Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: molssons LV-offerter...  (läst 9599 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad molsson

  • Definitionen av en forumstalker, som nu
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
molssons LV-offerter...
« skrivet: 25 november 2013, 20:07:54 »
eller, nu kör vi igen...

Så här ser det ut för närvarande.



Frågorna är många...

Hur kan Thermia uppskatta en så pass mycket högre besparing?
Hur kan CTC ha så låg täckningsgrad?
Hur kan Daikin ha så svårlästa papper att en ingenjör inte kan lista ut beräknad besparing...

Väntar pÃ¥ offert pÃ¥ Mecaterm och Mitsubishi, men mitsu-killen verkar inte vara sugen pÃ¥ att offerera  >:(

In med era kommentarer :)

/M
« Senast ändrad: 26 november 2013, 09:43:16 av molsson »
20-tals brädkåk i Stockholmsområdet. 2 våningar, 140 m2+delvis värmd källare (40m2) Daikin Altherma 11.3 - 300 liter VVB.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: molssons LV-offerter...
« Svar #1 skrivet: 25 november 2013, 20:30:21 »
Utan att räkna på det så skulle jag rakt av vilja påstå att dessa beräkningar inte är gjorda efter samma förutsättningar. Det finns inte en chans att EcoAir 410 ligger på en täckningsgrad på 79% om Altherma 11.3 ligger på 99.7%.

Kan du kolla körningar om de är körda med samma förbrukning och framledning vid DUT? Vilka är dessa värden? Nu är ju iofs besparingen det intressanta, inte täckningsgraden. Men det är något skumt...

EcoZenith har ju faktiskt arbetstank inbyggd, så du kan sätta ja i de rutorna!

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: molssons LV-offerter...
« Svar #2 skrivet: 25 november 2013, 21:35:09 »
Altherman har vätskeinsprutning och duktigt mer med effekt vid kall väderlek än CTC i detta fall.
Ca 10,5 kW vid -15/35.
CTC har 4,2/7,3kW vid -7/35 för 408/410.

Mch
Daikin

Utloggad molsson

  • Definitionen av en forumstalker, som nu
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
SV: molssons LV-offerter...
« Svar #3 skrivet: 25 november 2013, 22:10:13 »
Alla har fått samma förutsättningar. Dock kan jag inte se i någon beräkning vad för framledning man räknat med, men givet att vi pratar radiatorer så kan man ju tänka sig 45 grader?
20-tals brädkåk i Stockholmsområdet. 2 våningar, 140 m2+delvis värmd källare (40m2) Daikin Altherma 11.3 - 300 liter VVB.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: molssons LV-offerter...
« Svar #4 skrivet: 25 november 2013, 22:23:13 »
Vet du vad du har för framledning vid -15?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: molssons LV-offerter...
« Svar #5 skrivet: 25 november 2013, 22:40:15 »
Altherman har vätskeinsprutning och duktigt mer med effekt vid kall väderlek än CTC i detta fall.

I en annan tråd skriver molsson att han har elpatron på 6 kW som värmer huset. Det finns därför inte minsta möjlighet att Altherman skulle ge mer än 25% högre täckningsgrad än EcoAir. Och det hade den inte gjorde om det hade krävts 9 kW heller!

Jag tippar på att en 410 har täckningsgrad på över 95%. Men med det sagt: täckningsgraden är ointressant, det talar inte om hur stor besparingen är. En VP med täckningsgrad 100% och COP 1.5 gör ingen lycklig, exempelvis.

Om CTC-körningen avser totalförbrukning så tror jag mer på siffror under 80%.

Alla har fått samma förusättningar, men i de körningar jag fick gjorda så skrev alla in framledning vid DUT och vilken årlig förbrukning värme+VV de räknat med.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad molsson

  • Definitionen av en forumstalker, som nu
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
SV: molssons LV-offerter...
« Svar #6 skrivet: 25 november 2013, 22:44:45 »
Jag har inte bott här en vinter än, så jag vet inte vilken framledning som kommer krävas. Man kan lungt säga att damen som bodde här innan mig körde nog sin elpatron rätt hårt, då det redan nu är lite småkallt med 50 grader...
20-tals brädkåk i Stockholmsområdet. 2 våningar, 140 m2+delvis värmd källare (40m2) Daikin Altherma 11.3 - 300 liter VVB.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: molssons LV-offerter...
« Svar #7 skrivet: 25 november 2013, 23:01:38 »
Jag misstänker att den angivna besparingen kräver en förbrukning som inte motsvarar en toppeffekt på 6 kW. Jag har mätt vårt högsta effektbehov snittat över 24h på strax över 9 kW. Och vårt årsbehov (värme+VV) är cirka 27000 kWh.

Vad har du angett för årsförbrukning till leverantörerna? Du har inte angett framledning vid DUT?

50 grader, hur kallt har ni ute nu? Låter högt för att vara idealt för en LVVP.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad molsson

  • Definitionen av en forumstalker, som nu
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
SV: molssons LV-offerter...
« Svar #8 skrivet: 25 november 2013, 23:18:28 »
Samtliga har dimensionierat för 9-10 Kw, 32000 kWh värme och vv.
20-tals brädkåk i Stockholmsområdet. 2 våningar, 140 m2+delvis värmd källare (40m2) Daikin Altherma 11.3 - 300 liter VVB.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: molssons LV-offerter...
« Svar #9 skrivet: 25 november 2013, 23:25:10 »
Men du har inte angett framledning vid DUT? Och hur kallt är det ute när du har framledning på 50°C?

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad oxford

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Nybliven Ecodan-ägare, trimmar in systemet.. :)
SV: molssons LV-offerter...
« Svar #10 skrivet: 26 november 2013, 09:29:01 »
Det verkar som om vi har den vanliga sammanblandningen av effekttäckning och energitäckning i CTC siffrorna, inte ovanligt. Så där mycket borde det inte skilja mellan maskinerna, även om jag misstänker att du får bättre effekttäckning med Altherman vid riktigt låga utetemperaturer.

Tycker att det verkar som om du inte fått någon riktigt bra offert, det borde gå att göra lite mer på priset tycker jag. Men du bor ju i Stockholm förstås... :)

Jag fick förra månaden en offert på Mitsu SW100YKA + nya innepannan på 84900 efter rot, dock utan eljobb och pannrensning, men då bor jag ju i norra Uppland. Regionala skillnader?

Ingår borttag av gamla pannan i offerterna, eller fixar du det själv?

Av de befintliga offerterna är det bara en invertermaskin, sÃ¥ jag skulle nog falla för den, trots att den är lite dyrare än de billigaste maskinerna...  :-)

Oxford

Tegelhus i lättbetong, Uppland, byggt -61. Värmdes förut av en CTC 265B med elpatron. Det uppskattade energibehovet för oss 27 MWh. Huset värms av Mitsubishi Electrics Ecodan generation 3 split, installerad nov 2013.
Utedel: PUHZ-SW75 VHA (2,8-10,2 kW)
Innedel: EHST-20C-YM9B
Varmvatten förvärms i innedelen för att sedan spetsas i en MetroTherm Modul 200.

Utloggad molsson

  • Definitionen av en forumstalker, som nu
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
SV: molssons LV-offerter...
« Svar #11 skrivet: 26 november 2013, 09:46:04 »
Uppdaterat med Mitsu. Den maskinen är säkerligen en 1-fasmaskin och det är inte intressant. Tyvärr är mitsus åf banne mig svår att få tag på, så vi får se. Är ju sugen på Zubadan om det ska bli mitsu, men då måste man upp på 14 kW och då är lägsta effekten lite väl hög.

Offerten på Daikin inkluderar dessutom innegivare som normalt kostar 3000?
20-tals brädkåk i Stockholmsområdet. 2 våningar, 140 m2+delvis värmd källare (40m2) Daikin Altherma 11.3 - 300 liter VVB.

Utloggad oxford

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Nybliven Ecodan-ägare, trimmar in systemet.. :)
SV: molssons LV-offerter...
« Svar #12 skrivet: 26 november 2013, 10:16:38 »
Är det split eller package-maskin som du fått offererad? Den som jag nämnde (SW100) är Split och trefas, men du har nog blivit offererad W85 som är package (vatten till utedelen). Har du fått pris på att gå upp till HW112 (Zubadan, 3,4 - 16 kw)?

Jag har haft intrycket att de nya maskinerna från ME alltid levereras med innegivare, om det är den nya innedelen. Men det kanske inte stämmer?

Lycka till med utväljandet! :-)
« Senast ändrad: 26 november 2013, 10:19:35 av oxford »
Tegelhus i lättbetong, Uppland, byggt -61. Värmdes förut av en CTC 265B med elpatron. Det uppskattade energibehovet för oss 27 MWh. Huset värms av Mitsubishi Electrics Ecodan generation 3 split, installerad nov 2013.
Utedel: PUHZ-SW75 VHA (2,8-10,2 kW)
Innedel: EHST-20C-YM9B
Varmvatten förvärms i innedelen för att sedan spetsas i en MetroTherm Modul 200.

Utloggad molsson

  • Definitionen av en forumstalker, som nu
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
SV: molssons LV-offerter...
« Svar #13 skrivet: 26 november 2013, 10:31:09 »
Mistu: utedel, EHST-20C-YM9A, innedel, PUHZ-HRP60VAH4
20-tals brädkåk i Stockholmsområdet. 2 våningar, 140 m2+delvis värmd källare (40m2) Daikin Altherma 11.3 - 300 liter VVB.

Utloggad oxford

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Nybliven Ecodan-ägare, trimmar in systemet.. :)
SV: molssons LV-offerter...
« Svar #14 skrivet: 26 november 2013, 10:37:06 »
Det där är generation 2 prylar, lagerrensning. RPxx är generation 2, de nya splitmaskiner av generation 3 heter SWxx.

Vill du ha Zubadan och fortfarande hyggligt låg lägsta effekt är det nog package/enhetsvarianten som passar bäst, misstänker jag...

Tegelhus i lättbetong, Uppland, byggt -61. Värmdes förut av en CTC 265B med elpatron. Det uppskattade energibehovet för oss 27 MWh. Huset värms av Mitsubishi Electrics Ecodan generation 3 split, installerad nov 2013.
Utedel: PUHZ-SW75 VHA (2,8-10,2 kW)
Innedel: EHST-20C-YM9B
Varmvatten förvärms i innedelen för att sedan spetsas i en MetroTherm Modul 200.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!