Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: snabb höjning kb  (läst 2566 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
snabb höjning kb
« skrivet: 22 november 2010, 21:53:26 »
Nu när det har varit kallare ute så att pumpen går mera har kb in sjunkit till ca 0 ºC i lördags kom jag på att jag skulle elda och spärrade värme från vp och efter nån timme när vp gjorde vv var kb in ca 5 grader stiger tempen så fort i berget eller är det slangarna som inte hinner ta åt sig värmen när pumpen går mycket.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: snabb höjning kb
« Svar #1 skrivet: 22 november 2010, 23:32:36 »
Det är nog en kombination av slangarna och bergets överföringsförmåga.
Om man loggar anläggningen brukar man kunna se att tempen sjunker när värmepumpen gått ca 10 minuter och brine har hunnit cirkulera ett varv, då ser man ungefär den påverkan som slangens "brister" påverkar, går värmepumpen större delen av dygnet så kommer du att se en succesiv sänkning av tempen, normlat ned till 0 grader, och den sänkningen beror på bergets bristande värmeöverföringsförmåga.
Vid 0 grader avstannar tempsänkningen p.g.a. det stora energiinnehåll som vatten har just i övergången mellan flytande och fast form (is), den s.k. övergångsvärmen.
Det skall rätt mycket till för att tempen skall gå under 0 grader på inkommande KB, och är ett tecken på en något klen borra.
Det är normlat ingen katastrof även om inkommande KB skulle gå ned till 1 eller 2 minusgrader.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: snabb höjning kb
« Svar #2 skrivet: 22 november 2010, 23:43:48 »
Så här ser min Kb ut sista dygnet.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: snabb höjning kb
« Svar #3 skrivet: 23 november 2010, 07:38:05 »
Funderade på att allt handlar om borr djupet idag men man kanske skulle använda en slang som är bättre på att ta åt sig värme borde göra stor skillnad framförallt för dom som har för grunda hål vid byte av vp tex. Tänk vad smidigt att bara behöva byta till en effektivare slang fast med en bättre slang kanske man kyler berget så att det är det som begränsar?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: snabb höjning kb
« Svar #4 skrivet: 23 november 2010, 07:40:24 »
Funderade på att allt handlar om borr djupet idag men man kanske skulle använda en slang som är bättre på att ta åt sig värme borde göra stor skillnad framförallt för dom som har för grunda hål vid byte av vp tex. Tänk vad smidigt att bara behöva byta till en effektivare slang fast med en bättre slang kanske man kyler berget så att det är det som begränsar?

Slangens påverkan är nog mindre än 1 grad, tror det är svårt att hitta en billig slang som är så mycket bättre att det lönar sig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: snabb höjning kb
« Svar #5 skrivet: 23 november 2010, 09:46:47 »
Funderade på att allt handlar om borr djupet idag men man kanske skulle använda en slang som är bättre på att ta åt sig värme borde göra stor skillnad framförallt för dom som har för grunda hål vid byte av vp tex. Tänk vad smidigt att bara behöva byta till en effektivare slang fast med en bättre slang kanske man kyler berget så att det är det som begränsar?

Slangens påverkan är nog mindre än 1 grad, tror det är svårt att hitta en billig slang som är så mycket bättre att det lönar sig.

Efter som tempen steg med 5 grader så trodde jag det skulle göra stor skillnad med bättre slang men det kanske är berget som återhämtar sig. Borde väl vara nån som forskat kring borror så det är säkert så att slangen inte spelar så stor roll.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: snabb höjning kb
« Svar #6 skrivet: 23 november 2010, 11:39:41 »
Ungefär 10 % av temperaturfallet ligger i slangen. Kan bli lite mer om det är laminär strömning.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: snabb höjning kb
« Svar #7 skrivet: 24 november 2010, 22:12:58 »
Har kört pumpen nu i 6 timmar med -3 ute. Kb in har sjunkit från 5 grader (som jag hade vid vv körning senaste dagarna när jag eldat för värme) till 1 grad. Så kb sjunker lika fort som den höjs tycker det är knepigt att det ändras så fort.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad fjord

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: snabb höjning kb
« Svar #8 skrivet: 25 november 2010, 00:32:45 »
hei.
tycker det lÃ¥ter märkligt ,min kbin ligger stadigt  pÃ¥ 6gr och 3gr ut när pumpen gÃ¥r har gjort sÃ¥ dom senaste veckorna,fÃ¥r se hur det blir när temperaturen sjunker. är mer orolig om mitt enrörsystem hÃ¥ller mÃ¥ttet Sc:,h. när det blir riktigt kallt,annars blir det att byte till lÃ¥gtempsystem i vÃ¥r.
thermia optimum G2,klart maj-10. 180 m borra,172 aktivt.1,5plan 143kvm,byggår 1966, enrörsystem.Enhörna utanför S-tälje.5 personer i hushållet. Tidligare 3kbm olja.Keddy regal murspis.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: snabb höjning kb
« Svar #9 skrivet: 25 november 2010, 06:12:24 »
Har kört pumpen nu i 6 timmar med -3 ute. Kb in har sjunkit från 5 grader (som jag hade vid vv körning senaste dagarna när jag eldat för värme) till 1 grad. Så kb sjunker lika fort som den höjs tycker det är knepigt att det ändras så fort.

Det du ser är vattentempen i borran, det är rätt mycket vatten att hämta energi ifrån, men inte så mycket att det räcker när värmepumpen går längre perioder, då blir det bergets värmeledningsförmåga och borrdjupet som börjar avspegla sig i tempvärdet.
Det krävs betydligt större energiuttag för att tempen skall gå under 0 grader, i de flesta berg och jordvärmeinstallationer sjunker tempen rätt snart till 0 grader när man verkligen börjar behöva tillföra huset energi, vid denna årstid, sen ligger det rätt stabilt på runt 0 grader hela vintern, vid kallvädersknäppar sent på säsongen kan tempen gå ned till 1 eller 2 minusgrader vilket är helt OK.

Utdrag ur en fysiklektion: (omvänt gäller för att kyla ett borrhål till fryspunkten)
"För att höja en temperatur måste man alltid tillföra energi. Vill man däremot sänka temperaturen måste man bortföra energi. Värme energi anges i joule. (L)
För att kunna jämföra olika ämnen har man infört nÃ¥got som kallas för specifik värmekapacitet. Den anger hur mycket energi som krävs för att höja temperaturen 1◦c hos 1 kg av ett ämne. Det behövs 4,2 kJ för att höja temperaturen hos 1kg vatten 1 ◦c. Smältpunkt e dÃ¥ ett ämne övergÃ¥r frÃ¥n fast till flytandepunkt.
När man ska smälta ett ämne måste man tillföra energi, och när man ska frysa vatten till is måste man bortföra energi. Den energi som behövs för att smälta 1kg av ett ämne kallas smältvärme. Det behövs 334 kJ för att smälta 1kg is."
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!