Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sommarkällarvärme-pool?  (läst 1851 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fia G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Sommarkällarvärme-pool?
« skrivet: 12 februari 2006, 17:26:02 »
Hej på er! *vinkar*
Först vill jag förvarna att jag kan inte ett dugg om det jag kommer att fråga om.
Vi har bergvärmepump, CTC Ecoheat Intercooler. Till den är vår pool kopplad via "Sommarkällvärme". Vi har även solfångare. Vi har tänkt att bergvärmen ska hjälpa till att värma upp poolen snabbt på våren, och sen stöd värma under resten av säsongen.

Första året fick jag instruktionen (av rörmokaren) att "Min tillåten framl. temp" skulle ställas in på ca 30-34 grader, vilket jag gjorde varje gång jag använde pumpen.

Andra året, då han var här av en annan anledning, så ifrågasatte han varför vi använde pumpen på våren med så höga grader. :o Maken talade då om för honom att vi följde hans rekommendation.  Han sa att vi då, i princip, enbart värmde med elpatronen som finns i pumpen, p.g.a att poolvattnet är så kallt på våren.

Snälla, kan någon bena upp detta så jag vet hur jag effektivast använder pumpen????
Glöm bara inte att jag är fullkomligt novis på detta. Sc:,h

En som vill bada varmt!


« Senast ändrad: 14 februari 2006, 22:37:59 av Fia G »
Bergvärme borrat 170m CTC Ecoheater 8,5 Intercooler
Värmer hus 135 kw + pool sommartid på ca: 35 kw3

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Sommarkällvärme-pool?
« Svar #1 skrivet: 12 februari 2006, 22:08:18 »
Normalt brukar man vid poolvärmebehov "simulera" kallt väder och låg framledningstemp, typ -40 grader ute, och framledningstemp 25 grader.

Detta triggar värmepumpen att starta och gå så länge som framledningstempen och utetempen inte ändras.

I ert fall, med CTC är det inte riktigt så enkelt, vid stora effektbehov tar ju värmepumpen vatten från elpannedelen av värmepumpen..., du måste alltså både simulera kallt väder, låg framledningstemp samt stänga av elpannedelen i värmepumpen för att få effektiv drift av poolvärme.

I alla fall om man skall lösa det på gängse sätt, förmodligen har CTC en bättre lösning, har du frågat dem (centralt) om hur de löser pooluppvärmning? (tyvärr, men i de flesta fallen kan du inte lita på att din lokala installatör har den kunskap som krävs för specialfallen)

Välkommen till Värmepumpsforum Fia!

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fia G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Sommarkällvärme-pool?
« Svar #2 skrivet: 12 februari 2006, 22:44:11 »
Tack Rickard.
Har ställt frågan i andra forumet också och snälle RLA försöker också förklara för mig hur allt fungerar.
Ska ringa och fråga dem vad de tycker.

Vilken temperatur ska jag ställa in för att det ska bli bäst? Om jag stänger av elpanne delen har jag varmvatten kvar då?
« Senast ändrad: 12 februari 2006, 22:46:18 av Fia G »
Bergvärme borrat 170m CTC Ecoheater 8,5 Intercooler
Värmer hus 135 kw + pool sommartid på ca: 35 kw3

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Sommarkällvärme-pool?
« Svar #3 skrivet: 12 februari 2006, 23:30:09 »
Citera
Vilken temperatur ska jag ställa in för att det ska bli bäst? Om jag stänger av elpanne delen har jag varmvatten kvar då?

Som sagt, inte helt enkelt med en CTC, men ring och fråga, kanske har de en enkel lösning som fungerar bra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Maha56

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sommarkällvärme-pool?
« Svar #4 skrivet: 14 februari 2006, 00:11:14 »
Jag är också på väg att koppla in en vvx till min pump.
Jag har fått ett inkopplingsförslag från Bentone/Enertech...där sätter man in en t-koppling innan schuntventilen och kopplar in en separat cirkpump till vvx:n med kontaktberoende i termostat och tidur för poolpumpen .
Sen får man höja panntempen till lite högre om inte sommarläget är aktiverat.
Vvm310+f2120-16

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!