Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmer bÃ¥de varmvatten och radiatorvatten samtidigt?  (läst 2773 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jofa08

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Hej

Har precis börjat logga min värmepump (IVT-E9 2001) efter vintern/vårens orimligt höga elräkningar.

Har inte riktigt kommit i mål med alla givare osv, men som det ser ut idag så värmer pumpen både varmvatten och radiatorvatten samtidigt. Ska den någonsin göra detta eller skall den "alltid" värma antingen eller? Kan växelventilen fela "litegrann"?

Man kan på nedanstående graf se vad jag menar om man kollar nogrant. Man kan se att den börjar värma Radiator-UT och sen går över till Varmvatten-UT. Men även före den går över till varmvattendrift så ser man att VarmVatten-UT sakta höjs.

http://www.e-logger.se/e-logger.png?8dnDbR4v5s

För övrigt tyker jag att delta-T på varma sidan är rätt högt, dock är intern cirkpump nydligen bytt och extern står på "läge III".

Pumpen har larmat för "pressostat-låg" ett par gånger under våren och IVT har varit här och kollat expansionsventilen som enligt deras mätningar är OK.

Eller har jag bara satt givarna för nära pumpen så att den "läker" en del värme via rören?

Tacksam för tips!

(Raiator-LGH är radiatorkrets som går genom en kulvert till en lägenhet/garage betydligt grövre rör som jag mäter på där, därav lägre "temp2?)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Värmer både varmvatten och radiatorvatten samtidigt?
« Svar #1 skrivet: 26 augusti 2010, 10:37:01 »
Det tar ju ett tag för växelventilerna att vrida sig mellan ändlägena. Det är inte det som syns i grafen?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad jofa08

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Värmer både varmvatten och radiatorvatten samtidigt?
« Svar #2 skrivet: 27 augusti 2010, 18:03:12 »
OK, Jo det är ju möjligt.

Men min andra fråga, ska den nånsin värma båda samtidigt? dvs växelventilen "halv" vriden?

/Johan.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Värmer både varmvatten och radiatorvatten samtidigt?
« Svar #3 skrivet: 27 augusti 2010, 18:16:02 »
Här skall man inte komma med gissningar, så detta får endast betraktas som skvaller.
Min granne har en IVT-pump och hävdar bestämt att den kan ställa växelventilen i ett halvläge och därmed ladda både varmvatten och värme samtidigt.
Kanske finns nån som kan bekräfta/dementera?
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
SV: Värmer både varmvatten och radiatorvatten samtidigt?
« Svar #4 skrivet: 27 augusti 2010, 18:39:52 »
Jag tycker det ser rätt normalt ut. När vv har producerats och vxv återgår till normalläget så puffar den ut hett vatten i radiatorkretsen. Vxv har inte mellanläge utan får troligen styrorder i ett antal sekunder mer än det tar mellan ändlägena (c 8 sek i min vp)

Mina hetvatten puffar efter vv produktion ser jag inte i loggningen eftersom jag loggar via Rego och den har VB ut givaren innan vxv, men jag kan känna hetvattnet pÃ¥ radiator ut.  Denna "sväljs" dock av min volymtank.

Jag antar att du har din givare efter vxv mot radiatorkretsen och därför ser dessa puffar i loggern?
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Värmer både varmvatten och radiatorvatten samtidigt?
« Svar #5 skrivet: 27 augusti 2010, 19:37:43 »
Här skall man inte komma med gissningar, så detta får endast betraktas som skvaller.
Min granne har en IVT-pump och hävdar bestämt att den kan ställa växelventilen i ett halvläge och därmed ladda både varmvatten och värme samtidigt.
Kanske finns nån som kan bekräfta/dementera?

Det skulle inte fungera bra om det var så. Har huset golvvärme är temperaturen i golvvärmesystemet alltid lägre än den varmvattentemperatur man vill ha. Det skulle bli svalt varmvatten i det fallet, som högst kanske 35 grader. Har man ett radiatorsystem skulle man kunna få varmt varmvatten vintertid när det är som kallast ute, när radiatorvattnet behöver vara lika varmt som den varmvattentemperatur de flesta vill ha.

Varmvattenberedningen styrs av en givare pÃ¥ varmvattenberedarens mantel. Värmen i huset styrs av returtemperaturen frÃ¥n radiatorer/golvvärme. Hur tänker sig grannen att regleringen sker i det fall ventilen stÃ¥r i halvläge? Vilken givare styr pumpen? 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Värmer både varmvatten och radiatorvatten samtidigt?
« Svar #6 skrivet: 28 augusti 2010, 17:12:32 »
Hur tänker sig grannen att regleringen sker i det fall ventilen stÃ¥r i halvläge? Vilken givare styr pumpen? 

Inte en aning. Har försökt att framföra dessa argument utan att det lyckas.
Eftersom jag inte kan IVT så har jag inte vågat argumentera för mycket. Blev tvungen att passa på att ta upp det i denna tråd eftersom ämnet är passade.
Men nu vet jag. Nu ska jag gå till grannen knUp
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Värmer både varmvatten och radiatorvatten samtidigt?
« Svar #7 skrivet: 31 augusti 2010, 09:44:34 »
Hur tänker sig grannen att regleringen sker i det fall ventilen stÃ¥r i halvläge? Vilken givare styr pumpen? 

Inte en aning. Har försökt att framföra dessa argument utan att det lyckas.
Eftersom jag inte kan IVT så har jag inte vågat argumentera för mycket. Blev tvungen att passa på att ta upp det i denna tråd eftersom ämnet är passade.
Men nu vet jag. Nu ska jag gå till grannen knUp

IVT-pumparna fungerar inte annorlunda än andra pumpar med växelventil. Temperaturen på värmebäraren ut från pumpen vid varmvattenberedning och husuppvärmning skiljer sig praktiskt taget alltid åt. För mitt hus skulle ett mellanläge på växelventilen fungera (dvs ge varmt varmvatten) enbart när utetemperaturen är lägre än ungefär -15 grader. Står växelventilen i ett mellanläge måste det bli samma temperatur på utgående värmebärare till beredare och radiatorer. Lycka till med grannen!
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!