Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 1210, köra tre element i källaren utan termostat/vred?  (läst 1698 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PiteMattias

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
Har ett läckande element i torkrummet som jag ska ge mig på att byta och började fundera på vreden i samma veva, har tre element i källaren och alla har dessa stenåldersvred som jag knappt törs röra, alla står på fulla spjäll och har så gjort under våra 5 år i kåken.

Nu till frågan, skulle jag kunna skruva loss dessa och ersätta med pluggar eftersom att dom ändå inte används?

Nibe 1210-5 tillverkad 2001, strax under 300m slang i jorden.
105+70kvm 1½plans träkåk från -56 med treglasfönster, 25kvm fristående garage med direktverkande el.
2 vuxna, 1 barn, 1 katt. Totalförbrukning ca 17mwh/år.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 1210, köra tre element i källaren utan termostat/vred?
« Svar #1 skrivet: 22 augusti 2012, 21:40:22 »
Ojojoj, det där är antika grejer det.
Du kan packa om dina slottsvred annars så de funkar.
Tyvärr hittar jag ingen på nätet som säljer packningar till såna, men kontakta en välsorterad VVS-butik så borde de kunna hjälpa till.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!