Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: L9 larm lÃ¥gt flöde - fel pÃ¥ flödesgivaren? - hur tar man loss den?  (läst 4119 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mats F

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej
Har fått återkommande larm från flödesvakten som sitter efter (före? - blir inte riktigt klok på kretsschemat :)) cirkpumpen som driver flödet mellan inne och utedel.
Det kan gå alltifrån 1 timme till 10 minuter efter återstart innan den stannar på L9-fel.
Jag är lite osäker på hur man tar loss flödesgivaren för att kolla om det är smuts eller avlagringar på den, någon som har gjort det och kan beskriva hur man gör?
Det sitter ett metallbleck som sticker ut inåt som verkar vara någon slags låsning.

Luft-vattenvärmepump Ecodan
EHPT20XYM9C + PUHZW50 VHA
Villa 150 m2 2 plan+ 1/2 källare (berg), Luft/vattenvärmepumpen ansluten till golvvärme+en radiator i källaren
Älvsjö, Stockholm

Utloggad Mats F

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det var som jag trodde,metallblecket är en tunn gaffel som håller givaren på plats. Fick ur den och spolade av givaren i rent vatten och då gick värmepumpen tills den nådde inställd temp på varmvattnet och då stannade den igen på L9-fel. Felsökningen fortsätter....
Luft-vattenvärmepump Ecodan
EHPT20XYM9C + PUHZW50 VHA
Villa 150 m2 2 plan+ 1/2 källare (berg), Luft/vattenvärmepumpen ansluten till golvvärme+en radiator i källaren
Älvsjö, Stockholm

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Är inte anledningen det som har diskuterats i din andra tråd, nämligen att du inte har nåt värmesystem kopplat till VP'n och nån bugg i styret gör att den ändå försöker mäta flödet där när den ska övergå till husvärmning efter varmvattenkörningen?

Vad säger Mitsubishi?
« Senast ändrad: 16 november 2016, 08:36:34 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Mats F

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Förmodligen, nästa steg blir att koppla på en slinga på husvärmekretsen.
Jag fortsätter i min andra tråd om att använda värmepumpen enbart som VVB:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=62933.msg663282#msg663282
« Senast ändrad: 17 november 2016, 10:05:28 av Mats F »
Luft-vattenvärmepump Ecodan
EHPT20XYM9C + PUHZW50 VHA
Villa 150 m2 2 plan+ 1/2 källare (berg), Luft/vattenvärmepumpen ansluten till golvvärme+en radiator i källaren
Älvsjö, Stockholm

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
Jag har nog svarat på detta med L9 problemet förut. Sök på L9....
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!