Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Grundläggande Fakta Nibe 1215-7  (läst 89947 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad xshadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt kan göras bättre....och billigare.
SV: Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #225 skrivet: 02 december 2005, 09:11:46 »
Dina värden såg ju imponerande ut, du gör alltså av med ungerfär hälften jämfört med mig. Hur kan det komma sig? Bor du i ett för istid isolerad kylväska på 13 kvadratmeter stationerad på mallorca?

Jag visste att denna kommentar skulle dyka upp, därför satte jag ut värdena. ;D ;D ;D

Vårt hus är nybyggt. Vi flyttade in i somras men har haft på värmen sen december ifjol, dvs brukselen har varit låg(nästan obefintlig) under första halvåret.
Pumpen borde nog vara rätt dimensionerad för vårt 600m3 (165m2) hus... 

Nu är jag inte inom räckhåll till pumpen så att jag kan läsa av gradminutinställningarna, men jag skall kolla när jag återvänder till min borg. Jag skall försöka stretcha lite på gradminutgränsen för att se var jag landar innan innetempen börjar fluktuera.

Men jag undrar lite vad som är bättre, hög framledningstemp eller högt antal starter..??  Sc:,h
Framledningstempen torde just idag ligga på 30-32grader vid -8 grader utetemp.

/Mosse
Nibe Fighter 1210-7 med 2 borrhål 117+54m värmer 165m2 (600m3). Andra årets elförbrukning = 10800kWh(5300kWh HH-el & 5500kWh VP-el). Isolering golv: 370mm, väggar: 250mm, tak: 400mm

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #226 skrivet: 02 december 2005, 09:34:02 »

Jag visste att denna kommentar skulle dyka upp, därför satte jag ut värdena. ;D ;D ;D

Men jag undrar lite vad som är bättre, hög framledningstemp eller högt antal starter..??  Sc:,h
Framledningstempen torde just idag ligga på 30-32grader vid -8 grader utetemp.

/Mosse

LYMMEL!

32 grader fram vid -8! Det är ju ingenting. Vad har du vid +5, minusgrader på framledningen?
Problemet är ju att systemet drar mer ju högre framledning den ska producera. Så om man kan hålla systemet kring de lägre temperaturerna så är ju det bra. Samtidigt vill man inte ha så många starter. Så därför får det bli en kompromiss, du lär få prova dig fram och se vad som känns bra. Men jag skulle tro att du inte behöver pilla så mycket.
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad xshadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt kan göras bättre....och billigare.
SV: Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #227 skrivet: 02 december 2005, 10:06:07 »
Har uppskattat(via pålitliga erfarenhetskällor) att totala energiförbrukningen kommer att ligga kring 10000-11000kWh/år. Sen får jag väl se hur stor andel av detta som skänks åt pumpen(har 3-fas mätare på pumpen).
Det svåra är att kunna uppskatta husets totala värmeförbrukning för att kunna få ett svar på återbetalningstiden av anläggningen....

Jo, man vill ju ha så låg framledningstemp som möjligt för att få ett bra COP värde. Jag glömde väl säga att jag har golvvärme i huset, därav den låga framledningstempen! Huset är ju även byggt enligt de nya byggkraven på isolering vilket också torde inverka på vissa andra faktorer gällande värme  ;)

Jag skall ta mig tid nu att lite vrida och trycka på styrkortets knappar och rattar för att få ned antalet starter.

/Mosse
Nibe Fighter 1210-7 med 2 borrhål 117+54m värmer 165m2 (600m3). Andra årets elförbrukning = 10800kWh(5300kWh HH-el & 5500kWh VP-el). Isolering golv: 370mm, väggar: 250mm, tak: 400mm

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #228 skrivet: 02 december 2005, 10:11:08 »
Har uppskattat(via pålitliga erfarenhetskällor) att totala energiförbrukningen kommer att ligga kring 10000-11000kWh/år. Sen får jag väl se hur stor andel av detta som skänks åt pumpen(har 3-fas mätare på pumpen).
Det svåra är att kunna uppskatta husets totala värmeförbrukning för att kunna få ett svar på återbetalningstiden av anläggningen....

Jo, man vill ju ha så låg framledningstemp som möjligt för att få ett bra COP värde. Jag glömde väl säga att jag har golvvärme i huset, därav den låga framledningstempen! Huset är ju även byggt enligt de nya byggkraven på isolering vilket också torde inverka på vissa andra faktorer gällande värme  ;)

Jag skall ta mig tid nu att lite vrida och trycka på styrkortets knappar och rattar för att få ned antalet starter.

/Mosse

OK, då förstår jag. Lycka till och glöm inte ordspråket: "En väl trimmad värmepump ger inte bara en inre tillfredställelse utan bildar även den grund varpå hela boendet vilar"
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #229 skrivet: 02 december 2005, 14:51:43 »
Fyller på lite på er NIBE sträng...
Synd att tillskottet går så "länge". En fastighets värmetröghet är mycket stor, därför är det inte optimalt.

tex -700 gradminurer är inte alls så mycket som man tror.
Det skulle va bättre om den jobbade upp till max-500. Ett sånt underskott ska inte ens märkas i huset!

3 grader på framledningen sägs göra ca 1 grad på rumstempen.
3 grader i ett helt dygn gör ett underskott på 4320 gradminuter.
Tex en IVT VP kan ge ett sånt överskott utan att pumpen ens stannar. Underskottet kan dock inte bli så stort eftersom tillskottet startas med lite snävare marginal. På vår 25 kw tillåts dock 1,5 grads diff mot börvärdet utan att elen startas. det ger 2160 grdm på ett dygn.
detta förutsätter dock att ute o inne temp inte ändar sig. tack vare rumsgivaren funkar det ändå bra.

På min Thermia har jag -100 och -1500 ( -60 och -600 är standard), det funkar perfekt precis som du säger med kalla nätter o varmt på dan. Även toppar med vv produktion kan göra att minusminuterna ökar. Jag kör så hela året, om det nån gång känns svalt kan man alltid höja lite på rumsgivaren.
Men det fina är att Thermia valt en variabel till för sitt tillskott. Min jobbar aldrig upp sig mera än till ca - 1200 med tillskottet. Det är enormt bra då har ju alltid kompressorn massor med gradminuter att jobba med vid svinkyla.
Det funkar så att så fort tillskottet höjt är värdet 3 grader över börvärdet då slår elpatronen av! oavsett hur mycket gradminuter som återstår.
Det förklarades inte i mina papper, så jag förstod aldrig vad som hände... Men i skriften om nyare Diplomat står det beskrivet.
Det sparar en hel del ström, speciellt på våren när vi norr kan ha nedåt -35 på natten och stekande sol på dagen med dagsmeja!
Nån kanske tror att om det snabbt slår om och blir tö med en massa minusminuter kvar blir det inte bastu då? Jag svarar nej då behövs dom här minuterna, för att kylan slår in nåt enormt, ända upp till ett dygn efter väderomslag.

Jag har inte tittat på NIBE´s nya styr om dom har nåt liknande!?

Tyvärr är det så på NIBE att om man ökar till max minusminuter för tillskottet, kan tempen överpendla när den når -100 har tillskottet höjt börvärdet så mycket att +-0 grdm nås efter en stund. Då stoppar kompressorn, trots att det finns behov av både kompressor OCH elpatron.




« Senast ändrad: 02 december 2005, 14:59:41 av Bertil »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #230 skrivet: 03 december 2005, 12:04:24 »
Bertil: Det du beskriver med att TS slår av när ärvärdet kommit upp ett visst antal grader över börvärdet var ju klart smart.

Detta är väl egentligen det jag tycker sämst om med Niben, att TS-styret känns så "underutvecklat".
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #231 skrivet: 03 december 2005, 12:42:52 »
 Nibe och Thermia som i i frÃ¥ga om styrdatorn fÃ¥r betraktas som enäggstvillingar.
Men tyvärr i den här frågan var Thermia klart mera vakan. Iofs är det väl bara en mjukvarufråga.... Ni borde terra dom, lär er av Thermia säg det.
För jag mÃ¥ste säga att det är inte bra om elpatronen gÃ¥r för "länge" det är risk för överpendling dÃ¥. Särskilt som jag ställt in fördröjningen pÃ¥ elpatronen, min har dessutom bara ett steg 6kw, elpatronen skulle helt säkert höja tempen sÃ¥ mycket att värmebalans nÃ¥s sÃ¥ att även kompressorn stoppas. det vore inte kul  >:(

På en del maskiner kan man ju uppgradera styren, men jag har inte hört tal om nåt sånt vare sig på Thermia eller NIBE.

Jag har iofs frågat på Thermia jag ville ev komma åt möjligheten att knäcka värmekurvan kring +-0 ute. Men fick ett mumlande svar att då måste jag byta "hela" styrdatorn. Den nya har helt annat utseende på hela displayen.
Så jag frågade inte ens vad det kostade.

Är det nån som bytt (till en uppgraderad version) ev pga haveri tex åska.
Vad kostar det???

CTC bytte ut för uppgradering för några år sen. Men jag vet inte om det var på alla maskiner vet inte heller varför!?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #232 skrivet: 03 december 2005, 16:32:06 »
På en del maskiner kan man ju uppgradera styren, men jag har inte hört tal om nåt sånt vare sig på Thermia eller NIBE.


Vore ju ruggit fränt om man mha en bärbar dator och en sladd kunde uppgradera mjukvaran med nya versioner som man kunde ladda ner från internet. Men det har jag inte ens hört talas om att det skulle gå.
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Ekke Boo

  • Mästerdetektiv
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
  • Nibe - forever
SV: Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #233 skrivet: 04 december 2005, 20:56:20 »
Ja men hallå     *vinkar*   Vakna, Rippe...
Givetvis är detta möjligt med dagens mjukvaror till alla möjliga prylar i hemmet.
Men hur kul är det? Ska Nibe börja skicka ut säkerhetspatchar på nätet kanske?
Mjukvaran till en VP är nog inget man vill byta titt som tätt.
Inte roligt när tempen drar nedåt 15 gr inne under vintern då man får "memory fault" när man ska jacka upp VP's BIOS så att säga. Nä huga, ska självaste Bill Gates teknik in i pannrummet, jag bävar   :D

Nä, låt oss slippa de traditionella PC/Windows problemen på våra VP:s.
På nåt sätt känns det bra att pannrummet i princip bara består av hårdvara - tillbaka till grottmänniskan liksom   *hehe*
(Ja, jag VET att det finns en del mjukvara också).
Nibe 1230-10 med 180m borra (48m till berg, 144m aktiv) värmer villa från 1939 i Östergötland med totalt 17 radiatorer. 200m2 + 51m2 varav 3 golvvärmeslingor värmer 30m2 i källaren. Prognos om en årsförbukning på 9000kWh efter en konvertering okt-2005 från Pulsonex-panna med 3.0 m3 oljeförbrukning.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #234 skrivet: 04 december 2005, 22:22:36 »
Oj ossÃ¥ kanske Bill säger att man har fel produktnyckel...  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #235 skrivet: 05 december 2005, 06:55:14 »
Ja men hallå     *vinkar*   Vakna, Rippe...
Givetvis är detta möjligt med dagens mjukvaror till alla möjliga prylar i hemmet.
Men hur kul är det? Ska Nibe börja skicka ut säkerhetspatchar på nätet kanske?
Mjukvaran till en VP är nog inget man vill byta titt som tätt.
Inte roligt när tempen drar nedåt 15 gr inne under vintern då man får "memory fault" när man ska jacka upp VP's BIOS så att säga. Nä huga, ska självaste Bill Gates teknik in i pannrummet, jag bävar   :D

Nä, låt oss slippa de traditionella PC/Windows problemen på våra VP:s.
På nåt sätt känns det bra att pannrummet i princip bara består av hårdvara - tillbaka till grottmänniskan liksom   *hehe*
(Ja, jag VET att det finns en del mjukvara också).


Ehhhhh, nä! Jag var lite väl fri i sinnet. Sorry och förlåt, du har ju helt rätt..............
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!