Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta fläktmotor innerdel Daikin FTXS modeller svÃ¥rt??  (läst 7393 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pumme

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Hej Jag har haft min Daikin luft/luft i ca 4 år för ca 2 år sedan så uppkom ett missljud i motorn till fläkten i innerdelen nu så tycker jag att även effekten på den avtagit markant någon som bytt? var det krångligt? och var köper man reservdelar?
Rengöring av innerdelen hur görs det? kan ju även vara det som minskar luftflödet.

Mvh Pumme

Utloggad Rocky_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta fläktmotor innerdel Daikin FTXS modeller svårt??
« Svar #1 skrivet: 06 juli 2011, 01:15:42 »
Hej Jag har haft min Daikin luft/luft i ca 4 år för ca 2 år sedan så uppkom ett missljud i motorn till fläkten i innerdelen nu så tycker jag att även effekten på den avtagit markant någon som bytt? var det krångligt? och var köper man reservdelar?
Rengöring av innerdelen hur görs det? kan ju även vara det som minskar luftflödet.

Mvh Pumme
Varför kontaktade du inte företaget som du köpte pumpen ifrån när du upptäckte felet?
Då skulle du kunna ha tagit det på garantin!

Utloggad Pumme

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Byta fläktmotor innerdel Daikin FTXS modeller svårt??
« Svar #2 skrivet: 18 juli 2011, 22:13:59 »
köpte den till inköpspris genom en kamrats företag som inte finns kvar men den va billig sÃ¥ det är ok att betale en ny motor.  ;)












Utloggad Pumme

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Byta fläktmotor innerdel Daikin FTXS modeller svårt??
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2013, 16:45:47 »

Nu äntligen bytte jag lager i min och det var förvånansvärt lätt inget lödande eller krångel bort med bakstycket och ta ur rotor med lager avdragare på lagren och sedan pressa på nya med ett skruvstycke och distanser fungerar Rolex.
Min motor var vit och av en annan modell än den som kräver losslödning av ett kretskort.
Effekten verkar ökat markant med dom nya lagren men detta kan ju bero pÃ¥ att jag gjorde rent värmeelementet som var ganska igendammat 
Ca 1timmes jobb för bytet samt 2 för rengöring ¨.

Mvh Pumme

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!