Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny installation  (läst 9229 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Ny installation
« Svar #15 skrivet: 14 december 2011, 18:10:34 »
Min temp på kb in ligger på ca +1.5 nu när vp går ca halva tiden så helt fel kan det ju inte vara även om jag också önskat en högre temp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad corner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Ny installation
« Svar #16 skrivet: 15 december 2011, 09:22:58 »
Tjena, jag har golvvärme både i hus (106 kvm) och garage (72 kvm). Sen tillkommer det 106 kvm golvärme när övervåningen i huset är klart.

Jag har ställt in VBmax på 35 grader VBmin på 20, ligger nu på 15-16 starter per dag och då går pumpen ca 8 h per dag, medel ute temp har då varit -1.1 dock lite kallt inne 17 grader men det är bra arbetstemperatur när man ska spika innertak. Det ska bli roligt att se om pumpen klara av att leverera all värme som behövs när det är -25.

Ska även installera ett FTX aggregat och då ökar väl förbrukningen.

Trycktestade huset i förrgår och jag fick ett grymt bra värde. 17 liter per sekund. Då ska man tänka på att klimatskalet är 450 kvm, dvs ~0,04 l/s kvm, det ska bli mycket intressant att se hur det kommer att funka när jag slår på FTX:en och när den är installerad och kalibrerad.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Ny installation
« Svar #17 skrivet: 20 december 2011, 16:29:04 »
Ska du inte försöka få ner antalet starter.. 15-16/dag tycker jag är lite mycket. Öka på gradminuterna så mycket det går utan att temperaturen i huset börjar svaja. Thumbsup
Opss... var är du Oraklet  studs
Hysteres-varning  knUp
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Ny installation
« Svar #18 skrivet: 20 december 2011, 17:43:03 »
Opss... var är du Oraklet  studs
Hysteres-varning  knUp

 ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Ny installation
« Svar #19 skrivet: 20 december 2011, 20:34:50 »
För helvete  kolla flödet först >:D


 *roflmao* ;D *roflmao* ;D *vinkar*

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Ny installation
« Svar #20 skrivet: 21 december 2011, 00:25:53 »
Ska även installera ett FTX aggregat och då ökar väl förbrukningen.

Installerar du en FTX bör förbrukningen sjunka. I alla fall om det är ett aggregat som har typ 80% temperaturverkningsgrad och du har någon typ av ventilation under byggtiden.
Har du ingen ventilation under byggtiden utan du kör endast avfuktning, så tillför du värmeenergi även via den processen.

Ser inget problem med att programmera gradminuter för kompressorstart i meny 4.9.3 till -250. 
Speciellt när/om kompressorn är rimligt dimensionerad, och golvslingorna på bottenvåningen och garage ligger i betong.

För säkerhets skull kan du öka "max diff. kompressor" i meny 5.1.3 till 17°. Däremot "max diff. tillsats" behåller du på fabriksinst. 7°. Öka 5.1.2 till 45°. Programmera kurva 4 i meny 1.9.1. Det räcker säkert med kurva 3, nu när du håller på och bygger. Alternativt kan du köra kurva 4 och förskjuta kurvan -4° i meny 1.1.



Utloggad STJO

  • Intresserad av värmepumpar..
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östersund/Sweden
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny installation
« Svar #21 skrivet: 21 december 2011, 09:11:30 »
Ska du inte försöka få ner antalet starter.. 15-16/dag tycker jag är lite mycket. Öka på gradminuterna så mycket det går utan att temperaturen i huset börjar svaja. Thumbsup

Oops.. Sorry, bortse från mitt inlägg, jag tänkte fel, trodde du haft 16 starter under 8 timmar. (48/dygn).. :-\
160+80m2 i Jämtland, 2 plan + källare, golvvärme samt radiatorer. NIBE Fighter 1215-7, 40.000 timmar, 140 meter borrhål samt 360 meter ytjord under inkoppling. Toshiba Polar 2 för underhållsvärme i hangarbyggnad.

Utloggad corner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Ny installation
« Svar #22 skrivet: 29 december 2011, 09:06:08 »
vad har du för värmesystem ??
Tycker att tempen är låg på kb om du har radiatorer....en förångareffekt på 5kW fördelat på 190m borra borde bli högre temperaturer på tycker jag....framför allt med en ny borra och (antar jag) inte utetemp som kräver konstant drift ännu Sc:,h

Har du ett utpräglat lÃ¥gtempsystem (golvvärme) blir förÃ¥ngareffekten högre...men känns ändÃ¥  Sc:,h tycker jag.

Har enbart golvvärme i betongplatta modell tjockare 13-14 cm. Kulvert mellan hus och garage, pumpen står i garaget.

Jag tycker pumpen jobbar på rätt bra just nu. Dock så är det nått jag har sett att den har lite svårt att hinna med att hålla upp värmen om ut temperaturen sjunker fort. Finns det någon inställning man kan göra för att få pumpen att snabbare reagera på kallare ute-temp?

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Ny installation
« Svar #23 skrivet: 29 december 2011, 16:43:48 »
Har enbart golvvärme i betongplatta modell tjockare 13-14 cm. Kulvert mellan hus och garage, pumpen står i garaget.

Jag tycker pumpen jobbar på rätt bra just nu. Dock så är det nått jag har sett att den har lite svårt att hinna med att hålla upp värmen om ut temperaturen sjunker fort. Finns det någon inställning man kan göra för att få pumpen att snabbare reagera på kallare ute-temp?
Nej. Det är inte pumpens fel utan trögheten i dina 10 kubbar betong som gör det. Men i alla andra aspekter är det bra för hus och pump.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Ny installation
« Svar #24 skrivet: 29 december 2011, 17:21:32 »
All betong motsvarar en ENORM volymtank.
man önskar ibland att konstuktörerna la till en derivata att välja vid tunga kostruktioner.
Har du en innegivare?
en innegivare bör jämna ut svängningarna något
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad corner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Ny installation
« Svar #25 skrivet: 04 januari 2012, 08:59:25 »
Nix ingen innegivare. Jag hoppas att det blir lite bättre när jag får igång ftx systemet då borde värmen spridas bättre i huset.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ny installation
« Svar #26 skrivet: 04 januari 2012, 10:20:38 »
FTXn kommer sprida värmen bättre. Och om du kört utan normenlig ventilation hittills så kommer även förbrukningen öka något.

Med din betongtank skull du behöva reagera pÃ¥ väderprognoser. AlltsÃ¥ temperatur för nästkommande 12-24 timmar pÃ¥ orten. men det kräver massa eget meck sÃ¥ klart :) 

Är du klar med instrypning av golvvärmen i de olika ytorna samt har du satt kurvan rätt? Annars kan ju detta vara en bidragande orsak till de problem du noterat.

Annars vet jag en VP ägare som kör både värme och kyla - ibland samtidigt...
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Ny installation
« Svar #27 skrivet: 04 januari 2012, 16:34:00 »
Varför skulle inte värmen fördelas jämt i ett hus med golvvärme i samtliga rum  Sc:,h
hur i hela världen skulle FTX sprida värmen bättre  Sc:,h
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ny installation
« Svar #28 skrivet: 04 januari 2012, 21:26:55 »
Så sa ingen. Så valde du att läsa.

Med en ftx, kontra ingen ventilation, så sprids värmen bättre.

Måste man verkligen förklara varför?.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Ny installation
« Svar #29 skrivet: 04 januari 2012, 21:39:58 »
Så sa ingen. Så valde du att läsa.

Med en ftx, kontra ingen ventilation, så sprids värmen bättre.

Måste man verkligen förklara varför?.
vad har man inte sagt ??   Corner skriver att han har golvvärme i varje rum....och du att FTX sprider värmen bättre i detta hus !!!
och nu upprepar du att ftx kontra ingen ventilation sprider värmen bättre.... vad har ventilation eller ej för värmespridande egenskaper i ett hus med optimal täckning på värmedistrubitionen ?

JA...du måste verkligen förklara varför.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!