Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rätt dimensionerat?  (läst 2197 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aaker

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Rätt dimensionerat?
« skrivet: 03 oktober 2010, 23:37:44 »
Hej!
 Har en frÃ¥ga ang dimensionering av jordvärmepump. Förutsättningar: Timmerhus i 2 plan, byggÃ¥r 1898. Under renovering, delvis tilläggsisolerat. Resten kommer att isoleras.
Boyta ca 240m2, varav 20 m2 nybyggt i modern standard. Golvvärme lagd på hela nedre våning, blir även uppe. Huset är beläget i Jämtland, total elförbrukning med direktel
ca 39000kWh/ år. Gamla 2glas fönster. Lämplig effekt på vp? Kollektorlängd? Det blir en CTC ecoheat...
Tacksam för svar. MVH Andreas.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rätt dimensionerat?
« Svar #1 skrivet: 04 oktober 2010, 07:11:32 »
Sula eller trossbotten, isolering av golvet?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rätt dimensionerat?
« Svar #2 skrivet: 04 oktober 2010, 08:00:25 »
Sula eller trossbotten, isolering av golvet?
Är det inte torpargrund sÃ¥ är det stampat jordgolv i ett hus frÃ¥n 1898.  ;)

aaker: Det där med isolering av golv med gammal torpargrund är ju en fråga för sig, men det har du kanske klart för dig?
Jag tror att 8,5 kW modellen är lämpligast och ta gärna 2 x 300 m jordvärmeslang till denna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rätt dimensionerat?
« Svar #3 skrivet: 04 oktober 2010, 08:02:19 »
Det är inte ovanligt att man gjuter en sula i gamla hus vid renovering, och om detta är gkort kan det vara intressant att veta hur det har isolerats.
Är det inte isolerat kommer energibehovet antagligen att bli högre än tidigare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad aaker

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Rätt dimensionerat?
« Svar #4 skrivet: 04 oktober 2010, 08:51:27 »
Hej! Tack för snabba svar. Det är torpargrund. Har lagt papp och gullfiber i hela trossbotten, innan var det tegel och lite spån. Så jag har svårt att tänka mig att det blivit sämre:-P. Det är 20-25cm isolering, beroende på utrymmet, ska räcka enl installatörer och snickare jag pratat med. Fast man kan väl aldrig ha för mycket.. Jag har fått 2 offerter från olika firmor. 1 Ecoheat 7.5, 560m slang.

2 Ecoheat 8.5 600m slang.
Jag valde det senare alternativet men grävde ner 700m istället, nu ska pumpen beställas så jag vill bara kolla att det verkar stämma, och här finns ju obegränsat med kunskap och erfarenhet. Det skilde knappt 4000 kr mellan firmorna.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rätt dimensionerat?
« Svar #5 skrivet: 04 oktober 2010, 09:09:12 »
Risken med att isolera en gammal torpargrund är att den blir kallare, och att risken för fukt/mögel/svamp blir större, speciellt om det ligger organiskt material på marken, vilket det brukar kunna göra efter en renovering.
Läs gärna på lite mer i avfuktningsdelen av detta forum.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad aaker

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Rätt dimensionerat?
« Svar #6 skrivet: 04 oktober 2010, 09:36:34 »
Ja, jag har förstått det, har redan varit inne på det forumet. Det är alltid bra att höra andras erfarenheter. När jag läser om CTC här börjar man undra lite om vi valt fel pump, men installatören sa redan från start att det inte gick att vänta sig obegränsat med vv. Han rekomenderade spetsberedare om man hade badkar. I övrigt menade han att den var likvärdig med dom andra märkena han säljer, bla nibe. Återigen tack för snabba, givande svar och ett utmärkt forum med mycket intressant läsning! Jag återkommer garanterat hit.
MVH Andreas.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rätt dimensionerat?
« Svar #7 skrivet: 04 oktober 2010, 10:23:47 »
En fördel med CTC är att den inte har växelventil (som tyvärr är en vanlig felkälla).
En annan fördel är att om man har golvvärme så behövs vanligen en volymtank för VP:n att jobba mot, den är inbyggd på CTC.

Nackdelarna är begränsad VV-komfort och att deras modell med halvflytande kondensering ger aningen sämre COP jämfört med en VP med växelventil.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad aaker

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Rätt dimensionerat?
« Svar #8 skrivet: 04 oktober 2010, 11:17:55 »
Hej! Tack för synpunkterna. Då kanske det inte är ett så dumt val ändå. Fastnade av någon anledning för konceptet.
Synd bara att konstruktionen som gör att den passar till ett lågtempsystem med liten vattenvolym även bidrar till att man får sämre varmvatten.
MVH Andreas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!