Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nexura utedel som vibrerar kraftig?/oljud?  (läst 3118 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr_beginner

  • Ägare av en Panasonic HE9PKE och Daikin Nexura X35
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nexura utedel som vibrerar kraftig?/oljud?
« skrivet: 24 januari 2017, 18:48:30 »
Hej
Som ämnet lyder , jag vet inte om utedelen vibrerar mycket på min Nexura x35 (mod.bet:RXLG35M2V1B)
Jag har 2 llvp med utedelarna monterat i närheten av varandra, en Panasonic HE9pke, väldigt stor utedel jämfört med Daikin. Båda pumparna är monterade med metallfjädrar för att minska stomljud, själva konsollerna är skruvade i stengrunden.

Panasonicen hör man att den är igång, Daikinen ser man att den är igång för den rör sig mycket, men den hörs väldigt lite.

Problemet är att våningen ovanför inhyser en kattvind som blir en resonanslåda för Daikin, och ljudet går sen in i sovrummet som delar vägg med kattvinden.

Så mitt problem är resonansljud "brum brum" väldigt lågfrekvent som bara hörs på övervåningen i kattvinden och sovrum.

Jag har monterat ett plåttak över Daikinpumpen för att skydda mot snöras från tak, gjorde ingen skillnad i sovrummet eller kattvinden, plåttaket går ut ca 1 meter framför pumpen med tillräcklig frihöjd för luftcirkulation.

Jag har testat tyst läge på utomhusdelen, vilket endast ändrar frekvensen på resonansljudet.

Jag  kan inte avgöra om det är fläkten eller kompressorn som orsakar resonansljudet.

Flytta till nytt hus är inte ett alternativ, flytta utedelen är inte heller ett alternativ.

Så jag undrar om någon har erfarenhet av liknande problem och hur man bygger bort det?

Eller är det fel på pumpens utedel som vibrerar "mycket" eller mer än min Panasonic iaf?

Jag får plats att mura 19x19x59 lättbetong mellan vägg och konsoll, är det värt att prova?
Tack på förhand!
/Andreas

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nexura utedel som vibrerar kraftig?/oljud?
« Svar #1 skrivet: 24 januari 2017, 19:23:42 »
Hej, vad kul att du har valt en Nexura!

Det du beskriver låter konstigt, har du varit i kontakt med din installatör ?
Det vore bra om han kan komma förbi och titta på maskinen.

Mvh
Daikin

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 284
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Nexura utedel som vibrerar kraftig?/oljud?
« Svar #2 skrivet: 24 januari 2017, 19:23:54 »
Kolla rören i kanalerna så de inte ligger mot väggen samt genomgången av rören vid innerdel, vibrationer kan fortplanta sig genom dessa till väggkonstruktionen samt innerdel
Sen borde man även ha silikon eller gummi mellan konsollfästet mot väggen som dämpade
idag kanske järnkonsollerna direkt mot väggen och detta kan också ge vibrationer
Markstativ är att föredra för att utesluta detta iaf
Egentligen skulle man även ha sån dämpning på innerdelsplåten med för att separera vib till vägg

Jag har mekat en hel del med min Sanyo för detta och fått väck det mesta av stomljuden
Det bästa hade ju varit ett helt flytande system så all direkt kontakt med huset undveks

Och är det yttre ljudvågor som går in så är det tätning av hål o isolering som gäller

Utloggad Mr_beginner

  • Ägare av en Panasonic HE9PKE och Daikin Nexura X35
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nexura utedel som vibrerar kraftig?/oljud?
« Svar #3 skrivet: 25 januari 2017, 18:49:51 »
Hej
Tack för svaren.
Installatören hade inte installerat någon Nexura innan, så han hade inget att jämföra med.
Installationen är jätte bra gjord och det låter ju inte något vid utedelen eller vid innedelen.
Men jag får gjuta för markstativ till sommaren.

@Daikin_ Utedelen låter inte "konstigt" men man ser att utedelen rör sig så mycket att man även ser att fjädrarna rör sig, men det kanske är normalt för Daikin och inte ett fel?
Allt fungerar ju precis som det ska där maskinen är installerad, i köket och utedelen låter som jag hör "normalt".
Ljudet är husets resonanslåde-effekt som är problemet. Så jag tror inte direkt att det är ett garantiärende då problemet ligger i huset och inte på pumpen?

Tack ännu en gång!
/Andreas


Kleeman

  • Gäst
Kleeman
SV: Nexura utedel som vibrerar kraftig?/oljud?
« Svar #4 skrivet: 25 januari 2017, 22:28:58 »
Hej. Det kan nog ändå vara idé att kolla upp detta med din installatör. För en normalt fungerande Daikin X går väldigt tyst och vibrationsfritt.
Den ska inte stå och hoppa på fjädrarna som jag tror att du beskriver.
Det som skulle kunna orsaka detta är obalans   eller skadad fläktvinge i utedelen. Kolla sÃ¥ att fläkten ser hel ut. Titta även pÃ¥ axeln/muttern som hÃ¥ller fläkten, när maskinen gÃ¥r för fullt sÃ¥ ska den snurra rakt och fint. Ej oscillera.  Det skulle kunna vara ett fabriksfel/miss i gjutning av fläktvinge.  Dvs. Ett garanti ärenden.  Hoppas det löser sig.
Mvh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nexura utedel som vibrerar kraftig?/oljud?
« Svar #5 skrivet: 26 januari 2017, 07:47:47 »
Håller med föregående talare, om centrum på fläkthjulet ute inte "ligger still" utan oscillerar så är det en obalanserad fläkt som ställer till det.
Inte så ovanligt rent generellt, vet inte om Daikin utmärker sig på något sätt åt ena eller andra hållet (Bättre/sämre).

Det där med att rören inte skall ligga an mot väggen i kanalen just där de kommer in från utedelen stämmer också, men som sagt, utedelen skall absolut inte vibrera så att den hoppar på fjädrarna, tycker jag i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mr_beginner

  • Ägare av en Panasonic HE9PKE och Daikin Nexura X35
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nexura utedel som vibrerar kraftig?/oljud?
« Svar #6 skrivet: 27 januari 2017, 14:31:24 »
Hej tack för alla svar.

Det är kompressorn som orsakar resonansljudet i huset.
Jag insåg att ljudet även finns vid avfrostningarna då fläkten står still, dock annan karaktär på ljudet.

När jag jämför med min Panasonic så låter Panasonicen som en Caddilac V8 på tomgång och Daikin mer som en Volvo B20 vid 2500 rpm om ni förstår vad jag menar. Jag tror inte det är något fel på Daikin pumpen utan att jag har den på "fel" ställe i "fel" hus, men det var enda alternativet att placera utedelen där i avseende på yttre störningar och smältvatten till krypgrund.

@Rickard Jag undrar om det är ok om jag filmar min utedel och lägger ut den på youtube och lägger in länken i denna tråd så de som sett Daikin "live" kan jämföra? (hittar ingen regel om länkning till youtube)

Tack på förhand!
vänligen Andreas

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nexura utedel som vibrerar kraftig?/oljud?
« Svar #7 skrivet: 27 januari 2017, 15:02:28 »
Hej tack för alla svar.

Det är kompressorn som orsakar resonansljudet i huset.
Jag insåg att ljudet även finns vid avfrostningarna då fläkten står still, dock annan karaktär på ljudet.

När jag jämför med min Panasonic så låter Panasonicen som en Caddilac V8 på tomgång och Daikin mer som en Volvo B20 vid 2500 rpm om ni förstår vad jag menar. Jag tror inte det är något fel på Daikin pumpen utan att jag har den på "fel" ställe i "fel" hus, men det var enda alternativet att placera utedelen där i avseende på yttre störningar och smältvatten till krypgrund.

@Rickard Jag undrar om det är ok om jag filmar min utedel och lägger ut den på youtube och lägger in länken i denna tråd så de som sett Daikin "live" kan jämföra? (hittar ingen regel om länkning till youtube)

Tack på förhand!
vänligen Andreas
Det later på det du säger som om kompressorn kan ha blivit skadad/kommit snett I transport e.dyl.
Maskinen har en 2 kammars swing och de går väldigt tyst och vibrationsfritt (inte så tyst som en scroll men inte långt ifrån)

Bäst du ber din installatör komma forbid och titta på detta.

Mvh
Daikin

Utloggad tbatba

  • man lär sig alltid nÃ¥got om du inte vet sÃ¥ vet nÃ¥gon annan
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +1/-0
SV: Nexura utedel som vibrerar kraftig?/oljud?
« Svar #8 skrivet: 27 januari 2017, 15:35:55 »
Det later på det du säger som om kompressorn kan ha blivit skadad/kommit snett I transport e.dyl.
Maskinen har en 2 kammars swing och de går väldigt tyst och vibrationsfritt (inte så tyst som en scroll men inte långt ifrån)

Bäst du ber din installatör komma forbid och titta på detta.

Mvh
Daikin

kan vara Is som låser fast kompressorn med chassi har haft detta problem på daikin och på IVT maskiner
lätt att kolla och åtgärda
alla värden ang AMPERE +-0,2 AMP  OCH TEMP är +-1grad
117m2 10st 2 glas fönster 4 dörrar 2 plan byggt -74

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nexura utedel som vibrerar kraftig?/oljud?
« Svar #9 skrivet: 27 januari 2017, 15:41:55 »
Det är helt OK att filma och länka
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 284
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Nexura utedel som vibrerar kraftig?/oljud?
« Svar #10 skrivet: 27 januari 2017, 20:59:23 »
Du kan kolla denna tråden om det är som Tbatba föreslår
Fick detta på min Toshiba efter mycket dammsnö och blåst, bilderna får man öppna sep verkar det som
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=38876.msg362041#msg362041

Utloggad Mr_beginner

  • Ägare av en Panasonic HE9PKE och Daikin Nexura X35
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nexura utedel som vibrerar kraftig?/oljud?
« Svar #11 skrivet: 04 februari 2017, 16:43:31 »
Hej!
Tack för alla svar, men det är jag som får trä skäms-påsen över huvudet.
Jag hittade "felet" på Daikin pumpen, äldsta dotter hade gömt en plastleksak mellan vägg och pump som skapade oljudet till början. Men den var väl gömd upptill där man inte letar efter is o.dyl.

Det ökande oljudet som upplevdes efter Daikin installationen var ännu mer skäms-aktigt  :P
Smältvattnet från Daikin samlades under avrinningsrör från stupröret och varje avfrostning ledde till expanderande is under avrinningsröret och stupröret hade flyttats ca 2 cm rakt in i gamla Panasonicen...
Så det ökande ljudproblemet med resonans i huset var indirekt Daikins fel men fa####n va skämmigt de är.

Enda trösten är att jag inte hann ringa ut installatören för att ta bort en plastleksak ;)
Nu trivs Daikindelen på sina stålfjädrar och hoppar inte runt alla när den slipper arbeta mot en plastleksak :)
Och Panasonicen är tillbaka till sin forna "glans".

Det som är extra trevligt är att två pumpar av skilda märken jobbar bra tillsammans och har sänkt elräkningen ca 400kr i månaden, så det där med två pumpar på del-last är en bra grej :)
Trevlig helg!
/Andreas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!