Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: EnergisnÃ¥last?  (läst 7055 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Avarage

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Energisnålast?
« skrivet: 10 december 2013, 06:05:08 »
Hej!

Frågan har säkert varit uppe både en ocg två gånger, kan jag tänka mig, men jag hittar fn ingen tråd i ämnet.

Frågan är vilket alternativ som är mest energisnålt:
1.) Sänka innetemp. 1-2 grader mellan kl. 06:00.15:00 samt 21:00-03:00 (från +21 C till +19C)
2.) Behålla samma temp. dygnet runt (+21 C).

Huset står i Mölndal (söder Gbg) och är på 67 kvm, tilläggsisolerat (byggd som sommarstuga först) med ca. 300-350mm isolering i tak och 140mm isolering i vägg.

Uppvärmningen idag består av LL (Daikin FTXL25G) samt kamin. Jag eldar i kaminen varje kväll varför i realiteten (när det är så varmt ute som det är nu) LL aldrig behöver gå igång på morgonen, för än runt 06:00 och då på +19C.

Så, någon som har en idé om vad som blir/är mest ekonomiskt?

Mvh!
// Niklas
Daikin FTXL25G I bostadshus (byggår 1967) = 68kvm dåligt isolerat (vägg=70mm, tak = 120mm glasfiber)
Frigo Line FLSC-09HRDN1-QC2 I garage = 35kvm & bra isolerat (byggår 2001).

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Energisnålast?
« Svar #1 skrivet: 10 december 2013, 07:34:36 »
Jag tror det har väldigt liten betydelse, knappast att det är värt att offra komfort för att spara någon enstaka krona/dygn.
Men visst, om du alltid eldar kan du sänka börvärdet med några grader de tider du vet att din eldning håller upp tempen, det säkerställer att värmepumpen stannar helt, inte bara drar ned på låg effekt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Avarage

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Energisnålast?
« Svar #2 skrivet: 10 december 2013, 08:38:47 »
Jag tror det har väldigt liten betydelse, knappast att det är värt att offra komfort för att spara någon enstaka krona/dygn.
Men visst, om du alltid eldar kan du sänka börvärdet med några grader de tider du vet att din eldning håller upp tempen, det säkerställer att värmepumpen stannar helt, inte bara drar ned på låg effekt.

På vilket sätt menar du att komforten skulle bli sämre? Tanken är ju att ha rätt (komfortabel) temperatur när man är vaken och hemma (morgon samt em/kväll).
Daikin FTXL25G I bostadshus (byggår 1967) = 68kvm dåligt isolerat (vägg=70mm, tak = 120mm glasfiber)
Frigo Line FLSC-09HRDN1-QC2 I garage = 35kvm & bra isolerat (byggår 2001).

Utloggad Bingoberra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 330
  • Karma +0/-0
  • Daikin Evolution surrar fint i pannrummet...
SV: Energisnålast?
« Svar #3 skrivet: 10 december 2013, 08:57:39 »
Om uppvärmningskällan inte är en värmepump så sparar man alltid på att sänka temperaturen.

Det gör man även om det är en värmepump om anläggningen är dimensionerad så att det inte krävs något(eller bara ett litet) eltillskott när temperaturen ska höjas.
120 kvm enplansradhus från 1960
Daikin Evolution 163 m borrhÃ¥l ca 153 m aktivt december 2013. Tilläggsisolerat vind december 2012. FTX Temovex 250S december 2012.

2007     2008     2009     2010     2011     2012  2013
16784   16141   17598   19954   17728  18151  16432 
Senaste 12 månaderna: 10851 (inkl hh-el)

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Energisnålast?
« Svar #4 skrivet: 10 december 2013, 09:31:55 »
På vilket sätt menar du att komforten skulle bli sämre? Tanken är ju att ha rätt (komfortabel) temperatur när man är vaken och hemma (morgon samt em/kväll).

Du kanske inte är hemma och eldar en kväll, och då lär det ju bli kallt på natten?
I övrigt så sparar du mest om du helt stänger av maskinen när du eldar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Avarage

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Energisnålast?
« Svar #5 skrivet: 10 december 2013, 10:07:16 »
Du kanske inte är hemma och eldar en kväll, och då lär det ju bli kallt på natten?
I övrigt så sparar du mest om du helt stänger av maskinen när du eldar.

Sant.

Fast i mitt fall är det sällan jag komme rhem så sent att jag inte kan/hinner elda. Skulle så vara fallet skall jag ändå gå o lägga mig och då tycke rinte jag 18-19 grader är för kallt. Och till morgonen lyfter ju luftvärmepumpen temperaturen innan jag går upp.

Jag har för övrigt inte haft igång pumpen för än nu i helgen som var. Och nu lyfts ju frågan om det är mer ekonomiskt att styra den så som jag beskrev enl. pkt. 1 eller pkt. 2 enl. första inlägget. Eller kanske på något annat sätt?

Mvh!
// Niklas
Daikin FTXL25G I bostadshus (byggår 1967) = 68kvm dåligt isolerat (vägg=70mm, tak = 120mm glasfiber)
Frigo Line FLSC-09HRDN1-QC2 I garage = 35kvm & bra isolerat (byggår 2001).

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Energisnålast?
« Svar #6 skrivet: 10 december 2013, 10:47:08 »
Så länge värmepumpen klarar att värma huset skulle du spara mer om du sålde veden.
Köper du ved så lönar det sig knappast att elda.
Vill du elda för att det är kul/mysigt så är det OK, men annars är det nog på vedkostnaderna eller de potentiella intäkterna av en vedförsäljning du borde fokusera på om du vill spara maximalt.
Att fippla på med börvärdet på värmepumpen någon grad hit eller dit när du ändå har "för varmt" inne gör bara en marginell skillnad.
« Senast ändrad: 10 december 2013, 10:48:46 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Avarage

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Energisnålast?
« Svar #7 skrivet: 10 december 2013, 17:03:44 »
Så länge värmepumpen klarar att värma huset skulle du spara mer om du sålde veden.
Köper du ved så lönar det sig knappast att elda.
Vill du elda för att det är kul/mysigt så är det OK, men annars är det nog på vedkostnaderna eller de potentiella intäkterna av en vedförsäljning du borde fokusera på om du vill spara maximalt.
Att fippla på med börvärdet på värmepumpen någon grad hit eller dit när du ändå har "för varmt" inne gör bara en marginell skillnad.

"För varmt" är det i stort sett bara nattetid. Men frågan är om det är lönt att programmera pumpen att ha 18-19 när jag är på jobbet för att när jag kommer hem ha höjt temp till 21-22 Dvs hålla 2-3 grader lägre temp i 6-7 timmar!?
Daikin FTXL25G I bostadshus (byggår 1967) = 68kvm dåligt isolerat (vägg=70mm, tak = 120mm glasfiber)
Frigo Line FLSC-09HRDN1-QC2 I garage = 35kvm & bra isolerat (byggår 2001).

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Energisnålast?
« Svar #8 skrivet: 11 december 2013, 08:25:14 »
Nja, det är tveksamt.
När värmepumpen går på full effekt har den lägre COP och avfrostar oftare, så det du sparar på den lägre tempen dagtid kan du lätt förlora kvällstid, speciellt om det är kallt ute, alltså typ -5 grader eller kallare.
Det som händer när du eller sänkningstimern ökar börvärdet är att värmepumpen varvar upp, vilket medför sämre COP, och dyrare uppvärmning.
Huruvida den lägre kostnaden på dan kompenserar för den sämre COP du får under uppvärmningsfasen kan jag inte säga.

Att elda med ved, som är dyrare än att värma med en värmepump, i sådan utsträckning att det blir för varmt inne är en riktigt dålig affär jämför med att låta värmepumpen hålla temperaturen på en jämn nivå.
« Senast ändrad: 11 december 2013, 08:27:13 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Energisnålast?
« Svar #9 skrivet: 11 december 2013, 10:38:34 »
Jag håller med Rickard.
Vill du spara pengar ?
Stäng av datorn och säg upp bredbandet....
inga problem att spara 3-5000 sek / år..
 :) :) :)

/D

Utloggad Avarage

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Energisnålast?
« Svar #10 skrivet: 16 april 2014, 10:34:16 »
Jag håller med Rickard.
Vill du spara pengar ?
Stäng av datorn och säg upp bredbandet....
inga problem att spara 3-5000 sek / år..
 :) :) :)

/D

Sälj bilen, skippa resorna, laga dina kläder i stället för köp nytt, odla eget spannmål och käka bara havregryn o spagetti...typ. Vill du spara ännu mer pengar flytta till tält o köp en bra sovsäck. Fast nu var det kanske inte riktigt på denna nivå frågan ställdes så svaret var inte så hjälpsamt!
Daikin FTXL25G I bostadshus (byggår 1967) = 68kvm dåligt isolerat (vägg=70mm, tak = 120mm glasfiber)
Frigo Line FLSC-09HRDN1-QC2 I garage = 35kvm & bra isolerat (byggår 2001).

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Energisnålast?
« Svar #11 skrivet: 16 april 2014, 11:00:20 »
Sälj bilen, skippa resorna, laga dina kläder i stället för köp nytt, odla eget spannmål och käka bara havregryn o spagetti...typ. Vill du spara ännu mer pengar flytta till tält o köp en bra sovsäck. Fast nu var det kanske inte riktigt på denna nivå frågan ställdes så svaret var inte så hjälpsamt!

Point taken, tanken var att vara lite rolig.
Sorry om det blev fel.
Det som Rickard har ställt samman stämmer väl och jag kan bara instämma.
Kortvariga temperatursänkningar brukar sällan leda till besparingar, annat är det om du är bortrest en längre tid.

Mvh
Daikin

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Energisnålast?
« Svar #12 skrivet: 16 april 2014, 20:55:22 »
Generelt vil en gjennomsnittlig lavere  :dt: for døgnet spare energi. Utfordringen er COP som endres med belastning. Derfor er ikke potensialet til besparelse det samme som for direkte el.
For tilfellet du spør på i pkt 1 sparer du høyst 0,5-0,9 kWt/døgn.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad Avarage

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Energisnålast?
« Svar #13 skrivet: 22 april 2014, 09:42:06 »
Generelt vil en gjennomsnittlig lavere  :dt: for døgnet spare energi. Utfordringen er COP som endres med belastning. Derfor er ikke potensialet til besparelse det samme som for direkte el.
For tilfellet du spør på i pkt 1 sparer du høyst 0,5-0,9 kWt/døgn.

Vad är enheten för X- resp. Y-axeln i diagramet?
Daikin FTXL25G I bostadshus (byggår 1967) = 68kvm dåligt isolerat (vägg=70mm, tak = 120mm glasfiber)
Frigo Line FLSC-09HRDN1-QC2 I garage = 35kvm & bra isolerat (byggår 2001).

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Energisnålast?
« Svar #14 skrivet: 22 april 2014, 19:20:30 »
Vad är enheten för X- resp. Y-axeln i diagramet?

Y=COP och Effekt i kW (COP = Värme / Effekt)
X=% kompressoreffekt (Eks, 50%=Kompressor trekker 50% av makseffekt)
« Senast ändrad: 22 april 2014, 19:22:49 av TUCSONOR »
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!