Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skall en pump gÃ¥ mycket eller lite?  (läst 4424 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad danielpiteå

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Skall en pump gå mycket eller lite?
« skrivet: 20 januari 2006, 22:32:36 »
Hej

Har tagit in en offert på en Nibe 1230 men tycker att deras val var lite lågt. Dom rekommenderar 8kw pumpen, mitt hus har en uppvärmad golvyta på 250m2 varav garaget är 60. tog upp detta med min tilltänkta installatör men han sa att en för stor pump startar och stannar i ett och att detta är döden för pumpar utan att man istället skall sträva efter att ha en pump som så precis som möljigt lämnar den effekt man behöver och har mindre starter/stoppar, stämmer detta??

MVH
Daniel
VillaVarm i norrbotten på 250kvm. Konverterade huset våren -06 från direktel. Kör idag med en Thermia Diplomat TWS 10kw som arbetar med ett 189m aktivit hål. 15 stooora radiatorer samt en stor fläkt konvektor i garaget.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Skall en pump gå mycket eller lite?
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2006, 22:45:22 »
for 15-20 år sedan kunde man inte ställa om pumparnas styrning, eller om man tar en ny pump idag o bara trycker på On & tycker att amn nu insalerat en värmepump, så kan man med en förstor pump få problem med förmånga sarter.
jag tycker att man ska ligga väldigt nära 100% energitäckning.

du skriver attt nah rekomenderat en 1230 & sen att den är på 8Kw
har hanrekomenderat en 1230-10 (den är på 8,5Kw eller en 1230-8 (den är på 7kW)

vad har du för värmekälla idag & hur många kW är den på (behövs för att värma huset när det är kallt ute)
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Skall en pump gå mycket eller lite?
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2006, 22:46:56 »
Pumpen ska gå MYCKET men den ska även räcka till när det är riktigt kallt och det kanske är viktigare än långa gångtider. Att start och stopp sulle vara döden för pumpen är nog inte helt rätt en pump med mjukstart slits mycket lite på grund av strt och stopp och gångtider kan man med div inställningar få relativt långa.
Så jag hävdar att: hellre en lite för stor pump än en lite för liten, att få en som lämnar exakt det man behöver är nog mycket svårt då förutsättningarna med tiden kan variera ganska mycket.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Fredrik_norrland

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Skall en pump gå mycket eller lite?
« Svar #3 skrivet: 21 januari 2006, 11:16:33 »
jag har ett hus på 240kvm och kommer att installera en 1230/10
skulle nog tro att en 1230/8 är lite litet.


men det överlämnar jag Ã¥t experterna pÃ¥ detta forum  ;)
ca 230-240kvm uppvärmd yta. 1 1/2 plan med källare. byggd 1965, 2glas fönster utan extra isolering. 
150m aktivthål, 300m slinga Nibe 1230/10

Tottalförbrukning 12900kw (inkl. HH el) med DUO 8 från -83 (Trasig)

Utloggad danielpiteå

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Skall en pump gå mycket eller lite?
« Svar #4 skrivet: 21 januari 2006, 11:38:06 »
Nej det är installatören som hävdar att jag ska ha 1230-8kw då det ska täcka mitt energibehov med 94% men om man tittar på Nibe´s hemsida så tycker jag mig i tabellen se att jag ganska klart kvalar in för den större. Idags läget så förbrukar jag ca 31000kw/h + 8 kubik ved.

MVH
Daniel
VillaVarm i norrbotten på 250kvm. Konverterade huset våren -06 från direktel. Kör idag med en Thermia Diplomat TWS 10kw som arbetar med ett 189m aktivit hål. 15 stooora radiatorer samt en stor fläkt konvektor i garaget.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Skall en pump gå mycket eller lite?
« Svar #5 skrivet: 21 januari 2006, 13:11:36 »
Nej det är installatören som hävdar att jag ska ha 1230-8kw då det ska täcka mitt energibehov med 94% men om man tittar på Nibe´s hemsida så tycker jag mig i tabellen se att jag ganska klart kvalar in för den större. Idags läget så förbrukar jag ca 31000kw/h + 8 kubik ved.

MVH
Daniel

jag tycker Nibes abell är i snålaste laget.
du förbrukar altså ca 40 000kWh inklusive hushåls el. vi säger 34000 för värme o varmvatten. Om pumpen klarar 94% av denna energi så får du låta elpatronen värme dom där extra 6%

den pumpen han räknat på år dig, ger 8Kw på hösten & när det blir kallt så kan den bara ge 7KW

nästa storlek 1230-10 ger 8,5 kW på vintern !!!
lek lite med din elpatron, kör den på olika efekter så får du en uppfattning på hur långt du kan vörme med dom olika effekterna (tänk på att huset är segt, kan ta ett dugn innan husets temp stabiliseratsig)

Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad danielpiteå

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Skall en pump gå mycket eller lite?
« Svar #6 skrivet: 21 januari 2006, 13:23:33 »
Tyvärr har jag ingen elpatron att leka med då jag idag har el radiatorer! Kan det vara så att han räknar med att 8kw skall räcka då jag kommer att sätta in ett nytt vattenburet system som han då kan omptimera på allra bästa sätt???


//Daniel
VillaVarm i norrbotten på 250kvm. Konverterade huset våren -06 från direktel. Kör idag med en Thermia Diplomat TWS 10kw som arbetar med ett 189m aktivit hål. 15 stooora radiatorer samt en stor fläkt konvektor i garaget.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Skall en pump gå mycket eller lite?
« Svar #7 skrivet: 21 januari 2006, 16:30:34 »
Pris skillnaden mellan 8:an och 10:an är några tusenlappar och så behöver du ett djupare hål säg 20 meter till, priset totalt ökar med C:a 8000:- men du kan få ut 5-6% mera ur marken och spar in C:a 1500:- per år i energikostnad, så det tar inte så många år att få tillbaka merkostnaden och därefter är det ju ren vinst.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Skall en pump gå mycket eller lite?
« Svar #8 skrivet: 21 januari 2006, 16:56:55 »
det är en sak till oxÃ¥, ofta sen man satt in en VP sÃ¥ tycker man sig ha rÃ¥d att unna sig lite varmare än tidigare!   det täcka könet brukar ofta ha ett sÃ¥nt krav...


Det måsta med i kalkylen annrs kan det bli 15% eltillskott!!!
Sen ska tidigare års förbrukning omräknas till normalår, sista åren har varit varma.
Det duger inte att använda den förbrukningen när det blir normala vintrar!

jag lÃ¥ter väl som en "tokstors" VP fundamentalist!! Men jag vill bara väl  a:gl


EDIT:
Halka lite tydligen
« Senast ändrad: 21 januari 2006, 17:27:51 av Bertil »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad danielpiteå

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Skall en pump gå mycket eller lite?
« Svar #9 skrivet: 21 januari 2006, 17:17:27 »
"När man dimensionerar storleken på värmepumpen (kompressorn), utgår man från husets energibehov den kallaste dagen. Då ska kompressorn täcka ca 60 – 70% av husets behov. Resterande 30 – 40% täcks av den inbyggda elpatronen. På detta vis får man en kompressor som undviker alltför många starter samtidigt som den täcker över 95% av husets årsbehov. Elpatronen används således till mindre än 5% av årsbehovet"


ovan text är taget från Nibe´s hemsida.

MVH
Daniel
VillaVarm i norrbotten på 250kvm. Konverterade huset våren -06 från direktel. Kör idag med en Thermia Diplomat TWS 10kw som arbetar med ett 189m aktivit hål. 15 stooora radiatorer samt en stor fläkt konvektor i garaget.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Skall en pump gå mycket eller lite?
« Svar #10 skrivet: 21 januari 2006, 20:47:02 »
Tyvärr har jag ingen elpatron att leka med då jag idag har el radiatorer! Kan det vara så att han räknar med att 8kw skall räcka då jag kommer att sätta in ett nytt vattenburet system som han då kan omptimera på allra bästa sätt???


//Daniel

Jag yhar försökt att göra dig uppmärksam på att den pumpen INTE ger 8kw !!!

den kan ge 8 KW när den gör 35 gradit vatten, vilket är lagom på höst o vår, men när det är vinter o du behöver upp imot 50 gradit vatten så ger den bara 7kW
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad danielpiteå

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Skall en pump gå mycket eller lite?
« Svar #11 skrivet: 21 januari 2006, 23:29:48 »
Kan så vara att den ger 7kw eller 6, 5, 4, 3...........den heter och benäms ändå som 1230-8kw och för att undvika missförstånd så fortsätter jag att benämna den som den blev döpt i kyrkan ;)

MVH
Daniel
VillaVarm i norrbotten på 250kvm. Konverterade huset våren -06 från direktel. Kör idag med en Thermia Diplomat TWS 10kw som arbetar med ett 189m aktivit hål. 15 stooora radiatorer samt en stor fläkt konvektor i garaget.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Skall en pump gå mycket eller lite?
« Svar #12 skrivet: 22 januari 2006, 00:21:22 »
Jorå visst men det han menar är att den äldre 1215 8,5 den ger 10,3 kw vid 35 fram och +-0 på brine.
Så det är lite lurigt att titta på kw. Titta i varje tillverkares datablad på avgiven effekt vid 35 resp 50 grader fram. Då ser du vad dom ger!! Så du inte jämför äpplen o päron..

sen finns det ett gäng värden som kan göra att pumpen inte alls blir som man lovats, mycket betydelsfullt är vilken temp man behöver vid svinkyla på raddarna

Din inst yrar det blir inte alls som han säger, MEN man måste kolla så raddarna kan avge effekten som VP ger utan att man når för hög temp. För då får man hemska problem.

En för stor pump går finfint att justera så den går lugnt och fint.. bäst dock om man då väljer Nibe eller Thermia

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Skall en pump gå mycket eller lite?
« Svar #13 skrivet: 22 januari 2006, 12:15:58 »
Du kan ju kolla vad du har för effekt på dina elradiatorer, o sen sätter du på så många så du totalt får 7 000W & stänger av dom andra, då får du en fingervisning om hur mycke/lite 7kW är i just ditt hus
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Skall en pump gå mycket eller lite?
« Svar #14 skrivet: 27 januari 2006, 14:15:59 »

det är en sak till oxå, ofta sen man satt in en VP så tycker man sig ha råd att unna sig lite varmare än tidigare!   det täcka könet brukar ofta ha ett sånt krav...


Så sant. Det täcka könet kan ha otäcka krav.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!