Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VV-spets IVT 490  (läst 9304 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: VV-spets IVT 490
« Svar #15 skrivet: 12 februari 2015, 05:54:06 »

Vid många - grader på utsidan av huset har jag märkt att tempen kan ligga kring 40 gr i tanken långa stunder så.....


Du behöver inte känna någon oro för det. För att bakterierna skall växa till sig till farliga nivåer så krävs det betydligt längre perioder med låg temperatur än ett par timmar. Dessutom är beredaren kanske inte det mest problematiska stället för tillväxt. Men du skall göra det du känner dig trygg med.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad 93turbo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VV-spets IVT 490
« Svar #16 skrivet: 12 februari 2015, 06:25:45 »
Min gamla CTC 104 från 1986 hade ingen funktion för legionella, den funktionen var inte ens uppfunnen vid denna tidpunkt. När jag började logga den med E - logger låg vv på max 52 -53 grader. Panna bytes 2010 till en Nibe F370. Bland det första jag gjorde med inställningarna var att stänga av vv - spets. Så har den gått nu i 4 år. Tycker som IVT center att detta med legionella har gått till överdrift. I en villa med normal vattenförbrukning är detta ingen risk. Men naturligtvis alla gör som de vill och trivs bra med.
Nibe 370 med LVA kopplad till markkollektor.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: VV-spets IVT 490
« Svar #17 skrivet: 12 februari 2015, 07:00:16 »
Kunskapslucka gällande legionella  hahaha! hahaha!
Du tänkte det när du såg dig i spegeln i morse va ,


Ja jag tar mina 38 Ã¥r inom VVS och kramar om stolthetens kudde när jag läser ditt inlägg/ pÃ¥hopp ,   ;).

Du fÃ¥r fortsätta i din hörna och utföra mästerverk.  .,;-
En dag när någon knackar på din dörr och säger min far/mor eller barn har gått bort
Av en legionella  infektion dÃ¥ du gav dom rÃ¥det att risken är minimal och du sparar mindre en 100 kr om Ã¥ret ,  tummenupp  lev och sov med det ,

Är det din personliga uppfattning i frågan eller är du lärd till detta på
IVT?
Min åsikt och ståndpunkt i frågan är att ingen ska behöva bli sjuk av dumhet och tro och hoppas principen som du nu förespråkar genom att förringa risken genom att skriva minimal.
Det händer i samhället att folk insjuknar , och kan vi riktiga bransch män förebygga sjukdomar ska vi göra det också,

Cc

Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: VV-spets IVT 490
« Svar #18 skrivet: 12 februari 2015, 22:16:16 »
Jag hade inte för avsikt att hoppa på dig för din åsikt, du är fri att ha vilken åsikt som helst. Däremot verkar du ha problem med mig som har en avvikande åsikt? En åsikt jag fö delar med Socialstyrelsen och den utredning som ligger till grund för Säker Vatten.
Känner du till något fall där en normal/fabriksinställd värmepump i enfamiljsvilla som har orsakat legionärssjuka? Socialstyrelsens utredning har inte hittat någon så de är säkert intresserade av att få mer fakta.
Och tro mig, jag underskattar inte risken för legionella bakterier där det finns risk för tillväxt.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: VV-spets IVT 490
« Svar #19 skrivet: 12 februari 2015, 22:29:30 »
Ja det gör jag ..
där av min nogranhet när det gäller legionella .
om människor jag känner drabbats och det är dokumenterat vad källan kom ifrån,,
Hemma hos honom själv,, och då jobbar han i tillverkarledet av värmepumpar!

man kan fråga sig vad socialstyrelsen drar sin gräns någonstans när det gäller volym av VVB för att dom ska kalla det minimal risk,, 180 l eller 300l eller 500l?
Jag dricker gärna en koppkaffe med dessa akademiker för att i en seriös diskussion få veta vad dom grundar sina rekomendationer på,,

Det är som att skicka ut frugan och klippa häcken med en el sax utan jordfelsbrytare,,
Det är en minimal risk att hon klipper sladden och att gräset är blött!
Nej då sitter jordfelsbrytaren som limmad i kontakten när man har en sån fru som jag har,
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: VV-spets IVT 490
« Svar #20 skrivet: 13 februari 2015, 06:01:49 »
 tummenupp
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad Trialanderror

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VV-spets IVT 490
« Svar #21 skrivet: 15 februari 2015, 09:48:56 »
Härligt med aktiva forum tummenupp .Jag tackar för hjälpen med menyerna och en intressant diskussion i ämnet.
Hittade till slut rätt och konstaterade att VV-spets är aktiverad veckovis.

/Micke

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: VV-spets IVT 490
« Svar #22 skrivet: 15 februari 2015, 14:23:28 »
Better safe than sorry  tummenupp
Tänk på att de vanligaste tillväxtställena är tex den sällan använda handduschen, gästtoaletten, vattenutkastaren, kranen i garaget och definitivt massagebadkaret. Där står vatten, detta gäller ju även kallvatten, stilla under längre perioder, så spola dessa regelbundet om du vill undvika tillväxt.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad Panaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: VV-spets IVT 490
« Svar #23 skrivet: 15 februari 2015, 15:20:28 »
Har med intresse följt med i ämnet legionella bakterier, i min kommuns vattenverk sitter det UV-ljus som dödar alla "gorillor" som eventuellt finns i vattnet, sÃ¥ där är det nog liten risk, men har man eget vatten är det en annan sak. 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!