kikar på det nästa gång vi är där.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 14 juni 2011, 13:20:20 »

IVT Air/Bosch EHP AW har Rego 800 och styr på framledningen.
Vad är det för praktisk skillnad mellan fram/returstyrning (förutom att kurvan blir lägre med styrning på returen)?

Ett problem med styrning på returen är att det finns risk för översvängning vid tillskott som gör att kompressorn stannar.

Min Stiebel styr på returen, och möjligheterna till inställning när tillskottet skall gå in är tyvärr begränsade. Det tar ca 20 minuter innan TS syns på returen, och då riskerar man att returen blir för varm de kommande 20 minuterna så att kompressorn stannar.

Jag har delvis löst problemet genom att elektriskt stänga av TS1 och bara använda TS2. Då får jag ytterligare en fördröjning innan TS:et går in, och underskottet blir då tillräckligt för att den inte skall stoppa kompressorn när den varmare returen kommer.

Elpatronen är på 2,6/3,0/3,2 kW, tyvärr verkar det som den har fast Y-koppling, annars skulle jag ha seriekopplat två element som TS1 och haft ett som TS2.

Räcker det inte med att bara fördröja eltillskottet mer?
Man kan ha rätt massiva fördröjningar innan man märker det rent komfortmässigt, alltå - innan det blir märkbart kallare än önskat inne.

Går tyvärr inte att välja fördröjningen. Man kan justera reglerdynamiken, vilken påverkar både kompressor och TS. Om jag ökar den så att TS blir bra går kompressorn för sällan och länge.

Och jag testade lite snabbt att flytta givaren till framledningen för några år sedan, problemet är att man då slår i max retur (som nu är framledning). Stiebel har tyvärr valt en hel del gränsvärden väl konservativt. T ex kan man blockera TS på utetemp, men bara ner till -20°.

Det går så lite TS att det inte är nåt problem egentligen.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 14 juni 2011, 12:59:31 »


Kan du inte bara flytta tempgivaren till framledningen och justera ner kurvan motsvarande delta-t?

Vad menar du purjo? Vem ska flytta givare till framledningen?


Tipo874.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 14 juni 2011, 12:07:04 »


Kan du inte bara flytta tempgivaren till framledningen och justera ner kurvan motsvarande delta-t?

Vad menar du purjo? Vem ska flytta givare till framledningen?

Skrivet av: Lexus
« skrivet: 14 juni 2011, 12:05:22 »

IVT Air/Bosch EHP AW har Rego 800 och styr på framledningen.
Vad är det för praktisk skillnad mellan fram/returstyrning (förutom att kurvan blir lägre med styrning på returen)?

Ett problem med styrning på returen är att det finns risk för översvängning vid tillskott som gör att kompressorn stannar.

Min Stiebel styr på returen, och möjligheterna till inställning när tillskottet skall gå in är tyvärr begränsade. Det tar ca 20 minuter innan TS syns på returen, och då riskerar man att returen blir för varm de kommande 20 minuterna så att kompressorn stannar.

Jag har delvis löst problemet genom att elektriskt stänga av TS1 och bara använda TS2. Då får jag ytterligare en fördröjning innan TS:et går in, och underskottet blir då tillräckligt för att den inte skall stoppa kompressorn när den varmare returen kommer.

Elpatronen är på 2,6/3,0/3,2 kW, tyvärr verkar det som den har fast Y-koppling, annars skulle jag ha seriekopplat två element som TS1 och haft ett som TS2.

Det är ett känt problem även på Rego600 om fabriksinställd el-patroneffekt 6 kW används.

Är värmepumpen vettigt dimensionerad, ska 3 kW räcka för komfort även de kallaste dagarna. Då stannar aldrig kompressorn på grund av el-patron.

Din innovativa lösning på problemet behöver därför inte någon delta-koppling, om inte huvudsäkringen är hårt belastad.

Skrivet av: purjo__
« skrivet: 14 juni 2011, 10:27:07 »

Kan du inte bara flytta tempgivaren till framledningen och justera ner kurvan motsvarande delta-t?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 juni 2011, 10:24:15 »

IVT Air/Bosch EHP AW har Rego 800 och styr på framledningen.
Vad är det för praktisk skillnad mellan fram/returstyrning (förutom att kurvan blir lägre med styrning på returen)?

Ett problem med styrning på returen är att det finns risk för översvängning vid tillskott som gör att kompressorn stannar.

Min Stiebel styr på returen, och möjligheterna till inställning när tillskottet skall gå in är tyvärr begränsade. Det tar ca 20 minuter innan TS syns på returen, och då riskerar man att returen blir för varm de kommande 20 minuterna så att kompressorn stannar.

Jag har delvis löst problemet genom att elektriskt stänga av TS1 och bara använda TS2. Då får jag ytterligare en fördröjning innan TS:et går in, och underskottet blir då tillräckligt för att den inte skall stoppa kompressorn när den varmare returen kommer.

Elpatronen är på 2,6/3,0/3,2 kW, tyvärr verkar det som den har fast Y-koppling, annars skulle jag ha seriekopplat två element som TS1 och haft ett som TS2.

Räcker det inte med att bara fördröja eltillskottet mer?
Man kan ha rätt massiva fördröjningar innan man märker det rent komfortmässigt, alltå - innan det blir märkbart kallare än önskat inne.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 juni 2011, 10:23:02 »

Fördelen med att styra på returtempen är att man får färre starter vid övertemp i huset.

När man styr på framledningen måste man alltid "överkompensera" börvärdet med 50% av deltaT som skapas över varma sidans värmeväxlare för att få en bra medeltemp ut till radiatorerna, och detta gör att värmepumpen producerar lite värme även när det egentligen inte behövs.
EX. +15 grader ute, huset behöver tillföras en framledningstemp 2 grader högre än rumsbörvärde för att hållas 21 grader varmt,.
Egentligt börvärde blir då 23 grader.
Eftersom vbf blir returtemp + ca 7 grader så snart kompressorn startar så måste man lägga sig på ett börvärde på 23°C + 3.5 grader för att medeltempen på vbf skall bli 23°C.
Eftersom börvärdet då hamnar på 26.5 grader så kommer gradminutregulatorn att räkna ned gradminuter så snart kompressorn stannat och tempen på returledningen sjunker under 26.5°C., Detta även om rummet är så varmt att returtempen aldrig ens kommer under typ 23 grader...

Styr man på returtemp, med hysteres, och har lite övertemp i huset så kommer värmepumpen aldrig att starta om huset inte har något värrmebehov.
EX: +15 grader ute, huset behöver 2 grader högre medeltemp på vbf än önskad rumstemp, d.v.s. 23 grader.
Börvärdet blir då 23 grader, Hysteresen 5 grader, ser till att kompressorn startar när returtempen blir lägre än 20.5 grader, och kompressorn går tills returtempen når 25.5 grader.

Om rumtempen ligger på 21 grader eller högre kommer troligen returtempen aldrig att bli så låg att det triggas en ny start av kompressorn, då returtempen inte rimligvis kan bli lägre än rumstempen.

De enda egentliga problem jag vet att man haft är att detta i stora system kunnat göra systemet så pass trögt att eltillskott ofta hoppat in innan returtempen börjat stiga, och att man i dåligt injusterade reglerdatorer t.p.m drabbats av att eltillskottet släcker kompressorn p.g.a. en returtemp som går över stopptemp (hysteres för kompressorstopp)
Med bra injusterad reglerdator klaras även rätt stora system, men inte hur stora som helst.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 14 juni 2011, 10:16:23 »

IVT Air/Bosch EHP AW har Rego 800 och styr på framledningen.
Vad är det för praktisk skillnad mellan fram/returstyrning (förutom att kurvan blir lägre med styrning på returen)?

Ett problem med styrning på returen är att det finns risk för översvängning vid tillskott som gör att kompressorn stannar.

Min Stiebel styr på returen, och möjligheterna till inställning när tillskottet skall gå in är tyvärr begränsade. Det tar ca 20 minuter innan TS syns på returen, och då riskerar man att returen blir för varm de kommande 20 minuterna så att kompressorn stannar.

Jag har delvis löst problemet genom att elektriskt stänga av TS1 och bara använda TS2. Då får jag ytterligare en fördröjning innan TS:et går in, och underskottet blir då tillräckligt för att den inte skall stoppa kompressorn när den varmare returen kommer.

Elpatronen är på 2,6/3,0/3,2 kW, tyvärr verkar det som den har fast Y-koppling, annars skulle jag ha seriekopplat två element som TS1 och haft ett som TS2.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 14 juni 2011, 09:43:53 »

IVT Air/Bosch EHP AW har Rego 800 och styr på framledningen.
Vad är det för praktisk skillnad mellan fram/returstyrning (förutom att kurvan blir lägre med styrning på returen)?
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 14 juni 2011, 09:34:55 »


Det problemet finns väl på de flesta VP? Rumsgivaren justerar bara ner börvärdet. Är det 10 ºC ute, 25 ºC inne, och framledningen är under börvärdet så kan ju VP'n sparka igång...

Ja, så är det nog med de som styr på framledningen.
Men du har väl styrning på framledningen med en bred hysteres direkt efter kompressorstopp.
Hur mycket påverkar din rumsgivare?
Är det Rego800 i din maskin?

Med gradminuterpumparna kan kompressorstoppet trigga en ny start på en gång d.v.s. när framledningen faller 8° genom att kompressorn stannar, så går den direkt under börvärdet, varför den räknar direkt till en ny start.



Har bosch/IVT gått ifrån reglering på returtemp, och i så fall, någon som vet varför?



Ja, de har styrning på framledning i IVT X15.
På BBR-pumparna modell IVT HE eller Bosch Compress har de Rego1000 som styr på framledningen.
I IVT HT Plus eller Bosch EHP LW finns dock Rego600 kvar som styr på returen.

Känner inte till varför de valt att styra on/off-pumpen HE/Compress på framledningen.

 
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 juni 2011, 08:54:00 »


Det problemet finns väl på de flesta VP? Rumsgivaren justerar bara ner börvärdet. Är det 10 ºC ute, 25 ºC inne, och framledningen är under börvärdet så kan ju VP'n sparka igång...

Ja, så är det nog med de som styr på framledningen.
Men du har väl styrning på framledningen med en bred hysteres direkt efter kompressorstopp.
Hur mycket påverkar din rumsgivare?
Är det Rego800 i din maskin?

Med gradminuterpumparna kan kompressorstoppet trigga en ny start på en gång d.v.s. när framledningen faller 8° genom att kompressorn stannar, så går den direkt under börvärdet, varför den räknar direkt till en ny start.



Har bosch/IVT gått ifrån reglering på returtemp, och i så fall, någon som vet varför?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 13 juni 2011, 22:31:01 »

Ja, det är inte så vanligt, mest irriterande...
Lite omotiverat att koppla in en termostat för att spara in 1-2 drifttimmar per år...

Det vore ju ganska enkelt för tillverkarna att lägga till en funktion för att blockera värme vid en viss innetemp

Klar det är onödigt med drift vid övertemp framförallt på våren när solen klarar värma huset men på vintern är det bra annars kan det lätt bli kallras från fönster en kompis har en shuntstyrning till vedpanna som styr efter inne temp och blir det övertemp inne stänger den värmen helt då blir det en del kallras tills rätt temp är uppnåd sen ökar den värmen igen och kallraset försvinner nu är väl det problemet mindre om man har nya fönster men det är det ju inte alla som har.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 13 juni 2011, 22:10:29 »

Ja, det är inte så vanligt, mest irriterande...
Lite omotiverat att koppla in en termostat för att spara in 1-2 drifttimmar per år...

Det vore ju ganska enkelt för tillverkarna att lägga till en funktion för att blockera värme vid en viss innetemp
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 13 juni 2011, 22:07:08 »


Vid de tillfällena har pumpen stått sen morgonen innan. Övertempen beror på solen under dagen.

Okej!

Då är Rego800 betydligt bättre en en gradminutreglering. Kan inte jämföras.





Blir lika hos mej trots gradminutreglering. Finns tillfällen vp gått på natten när natten varit riktigt kall trots övertemp inne tror jag sett fenomenet 2 gånger i vår men kan ha missat nån.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 13 juni 2011, 22:01:56 »

I helgen var det väldigt varmt. I går eftermiddag hade vi 29.7 grader inne. I dag har utetempen gått från 10 grader i morse till 8 grader nu utan tillstymmelse till sol. Men det är fortfarande 24 grader inne!
Det är väl timmerstommen som accumulerar mycket värme...
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 13 juni 2011, 22:00:00 »


Vid de tillfällena har pumpen stått sen morgonen innan. Övertempen beror på solen under dagen.

Okej!

Då är Rego800 betydligt bättre en en gradminutreglering. Kan inte jämföras.



Skrivet av: Lexus
« skrivet: 13 juni 2011, 21:56:24 »


blir resultatet det samma när VP jobbar mot en arbetstank?

Ja!

Skrivet av: purjo__
« skrivet: 13 juni 2011, 21:55:27 »

Vid de tillfällena har pumpen stått sen morgonen innan. Övertempen beror på solen under dagen.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 13 juni 2011, 21:53:20 »


Både och... Jag vet inte hur det är på Thermia, men varken Bosch/IVT eller Nibe blockerar väl värmeproduktionen om det är varmare inne än inställd temp. Det som händer är att börvärdet justeras ner.

Jag har observerat fenomenet kanske 5 gånger nu under försommaren då det har varit soligt och varmt på dagarna, men bara 4-5-6 grader på nätterna. Då har VP'n gått 1 gång á ca 10 minuter under tidig morgon trots att innetempen fortfarande är över inställt värde.

Tycker du inte att pumpen gått för mycket om du har övertemp på morgonen, trots att nattens utetemp legat på låga siffror?

Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 13 juni 2011, 21:39:15 »

blir resultatet det samma när VP jobbar mot en arbetstank?

Det ska även bli intressant att se hur denna effekt hanteras av link.


Skrivet av: purjo__
« skrivet: 13 juni 2011, 21:29:51 »

Både och... Jag vet inte hur det är på Thermia, men varken Bosch/IVT eller Nibe blockerar väl värmeproduktionen om det är varmare inne än inställd temp. Det som händer är att börvärdet justeras ner.

Jag har observerat fenomenet kanske 5 gånger nu under försommaren då det har varit soligt och varmt på dagarna, men bara 4-5-6 grader på nätterna. Då har VP'n gått 1 gång á ca 10 minuter under tidig morgon trots att innetempen fortfarande är över inställt värde.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 13 juni 2011, 20:53:03 »


Å andra sidan är det inte många minuter per år som man får ofrivillig värmeproduktion, så det är inget stort problem...

Pratar du om din Bosch eller om en Thermia/Nibe?

Hur många minuter/år anser du den går i onödan?

Skrivet av: purjo__
« skrivet: 13 juni 2011, 19:51:16 »


Det problemet finns väl på de flesta VP? Rumsgivaren justerar bara ner börvärdet. Är det 10 ºC ute, 25 ºC inne, och framledningen är under börvärdet så kan ju VP'n sparka igång...

Ja, så är det nog med de som styr på framledningen.
Men du har väl styrning på framledningen med en bred hysteres direkt efter kompressorstopp.
Hur mycket påverkar din rumsgivare?
Är det Rego800 i din maskin?

Med gradminuterpumparna kan kompressorstoppet trigga en ny start på en gång d.v.s. när framledningen faller 8° genom att kompressorn stannar, så går den direkt under börvärdet, varför den räknar direkt till en ny start.



Ja, jag har en 800 med 'variabel kopplingsdifferens'-reglering. Samma sak uppstår ju även på pumpar med gradminutreglering - Om framledningen är kallare än börvärdet så räknar den minuter.
Det finns två lösningar på 'problemet': Antingen en hög rumsfaktor (vilket kan ge ojämn innetemp) eller en termostat kopplad till AUX-ingången på VP'n som blockerar vörmedrift vid en viss temperatur.

Å andra sidan är det inte många minuter per år som man får ofrivillig värmeproduktion, så det är inget stort problem...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 13 juni 2011, 18:41:45 »

Det problemet finns väl på de flesta VP? Rumsgivaren justerar bara ner börvärdet. Är det 10 ºC ute, 25 ºC inne, och framledningen är under börvärdet så kan ju VP'n sparka igång...

Jag har ställt rumgivarfaktor på 6 då lär inte vp hoppa igång så lätt fast på vintern brukar jag köra på 4 då tycker jag det är bra att vp går igång vid lite övertemp annars blir det lätt kallras från fönstren. Jag gjort en egen värme kurva det rekomenderas är enkelt att ändra framledning så man hamnar rätt så innegivaren ska normalt inte behöva reglera men på våren när solen kommer är den bra.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 13 juni 2011, 18:34:56 »


Det problemet finns väl på de flesta VP? Rumsgivaren justerar bara ner börvärdet. Är det 10 ºC ute, 25 ºC inne, och framledningen är under börvärdet så kan ju VP'n sparka igång...

Ja, så är det nog med de som styr på framledningen.
Men du har väl styrning på framledningen med en bred hysteres direkt efter kompressorstopp.
Hur mycket påverkar din rumsgivare?
Är det Rego800 i din maskin?

Med gradminuterpumparna kan kompressorstoppet trigga en ny start på en gång d.v.s. när framledningen faller 8° genom att kompressorn stannar, så går den direkt under börvärdet, varför den räknar direkt till en ny start.

Skrivet av: purjo__
« skrivet: 13 juni 2011, 18:14:18 »

Det problemet finns väl på de flesta VP? Rumsgivaren justerar bara ner börvärdet. Är det 10 ºC ute, 25 ºC inne, och framledningen är under börvärdet så kan ju VP'n sparka igång...
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 13 juni 2011, 17:49:10 »

Jag känner inte till hur deras reglering fungerar som standard i deras VP. Eller menar du att detta är ett specifikt thermia link-problem? Eller ett problem med deras styrning i kombination med innegivare?

Jag kan bara hålla med att det ju låter underligt. Varför gör dom så? Vad är det som får VPn att dra igång fast värmebehovet inte finns? Kan inte innegivaren påverka tillräckligt?

Det här har inget att göra med eller utan rumsgivare eller annat påhäng. Det är så regleringen är designad från Jeff Electronic.

Nu är jag inte uppdaterad på G2, varför jag skriver som att det är reglering i en Optimum.

För dig blir det typ kurva 44, som i sin tur ger börvärde ~35° vid +10° utetemp. Med högsta rumskomp 4° och 2° övertemp kommer ditt "nya" börvärde bli 27° på framledningen. Med stillastående kompressor och cirkulerande värmebärare, kommer framledningens temperatur snabbt att sjunka under börvärdet....varför den räknar ner till en ny start.

Genom att värmekurvan inte kan justeras med precision, så blir du nästan tvungen att montera rumsgivare alternativ rumstermostat. Rumstermostat är att föredra då den inte samlar fiktivt integralunderskott vid undertemp.

Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 13 juni 2011, 16:35:53 »

Jag känner inte till hur deras reglering fungerar som standard i deras VP. Eller menar du att detta är ett specifikt thermia link-problem? Eller ett problem med deras styrning i kombination med innegivare?

Jag kan bara hålla med att det ju låter underligt. Varför gör dom så? Vad är det som får VPn att dra igång fast värmebehovet inte finns? Kan inte innegivaren påverka tillräckligt?
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 13 juni 2011, 16:20:42 »


Så ett system som bygger på Zwave med koppling rätt i in värmepumpen och koll på tempen i varje rum i kombination med veckoschema, väder, vind kan gå en mycket intressant framtid till mötes!
 

Tycker du inte det är vettigare att Thermia satsar på en bättre reglering d.v.s. när det uppstår övertemp registrerad av originalrumsgivaren så står kompressorn stilla.
Då finns det inget att reglera mer än markiserna. Det är scenariot hemma hos mig med IVT Rego600, vilket jag visar med loggbilden.

Thermias reglering är inte bättre än att den drar igång kompressorn för att skicka ut värme till radiatorerna, trots att rumsgivaren visar på 3° övertemp.
I ditt fall i Stockholm med radiatorer dimensionerad för deltaT 30° blir det att kompressorn kan starta upp för värme när utetempen är +10° trots 2° övertemp registrerat av rumsgivaren.


Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 13 juni 2011, 14:27:14 »


Förstår inte riktigt vad du menar?  Vill du att solen och VP ska köra så mkt det går för att få mindre tillskott på natten?  Verkar ju inte så kul, med 25+ inne på dan

men det är ju inga problem att bygga ett system som fäller in och ut markiser efter behov.  Det vore en dröm att få bygga ALLT.  men tyvärr är det få som vill ha det så bra som det går att få eftersom det blir dyrt. *vinkar*

Jag hänvisade till min loggbild på sidan 2.
Här är länken:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=41752.0;attach=23841;image

Naturligtvis så förstår jag att Thermia Link inte är anpassad för markiser. Då jag tidigare har påstått att Thermias reglering startar kompressorn trots att huset är övertempererad, så förstår jag David att han söker kringutrustning som mildrar effekten av detta.



Ja i dagsläget finns det alla fall ingen information om specifikt styr för markiser. Däremot kan du ju styra dessa mot ett veckoschema Men det kräver att du kopplar elen på ett sådant sätt att när linken sätter markis X i ström AV så drar den in och när ström PÅ drar den ut markisen.

Jag har inte hittat någon information att styra strömförbrukare med annat än datum/tid så att säga. Men givet att link har information om temperatur ute, inne och i varje rum så borde det ju vara enkelt att utöka link med sådan logik i framtiden. Mjukvaran kan uppdateras via kort.

Tanken min vore då att linken noterar att värmen i ett rum ökar. stryper ner elementet och justerar VP utifrån det nu omräknade totalbehovet i huset. Den kollar vidare vad det finns för övriga z-wave enheter i det berörda rummet och om det finns en markis så hänger den ner denna.


Så ett system som bygger på Zwave med koppling rätt i in värmepumpen och koll på tempen i varje rum i kombination med veckoschema, väder, vind kan gå en mycket intressant framtid till mötes!


Synd att mjukvaran inte är öppen källkod. Då hade man inte behövt sitta och fundera på vad danfoss kan få för sig att göra i framtiden. Då hade man bara gjort. Och danfoss hade därmed också troligen sålt många fler enheter.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 04 juni 2011, 21:34:51 »

Dåå får jag leta tillbaka i tiden. Gick ut med ett påstående om svårigheterna med styret, hann nog inte komma så långt som till bristerna eftersom  det blev 0- respons....Kan ju leta reda på tråden om du vill? Har för mig att det var i slutet på 2010.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 04 juni 2011, 21:28:59 »

Vesslan,  styrsystemen funkar inte så bra för att det är dataprogrammerare som har programmerat dem.

Skall du börja racka ner på min yrkesgrupp nu för att hämnas  ;D

Det är inte bara en yrkesgrupp som kan lösa detta så det blir en bra styrning, tror jag. Har suttit och rattat olika pannor med turbiner på pappersbruk och numera på värmeverk med flera pannor även där, olika styrsystem, olika behov/krav. Det bästa är nog om flera grupper är inblandade vid programmering, de som vet hur de vill ha det och de som utför programmeringen enligt användarens/operatörens önskemål. Sedan får ju deklart användaren finlira det sista efter behovet. Det kan inte finnas ett styrsystem från leverantören med dessa inställningar som finns tillhanda i produkten som fungerar optimalt överallt, det skulle nog bli för dyrt, tror jag. Då skulle nog folk köpa det billigare igen, med sämre styr som följd, men det förstår nog inte majoriteten av kunderna. Försökte ju starta en tråd om det undermåliga styret i min gamla Nibe efter mina funktionsbehov. Nu funkar det ju hyffsat med avslagen elpatron för att slippa elpatrondrift en massa timmar, bara för att jag har så mycket vatten... Bättre då med patron i tanken  *vinkar*

Nu blev jag nyfiken har du en länk till tråden.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 04 juni 2011, 21:07:03 »

Vesslan,  styrsystemen funkar inte så bra för att det är dataprogrammerare som har programmerat dem.

Skall du börja racka ner på min yrkesgrupp nu för att hämnas  ;D

Det är inte bara en yrkesgrupp som kan lösa detta så det blir en bra styrning, tror jag. Har suttit och rattat olika pannor med turbiner på pappersbruk och numera på värmeverk med flera pannor även där, olika styrsystem, olika behov/krav. Det bästa är nog om flera grupper är inblandade vid programmering, de som vet hur de vill ha det och de som utför programmeringen enligt användarens/operatörens önskemål. Sedan får ju deklart användaren finlira det sista efter behovet. Det kan inte finnas ett styrsystem från leverantören med dessa inställningar som finns tillhanda i produkten som fungerar optimalt överallt, det skulle nog bli för dyrt, tror jag. Då skulle nog folk köpa det billigare igen, med sämre styr som följd, men det förstår nog inte majoriteten av kunderna. Försökte ju starta en tråd om det undermåliga styret i min gamla Nibe efter mina funktionsbehov. Nu funkar det ju hyffsat med avslagen elpatron för att slippa elpatrondrift en massa timmar, bara för att jag har så mycket vatten... Bättre då med patron i tanken  *vinkar*
Skrivet av: Hjopek
« skrivet: 04 juni 2011, 13:18:33 »

Så då har jag åtminstone större marginaler innan det barkar åt skogen med mina 286 liter (enligt http://www.lenhovdaradiatorfabrik.se/display_sub.asp?apid=20) i radiatorerna och ingen acktank... ^-^
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 04 juni 2011, 12:53:42 »

Läste fel huvuddunk  huvuddunk trodde frågan gällde 2 system med lika total vatten volym men det ena hade mera i raddarna och mindre i rören *vinkar*
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 juni 2011, 12:44:05 »

Ju större vattenvolym desto längre driftstider, färre start och stopp minimerar tiden med dålig COP i början av varje driftcykel, och förlänger rimligvis livslängden.
Jag tycker personligen att det är lite överdrivet stort fokus på en viss mängd vatten i systemet, de flesta värmepumpar går ju trimma in med gradminutregulatorn eller hysteresen så att de går med lagom många start och stopp även i system med små vattenvolymer, men man får större marginaler att röra sig med om vattenvolymen är stor.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 04 juni 2011, 12:40:29 »

Systemet med stora radiatorer går "bättre" så länge termostaterna är helt öppna, börjar termostaterna strypa förändras dock driftsförutsättningarna mer ju större vattenvolym som stryps bort av termostaterna, och värmepumpen kommer inte att fungera optimalt. Detta i ett system utan acktank/volymtank/extern cirkpump/bypass.

Varför skulle systemet med mera vatten i raddarna gå bättre om allt annat är lika  Sc:,h
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 juni 2011, 12:38:36 »

Systemet med stora radiatorer går "bättre" så länge termostaterna är helt öppna, börjar termostaterna strypa förändras dock driftsförutsättningarna mer ju större vattenvolym som stryps bort av termostaterna, och värmepumpen kommer inte att fungera optimalt. Detta i ett system utan acktank/volymtank/extern cirkpump/bypass.
Skrivet av: Hjopek
« skrivet: 04 juni 2011, 12:32:21 »

Jag har en fundering om det här med vattenvolymen i systemet, om jag har 2 system som är lika gällande volymen i rören men det skiljer just beträffande volymen i radiatorerna, och om jag sätter termostater (på bägge systemen) på samtliga radiatorer,
går systemet som innehåller mycket vatten i radiatorerna bäst eller blir det likadant eftersom bägge alternativen innehåller lika mycket (litet) i rören (2-kretssystem)? :D
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 juni 2011, 07:41:22 »

Är god värme komfort en fast förutbestämd temperatur?
Nej inte det jag förespråkar, 
God värmekomfort är en subjektiv upplevelse. Om de boende upplever god värmekomfort är det god värmekomfort.


 
Är det inte energi vi ska spara ?
Jo.


Är det inte valfrihet om sitt inomhus klimat vi ska ge kunden
Absolut, om kunden önskar det. Själv har jag inga bekanta som springer runt och justerar värmen. Folk vill ha en viss innetemperatur, kanske 22 grader i huset och 18 grader i källaren. Så länge denna temperatur upprätthålls, skruvar inte folk. Jag är ganska övertygad om att den i princip enda anledningen till varför folk får för sig att skruva på en termostat, är att innetempen avviker från den önskade, inte att de helt plötsligt känner att "idag är en 21-dag då jag ska ha 21 grader istället för mina vanliga 22". Ett gott betyg på en värmeanläggning i en villa är att de som bor där glömmer bort att de har en värmeanläggning.

2011 har vi regler att följa och rekomendationer att följa exempel på det är utan termostat vad monterar ni som effekt reglerande enhet för att av styra övertemperering från den delen av klimatzonen, vi ska inte tillföra mer energi då skalet är mättat efter fastighets ägarens ställda hygienkrav
En smart placerad innegivare gör jobbet. Om det behövs lägger man till enstaka radtermostater i det/de rum som ofta utsätts för solinstrålningen eller ugnsvärmen eller vad det nu är. Termostaterna skulle jag justera för att börja strypa vid 1 grads övertemp

Förresten förutom att ha provat hemma så är det nog ett 1000 tal viller genom åren
Fastigheter med  Lgh ja det vågar jag gissa på men det många
Så jag vet också att det jag skriver om fungerar och spar masser med pengar samtidigt som kunde. Har valfrihet och komfort .
Det tror jag säkert att det gör. Har heller aldrig ifrågasatt att det kan fungera när en noggrann installatör som du har gjort jobbet. Som sagt - jag ifrågasätter inte att det funkar, jag ifrågasätter att det behövs i alla hus. Jag hävdar att i den absoluta merparten av villainstallationer ger en proffsigt installerad (balanserat adekvat flöde och adekvat volym) vp en god värmekomfort utan arbetstank, termostater, extra cp, STA-D-ventiler mm. Dessa bör användas när behovet finns, inte av slentrian. Sen är det helt upp till dig om du vill fortsätta med detta, är dina kunder villiga att betala för de här grejerna så kör på. Det jag invänder mot är att du inte verkar kunna erkänna att det i många hus kan funka med "keep it simple", trots att det bevisligen fungerar. Jag är hundra procent säker på att du inte skulle kunna förbättra min uppvärmningsekonomi, trots alla tusen villor. Tror säkert att du skulle kunna täta ut min vp så den ger någon procent till (även fast jag har en Thermia som VPO säger är fin på detta) men då är ju frågan vad detta kostar mig?

Jag håller med till 100%.

Men då måste ju det vara kanon ute i landet då.  Undrar varför detta forum uppstod och Folksam skriker sig blåa över alla dåliga pumpar. Är det CTC Thermia IVT osv som gör så dåliga grejer alltså?

Jag trodde i min okunskap att det var bristfälliga installationer som stod för merparten av alla problem.

Det ser inte så alltså,Labold? 

Detta forum har uppstått av några anledningar.

1. När jag själv skulle kunvertera från direktel till vattenburet fanns inte mycket info att hitta på nätet. Konverteringen och värmepumpsinstallationen skulle kosta över 200 000 kr om jag köpte tjänsten, vilket inte skulle bli lönsamt - då jag trots allt ville göra det ordentligt, för att få bra spridning av värmen (inte köra med luftvärmepump) och lång livslängd, så bestämde jag mig för att göra allt själv, för att kunna räkna hem investeringen ekonomiskt under dess livslängd.
Det gick, men jag fick verkligen forska för att hitta alla info jag behövde för att kunna göra jobbet.
Året efteråt startade jag forumet så att fler skulle kunna hitta info och kunskap som stöd inför deras investering.

2. Rätt fort har det utkristalliserat sig ett antal områden som verkar vara problemområden för både presumtiva köpare och för de som redan äger en värmepump.
2.1 Djungeln av olika värmepumpstyper och fabrikat, vad passar egentligen för mig?
2.2 Måste jag verkligen köpa allt som finns med i offerterna, vilket gör att det inte bli lönsamt, eller kan man välja en billigare installation, men trots det få god komfort?
2.3 Jag har köpt en anläggning av ett välrenomerat företag, men det fungerar inte bra, och de kan inte lösa problemet, kan ni hjälpa mig?
2.4 Jag har blivit lurad, hur skall jag göra för att få rätt mot min leverantör.

Faktum är att rätt många av de problemställningar som framförs i detta forum beror just på termostater, eller rättare sagt, på dåliga installationer i kombination med att husets temp regleras av termostater.

Jag skulle vilja gå så pass långt som att påstå att de allra, allra flesta installationer går till på följande sätt:
Värmepumpen installeras, körs igång, och i bästa fall går installatören runt och kontrollerar att alla radiatorer blir varma, värmepumpens reglerdator lämnas "default", installatören justerar alltså inget alls i reglerdatorn, utan förlitar sig på att termostaterna skall sköta temperaturregleringen. I bästa fall visar installatören var kurva och parallellförskjutning kan justeras om det blir för kallt inne - och det inte hjälper med att vrida upp termostaterna.
OBS. detta anser jag vara det normala, jag påstår inte att alla installatörer gör på detta sätt.

Som alla (någorlunda insatta) förstår så innebär detta problem, och i vissa fall problem som kanske inte upptäcks på flera år, eller kanske t.o.m först när värmepumpen havererar p.g.a. olämpliga driftsförutsättningar några år senare...

De få installatörer som öppnar alla termostater och tar sig tid att trimma in grundflöden, kurva och parallellförkjutning vid olika temperaturer och energibehov de är så lätträknade att de förmodligen alla ryms i en buss av mindre modell...
Tro fxxxn att det skapar ett behov av ett forum som detta.

Baserat på detta så anser jag att det finns fog för att gång på gång upprepa att alla termostater skall vara fullt öppna när man skall trimma in sin värmepump, och att man BÖR ha en centralt placerad rumsgivare som kompenserar för övervärme eller undertemp (även i anläggningar med volymtank och termostater som styr rumstemp).
Är man fortfarande efter injustering och installation av centralt placerad rumsgivare inte nöjd med värmekomforten, då är det helt OK att strypa in vissa termostater för att nå optimal komfort, jag vidhåller dock att det i princip aldrig är lämpligt att köra en värmepump (utan volymtank) mot 100% termostater.

För de kunder som har turen att ramla över installatörer som C-C och Oraklet, och är beredda att betala vad det kostar, så kan man dock välja att bygga ett system som fungerar bra i alla lägen ÄVEN med 100% termostater i drift.
Detta är dock så pass unikt att det inte är något som man generellt kan rekommendera utan att man lurar den stora majoriteten av kunder, de som fått en gängse installation.

Varken jag eller Labold har någonsin påstått att det inte går få bra komfort, ekonomi och funktion om man kör med termostater.
Det vi påstår, det är att man kan få det även utan termostater, och att det är enklare, billigare, och rätt gjort, troligen även blir lika billigt eller billigare i drift, sett till elförbrukning över året.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!