Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bullrig CP KB, lÃ¥gt tryck ?  (läst 1011 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
Bullrig CP KB, lågt tryck ?
« skrivet: 25 december 2009, 13:09:34 »
Tycker CP till KB låter ganska mycket, har tänkt hela tiden att det är dags att byta pga slitage, vilket skulle bli ett projekt framåt våren el liknande när man är lite mindre beroende av värmen..

Dock funderar jag på om det kan vara så att lågt tryck på KB kan orsaka detta oväsen, någon pratade om kavitering pga lågt tryck, har ingen klocka för att se trycket i nivåkärlet, nivån är god men kanske har det tappat tryck med tiden, har ju tyvärr ingen nippel att fylla i - bara säkerhetsventilen med möjlighet att koppla in ett rör, denna kan väl inte ta flöde åt andra hållet ?

Enklaste metoden för att trycksätta nivåkärlet med lagom tryck, har kompressor hemma med tryckregulator ?
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Bullrig CP KB, lågt tryck ?
« Svar #1 skrivet: 25 december 2009, 14:01:02 »
Hej
Ja du kan tryxksätta så som du säger genom säkerhetsventilen. jag anser att ca 0,5bar räcker.
Luft i systemet orskar ofta oljud.

////AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Bullrig CP KB, lågt tryck ?
« Svar #2 skrivet: 25 december 2009, 14:05:00 »
Ok, då ska jag bara fixa en koppling som ja kan trycka in lite luft med i nivåkärlet, kanske borde passa på o fylla i någon halvliter också, nivån är 1/3 nu.

Dock är frågan om ev luftbubbla i systemet kommer vilja flytta på sig för att jag höjer trycket ?

Annars ser jag inget konstigt med flödet, har 2-3 graders diff mellan KB-in och KB-ut
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!