Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: varför är luft/vatten sÃ¥ pass dyrt?  (läst 14862 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad whoppi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
varför är luft/vatten så pass dyrt?
« skrivet: 07 augusti 2009, 11:05:28 »
billligaste alt på nätet utan inst ser ut att hamna runt 60' - 70'
installerat och klart verkar de flesta betalat i runda slängar 100'....

När kommer det luft/vatten pumpar som är vettigt prissatta?
1½ plans Borohus byggt 1989, 151m2 + 37m2 garage i huskroppen. 21,5 grader inne, 12 grader i garage. Två vuxna och två barn. FTX Bahco ACF luftvärmeväxlare + Bahco ACJ luftburen elvärme, 2st oljefyllda elradiatorer i garage.
Nibe el-vvb 200l från 2007.
Borås. Total elförbrukning ~13 Mwh per år.
Funderar på att uppgradera värmesystem till nån sorts pump...

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: varför är luft/vatten så pass dyrt?
« Svar #1 skrivet: 07 augusti 2009, 11:36:58 »
billligaste alt på nätet utan inst ser ut att hamna runt 60' - 70'
installerat och klart verkar de flesta betalat i runda slängar 100'....

När kommer det luft/vatten pumpar som är vettigt prissatta?

I dom priserna ingår ju en komplett elpanna också.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: varför är luft/vatten så pass dyrt?
« Svar #2 skrivet: 07 augusti 2009, 12:49:04 »
Ett enkelt men brutalt svar...
du slipper borra ett hål 200m ner i backen.

Du har helt rätt, tycker själv att dom svenska kvalitets L/V är för dyra i förhållande till vad man får för pengarna. Men trots allt enklare och mestadels mer kostnadseffektivt än bergvärme i mellersta och södra Sverige.

Tyvärr höll första generationens  L/V pumpar frÃ¥n Kina inte mÃ¥ttet. FÃ¥ se hur nästa generation utvecklas.
« Senast ändrad: 08 augusti 2009, 23:23:29 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad zx12r

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • Karma +0/-0
SV: varför är luft/vatten så pass dyrt?
« Svar #3 skrivet: 07 augusti 2009, 12:57:03 »
Ett enkelt men brutalt svar...
du slipper borra ett hål 200m ner i backen.


Behöver man väl inte köpa en L/V för att slippa?   ;D

Mvh Thomas

Utloggad Limbo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: varför är luft/vatten så pass dyrt?
« Svar #4 skrivet: 07 augusti 2009, 15:09:33 »
Man behöver inte borra 200 meter för en bergvärmepump, om du inte har ett hus på ca 300 m2 uppvärmd yta!
Min erfarenhet är att om du inte kan borra så väljet du en LV pump.
Prisskillanden mellan LV pump och bergvärme i dom mindre storlekarna, är marginell i pris, en 6 kW Nibe fighter 1225 med 120 meter borrhål kan man köpa för ca 114000 kr innan husavdrag, med husavdrag ca 97000 kr.
Och då spar den ca 70 - 75% i normaltempererat värmesystem. ( 55 - 45)
jag ifrågasätter starkt LV värmepumpar då dom inte levererar gratisenergi när det verkligen behövs, vid kall väderlek kan dom närmast liknas med elpanna.
Tänk pÃ¥  EV. kommande effektarifferna.
Litet exempel fastighet med 20000 kWh energibehov för VV och värme,enligt följande:
Med t.e.x NF 2025-6 och EVP 270 ( fast kondsensering liknande CTC) besparing i kWh ca 11600 kWh/Ã¥r.
Nf 1225-6 ger besparing 14400 kWh med aktivt borrdjup på 99 meter, tar man 1245-6 blir besparingen 15291 kWh, men då stiger priset med ca 12500 kr. elpatron på årsbasis 39 kWh med 1245 an.
ovanstÃ¥ende är siffror är  framtagna med Nibe VPdim.
När det gäller service och eventuella reparationer använd alltid värmepumpar som det finns reservdelar till, och då helst dom som ärr tillverkade i SVERIGE.
bara lite råd från en som arbetat med värmeanläggningar i 42 år.
Thomas

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: varför är luft/vatten så pass dyrt?
« Svar #5 skrivet: 07 augusti 2009, 17:34:07 »
Luft/vatten kan väl vara helt ok upp i höjd med Stockholm, men inte mycket längre norrut, och inte om man kan borra utan att det blir sååå mycket dyrare.
Nu med rotavdraget så är ju även "besparingen" större på bergvärme än på en luft/vattenanläggning, så prisskillnaden bör inte bli så hemskt stor.
I skåne/västkusten blir det ju nästan aldrig minusgrader, så där bör luft/vatten vara mer eller mindre likvärdigt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad karro

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: varför är luft/vatten så pass dyrt?
« Svar #6 skrivet: 08 augusti 2009, 10:22:36 »
Jag har i sommar installerat en Mitsubishi Ecodan i vår villa i Mälardalen. Installerad och klar en affär på 116.000:-.
Detta var exakt halva priset mot den offert jag fick på att borra bergvärme.
Ett ganska lätt val alltsÃ¥...  :)

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: varför är luft/vatten så pass dyrt?
« Svar #7 skrivet: 08 augusti 2009, 11:30:26 »
En fråga till Thomas: om man har 26 m till berg istället för 6 som ingår i offerten är kalkylen lika bra då?

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: varför är luft/vatten så pass dyrt?
« Svar #8 skrivet: 08 augusti 2009, 22:16:37 »
Bor man norrut så är det självklart mest lönsamt med bergvärme i många fall, men här där jag bor i Lund är det andra förhållanden.

Till att börja med så är det en bra bit till berget, vilket innebär dyr borra med långa foderrör.
Sen är här sällan under -10ºC på vintern heller, och då funkar ju en luft/vatten utmärkt.

Och jo just det. Ibland är det skönt att slippa gräva upp trädgÃ¥rden för jordvärme med  :)
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: varför är luft/vatten så pass dyrt?
« Svar #9 skrivet: 08 augusti 2009, 23:26:38 »
Ett enkelt men brutalt svar...
du slipper borra ett hål 200m ner i backen.


Behöver man väl inte köpa en L/V för att slippa?   ;D

Mvh Thomas

Det finns tusentals sätt att slippa borra. Elda med ved tex.

mvh *roflmao*
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad whoppi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: varför är luft/vatten så pass dyrt?
« Svar #10 skrivet: 09 augusti 2009, 08:45:38 »
billligaste alt på nätet utan inst ser ut att hamna runt 60' - 70'
installerat och klart verkar de flesta betalat i runda slängar 100'....

När kommer det luft/vatten pumpar som är vettigt prissatta?

I dom priserna ingår ju en komplett elpanna också.

//Ronnie

Det gör det ju i en frånluftsvärmepump också. ofta kan man hitta dessa för runt 50' och då innehåller ju även denna en ventilations anläggning. Spontant känns det som flvp borde vart dyrare än en luft/vatten vp.
1½ plans Borohus byggt 1989, 151m2 + 37m2 garage i huskroppen. 21,5 grader inne, 12 grader i garage. Två vuxna och två barn. FTX Bahco ACF luftvärmeväxlare + Bahco ACJ luftburen elvärme, 2st oljefyllda elradiatorer i garage.
Nibe el-vvb 200l från 2007.
Borås. Total elförbrukning ~13 Mwh per år.
Funderar på att uppgradera värmesystem till nån sorts pump...

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: varför är luft/vatten så pass dyrt?
« Svar #11 skrivet: 09 augusti 2009, 08:47:19 »
en frånluftvärmepump borde vara mycket billigare än en luft vatten........1,8 kw ger nibes 310p i uteffekt......

Utloggad Limbo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: varför är luft/vatten så pass dyrt?
« Svar #12 skrivet: 09 augusti 2009, 09:35:33 »
Hej Nisse-Gurra, det är klart att skillnaden mellan 6 till 26 meter till berg påverkar lönsamheten. 20 meter foderrör kostar ju ca 14 000 - 15000, det kommer att ta ca 3 år med nuvarande elpris att betala merkostnaden, med den beräkning jag gjort i tidigare inlägg.
Men som jag ser det så är investeringen i värmepumpen långsiktig, vad kommer dom ca 3700 kWh som LV pumpen spar mindre att kosta om 3 eller rent av 10 år och vad kommer Ev. effektariff att bli med större kW toppeffekt som fastigheten har med LV pump.
Andra aspekter är hur påverkas livslängden LV pumpen som står ute i förhålland bergvärmepumpen som står inne.
Thomas

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: varför är luft/vatten så pass dyrt?
« Svar #13 skrivet: 09 augusti 2009, 09:56:01 »
Hej Nisse-Gurra, det är klart att skillnaden mellan 6 till 26 meter till berg påverkar lönsamheten. 20 meter foderrör kostar ju ca 14 000 - 15000, det kommer att ta ca 3 år med nuvarande elpris att betala merkostnaden, med den beräkning jag gjort i tidigare inlägg.
Men som jag ser det så är investeringen i värmepumpen långsiktig, vad kommer dom ca 3700 kWh som LV pumpen spar mindre att kosta om 3 eller rent av 10 år och vad kommer Ev. effektariff att bli med större kW toppeffekt som fastigheten har med LV pump.
Andra aspekter är hur påverkas livslängden LV pumpen som står ute i förhålland bergvärmepumpen som står inne.
Thomas


hallÃ¥ Limbo slÃ¥r jag samma siffror i CTC kalkylprogram sÃ¥ fÃ¥r jag fram att L/V sparar 13740 kwh & v/v sparar 14710 kwh pÃ¥ amma förbrukning i vÃ¥r hemstad med 7,9 ºC i medeltemp jag räknade pÃ¥ en 105a med eco el & en ecoheat 7,5 med 120m borr alltsÃ¥ ser iaf inte jag 3700kwh skillnad, viken inte min erfarenhet av dom anläggningar i sÃ¥lt heller. Det jag vet om kompressorer (iom  att vi frÃ¥n början är ett kylföretag med 3,2 cert) är att dom fÃ¥r den helt klart längsta livslängden när dom är monterade pÃ¥ utsidan.....men nu talar jag om kylkompressorer.....desto bättre kylning när dom används som mest desto bättre & eftersom vi har 7,9  ºC sÃ¥ torde det va bättre än ett 20 ºC pannrum, men som sagt detta är min erfarenhet frÃ¥n kylan inte värmepumpen....

Utloggad Limbo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: varför är luft/vatten så pass dyrt?
« Svar #14 skrivet: 09 augusti 2009, 12:18:06 »
Har vid något tillfälle också noterat att skillnaden mellan CTC LV och BV är väldigt liten, som du redovisar bara ca 1000 kWh.
Och det stämmer ju då CTC bergvärme mer eller mindre har fast kondensering, Nibe kör flytande dito och det ger den större mellanskillnaden på LV kontra BV.
Det är ju mycket intressant att du kommer fram till 13740 kWh i besparing när jag bara får 11600 kWh med 2025-6.
Skulle vara kul om du kunde lägga upp din kalkyl på LV här i Forumet så vi kunde kolla den.
Vad det gäller livsläng så är det inte bara kompressorn jag talar om, du har ju andra mycket vitala delar som elektronik, fläktar mm. som står ute i rusket.
Thomas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!