Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kommer det funka med luft-vatten VP?  (läst 5273 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hobbymekk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kommer det funka med luft-vatten VP?
« skrivet: 27 januari 2015, 23:29:29 »
Jag hoppas jag postar på rätt ställe...
Jag har ett gammalt hus på ca 160 kvadrat, lite tilläggsisolerat och treglasfönster, två våningar och torpargrund. Ligger utanför Borås. Nu värms det med ved och 1,5 kubik acctankar.
Utetemp är för närvarande runt nollan och då är framledning 43 grader och returen är då 38 grader. Så ett temperaturfall på 5 grader.
Kommer en Luft vatten VP fungera vettigt här? Jag vill att pumpen skall orka värma huset vid åtminstone -15 grader ute,och min gissning är då att jag måste höja framledningen lika mycket som utetempen sjunker från referensen jag har. I så fall blir framledningen 58 grader, och det funkar väl inte så bra med en sådan värmepump? Man kan ju köra elpatron om det blir för kallt, men då är det väl mer ekonomiskt att ha några el element i huset som värmer direkt, och som medför att VP kan gå med lite lägre framledningstemperatur?
Som jag ser det måste jag leta efter en VP som klarar hög framledningstemp (eller byta en massa element till större)
Vilka kylmedier medger hög framledning? och vilka tillverkare kör med dessa? Helst skulle jag köpa en beg VP , men utvecklingen med högre temperaturer kanske gör att det är bara nytt som funkar, gamla kanske inte klarar hög temp?
Villa på ca 170 kvadrat strax norr om Borås, luftburen värme med FTX Heru 100, bergvärmepump Bosch EHP9LW/M med ca 150m hål, 300L volymtank (gamla varmvattenberedaren), med vattenbatteri i tilluftkanalen. Kamin för lite myseldning och vid strömavbrott. Total årsförbrukning på el ca 11500kWh (inkl elvärme för frostfrtt i garagförråd)

Dessutom ett extra hus på ca 160 kvadrat med vedeldning+viking bio pelletsbrännare i viadrus panna, acctankar och en ecoair 10.9 luft-vatten VP

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kommer det funka med luft-vatten VP?
« Svar #1 skrivet: 28 januari 2015, 08:15:10 »
Hur många dagar per år är det -15 hos dig? Jag bor längs Norrlandskusten, kör med luft/vatten och har ett klent värmesystem. Visst är det en del dagar per år då VP'n står still pga kylan, men så länge den hälper till så är det ju en ren vinst jämfört med direktel.
De flesta system funkar så att elpatronen höjer framledningstempen de sista graderna om inte VP'n orkar, så det är ju inte så att VP'n stannar helt bara för att framledningsbehovet är ett några grader högre än vad den klarar av.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: Kommer det funka med luft-vatten VP?
« Svar #2 skrivet: 28 januari 2015, 10:11:08 »
Kör värmepumpen mot två acktankar (det låter som du har flera). Vp värmer hela tank no 1 - topp botten - blandar helt. I tank 2 har du en elpatron i toppen och varmvatten via beredare/slingor i toppen. I botten mellan tankarna har du två låga "sammankopplingar" så att du förvärmer vattnet i tank 2 till radiatortemp som sedan slutvärms - tanken blir skiktad. Till detta kopplar du en bivalent shunt som i första hand hämtar vattnet till radiatorerna från tank 1 och i andra hand spetsar från tank 2. Jag har denna uppsättning och det funkar otroligt bra. Jag har gått från att elda kanske 25M3 ved till att göra av med ca 7000-8000 Kwh el och någon kubik ved i en "myskamin". Jag bor också vid södra norrlandskusten - visst spetsar den med förvärmt elspetsat vatten några dagar per vinter - men det får anses vara småpengar i sammanhanget. Man får inte vara extremist här...
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Kommer det funka med luft-vatten VP?
« Svar #3 skrivet: 28 januari 2015, 14:03:43 »
Jag har mitt system inställt just nu så det behövs 42 vid 0 ute. Om jag hade haft nyaste modellen av EcoAir så hade jag kunnat köra systemet ner till 15-16 minus. Nu har jag den något äldre EcoAir PolarEdition och då går brytpunkten vid -10 för mig. Trots det har jag halverat elförbrukningen för värme och VV. Från ca 30 till 15 MWh per år.

Installationen av det rena EcoEl-EcoAir-systemet kostade under 100 000 så det är återbetalat på ca 7 år.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Kommer det funka med luft-vatten VP?
« Svar #4 skrivet: 28 januari 2015, 16:37:20 »
Du kommer nog kunna få ner framledningstempen lite till utan att behöva göra några större ingrepp. Öppna några strypningar, maxa termostaterna, byta någon enstaka radiator mot större. Det finns ofta mycket att förbättra bara man börjar leta :-)
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad hobbymekk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kommer det funka med luft-vatten VP?
« Svar #5 skrivet: 28 januari 2015, 23:03:50 »
Tack för alla svar!
Om returen från huset har högre temp än vad VP ger kan man ju inte köra VP, då måste det ju bli ren elvärme, så jag är ju intresserad av en VP som klarar hög temp. Vissa vintrar har det varit -20 i någon vecka men då får man väl elda med ved antar jag. (eller köra el)
Maos66, det stämmer att jag har två tankar, men ena tanken är bara påhängd, och huvudtanken har elpatronen i botten... och VV slinga i toppen, men jag kör sedan in i elberedare (via kulvert), så VV kan vi lämna därhän.
Funkar installationen bra är jag mer intresserad av att ta bort "påhängstanken" (står i pannrum i uthus och läcker värme...)
För min del känns det som att en genomströmningselpatron på framledningen hade varit enklast att montera in som spets, men hur styr man den i så fall? Eller sätta några el element i huset på dom kallaste ställena..
Och hitta så vettig VP som möjligt...

Men vad tror ni om mitt resonemang om framledningstemp vid -15? kan det vara 58 grader ungefär?
Jag kommer ju aldrig lägga uppåt 100.000SEK för luft-vatten pump... Då kan man ju lika gärna sätta in bergvärme...
Villa på ca 170 kvadrat strax norr om Borås, luftburen värme med FTX Heru 100, bergvärmepump Bosch EHP9LW/M med ca 150m hål, 300L volymtank (gamla varmvattenberedaren), med vattenbatteri i tilluftkanalen. Kamin för lite myseldning och vid strömavbrott. Total årsförbrukning på el ca 11500kWh (inkl elvärme för frostfrtt i garagförråd)

Dessutom ett extra hus på ca 160 kvadrat med vedeldning+viking bio pelletsbrännare i viadrus panna, acctankar och en ecoair 10.9 luft-vatten VP

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kommer det funka med luft-vatten VP?
« Svar #6 skrivet: 29 januari 2015, 08:47:06 »
-20 i nån vecka? Det har vi möjligen nån gång var tionde år, så det kan inte vara spceiellt vanligt i Boråstrakten?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: Kommer det funka med luft-vatten VP?
« Svar #7 skrivet: 29 januari 2015, 08:48:05 »
Jag var i ungefär ditt läge. Köpte en pump från Sfinx. Totalt kanske min investering hamnade på 30.000 KKr inkl allt material. Återbetalt på mellan 1 och två år jmf köra el eller Olja. Nu körde jag "gratis" ved innan, men ville bort från detta. Sfinx nyaste pump är dyrarare, men skall klara att köra avsevärt högre temp på vattnet. Men med detta alternativ får du ratta projektet själv. Kostar inget att ringa Sfinx (Stig) och fråga om tips på installation.
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kommer det funka med luft-vatten VP?
« Svar #8 skrivet: 29 januari 2015, 08:57:13 »
Vid ca 17-18 minusgrader har jag en framledningstemp på runt 55 grader och en retur på 43. VP'n värmer till ca 50 grader och elpatronen står för resten. Blir det kallare än så stannar VP'n pga hög hetgastemp...

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Kommer det funka med luft-vatten VP?
« Svar #9 skrivet: 29 januari 2015, 10:25:13 »
Jag kommer ju aldrig lägga uppåt 100.000SEK för luft-vatten pump... Då kan man ju lika gärna sätta in bergvärme...

100 000 för bergvärme? Det beror helt på förutsättningarna. Jag avstod bergvärme eftersom jag med stöd av geologiska kartor visste att det var 25+ m till berget. Grannen, som ligger lite lägre ner på åsen och sannolikt har närmare till berg, borrade i höstas. Det var 35 m ner till berg. Där räckte definitivt inga 100 000 för installationen.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kommer det funka med luft-vatten VP?
« Svar #10 skrivet: 29 januari 2015, 10:30:28 »
Summa summarum så kan man säga att det finns flera fungerande LVVP-system i norrland trots halvtaskiga värmesystem med höga temperatuer. Du behöver inte oroa dig för om det skall funka i Borås.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad hobbymekk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kommer det funka med luft-vatten VP?
« Svar #11 skrivet: 30 januari 2015, 18:59:12 »
Jag har ju haft en liten sfinx för underhållsvärme då huset stått tomt, men den orkar inte så mycket. Men den som säljs nu verkar betydligt kraftfullare så den är helt klart intressant. Det är nog enda alternativet om jag skall köpa ett helt nytt aggregat. Bergvärme har jag installerat i huset jag bor i så jag vet exakt vad det kostar. Med vattenbatteri och extra fläktkonvektor slutade det på 107kSEK. Inklusive elektrikern. Borrning och grävning till huset lejde jag. Detta var väl för drygt tre år sedan. Så ni behöver inte oroa er för att jag inte har koll på priser... Och, jag gjorde resten av jobbet själv ja. Fanns endast elpatron i tilluften till huset när jag började. Nu sitter gamla VV beredaren som volymtank också.

Men jag får väl sänk ambitionsnivån lite och vara nöjd om VP klarar hålla huset ner till minus 10 grader.
Helst skulle jag vilja hitta någon beg VP att koppla in, för att hålla kostnaden nere. Brukar ju dyka upp lite olika i prisnivå runt 10kSEK, men det är ju bra att få lite tips om det kanske är bättre att köpa en sfinx för att den klarar varmare vatten. Men skall man bara sikta på att VP klarar ner till minus 10 så kan man väl nästan köpa vad som helst, bara den har hög effekt?
Villa på ca 170 kvadrat strax norr om Borås, luftburen värme med FTX Heru 100, bergvärmepump Bosch EHP9LW/M med ca 150m hål, 300L volymtank (gamla varmvattenberedaren), med vattenbatteri i tilluftkanalen. Kamin för lite myseldning och vid strömavbrott. Total årsförbrukning på el ca 11500kWh (inkl elvärme för frostfrtt i garagförråd)

Dessutom ett extra hus på ca 160 kvadrat med vedeldning+viking bio pelletsbrännare i viadrus panna, acctankar och en ecoair 10.9 luft-vatten VP

Utloggad hobbymekk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Villa på ca 170 kvadrat strax norr om Borås, luftburen värme med FTX Heru 100, bergvärmepump Bosch EHP9LW/M med ca 150m hål, 300L volymtank (gamla varmvattenberedaren), med vattenbatteri i tilluftkanalen. Kamin för lite myseldning och vid strömavbrott. Total årsförbrukning på el ca 11500kWh (inkl elvärme för frostfrtt i garagförråd)

Dessutom ett extra hus på ca 160 kvadrat med vedeldning+viking bio pelletsbrännare i viadrus panna, acctankar och en ecoair 10.9 luft-vatten VP

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!