Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: temperaturer etc  (läst 4867 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
temperaturer etc
« skrivet: 21 oktober 2013, 17:10:39 »
Hej alla!

Har lite funderingar kring de olika temperaturparametrar som finns.

Kände imorse att det var lite kallare i huset, ca en grad lägre än förväntat. Det beror säkert på att det låg en otäck nordanvind och det är ju svårt att parera det med kurvor antar jag.

Stod en stund och tittade på menyn för att följa lite om vad som händer. När kompressorn går skiljer det ungefär 7-8 grader på framledningtemp och returtemp. När kompressorn stannade låg framledningtemp på 38 grader och returtemp på 31 grader. Men bara några minuter senare hamnade framledningtemp på 32 grader, alltså bara en grads skillnad.

Ute var det 4 grader.

Hur ska dessa siffror tolkas?

/Magnus
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: temperaturer etc
« Svar #1 skrivet: 21 oktober 2013, 17:23:07 »
Det är helt normala temperaturer 7-8 grader när kompressorn gÃ¥r är  tummenupp och när kompressorn stÃ¥r ska tempen vara lika men givarna kan visa lite fel. En innegivare är ett utmärkt sätt att fÃ¥ vp att kompensera för sol eller tex kraftig vind.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: temperaturer etc
« Svar #2 skrivet: 21 oktober 2013, 17:31:16 »
Vindavkylning parerar inga givare för.
Rumsgivare kan kompensera för avvikelse mot önskad rumstemperatur, men vinden har kylt ner husets väggar så det tar rätt lång tid innan temperaturtappet är återhämtat.

7-8 °C är perfekt delta T när värmepumpen går.
När värmepumpen stannat så fortsätter cirkulationspumpen att gå och eftersom inte returvattnet värms så blir framledningen lika med returens temperatur.

Smurfen du var snabbare
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: temperaturer etc
« Svar #3 skrivet: 21 oktober 2013, 17:49:21 »
Med innegivare rätt injusterad blir det inget temperatur tapp som kommer märkas.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: temperaturer etc
« Svar #4 skrivet: 21 oktober 2013, 17:55:39 »
Vad är rätt injustering då?
Jag har faktor 4 dvs kurvan förskjuts 4 grader per grad avvikelse mot inställd rumstemp f.n. och känner att det tar lång tid (typ 1 dygn) innan jag slutar känna kyla. Antar kylan känns från väggarna inte rumstemperaturen.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: temperaturer etc
« Svar #5 skrivet: 21 oktober 2013, 18:08:52 »
Om kylan känns frÃ¥n väggarna hur kallt känns det inte när det blir riktigt kallt ute dÃ¥  Sc:,h Vilken pÃ¥verkan givaren givaren ska ha beror antagligen pÃ¥ huset jag brukar köra med 4 och hÃ¥ller jämn temp inne 4 graders höjning av framledningen vid 1 grads undertemp är ganska mycket men räcker tydligen inte hos dig sÃ¥ prova öka.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: temperaturer etc
« Svar #6 skrivet: 21 oktober 2013, 19:23:02 »
Tack för snabba svar (som vanligt på detta forum).

Ja min installatör tyckte inte jag hade behov av innegivare, så det är utegivare och raddtermostat som gäller.

Det är ju inte så kul att huset kyls ut när det börjar blåsa lite kallt. Först trodde jag det var fel på några inställningar, därav min undran ang fram/returtemp. Men där känns det som det är som det ska.

Problemet är ju att om jag ökar några knäpp på kurvan blir det ju väldans varmt när det är "normal" blåst. Kör kurva 35 för tillfället med rumsbör 20.

Kan inte så mycket om att knäcka kurvor men kör vid 5+ 0, vid 0 grader -1 och vid -5 0. Vet inte riktigt om det är någon mening att ändra dessa värden.

Det verkar ta tid för systemet att komma tillbaka till normal rumstemperatur. Det är fortfarande en grad lägre än det ska vara.

/Magnus
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: temperaturer etc
« Svar #7 skrivet: 21 oktober 2013, 19:33:49 »
Jag har läst i andra trådar här att innegivare ingår i VPköp. Så be din installatör att sätta in en sån. (själv fick jag betala men det var ett tag sen)
Den justerar inte bara för kalla vindar utan även för solinstrålning och mycket folk o stearinljus och mysbrasa...osv.

2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: temperaturer etc
« Svar #8 skrivet: 21 oktober 2013, 19:46:16 »
Det var snart ett år sedan installation. Kan egentligen under det knappa året känt att jag haft behov av innegivare. Hade hoppats på att systemet skulle köra utan innegivare. Problemet blir om jag eldar i min tullikivi, då tror innegivaren att hela huset är varmt, men tullikivin når inte hela huset.

Men hur ska man knäcka kurvan för bäst komfort?

/Magnus
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: temperaturer etc
« Svar #9 skrivet: 21 oktober 2013, 19:56:56 »
Knäcka kurvan tror jag inte löser nordanvindsproblem, det är ett sätt att finjustera beroendet mellan utetemperatur och värmebärarframledningstemperatur, att hitta ett samband som matchar ditt hus klimatskal och dina hushållselvanor. Tillfällig påverkan som vind, solinstrålning, mycket folk etc är vad innegivaren justerar för.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: temperaturer etc
« Svar #10 skrivet: 21 oktober 2013, 20:23:19 »
Montera en innegivare på en plats som inte påverkas allt för mycket av eldningen men av blåsten tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: temperaturer etc
« Svar #11 skrivet: 21 oktober 2013, 20:33:00 »
Ja jag kanske kontaktar firman ang innegivare. Förvisso har jag haft chansen vid ett flertal tillfällen att få en installerad men alltid blivit övertygad om att det är bättre utan. Firman har gjort en del backjobb och har återkommit av andra orsaker. Nu fungerar ju allt i stort sett och att då få hit firman för en gratis innegivare kanske blir svårt?

Vet inte om det är värt att betala för? Det kostar säkert några tusenlappar med installation.

/Magnus
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: temperaturer etc
« Svar #12 skrivet: 21 oktober 2013, 20:34:48 »
Det borde ingå. Men om inte, så är det inte svårt att installera själv
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: temperaturer etc
« Svar #13 skrivet: 21 oktober 2013, 20:38:09 »
Innegivare ingår inte till Thermia men köp en och installera själv lär inte vara svårt om det går att dra kabeln på ett enkelt sätt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: temperaturer etc
« Svar #14 skrivet: 22 oktober 2013, 05:45:01 »
Tack för snabba svar (som vanligt på detta forum).

Ja min installatör tyckte inte jag hade behov av innegivare, så det är utegivare och raddtermostat som gäller.

Det är ju inte så kul att huset kyls ut när det börjar blåsa lite kallt. Först trodde jag det var fel på några inställningar, därav min undran ang fram/returtemp. Men där känns det som det är som det ska.

Problemet är ju att om jag ökar några knäpp på kurvan blir det ju väldans varmt när det är "normal" blåst. Kör kurva 35 för tillfället med rumsbör 20.

Kan inte så mycket om att knäcka kurvor men kör vid 5+ 0, vid 0 grader -1 och vid -5 0. Vet inte riktigt om det är någon mening att ändra dessa värden.

Det verkar ta tid för systemet att komma tillbaka till normal rumstemperatur. Det är fortfarande en grad lägre än det ska vara.

/Magnus
Hej! Men varför har du satt kurva 0 till minus 1 Sc:,hStäll upp den till +2 istället så ska du se att det blir bättre och kurva 35 kanske är lite lågt.
« Senast ändrad: 22 oktober 2013, 05:52:14 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!