Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F1245 12kw och schemablockering  (läst 2616 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Christer1968

  • Nyfiken men vid liv
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe F1245 12kw och schemablockering
« skrivet: 22 december 2014, 11:43:06 »
Hej,

Har haft min pump i dryga året nu och är nöjd med den. Den är kopplad parallellt med vedpannan mot en 2400 liters ac.tank. Har cirka 4 starter per dygn vid ute medeltemp på 1 grader.
Fungerar perfekt då BT25 givaren sitter i tanken, det är bara att öppna spjället, fylla på ved och tända om jag vill värma med ved ( jag vet vad som kan hända om Nibe får för varmt vatten till pumpen på värmesidan).

Av olika orsaker, som vi inte behöver behandla här, så vill jag blockera värmepumpen ett par gånger för ett antal timmar per dag. Använder Schema blockering för det och det fungerar rätt så bra men skulle kunna fungera bättre ( kanske jag gör fel...).
Nu fungerar det så att när blockeringen startar så sänker Nibe den Beräknade framledningstemperaturen till 20 grader, detta leder till att Gradminutrarna börjar ticka uppåt igen för att stanna vid 100 fast de var på väg ner då blockeringen startade. Då blockering stoppas så får den Beräknade framledningstemperaturen sitt riktiga värde, t.ex 28 grader om BT25 är 25 grader så börjar gradminutrarna sjunka med 3 per minut till de har sjunkit så att pumpen startar. Den tid från det att blockeringen upphävs tills pumpen startar beror på temp.diffen men jag skulle vilja att pumpen startar då blockeringen upphävs.
Jag skulle vilja ha det så att pumpen blockeras på något annat sätt än att sänka den Beräknade framledningstemperaturen så att de verkliga gradminutrarna tickar iväg som normalt under blockeringen så att pumpen startar direkt när blockering upphävs om det behövs.

Kan någon hjälpa mig med detta problem?

Mvh
Christer
Nibe F1245 12kW parallellkopplad med Jäspi Econatur 40 till en 2400 liters ack.tank.
Cirka 300 kvm boyta

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1245 12kw och schemablockering
« Svar #1 skrivet: 22 december 2014, 21:23:55 »
Förstår inte riktigt problemet jag har en liknande lösning och där stoppas vp så fort Bt25 känner för hög temp och jag märker inte av nån fördröjning när vp tar över även om den naturligtvis finns där. Det går att blockera värme via en extern kontakt som kopplas in på kortet i vp plint X6 men läs i manualen så det blir rätt men troligtvis börjar vp med Gm på 0 i alla fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F1245 12kw och schemablockering
« Svar #2 skrivet: 22 december 2014, 21:29:24 »
Jag förstår inte heller problemet, sätt schemat att stänga av blockeringen en kvart tidigare så blir ju effekten densamma?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Christer1968

  • Nyfiken men vid liv
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1245 12kw och schemablockering
« Svar #3 skrivet: 23 december 2014, 10:15:09 »
Hej,

Lite förtydligare om mitt problem.
Vedpannan har ingenting med detta att göra, jag berättade allmänt om mitt system. Vi kan lika att jag inte använder min vedpanna överhuvudtaget.
Jag vill använda schema blockering på så sett som jag beskrev i mitt första inlägg.

Smurfen - Tack för tipset. Jag skall checka upp om det skulle kunna fungera bättre än vad jag har nu.

Carl N - Tänkte du efter innan du skrev ditt innlägg? Ena dagen är delta T 5 grader andra 3 grader. Hur blir det samma tidsmässigt?

Nibe F1245 12kW parallellkopplad med Jäspi Econatur 40 till en 2400 liters ack.tank.
Cirka 300 kvm boyta

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F1245 12kw och schemablockering
« Svar #4 skrivet: 23 december 2014, 14:44:47 »
Aha, du vill att den ska starta exakt klockslag för att du har pristariff på elen?
Jag har inget bättre tips än smurfen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Christer1968

  • Nyfiken men vid liv
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1245 12kw och schemablockering
« Svar #5 skrivet: 23 december 2014, 15:22:08 »
Carl N - Exakt. Har även cirka 200 kvadrat golvvärme i betong, ungefär 35 kubik så ett uppehåll på ett antal timmar stör inte men vill inte "kasta bort" billig el-tid. Jag är säker att i framtiden så är allt detta inbyggt automatisk för att minska belastingen på miljön genom att jämna ut förbrukstopparna.

Skall också skriva till Nibe och fråga.....

Tack för idéerna


Christer
Nibe F1245 12kW parallellkopplad med Jäspi Econatur 40 till en 2400 liters ack.tank.
Cirka 300 kvm boyta

Nibe-ägare123

  • Gäst
Nibe-ägare123
SV: Nibe F1245 12kw och schemablockering
« Svar #6 skrivet: 14 augusti 2022, 21:25:41 »
Hej,

Nu svarar jag i ett gammalt ämne… undra om trådskaparen 2014 förutsåg kaoset 2022.

Jag skulle vilja testa att blockera värmepumpen dagtid.
Har ett gammalt men relativt välisolerat hus med stora fönster och skulle vilja se hur komforten blir om jag hindrar pumpen dagtid.

Säg att huset är fulluppvärmt på
morgonen. Golvvärmen cirkulerar runt det avsvalnande vattnet dagtid. En brasa tänds efter jobbet och lite senare på kvällen kickar pumpen igång och får värma upp systemet under natten.

Kan schemablockeringen var rätt funktion? Någon som testat något liknande?


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!