Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Djungel - hjälp  (läst 1862 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vandreew

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Djungel - hjälp
« skrivet: 11 mars 2009, 14:23:21 »
Nu har jag läst o läst på detta forum. Men jag blir inte klokare tycker jag.

Det lutar åt en luft vattenpump för att docka med min panna med elpatron. FOMA, EC eller Invest är de ett alternativ ?

Huset är c:a 120 kvm och byggt början 1900.

Vilken pump rekomenderar ni? Huset står i Småland och har förbrukat way to much el i vinter. c:a 25000 KWh/år.

Jag vill inte vara dumsnål utan installera ngt som är driftsäkert. Dock max 50 000 kr.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Djungel - hjälp
« Svar #1 skrivet: 11 mars 2009, 15:20:51 »
Det beror på vad du har för en panna?
Kan du kolla hur mycket vatten den har och hur stor VVB (eller om det är värmeväxlare för varmvattnet)?

Tänker du göra jobbet själv?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad vandreew

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Djungel - hjälp
« Svar #2 skrivet: 11 mars 2009, 15:32:34 »
Pannan heter Star

Är oljepanna med 9 Kw el

Volym 175 liter

Värmeväxlare

Och vi kan göra mkt själva.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Djungel - hjälp
« Svar #3 skrivet: 12 mars 2009, 12:07:28 »
Jag skulle nog rekommendera denna inkoppling i så fall.

http://www.nibeonline.com/pdf/M10573-3.pdf

Du kan även använda andra märken på värmepumpar för denna inkoppling.
« Senast ändrad: 12 mars 2009, 12:10:32 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Djungel - hjälp
« Svar #4 skrivet: 12 mars 2009, 12:31:06 »
Men du kanske inte...

borde välja något av de märkena du nämnde av två skäl:

-Dels är dom ganska obeprövade , verkar ha mycket barnsjukdomar och leverantörerna är inte speciellt stabila.

-Dels har dom gasen cirkulerande mellan ute och innedel, vilket innebär att man måste/bör anlita kyltekniker a' 5.000kr för anslutningen.

En LV med slutet gas-system från tillverkaren, där radiatorvattnet cirkulerar mellan pannan och LV (typ Nibe eller CTC) är avsevärt enklare och billigare att montera själv.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad vandreew

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Djungel - hjälp
« Svar #5 skrivet: 12 mars 2009, 12:47:19 »
Men du kanske inte...

borde välja något av de märkena du nämnde av två skäl:

-Dels är dom ganska obeprövade , verkar ha mycket barnsjukdomar och leverantörerna är inte speciellt stabila.

-Dels har dom gasen cirkulerande mellan ute och innedel, vilket innebär att man måste/bör anlita kyltekniker a' 5.000kr för anslutningen.

En LV med slutet gas-system från tillverkaren, där radiatorvattnet cirkulerar mellan pannan och LV (typ Nibe eller CTC) är avsevärt enklare och billigare att montera själv.

Ok, har du något bra tips på en stabil privärd variant då?

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Djungel - hjälp
« Svar #6 skrivet: 12 mars 2009, 16:02:29 »
Det jag bäst känner till..

ock kan rekommendera är CTC Ecoair. Utan att känna till detaljer om huset skulle jag tippa på att du behöver en 107:a. Du kan få V3(senaste) modellen för 37.000SEK.

Det finns två metoder att ansluta Ecoair till befintlig panna.

Dels på returen från elementen. Då styr pumpen husvärmen. Tillkommer rör, kopplingar och filter. Samt en liten VVB för att eftervärma varmvattnet. (Panntempen blir lägre)

Eller med ett separat styrsystem Ecologic. Kostar kanske 6.000SEK inklusive shunt och växelventil. Styret startar pannan när det behövs extra värme, kopplar förbi elementen när det bara behöver produceras varmvatten på sommaren,etc. Även i detta fall behöver du en separat VVB för eftervärmning av varmvatten.

Nibesystemet som CarlN rekommenderade är uppskattat av många. Fördelen är att du inte behöver någon separat VVB. Nackdelen är att du måste ha elpatronen inkopplad i pannan jämt. I Ecoair kopplas bara elpatronen in när pumpen inte orkar värma tillräckligt. Kanske under -5 ºC till -7 ºC i ditt fall?

Tycker att du borde få dessa LV på plats under 50.000 om du gör huvuddelen av jobbet själv.
« Senast ändrad: 12 mars 2009, 16:05:16 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad vandreew

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Djungel - hjälp
« Svar #7 skrivet: 12 mars 2009, 22:32:09 »
Tack för svar. Skall kolla upp dessa tips.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!