Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad bör jag förvänta mig för förbrukning?  (läst 1173 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sussi.D

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Härliga Norrland. Närmare bestämt Sundsvall.
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Vad bör jag förvänta mig för förbrukning?
« skrivet: 11 december 2011, 16:26:02 »
Vi har nyss borra bergvärme och installerat en Thermia 10kw.
Borrat 150 meter och 300 meter slinga(slingan låg sedan tidigare)
Det ska värma ett hus på 81 m2 och ett på ca 130m2.
Vad bör jag förvänta mig för elkostnader? Då inkl. allt annat. Spis*2, Kyl/frys*2, Frys*1
varmvattensberedare*2 (dock ska ju bergvärmepumpen hjälpa den värmen på traven)
Vi kopplade in allt i fredags, men mätaren tickar på som innan. Kanske beror på att det är så nytt och måste värmas upp. Men mätte strömmen i går och i dag. Över 100kmh för 19 timmar. Då borde den ändå hunnit vara igång och värmt upp.
Vi har också en luftvärmepump i huset som bara är ett år. Bör man sälja iväg den? Eller stänga av? Eller helt enkelt låta den stå på?
Vi har också en hästgård så vi har lite annat som drar. Men dom kostnaderna är jag ganska säker på så de kan jag plussa på själv.
Någon som kan gissa vad våran förbukning bör landa på?!
Tack på förhand.

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: Vad bör jag förvänta mig för förbrukning?
« Svar #1 skrivet: 11 december 2011, 16:40:14 »
Har inte så stor koll på förväntad förbrukning men din VP skall väl dra ungefär 2.2kW när den går. Innebär att om den går hela tiden(tex pga att det är kallt ute) så skulle den dra ca 42kWh på 19timmar(förutsatt att det inte behövs tillskottsel, vilket det knapperligen torde behövas nånstans i sverige just nu...?)
Har du använt upp 100kWh på 19 tim så är troligen 60 eller mer av dessa beroende på något annat.

Luftvärmepumpen, jag har min kvar dock går den bara som AC på sommaren. Teoretiskt skulle man kunna köra med den när det inte är kallt ute(tex några plusgrader eller mer) för att den ger rätt bra COP vid dessa förhållanden...men det blir antagligen svårt med avstämningen mot den andra värmepumpen för att få ett behagligt klimat inne. Är troligen inte ens värt besväret att försöka.
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Vad bör jag förvänta mig för förbrukning?
« Svar #2 skrivet: 11 december 2011, 21:36:21 »
... så skulle den dra ca 42kWh på 19timmar(förutsatt att det inte behövs tillskottsel, vilket det knapperligen torde behövas nånstans i sverige just nu...?)
Har du använt upp 100kWh på 19 tim så är troligen 60 eller mer av dessa beroende på något annat.
Eller så är det just det som är problemet; att pumpen använder tillskottsel i onödan? Kanske bara tillskottsel t o m? Var installatören helt färdig med installationen?

(Standardtipset är annars att läsa manalen b00k. Det står mycket bra där. Kontrollera i den hur du kollar att värmepumpen går som en värmepump (kolla t ex värdena för köldbärare in och köldbärare ut) och inte som en elpanna med bara eltillsats. )
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!