0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
El VVB kommer efter som en separat enhet, väljer man att spetsa med den då kör man med bef drifttermostat. vattnet går.. kv in i Vp uppvärms i vp VVb sen till el vvb för eftervärmning.
de tre som syns på bilden och så endera på kv och vv från /till vp?
Ja på ledningarna till Vp, men vet man att den ska gå nästan jämt så behöver man inte avstängare på båda ledningarna, det blir ju stopp om tex VV ledningen stängs.
Lite lurigt att stänga båda ledningarna på en varm VVB, när vattnet kallnar blir det undertryck.. övertryck då har du en säkventil.Men sen den lilla kallnat då stänger ja ventilerna!
har man platsen och beredaren så kostar det inte mycket, jag tycker det är jätterbra om man har lågtemp värmesystem då kan VP jobba med enbart värmeproduktion. Jag tror att man har VV gratis om VP jobbar som hos mig med värmen på maxtemp ca 42 grader. Der är en otrolig skillnad vad vp klarar om den inte behöver jobba med VV. Osså ser man nä'r man har effektmätare på VP hur mycket energi VP tar vid hög temp på framledningen!!  Vid 30 grader fram ca 1700 watt, vid 55 grader fram över 3000 watt!! samtidigt som pumpen ger mycket mindre energi vid hög temp!!
Med min stora vattenvolym hinner inte VP nå sluttemp på värmen förrän det åter är dags för VV produktion, det stör värmen rätt rejält när det är riktigt snorkallt!
med min koppling får alltid el vvb:n varmt vatten från VPA:n & behöver då bara topp värma.desutom så spär den bara på med vatten från el beredaren när vattnet från VPA:n är kallare än instelt värde på blandventill numer 2.har du bland ventil numer 2 ställd på 50 grader så måste du töma hela VPA:n innan elberedaren tar nått vattenhar du blandventil numer 2 instald på 70 grader så spetsar han vattnet upp till 70 grader & blir själv på fyld med varmvatten, så han blir billig i drift.man som jag sagt tidigare, i dit fall har du vatten så du klarar dig + att din värmepump själv kan göra 65 gradit vatten, vilket gör attt det gott o väl dödar alla legionella bakterier.[/quoteCarmanMin uppfattning är att den första blandventilen på vpa inte skall vara där alls, bort med den. Man vill ju att vp skall producera så mycket vv som möjligt dvs allt vv som kommer till spets beredaren skall ha förvärmts av vp.////AndersA
Citat från: CarMan skrivet 19 januari 2006, 22:54:18med min koppling får alltid el vvb:n varmt vatten från VPA:n & behöver då bara topp värma.desutom så spär den bara på med vatten från el beredaren när vattnet från VPA:n är kallare än instelt värde på blandventill numer 2.har du bland ventil numer 2 ställd på 50 grader så måste du töma hela VPA:n innan elberedaren tar nått vattenhar du blandventil numer 2 instald på 70 grader så spetsar han vattnet upp till 70 grader & blir själv på fyld med varmvatten, så han blir billig i drift.man som jag sagt tidigare, i dit fall har du vatten så du klarar dig + att din värmepump själv kan göra 65 gradit vatten, vilket gör attt det gott o väl dödar alla legionella bakterier.[/quoteCarmanMin uppfattning är att den första blandventilen på vpa inte skall vara där alls, bort med den. Man vill ju att vp skall producera så mycket vv som möjligt dvs allt vv som kommer till spets beredaren skall ha förvärmts av vp.////AndersA