Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nybygge med for liten FLVP  (läst 11506 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mustang06

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nybygge med for liten FLVP
« skrivet: 29 augusti 2006, 19:19:48 »
Hej alla glada experter!
Ar pa G att bygga nytt hus i Stockholm. Efter modifieringar blev det ett sk kataloghus, i 2-plan om totalt ca 210 kvm (och 2,70 i takhojd i bada planen sa det blir ju en del volym att varma...) Golvvarme nere, vattenburen varme med radiatorer uppe.

Foga forvanande sa vet inte hussaljaren ett enda dugg om uppvarmning, utan tyckte att standard FLVP IVT 490 skulle vara finfint... Jag tvivlar.  Sc:,h Har ingen lust att behova utnyttja ett halvt Polskt kolkraftverks el for att varma huset om det blir en koldknapp! Jag har ingen aning om energiforbrukning pa huset, men det ar ju nytt och med normal niva pa isolering. Vi har inga hornbadkar eller sa, gissar att inbyggd vv-beredare borde racka gott.

Har tagit in externa offerter som landar pa ca 130 - 140 tkr for en bergvarmeanlaggning klappat och klart, men da kommer saljaren tillbaka och erbjuder att de visst kan byta ut FLVP'n till nedanstaende for 50 tkr extra pa huspriset. Vidare tillkommer da borrning, slang, installation och injustering som jag maste ta in externa offerter pa.


1 st
 IVT Greenline HT Plus C11,  2 -Planshus, Bost.yta max 270m², värmepump med inbyggd varmvattenberedare & eltillskott, I kanalsatsen ingÃ¥r 2st kanalfläktar (ej Ã¥tervinning pÃ¥ frÃ¥nluft), 2st 5-stegstrafo, 2st ljuddämpare & 3st takhuvar, inbyggd dubbelmantlad varmvattenberedare rostfri (tappvarmvatten 165 liter), inkl. pÃ¥fylln.sats DN25 inkl.isolering, Volymtank 100L 4 ansl.rund och expansionskärl, Montage av volymtank, kanalsats & takhuvar ingÃ¥r i Entreprenadkontrakt, OBS! borrhÃ¥l och utvändiga ledningar samt installation av panna ingÃ¥r Ej. Rörinstallatörens material/arbete i form av rördragningar & inkoppling av installationssats till Greenline ingÃ¥r Ej (separat anbud frÃ¥n extern entreprenör krävs), Inreglering av ventilation ingÃ¥r, utföres av IVT:s serviceombud i samband med kontroll av värmepumpens funktion & inställningar, Installationsutrymme 1,8x0,7m krävs
 

Verkar det vettigt? C11, ar det att ta i for mycket? Fristaende offerter har varit pa C7 eller C9 men det kanske inte skadar att ha kapacitet? Eller finns det nagon nackdel med att valja for stor VP?

Tacksam for input fran er med mera kunskap an vad jag har - kanner mig ganska utelamnad till hussaljarens okunskap...
Nybygge, 2-plans trahus om 210 kvm
Siktar pa att slanga ut standard FLVP'n!!

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Nybygge med for liten FLVP
« Svar #1 skrivet: 30 augusti 2006, 08:25:22 »
Tycker att en 9:a kan vara mer lagom se dock till att få ett ordentligt borrhål (200m) Se dessutom till att få rör draget för framtida "frikyla", nya hus blir varma på sommaren.
Annars såg komponenterna ut att vara vettiga.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Mustang06

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nybygge med for liten FLVP
« Svar #2 skrivet: 31 augusti 2006, 02:51:19 »
Tack, later bra. Finns det nagon for eller nackdel om 11'an ar nagot overdimensionerad, eller ar det bara en fraga om vilka modeller som husforetaget har vettiga priser pa?
Nybygge, 2-plans trahus om 210 kvm
Siktar pa att slanga ut standard FLVP'n!!

Utloggad Hällman

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Holmsund, UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nybygge med for liten FLVP
« Svar #3 skrivet: 31 augusti 2006, 06:35:04 »
Jag hörde med en leverantör om just det där om att välja en större VP än behovet och fick till svar att det var som att köra en bil med en V8 i stan:
-Tufft med mycke motor men törstig därefter!

Jag vet inte om det kan stämma men det låter logiskt för mig.

Någon som har någon åsikt?

Har leverantören fel?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nybygge med for liten FLVP
« Svar #4 skrivet: 31 augusti 2006, 06:50:51 »
Om ert hus är 105 m2 X 2 = 210m2 så behöver ni inte mycket effekt för att hålla det varmt, mina kalkylprogram ger vis hand att toppeffektbehovet blir runt 7 kW (6.7), men då utan att jag kompenserat för den högre takhöjden. Tror dock inte takhöjden gör någon större skillnad.

Jag skulle för egen del noga överväga ett av tre alternativ i detta fall.

1. IVT 495 Twin, den ger 4.5 kW i uteffekt, sköter frånluften och kräver bara 150-200 meter jordvärmekollektor.

2. En jordvärmepump, IVT eller annan värmepump som du kan få till rätt pris på ca 5-7 kW uteffekt, den skulle inte behöva mer än ca 250 meter kollektor. Kompletteras med en FLM (Frånluftsmodul) eller ett ftx-aggregat som sköter ventilationen, sätter du in ftx så räcker 5 kW värmepump mer än väl.

3. Comfortzone CE50 eller CE65, den kan du enkelt ersätta den tänkta IVT frånluftsvärmepumpen med, ger 5 respektive 6.5 kW i uteffekt och skulle räcka bra för att hålla era uppvärmningskostnader i shack.

OBS, detta gäller inte om huset är på 210m2 i två plan = 420 m2 totalt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nybygge med for liten FLVP
« Svar #5 skrivet: 31 augusti 2006, 06:53:06 »
Om ert hus är av den storlek jag antar att det är är en C11 helt vansinnigt! (om du inte tänkt börja leverera fjärrvärme)
Snacka med nån annan säljare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Nybygge med for liten FLVP
« Svar #6 skrivet: 31 augusti 2006, 07:54:30 »
Om vi nu tittar på de givna förutsättningarna, så fanns en volymtank med i förslaget vilket gör att det går att ha en VP som tar hela husbehovet utan några större nackdelar, med vettiga gångtider för värmepumpen.

Tycker att lösningen ser bra ut frånsett att 11:an är för stor, 9:an tycker jag kan vara vettig men skulle givetvis fungera även med en 7:a med troligtvis knappt mätbar skillnad på förbrukning. Fördelen med 9:an är att den värmer varmvattnet snabbare utan inblandning av eltillskott.

Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nybygge med for liten FLVP
« Svar #7 skrivet: 31 augusti 2006, 10:05:59 »
Jag hörde med en leverantör om just det där om att välja en större VP än behovet och fick till svar att det var som att köra en bil med en V8 i stan:
-Tufft med mycke motor men törstig därefter!

Jag vet inte om det kan stämma men det låter logiskt för mig.

Någon som har någon åsikt?

Har leverantören fel?

Nja, man får många start/stopp och om radiatorerna inte kan avge VP:ns hela uteffekt så kommer den att stoppa på för hög retur med jämna mellanrum.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mustang06

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nybygge med for liten FLVP
« Svar #8 skrivet: 01 september 2006, 02:30:37 »
Tackar for manga goda synpunkter. Nagot som spelar in i valet ar att husleverantoren arbetar med just IVT. Det ar helt OK att ta bort hela paketet, men da maste jag sjalv ordna med en sarskild installator vilket inte ar omojligt med i alla fall trixigare da jag inte direkt bor i narheten av bygget (utan en sisadar 1000 mil bort...)
Efter pastotningar med era kloka rad i ryggen sa har jag slutligen fatt en enormt detaljerad lista med en sisadar 100 olika alternativ fran IVT. Nu ska jag rakna pa bade C7 och C9 och 495 Twin.
Ekonomiskt tror jag att det gar helt pa ett ut, men jag tycker nog att man kan sla ett slag for miljon nar man anda kostar pa och bygger nytt och valja det alternativ som kraver minst tillskottsenergi aven om det inte ar nagon direkt pay-off pa investeringen. (Sa behover jag kanske ha mindre daligt samvete over min bensinslukande bil..?) Sa jag tror pa berg eller markvarme.

Och PS - om jag var otydlig - totalytan ar 210 kvm (105 kvm per plan) och da ar ocksa dryga 20 kvm ett garage som ligger i huset. Sa, skulle jag just nu gissa sa skulle jag tro pa en C9 - det ar verkligen ingen skillnad i pris mellan storlekarna pa pump, bara nagon enda tusenlapp klappat och klart sa det enda som kostar ar val att se till att verkligen borra djupt nog.
Nybygge, 2-plans trahus om 210 kvm
Siktar pa att slanga ut standard FLVP'n!!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nybygge med for liten FLVP
« Svar #9 skrivet: 01 september 2006, 06:53:14 »
Se bara upp med valet du gör, låt oss leka med tanken att ditt hus har genomgående golvvärme, och att den kan ge ifrån sig max 50 W/m2. Det ger 10500 W, eller 10.5 kW.
Fundera nu på vad en värmepump på 9 kW ger för temp i ditt system när den går...
Just det, den kommer att ge en framledningstemp på nära den maximala om alla slingor i hela huset är helt optimalt intrimmade, med lite snedfördelning så kommer du att hamna väldigt nära maxtemp för golven.
Om det inte blir problem med för varma golv så kommer det att bli problem med otroligt många start och stopp på kompressorn.

Sätter du in rumstemostater som stänger flödet till något eller några rum är risken överhängande att du i vissa rum kommer att få så varmt att du överkrider maxtempen i golven, speciellt i sådana med trägolv, på stengolv blir det så varmt att du bränner dig.

Nu kan man ju koppla in värmepump mot golvvärme på ett antal olika sätt, så för mig att säga att det inte kommer att fungera bra är väl kanske lite magstarkt, men jag rekomenderar i all fall inte mer än en 7 kW värmepump.

Går du på C9:an så måste du helt enkelt sätta in en rejäl volymförstoringstank, på ca 500 liter om det alls skall fungera som du vill/kan kräva att det skall göra. Utan den skulle du få orimligt många start/stopp.

Jag anser för övrigt att du behöver en volymtank även med en 7kW värmepump då den kommer att täcka 100% av ditt energibehov, eller i alla fall väldigt nära.

Dessutom en frånluftsmodul, men det har du väl klart för dig.
« Senast ändrad: 01 september 2006, 07:05:37 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nybygge med for liten FLVP
« Svar #10 skrivet: 01 september 2006, 07:13:29 »
Nu vet jag att du inte har golvvärme på övervåningen, varför kan jag faktiskt inte föstå då det inte blir dyrare...
Men jag tycker att du personligen skall se till att, om du håller fast vid radiatorer uppe, radiatorerna blir dimensionerade att ge den uteffekt de behöver vid samma framledningstemp som golvvärmen nere gör det.

Har gjort två kalkyler för att tydliggöra vilken skillnad ett 4 kW alternativ (IVT 495 twin ger 4.5 kW) och ett 7 kW alternativ ger i ditt fall.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Nybygge med for liten FLVP
« Svar #11 skrivet: 01 september 2006, 08:48:47 »
Min erfarenhet av (små värmepumpar) är att eltillskottet går in betydligt mer än vad kalkylerna visar. Orsaken är att vid uppvärmning av det förbrukade varmvattnet så krävs det en viss mängd energi, med liten effekt på pumpen blir tidsåtgången så lång att automatikerna räknar ned sig och släpper in eltillskottet om värmebehov finns samtidigt. Givetvis finns det oändliga varianter på hur elen kan blockeras, men det här gäller generellt för normalandvändaren. Lösningen på hur varmvattnet produceras i värmepumpen spelar också roll.
495:an är en pump som är byggd som en gammal oljepanna och shuntar ut värmen till huset. C-maskinerna jobbar med växelventil. Vp med shunt har en klar tendens att lägga in eltillskottet snabbare för att hålla uppe tempen på varmvatten än maskiner med vx-ventil och (separat) beredare.

Med bergvärme(borrhål) och frånluftsmodul uppstår ett delikat problem, desto djupare borrhål desto mindre nytta av modulen och desto grundare hål desto sämre effekt från värmepumpen. Och inte att glömma bort extraelen till pumpen som snurrar köldbäraren. Däremot är det helt andra förutsättningar med jordvärme och i de fall där borrhålen är för grunda från början.

I det här fallet så finns det en arbetstank (volymtank) med i förslaget och jag har erfarenhet av hus i samma storleksordning så jag ser inga problem med en C9 för funktionen däremot så skulle en C7 ge troligtvis ungefär samma förbrukning så det ser jag mer som en smaksak.

När det gäller FTX kontra ren frånluft glömmer man ofta bort att FTX i de flesta fall antingen har en extra fläkt eller (större) och drar mer ström. Med ett hus med bra VP kan slutresultatet bli högre förbrukning med FTX än med frånluft.
Om man tittar i backspegeln så finns det orsaker till att småhusfabrikanterna övergav FT och gick in till enbart F-luft i slutet av 80-talet. Och orsakerna var inte enbart att husfabrikanterna snålade in.



Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nybygge med for liten FLVP
« Svar #12 skrivet: 01 september 2006, 09:40:52 »
Om man lämnar tillbaka en frånlufts VP till husförsäljaren
så för man inte mycket mer än kaffepengar för den.

Varför inte göra det enkelt och sätta en LL pump.
FLVP tar ju hand om VV och basvärme i rummen.

Extra vinsten med borrning och en berg-vp installation blir nog svår att räkna hem.

Även merkostnaden för en comfortzone tror jag blir svår att räkna hem.

Köp grön-el de dagar du behöver, så kan grannen köpa den polska kolen.
/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nybygge med for liten FLVP
« Svar #13 skrivet: 01 september 2006, 11:28:47 »
Ett annat alternativ är ju den medföljande flvp:n och komplettera med en rejäl luft/luft-värmepump.
När de två värmepumparna har gjort sitt, efter ca 10 år, så kan du köpa en effektiv flvp, typ comfortzone, men då kanske det finns fler alternativ till ett lägre pris.

Kanske kan vara nåt att fundera över.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nybygge med for liten FLVP
« Svar #14 skrivet: 01 september 2006, 13:18:36 »
Jag hörde med en leverantör om just det där om att välja en större VP än behovet och fick till svar att det var som att köra en bil med en V8 i stan:
-Tufft med mycke motor men törstig därefter!

Jag vet inte om det kan stämma men det låter logiskt för mig.

Någon som har någon åsikt?

Min åsikt är att större VP är dyrare i inköp, men håller längre då den inte behöver gå för fullt så ofta. Jag vill inte ha en pump som går för fullt 24 timmar om dygnet i tre månader i sträck + elspets. Det ger dyr drift och kortare livslängd. 20% längre borrhål och 20% större pump än vad som är minimum tror jag är väl använda pengar. Inte för att Elspetsen under några få nätter kostar så många tusenlappar, som att pumpen inte ska gå på absolut max länge.

Långa driftcykler är däremot bra (fast med lägre än maxbelastning), där kommer varvtalstyrning och/eller variabel expansionsventil (som bestämmer mottrycket för kompressorn tillsammans med dess varvtal) och/acktank in - billigast åstadkommet med en rejäl acktank.


Har leverantören fel?

Nja, man får många start/stopp och om radiatorerna inte kan avge VP:ns hela uteffekt så kommer den att stoppa på för hög retur med jämna mellanrum.

Vilket fixas med en acktank...


Mina kommentarer kursiverade inline
« Senast ändrad: 01 september 2006, 14:36:14 av Nisken »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!