Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: chalmeristen
« skrivet: 24 september 2011, 16:44:01 »

Okej.

När det nu är bestämt att jag skall ha 180meter. Så tänkte jag kolla upp detta med installation av frikyla på övervåningen.
Vad skall man ha och funkar det rent praktiskt?

MN
Skrivet av: Roland
« skrivet: 23 september 2011, 13:06:40 »

Ja, jag förutsatte samma flöde och samma verkningsgrad på pumpen. I praktiken kommer inte flödet vara oförändrat, det minskar. Det kan bli så att cirkulationspumpens elförbrukning minskar men en ökning på 10 W är maximalt vad det kan bli. Frågeställaren uttryckte ju farhågor för att pumpen skulle få jobba extra mycket men så blir det inte.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 23 september 2011, 10:30:18 »

 Sc:,h Menar du att det skulle krävas en pump som är 10W "större" för att upprätthålla samma flöde? Med samma pump och 30m djupare hål så förbrukar pumpen mindre ström eftersom den uträttar mindre arbete?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 22 september 2011, 19:47:42 »

160 meter borrhål i stället för 130 meter betyder i storleksordningen 10 W mer till en köldbärarpump av lite äldre modell. Med en modern energisnål pump blir ökningen kanske hälften så stor.   
Skrivet av: Megajool
« skrivet: 22 september 2011, 19:05:25 »

Är det bara fördelar, bortsett från den ökade kostnaden förstås, med att borra djupare?
Djupare borra innebär väl högre motstånd för brine att pumpas runt. Kan det inte innebära
att pumpen får jobba extra mycket?
Skrivet av: chalmeristen
« skrivet: 22 september 2011, 15:57:27 »

Japp....inkl. moms.

MN
Skrivet av: Roland
« skrivet: 22 september 2011, 09:31:45 »

Fick idag reda på att ytterligare 30m skulle kosta runt 7000:- Inte så farligt kanske, med tanke på de riktpriser jag fått här.

Inkluderar det moms är det mindre än vad jag betalade 2002.
Skrivet av: chalmeristen
« skrivet: 22 september 2011, 07:50:36 »

Känns bra att ni/du håller med. Och ja, frikyla är inte dumt alls. Troligtvis så kommer jag installera nått som kyler, men lite längre fram i tiden.

MN
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 22 september 2011, 00:48:44 »

Då är vi många som kommer bli avis på dig för du kommer få väldigt låga uppvärmingskostnader i ditt nya hus!

En annan fördel att borra djupt, även i nya hus som kanske inte behöver så mycket energi, är att ett djupt borrhål även är vettigt om man vill hämta frikyla ur det på sommaren.

Jag tror dina 30 meter extra är en bra investering!
Skrivet av: chalmeristen
« skrivet: 22 september 2011, 00:37:54 »

Foderrör hette de ja. Nej jag har inte mer än kanske 2 meter ner till berget, så jag skall nog klara mig på det som ingår.

MN
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 21 september 2011, 23:29:57 »

japp 6 meter foderrör ingår och mer behöver du om det är långt till berget.
30m för 7 lock får väl anses helt ok!
Skrivet av: chalmeristen
« skrivet: 21 september 2011, 23:26:48 »

Fick idag reda på att ytterligare 30m skulle kosta runt 7000:- Inte så farligt kanske, med tanke på de riktpriser jag fått här.
Sedan ingår 6 meter av den isolering som man har närmast ytan, kommer inte ihåg vad den hette.

MN
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 21 september 2011, 10:53:37 »

När det gäller Brinetempen, är det nödvändigt att hålla den ovan nollan. För det är juh energi även om det är under nollan. Celcius systemet är bara en "uppfinning"
Kanske har det blivit en norm att försöka hålla den så.

Nu vet jag juh inte om det är så, men efter mycket läsande så känns det som om det är just den som speglar den magiska gränsen, mellan ok och inte ok temp?!
Har iaf bestämt mig för att borra 180m. Då känns det som att man ligger på den säkra sidan, med tanke på de senaste vintrarna vi haft.

MN

Det kan vara bra att känna till att tillverkarnas egna dimensioneringsprogram inte ens strävar efter >0 på KB. Ofta landar det på -2 vid DUT.

Precis som rickard säger är det några få procent i sämre drift, vilket ger väldigt lite på totalen trots allt. Och det är ju inte så kallt under hela året så att säga.

Men att ha en hög ambition är aldrig fel. Processen totalt sett blir ju bättre ju varmare brine du har
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 21 september 2011, 10:22:03 »

Enligt vilka regler är den för stor? BBR begränsar den inkopplade elektriska effekten, inte VP'ns uteffekt. En 9kW VP har väl en kompressoreffekt på ca 2,5kW så det finns marginal för ventilationen och en elpatron på ett par kW...

Du har rätt Purjo. Jag blandade nog ihop det hela lite samt att jag reagerade på storleken då den är större än vad som är vanligt förekommande för nybyggda hus av TS storlek.

Personligen är jag 100% för 100% dimensionering både av borrhål och värmepump så jag tycker bara det är bra!


Skrivet av: Rickard
« skrivet: 21 september 2011, 09:37:06 »

COP minskar med ca 2.5 - 3 % för varje grad kallare brine du får, om din energiförbrukning efter konvertering blir 7000 kWh/ år för värme och tappvarmvatten kan du alltså spara ytterligare ca 192 kWh/år om du borrar så djupt att du får en grad varmare brine in.

Det finns även en liiiten risk för att man kan få kompressionsskador på kollektorn om det fryser i borran, och då specifikt om det fryser på två olika höjder i borran, och att dessa två frysta zoner expanderar mot varann.
Oftast händer detta i borror med relativt långt till berggrunden, där vattnet i det täta foderröret fryser både vid marknivå, och just ovanför berget, och där det samtidigt finns ett stråk med strömmande grundvatten som gör att det sist fryser "mitt i" zonen med ej fryst vatten.

Liknande scenario kan uppstå i helt täta bergborror där man har berg med olika värmeledningstal i olika zoner av borran.
Skrivet av: chalmeristen
« skrivet: 21 september 2011, 08:53:56 »

När det gäller Brinetempen, är det nödvändigt att hålla den ovan nollan. För det är juh energi även om det är under nollan. Celcius systemet är bara en "uppfinning"
Kanske har det blivit en norm att försöka hålla den så.

Nu vet jag juh inte om det är så, men efter mycket läsande så känns det som om det är just den som speglar den magiska gränsen, mellan ok och inte ok temp?!
Har iaf bestämt mig för att borra 180m. Då känns det som att man ligger på den säkra sidan, med tanke på de senaste vintrarna vi haft.

MN
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 21 september 2011, 08:31:18 »

Enligt vilka regler är den för stor? BBR begränsar den inkopplade elektriska effekten, inte VP'ns uteffekt. En 9kW VP har väl en kompressoreffekt på ca 2,5kW så det finns marginal för ventilationen och en elpatron på ett par kW...
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 20 september 2011, 22:57:10 »

Ha ha ha, ja det är Trivselhus som står för bygget. Okej. Så 170 meter och angivna maskiner bör räcka då?!

MN

Om du bygger enligt senaste snitt och de energiregler som gäller enligt BBR från 2010 så ska du klara dig mycket fint med 9kw och 170 meter. Enligt dessa regler är väl pumpen därtill för stor, vilket är varför jag frågade om typkoden på huset.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 20 september 2011, 22:51:48 »

Korrekt Per Lu, men om du i dag har +1 i slutet på vintern så har ditt hål alltså mer att ge.

Ett hål som ger under nollan vid slutet av vintern är helt normalt.
Skrivet av: Per Lu
« skrivet: 20 september 2011, 22:38:37 »

Jag bor i Gbg-trakten och kör en 7 Kw-pump på ca 155 m aktivt hål. När det är kallt under lång tid och pumpen gått kontinuerligt i många veckor (tex i slutet av feb 2011) så har jag KBin på runt runt +1 grad och KBut på runt -2 grader. Temperaturerna är mätta med en logger så dom kan anses vara "exakta" (pumpens egna givare visar mycket fel).

Mina planer är att gå upp till 9 Kw när min pump har tjänat ut. Jag skulle vilja ha litet varmare inne utan att tillskottsvärmen går in så borrhålet kommer säkert att belastas mer med en 9 Kw-pump. Min uppfattning är att då blir 155 m aktivt hål (160 m borrhål) väl litet.
Tror inte ni experter det också?

Per L   
Skrivet av: chalmeristen
« skrivet: 20 september 2011, 22:20:24 »

Ha ha ha, ja det är Trivselhus som står för bygget. Okej. Så 170 meter och angivna maskiner bör räcka då?!

MN
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 20 september 2011, 22:11:05 »

Typbeteckning fritidshus?

Du lär ju klara dig om du inte bor på i yttre kamchatka eller vad nu världens kallaste plats kan tänkas heta  :D
Skrivet av: chalmeristen
« skrivet: 20 september 2011, 21:58:23 »

Jag skulle nog vilja hävda att en kombiberedare i sig inte påverkar situationen nämnvärt.

Jag skulle också vilja påstå att med 170 m2 och ett hus från 2011 på 200m2 så är du väl dimensionerad!

Nu vet jag inte vad pumpen är på för effekt men gissningsvis ca 6kw

Pumpen är på 9kW. IVT HE  C9

MN
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 20 september 2011, 21:38:50 »

Jag skulle nog vilja hävda att en kombiberedare i sig inte påverkar situationen nämnvärt.

Jag skulle också vilja påstå att med 170 m2 och ett hus från 2011 på 200m2 så är du väl dimensionerad!

Nu vet jag inte vad pumpen är på för effekt men gissningsvis ca 6kw
Skrivet av: chalmeristen
« skrivet: 20 september 2011, 21:20:55 »

Har snackat med dom idag, å jag kommer troligtvis att satsa på 170 meter. Dock så glömde jag säga att det även kommer att installeras en IVT kombiberedare ansluten till pumpen, Vet inte om det kanske förbättrar situationen eller inte?!

MN
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 20 september 2011, 16:01:14 »

borrat kommer ju finnas lika länge som huset och då är ju 5000kr inte så mycket att bråka om för att få 20m extra.

Kan ju vara bra om du ska bygga ut i framtiden etc. Men det är så att säga på den nivån vi pratar.
Skrivet av: chalmeristen
« skrivet: 20 september 2011, 15:08:20 »

Jag fick precis veta av Trivselhus att 150 meter ingår. Men att kalkylen säger att 130 räcker. Men jag skall ha det som ingår plus att jag lägger till 20 meter? Räcker det, eller skall man ta några meter till?

MN
Skrivet av: Per Lu
« skrivet: 20 september 2011, 08:55:07 »

Mitt råd är att inte snåla på de extra metrarna du tänker borra.
Jag fick en offert 2002 på 130 meter hål och valde till ytterligare 30 meter. Nu när jag kört min pump 9 år önskar jag att jag hade borrat kanske uppåt 200 meter i stället.
Det hade varit "struntpengar" som gett mig mycket större marginaler och gjort mig mycket friare i mitt val av nästa pump när min nuvarande pump ger upp.

Per L
Skrivet av: chalmeristen
« skrivet: 20 september 2011, 08:28:24 »

Tackar så mycket för detta.

Skall ta tag i Trivselhus och "kräva" dessa meter.

MN
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 20 september 2011, 07:54:56 »

Yes
Skrivet av: chalmeristen
« skrivet: 20 september 2011, 07:50:02 »

Tack för svaren.

Så ni anser alltså att detta är precis i underkant på djupet, men att det är tillräckligt. Så om jag lägger till 40meter, så borde jag väl vara safe?

//MN
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 20 september 2011, 07:15:01 »

Hustillverkaren räknar nog på kortast möjliga hål och minsta möjliga VP för att hålla nere totalpriset. Prata med borraren och be dom borra 20 meter till när dom ändå är på plats.
Då vet du att du har ett hål som räcker om du skaffar en bättre/större VP i framtiden.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 20 september 2011, 00:46:39 »

Golvvärme passar värmepumpar mycket bra då det krävs väldigt låg framledningstemperatur även vid mycket kall väderlek.

Därtill har nya hus högt satta krav på hur energisnåla dom skall vara. Ditt hus på 200m2 kräver väl ungefär som en lite äldre villa på 80-100m2.

Jag har för mig att det även finns en gräns för hur mycket effekt du får peta in. Däremot finns det nog ingen gräns för hur djupt du får borra. Således finns det nog inget som hindrar dig från att tillskjuta budget för att borra djupare. Men ingen kan nog påstå att deras kalkyl inte går i hop. Dvs det blir du som får stå för pitolerna.

Men det kostar väl i runda slängar 250kr per meter att borra. Så för 10 000kr får du 40 meter till.
Skrivet av: chalmeristen
« skrivet: 19 september 2011, 22:22:33 »

Tjena.

Är ny här på forumet och har ugglat igenom en hel del, men hittar inte riktigt det jag söker.

Frågan är att jag just nu bygger nytt med trivselhus, och då ingår bergvärme. Dock så fick jag igår reda på utav en borrmästare som var och reka tomten att det enbart skulle borras 130m. Och detta till ett hus på 200kvm, med golvvärme på båda plan genom att det är betongbjälklag på övervåningen.

Jag tycker mig minnas att andra som borrat i min umgängeskrets inte har borrat mindre än 150m. och de till betydligt mindre hus.

Det känns lite som att mina uppvärmningskostnader kommer skjuta i höjden, och att trivselhus vill spara ett par spänn. Eller har jag fel?

Totalt aktivt borrhål: 111m
tillgängligt tryckfall 23kPa
Brinetemp medel: -0.2 grader celsius
Slanglängd: 360m
max tillskottseffekt 0.3 kW
drivenergi VP 6730 kWh
Gratisenergi VP 14920 kWh
drifttid 2550 h/år
Effektteckning 96%
VP installerad el effekt 5.3 kW
osv.....

Enligt diagrammet som är gjort så tilkommer drivenergi på 6730 kWh per år, men inget extra för att värma då berget tillför 14920 kWh per år.


//M.Nord

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!