Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: jfjeldsted
« skrivet: 22 september 2009, 11:40:19 »

Hej

Ville høre om du har gjort dig ekstra erfaringer med problemerne i dette emne?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 09 februari 2007, 13:22:48 »

Du kan ha den som den är, jag beskriver bara vad jag anser vara optimalt.
Skrivet av: blixtgo
« skrivet: 09 februari 2007, 12:50:01 »

Carl,

Det blir dyrt att göra om så att volymtanken ligger i serie med radiatorerna. Frågan är, hur mycket vinst kan jag räkna hem, dvs. vilka fördelar kan det ge mig?

Samma gäller för bypassröret.

Tack för att du hängde kvar-- jag känner att jag kan en hel del om volymtanken nu så jag känner mig mycket säkrare att jag förstår vad som händer i mitt VP-system.

   /Bill
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 08 februari 2007, 18:41:22 »

Returen på acktanken kallar jag den sidan där returen från radiatorerna är ansluten.

Helt riktigt att flödet går åt olika håll beroende på om VP:ns cirkpump går eller står.

Kan du göra om så skulle det vara bättre att låta framledningen från VP:n gå in i botten och ut i toppen på acktanken mot radiatorerna och returen från radiatorerna ska då gå direkt till VP:n.

Sen brukar IVT ha en bypass mellan framledning och retur men i så fall måste du ha en backventil på bypassen eftersom den externa cirkpumpen är klenare än interna.
Skrivet av: blixtgo
« skrivet: 08 februari 2007, 15:41:28 »

Hej Carl,

Vad har du nu för tempdiff mellan GT8 och GT9 när kompressorn går?

Tempdiffen är ca 8 grader nu. Innan hade jag ca 5-6 grader.

Flödet går nog sakta från stigare till retur på acktanken men det är ingen större fara med det. Tvärtom så laddar detta tanken då kompressorn går vilket nog är det installatören tänkt eftersom det sitter en klenare cirkpump externt än internt. Detta vatten värmer sen radiatorerna en liten stund då kompressorns stannat.

Det du kallar retur på acktanken, vad menar du med 'retur'? För mig är detta röret ingång till acktanken, och röret från acktanken som är kopplad till rad retur är retur på acktanken.  Aha, kanske menar du att acktankens ingång är där returradvattnet går in i tanken under tiden som den interna circpumpen står still? Dvs., om jag förstår rätt, acktankens flöde går åt det ena hållet när VPn går och åt det motsatta hållet när VPn står stilla.

Så vad är nästa steget? Eller ska jag vara helt nöjd med min volymtanks inkoppling?

/Bill
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 08 februari 2007, 07:03:40 »

Hej!
Det låter som att du börjar få ordning på grejorna. Flödet går nog sakta från stigare till retur på acktanken men det är ingen större fara med det. Tvärtom så laddar detta tanken då kompressorn går vilket nog är det installatören tänkt eftersom det sitter en klenare cirkpump externt än internt. Detta vatten värmer sen radiatorerna en liten stund då kompressorns stannat. (Fast det hade varit bättre om den suttit som en ren volymförstorare på framledningen)

Vad har du nu för tempdiff mellan GT8 och GT9 när kompressorn går?

Skrivet av: blixtgo
« skrivet: 07 februari 2007, 22:52:33 »

Jag har inte försvunnet, bara varit borta ett tag! Jag har gjort detta nu:

-- Ställt intern circpumpen P2 på lägste flöde, 115 watt. (Den var på mittläge 165W)

-- Ställt extern circpumpen P1 på högsta flöde, 90 watt. Den var på mittläge ca 65W). Ert råd att denna borde vara starkare än den interna circpumpen går tyvärr inte att uppnå. 

-- Kollat att P2 körs bara med kompressorn, och P1 körs alltid.

-- Rensade filtret på varma sidan.

-- Flyttade rad retur givaren T1 till mitten av 3-rörs korsningen.

Jag har bara 7 radiatorer vidöppna pga byggnation, detta är bara 25% av huset. För att hålla låg temp i huset under byggtiden, har jag för länge sedan satt Värme öka/minska till 2.0, och finjustering till 0.

VPn går 10 minuter varje 40 minuter, dvs den går 10 min och står still 35 minuter. Utetemp är plus 5, huset är ca plus 12 grader. Tempdiff mellan Vb-ut och Vb-in är nu ca 8 grader. Innan hade jag 5-6 grader tempdiff så ngt är anorlunda. Men jag vet egentligen inte varför.

Diff mellan Vb-in (GT9) och rad retur (GT1) är ca 2 grader under tiden kompressorn är i gång, där Vb-in är högre än rad retur. Diff under tiden komp inte är i gång är ca 1 grad.

Jag försöker fatta om volymtanken fungerar korrekt genom att känna rörtemp med handen. När kompressorn är på, är röret mellan stigaren och tanken rätt varm och röret mellan returen och tanken är rätt kalt. (Se ritningen i tidigare post.) När komp har varit av ett tag, är röret mellan stigaren och tanken ljummet och röret mellan returen och tanken är mindre ljummet men ändå inte kallt.  Vad kan detta betyda? Hur går flöderna tror ni?

/Bill


Skrivet av: blixtgo
« skrivet: 30 januari 2007, 19:19:25 »

Roland,

Tack.  Då borde jag ta bort länken i min före post.

/Bill
Skrivet av: Roland
« skrivet: 30 januari 2007, 19:07:26 »

Mina inlägg har handlats om bypassröret som finns på IVT-pumparna, inte om tankar.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 30 januari 2007, 18:56:26 »

Sen bör du, som Jocke montör skriver, flytta GT1 till mitten av 3-rörskorsningen så att den känner av returtemp även om flödet går baklänges genom acktanken (fast detta bör undvikas).

Ursäkta, jag jiddrar visst lite, anledningen att ha en acktank på bypassen är just för att mildra effekten av att flödet gå baklänges genom bypassen så att antalet start/stopp hålls nere.

Men GT1 bör sitta på mitten av 3-rörskorsningen så att den känner av returtemp även om flödet går baklänges vilket händer om du stänger radiatorerna och interna cirkpumpen går.
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 30 januari 2007, 18:36:28 »


Min tolkning av Rolands inlägg: Bypasstank ska inte ha flöde när alla radiatorer är vidöppna därför att flödet skulle försämra COP. Och även: Man ska sträva efter att ha samma flöde i radiatorerna som i VPens interna krets, så att bypasstanken normalt inte kommer med i bilden.
 

Jag tror inte att han talar om bypasstank utan bypassrör, vilket är mera vanligt. Jag har ett sådant och de flesta andra med IVT. Att balansera så att flödet i bypassen blir noll är nog väldigt svårt, och vad får man då för nytta med tanken?


Men då, den dagen jag stryper hälften av radiatorerna, och det börjar bli flöde i bypasstanken, vad händer då? Är det inte då som bypasstanken (= volymtanken) ska se till att VPen jobbar mot en större volym än bara de kvarvarande radiatorerna. OK, då kommer, säg, hälften av flödet från VP att gå igenom radiatorerna och hälften igenom bypasstanken. Är detta syftet med det hela??


Normalt sett skall man ju inte strypa radiatorerna. Om man gör det så bör man nog begränsa det interna flödet i värmepumpen också så man inte får flöde åt fel håll i bypassen. Man måste ju också hålla koll på att delta T över värmepumpen blir rätt.
Om man har högre flöde i radiatorkretsen än genom VP laddas tanken av vatten från radiatorreturen, det gör att VP går längre tid innan den slår av. När VP sedan slår av tas vattnet från tanken och körs ut i radiatorsystemet och gör att VP inte behöver startas så snart igen. Är inte det vitsen med tanken, att få färre starter? Alltså alltid, inte bara när vissa radiatorer är strypta?
Skrivet av: Jocke montör
« skrivet: 30 januari 2007, 16:43:39 »

Japp. Thumbsup
Skrivet av: blixtgo
« skrivet: 30 januari 2007, 14:58:39 »

En pedagogisk förklaring av flöde i bypass (INTE i volymtank egentligen, men inlägget borde vara av intresse ändå) finns i Rolands inlägg här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=12658.msg123544#msg123544

Min tolkning av Rolands inlägg: Bypasstank ska inte ha flöde när alla radiatorer är vidöppna därför att flödet skulle försämra COP. Och även: Man ska sträva efter att ha samma flöde i radiatorerna som i VPens interna krets, så att bypasstanken normalt inte kommer med i bilden.

Men då, den dagen jag stryper hälften av radiatorerna, och det börjar bli flöde i bypasstanken, vad händer då? Är det inte då som bypasstanken (= volymtanken) ska se till att VPen jobbar mot en större volym än bara de kvarvarande radiatorerna. OK, då kommer, säg, hälften av flödet från VP att gå igenom radiatorerna och hälften igenom bypasstanken. Är detta syftet med det hela??

/Bill   
Skrivet av: blixtgo
« skrivet: 30 januari 2007, 14:25:52 »



Tack för alla svar och alla häftiga inbördes diskussioner. Detta forumet är bra!

Jag ska göra ändringar och rapportera till de som hänger kvar här några dagar. Jag ska:

-- Ställa intern circpumpen P2 på läge 1, och extern P1 på en starkare nivå.  Just nu drar P2 150 watt och P2 vridgrej är i mitten.  Sedan ska jag kolla att radiatorn längst bort blir varm.

-- Dubbelkolla att P2 körs bara med kompressorn, och P1 körs alltid.

-- Rensa filtret på varma sidan.

-- Flytta rad retur givaren T1 till mitten av 3-rörs korsningen.

-- sedan ska jag under några dagar se vad tempdiffen blir Vb ut - Vb in (GT8 - GT9), och även tempdiff mellan rad retur och Vb in (GT9 - GT1). Jag loggar manuellt med blyerts tyvärr.

Ni som vill ha 7-8 grader diff GT8 - GT9, hur vet ni att detta är optimalt? Har tillverkaren sagt eller har ni kommit fram till detta via empiriska metoder? Vad betyder en lägre diff för mitt system?

Och till sist, har jag behov av lite utbildning... om hur en volymtank fungerar.
Kan ngn visa på teckningen som jag bifogade tidigare, hur flödet ska gå när det är 'rätt' och när det är 'baklänges'. Visa när kompressorn är i gång och när den står still. 

För detta, tror jag, ska vi anta att 1) alla radiatorer är fullt öppna 2) extern circpump har högre circ än den interna pumpen som troligen är på läge 1  3) vi kan bortse från vad som händer i VV kretsen eftersom den inte påverkar detta flödet. Fler antaganden? T ex, spelar det ngn roll vilken sida (röd eller blå) av Boro tanken går till stigaren och vilken till returen. 

/Bill
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 30 januari 2007, 10:13:17 »

Per, jag bifogar en skiss. Jag har normalt mellan 5-6 grader C diff mellan GT8-GT9 (Vb ut-Vb in) när kompressorn är på.  Under de dagarna då jag fick ett GT9 larm varje gång kompressorn var på, var det 9,5 C diff.

Carl, om jag jämför retur rad temp (GT1) med Vb in (GT9), Vb in brukar vara ca 2 grader högre. Vid några tillfällen vid kallt väder har Vb in varit så mycket som 6 grader högre än retur rad temp.  Menar du att detta påvisar ett problem?

/Bill

hoppas skissen visas jag ser den inte vid förhandsgranskningen

Du bör nog sänka hastigheten på interna cirkpumpen ett steg, diff VB (GT8-GT9) bör vara 7-8 grader när kompressorn går, dessutom bör GT9 vara ungefär lika som GT1. Öka även externa cirkpumpen om första åtgärden inte räcker.

Sen bör du, som Jocke montör skriver, flytta GT1 till mitten av 3-rörskorsningen så att den känner av returtemp även om flödet går baklänges genom acktanken (fast detta bör undvikas).
Skrivet av: PerM
« skrivet: 29 januari 2007, 23:56:21 »

PerM:

Du har igentligen ingen cirkulation i din tank heller i värmedrift förutsatt att radiatorflödet och värmepumpens flöde är samma.
Principen med blixtgo:s tank är densamma, fast rördragningen förvillar lite.

Det är när flödet över radiatorerna är lägre än värmepumpens som tanken laddas.

Förvillar lite..minst sagt. Så det scenario jag beskrev i min förra post är alltså helt fel? Ska uppdatera den posten i så fall.
Skrivet av: Jocke montör
« skrivet: 29 januari 2007, 21:16:24 »

PerM:

Du har igentligen ingen cirkulation i din tank heller i värmedrift förutsatt att radiatorflödet och värmepumpens flöde är samma.
Principen med blixtgo:s tank är densamma, fast rördragningen förvillar lite.

Det är när flödet över radiatorerna är lägre än värmepumpens som tanken laddas.
Skrivet av: PerM
« skrivet: 29 januari 2007, 20:08:55 »

Olle61, jag har en bypass, men det krävs fyra anslutningar så vitt jag förstått.

blitxtgo,
Jag är ingen expert på detta men det ser helt fel ut (iaf för mig). Jag kan inte se vilken funktion tanken ska fylla med den där kopplingen.

En volymtank ska ju kopplas så som Maijckel visar, alternativt med fyra anslutningar vilket då ger två flöden som utbyter vatten inuti tanken (kallas då bypass) - en sådan koppling jag har.

Edit: Teorin stämde inte, borttagen för att inte vilseleda någon.
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 29 januari 2007, 20:01:00 »

Blir ställd nu  :-[ det där fattar jag inte..

Är inte detta en tank som fungerar som bypass? Jag tror att jag läst tidigare att vissa IVT är installerade så. Yttre CP ska ha högre flöde än inre CP och skapar därför flöde genom tanken? När VP gör vamvatten, eller tempen är "uppe" och kompressorn står stilla,  cirkulerar yttre CP vattnet genom tanken, på samma sätt som genom en bypassledning.

Titta: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=10979.0

Kanske är det samma sak här, för högt flöde i inre CP jämfört med yttre och det blir flöde åt fel håll genom tanken/bypassen.
Skrivet av: jungle
« skrivet: 29 januari 2007, 19:18:51 »

Blir ställd nu  :-[ det där fattar jag inte.. den är inte för varmavttenberedning??

Antingen kopplar man tanken med 2 rör men då kopplas stigen från vp till acken osså vidare till  stigen på radiatorkretsen.
Eller så ansluter man med 4 rör... stig och retur från rad krets och värmepump ansluts på acken upptill för stigen och nedtill för returen...

Obs att anslutningarna kan va i toppen på acken då finns det rörö på returen ned till botten....

Med din koppling väljer vattnet vilken väg det ska gå själv!??

Hur körs cirkpumpen den inbyggda och den externa?? hela tiden eller "med" kompressorn??

Jag har en kompis med en liknande koppling på fast kondensering, men då har acken en inbyggd varmvattenberedare. det funkar inget vidare viss mängd går alltid genom acken och vänder till kompressorn utan avkylning (kortslutning med andra ord)
Volymtank och ackumulatortank är inte samma sak!
Så här har jag fått det förklarat, Volymtanken får ner knäppningar i raddarna och hjälper vp:n med en slags mellanlagring av varmvattnet för att pumpen inte ska behöva arbeta så mycket!
ska leta upp mina papper har en 100liters på min anläggning!
Skrivet av: Jocke montör
« skrivet: 29 januari 2007, 19:14:23 »

Du får nog flytta givare T1 till mitt på t-röret istället för ovanför.

Interna cirkpumpen ska vara inställd på enbart kompressor.
Vilken hastighet har du interna cirkpumpen inställd på?
Läge 1 brukar räcka när man kör yttre cirkpump.
Sitter en enormt stor cirkpump inuti HT17 värmepumparna.
Skrivet av: Maijckel
« skrivet: 29 januari 2007, 19:05:26 »

Så här har jag kopplat min 300-litare.
VP:s framledning går in i botten på volymtank och ut i toppen, för att sedan gå vidare till radiatorerna. Retur från radiatorer går direkt till VP.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 29 januari 2007, 17:58:34 »

Blir ställd nu  :-[ det där fattar jag inte.. den är inte för varmavttenberedning??

Antingen kopplar man tanken med 2 rör men då kopplas stigen från vp till acken osså vidare till  stigen på radiatorkretsen.
Eller så ansluter man med 4 rör... stig och retur från rad krets och värmepump ansluts på acken upptill för stigen och nedtill för returen...

Obs att anslutningarna kan va i toppen på acken då finns det rörö på returen ned till botten....

Med din koppling väljer vattnet vilken väg det ska gå själv!??

Hur körs cirkpumpen den inbyggda och den externa?? hela tiden eller "med" kompressorn??

Jag har en kompis med en liknande koppling på fast kondensering, men då har acken en inbyggd varmvattenberedare. det funkar inget vidare viss mängd går alltid genom acken och vänder till kompressorn utan avkylning (kortslutning med andra ord)
Skrivet av: blixtgo
« skrivet: 29 januari 2007, 17:10:34 »

Bertil, huset byggs om och vi värmer bara en liten del så här långt. Därför har vi velat stänga av de flesta radiatorer. Men nu kör vi med hälften vidöppna.

Per, jag bifogar en skiss. Jag har normalt mellan 5-6 grader C diff mellan GT8-GT9 (Vb ut-Vb in) när kompressorn är på.  Under de dagarna då jag fick ett GT9 larm varje gång kompressorn var på, var det 9,5 C diff.

Carl, om jag jämför retur rad temp (GT1) med Vb in (GT9), Vb in brukar vara ca 2 grader högre. Vid några tillfällen vid kallt väder har Vb in varit så mycket som 6 grader högre än retur rad temp.  Menar du att detta påvisar ett problem?

/Bill

hoppas skissen visas jag ser den inte vid förhandsgranskningen
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 29 januari 2007, 15:48:10 »

Troligen går flödet åt fel håll genom acktanken då du stänger radiatorerna och VP-in blir högre än returtemp från radiatorerna. Då hjälper inte acktanken.
Skrivet av: PerM
« skrivet: 29 januari 2007, 14:39:30 »

Rita ett enkelt schema, det underlättar..

Du kanske kan finna lite nyttig info in den här tråden, jag funderade också på hur min tank var inkopplad:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=10664.0
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 29 januari 2007, 14:01:54 »

Du ska alltid ha dina radiatorer igång! Då blir det billigaste driften! Blir det för varmt kan du då sänka värmekurvan då minskar kostnaden!

Ang koppling så går det göra på mints 3 sätt.

jag är osäker har du anbart stigen från pumpen som går in i tanken osså ut igen???
Eller har du 4 anslutningar i tanken???

Skrivet av: blixtgo
« skrivet: 29 januari 2007, 12:58:44 »

Jag har en IVT Greenline HT Plus E17 med en Boro VB300 volymtank, två borrhål 150m djupt vardera, huset är tegelhus på 400 m2 byggt 1971, radiatorvärme.

Jag har börjat fråga mig om volymtanken är rätt inkopplat. Jag fick hög retur värmepump larm när jag stängde de flesta radiatorer. Men, anledningen att jag har volymtank är just, enligt installatören, att värmepumpen ska kunna jobba mot tillräckligt med vatten även när flera radiatorerna är avstängda.

(IVT kallar tanken för ackumulatortank i en skrift, är detta samma som volymtank?)

Boro tanken har två rör på ovansidan, markerade med röd och blå lappar. Dessa rör är kopplade till värmepumpens stigare och retur ca 20 cm ovanför värmepumpens ovansida. Den från Boro rödmarkerade rör är kopplad till stigaren, den blåmarkerade går till returen. Stigaren och returen fortsätter så uppåt till husets radiatorkrets. På stigaren lite högre upp finns circulationspumpen. På returen sitter fastklämd givaren GT1 (radiator retur) ett par cm ovanför där röret från Boro tanken kopplas in.

Jag har ställt P2 (circpump i VP) att gå bara när kompressorn är i gång, detta för att spara el. Jag kör utan varmvatten (menu 5.7 plus en sk jumper på EXT plinten).

Är allt som det ska vara, är min fråga!

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!