0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej igen!Tänkte bara flika in här lite.Efter lite sökande på Google så kom jag fram till ett erbjudande som lyder:KOMPLETT ENHET:CTC EcoAir 105 Luft/vattenvärmepump. EcoEl Elpanna för EcoAir. Expansionskärl + cirkulationspump. Borttransport av bef panna. Installation och driftsättning 6 års kostnadsfri försäkring! 82600 kr efter avdrag Normalpris: 94400Visserligen en 105:a men en 107:a är ju inte så mkt dyrare. Jag antar att detta är ett väldigt bra pris. Frågan är bara VAD som ingår i installationen. För jag förmodar att man behöver göra lite med elen hemma hos oss. Kanske någon vänlig själ kan säga vad som behöver göras, hur pannan&utedel kopplas in när det gäller elbiten.Annars tycker jag att priset är SUPER!
Tycker det är många som blir förundrade över att pumpen går många timmar per dygn eller att man måste spetsa med el när det blir kallt etc. Pumpen blir givetvis mindre effektiv desto kallare det är ute. Samtidigt så handlar det ju egentligen mer om huset än pumpen. Har man dimensionerat rätt så är det nog inga problem när temperaturen sjunker. Själv jag fått erfara att förra ägaren till vårt hus nog snålade lite när han installerade en Eco EL /Air 107. Den är nog i minsta laget för vårt hus (gammal Skånelänga någon gång från slutet av 1800/början på 1900). Ner till 0 grader klarar vi oss på bara pumpen innan vi måste börja spetsa med el, medan vissa andra med kanske modernare eller mindre hus verkar klara sej med enbart pumpen ner till -15 eller kanske tom lägre. Så hellre en storlek större pump än en mindre. Kanske lite dyrare drifmässigt med en större, men betydligt dyrare i längde med en för liten.
Hej!Hur funkar era pumpar hemma hos er, nu när det blivit riktigt, riktigt kallt ute.Ange gärna vilken pump ni har samt storlek på hus, även vart ni bor. Kanske någon form av snittförbrukning/dag önskas..... Vi skall själva välja ett nytt värmesystem, och då lutar det åt CTC (väldigt många i området där jag bor har installerat en sådan).Har läst trådar där folk börbrukar hiskeliga mängder med el medans andra bara jublar över sin installation av vp.Så man börjar ju bli lite orolig själv, tom innan vi köpt prylarna.MVH Patrik
När man räknar och dimensionerar på ctc's hemsida (om det är där ni räknat),så står det klart och tydligt att ni ska ta kontakt med eran lokala ctc installatör för en närmare analys och en mera korrekt bedömning.Har ni inte gjort det så kan ni sitta där med eran fel dimensionerade värmepump.Det finns många faktorer som inte finns med på beräkn.prog.på nätet,som vi installatörer har i andra prog.visst kan man öka diffen på start/stop men det ska ju inte behövas,då blir ju vv lidande det märks om man råkar duscha innan pumpen ska starta.Ha dé
"Just nu ångrar man att man inte valde en 109:a istället för 107, men ctc:s beräkning på nätet förordade tom 105."Samma sak för mig så här i efterhand. Beräkningarna sa en 107a kanske tom en 105. Skulle jag välja idag skulle jag ta en 109a. Många starter ser jag inte som ett problem, kan alltid öka stop/start diffen den tiden på året det är aktuellt.
När man räknar och dimensionerar på ctc's hemsida (om det är där ni räknat),så står det klart och tydligt att ni ska ta kontakt med eran lokala ctc installatör för en närmare analys och en mera korrekt bedömning.Har ni inte gjort det så kan ni sitta där med eran fel dimensionerade värmepump.
Citat från: T.Johansson skrivet 08 januari 2010, 21:32:26När man räknar och dimensionerar på ctc's hemsida (om det är där ni räknat),så står det klart och tydligt att ni ska ta kontakt med eran lokala ctc installatör för en närmare analys och en mera korrekt bedömning.Har ni inte gjort det så kan ni sitta där med eran fel dimensionerade värmepump.Det gjorde jag ju, tjur-Pelle! (Installatören tyckte 107.)
visst kan man öka diffen på start/stop men det ska ju inte behövas,då blir ju vv lidande det märks om man råkar duscha innan pumpen ska starta.Ha dé
Citat från: petepete skrivet 08 januari 2010, 23:01:27Citat från: T.Johansson skrivet 08 januari 2010, 21:32:26När man räknar och dimensionerar på ctc's hemsida (om det är där ni räknat),så står det klart och tydligt att ni ska ta kontakt med eran lokala ctc installatör för en närmare analys och en mera korrekt bedömning.Har ni inte gjort det så kan ni sitta där med eran fel dimensionerade värmepump.Det gjorde jag ju, tjur-Pelle! (Installatören tyckte 107.)OkeyUrsäkta om jag missade det,men vart stog det?Läste bara att "ctc's beräkning på nätet o.s.v"tjena
Citat från: T.Johansson skrivet 08 januari 2010, 21:32:26visst kan man öka diffen på start/stop men det ska ju inte behövas,då blir ju vv lidande det märks om man råkar duscha innan pumpen ska starta.Ha dé Det blir väl inte lidande? Diff start/stopp anger ju hur mycket högre än framledningen som pumpen ska köra till. Den startar alltid igen när den sjunkit till framledningstempen, oavsett som diffen är inställd på 5 eller 7c.
Citat från: petepete skrivet 08 januari 2010, 23:15:59Citat från: T.Johansson skrivet 08 januari 2010, 21:32:26visst kan man öka diffen på start/stop men det ska ju inte behövas,då blir ju vv lidande det märks om man råkar duscha innan pumpen ska starta.Ha dé Det blir väl inte lidande? Diff start/stopp anger ju hur mycket högre än framledningen som pumpen ska köra till. Den startar alltid igen när den sjunkit till framledningstempen, oavsett som diffen är inställd på 5 eller 7c.Men låt oss säga att pannan är ställd på 50gr och att du ökar diffen till 10gr istället för 5gr,så kommer pannan sjunka 10gr innan den går igång för att jobba upp till 50gr.
Citat från: T.Johansson skrivet 08 januari 2010, 23:35:45Citat från: petepete skrivet 08 januari 2010, 23:15:59Citat från: T.Johansson skrivet 08 januari 2010, 21:32:26visst kan man öka diffen på start/stop men det ska ju inte behövas,då blir ju vv lidande det märks om man råkar duscha innan pumpen ska starta.Ha dé Det blir väl inte lidande? Diff start/stopp anger ju hur mycket högre än framledningen som pumpen ska köra till. Den startar alltid igen när den sjunkit till framledningstempen, oavsett som diffen är inställd på 5 eller 7c.Men låt oss säga att pannan är ställd på 50gr och att du ökar diffen till 10gr istället för 5gr,så kommer pannan sjunka 10gr innan den går igång för att jobba upp till 50gr.Nja om framledningstempen skulle vara 40 grader så startar pumpen när tempen fallit ner till 40 grader och höjer tempen med 5 eller 7 grader eller vad du nu har som start/stopp diff. Jag vill säga att duschvattnet blir inte lidande av ett högt värde på start/stopp, tvärtom så kan det tom bli varmare vatten som man duschar när pumpen kört klart. Nackdelen kanske kan vara att COP för the sista graderna blir lite sämre.
Citat från: skuggan_pm skrivet 09 januari 2010, 09:54:58Citat från: T.Johansson skrivet 08 januari 2010, 23:35:45Citat från: petepete skrivet 08 januari 2010, 23:15:59Citat från: T.Johansson skrivet 08 januari 2010, 21:32:26visst kan man öka diffen på start/stop men det ska ju inte behövas,då blir ju vv lidande det märks om man råkar duscha innan pumpen ska starta.Ha dé Det blir väl inte lidande? Diff start/stopp anger ju hur mycket högre än framledningen som pumpen ska köra till. Den startar alltid igen när den sjunkit till framledningstempen, oavsett som diffen är inställd på 5 eller 7c.Men låt oss säga att pannan är ställd på 50gr och att du ökar diffen till 10gr istället för 5gr,så kommer pannan sjunka 10gr innan den går igång för att jobba upp till 50gr.Nja om framledningstempen skulle vara 40 grader så startar pumpen när tempen fallit ner till 40 grader och höjer tempen med 5 eller 7 grader eller vad du nu har som start/stopp diff. Jag vill säga att duschvattnet blir inte lidande av ett högt värde på start/stopp, tvärtom så kan det tom bli varmare vatten som man duschar när pumpen kört klart. Nackdelen kanske kan vara att COP för the sista graderna blir lite sämre.Fattar inte vad du menar allsså här funkar det hos mej:jag ändrade start/stopp diffen från 5gr till 10grmed andra ord sänker jag påslag med 10gr men stopp är samma temp.varmare vatten än panntemp fick jag inte,bara svalare innan prod,gick igång.hos mej arbetar det inte efter fram.temp utan mera tempen i pannan,(ner och upp).Ha dé
jag tror ni pratar om olika saker vp diff och panndiff
och jag förstår inte dejvad har framledningstempen med vv att göra?nej jag ref.inte till temp nedre panna,vi pratade väl om start/stopp diff?men som jag tidigare skrev så kan jag bara ref. till min egna anl.kommer inte ihåg gr.när jag höll på med det i höstas,men jag ger ett ex.Panna 50gr start/stopp diff 5gr värme började produceras vid 45gr till 50gr.Panna 50gr start/stopp diff 10gr värme började produceras vid 40gr till 50gr.Ungefär så funkar min anl.om det är rätt eller fel kan jag inte säga,för mej är denna funktion överflödig så igentligen bryr jag mej inte om det är rätt eller fel på min anl.jag har fina värden på antal start och stopp per dygn,men för andra kanske denna funktion är guld värd,finns det flera som vet hur denna funktion ska fungera,kan ju trotts allt vara kul att veta om något är snett med min anl.Ha dé
Citat från: T.Johansson skrivet 09 januari 2010, 10:51:35och jag förstår inte dejvad har framledningstempen med vv att göra?nej jag ref.inte till temp nedre panna,vi pratade väl om start/stopp diff?men som jag tidigare skrev så kan jag bara ref. till min egna anl.kommer inte ihåg gr.när jag höll på med det i höstas,men jag ger ett ex.Panna 50gr start/stopp diff 5gr värme började produceras vid 45gr till 50gr.Panna 50gr start/stopp diff 10gr värme började produceras vid 40gr till 50gr.Ungefär så funkar min anl.om det är rätt eller fel kan jag inte säga,för mej är denna funktion överflödig så igentligen bryr jag mej inte om det är rätt eller fel på min anl.jag har fina värden på antal start och stopp per dygn,men för andra kanske denna funktion är guld värd,finns det flera som vet hur denna funktion ska fungera,kan ju trotts allt vara kul att veta om något är snett med min anl.Ha dénär pumpen går på fastkondensering så blir det som du säger. den stoppar på vp max tex:55 ºC. är diffen start/stop 5 ºC så startar den igen på 50 ºC. är diffen start/stop 10 ºC så startar pumpen vid 45 ºC och stoppar på 55 ºC.men så kör man normalt inte när värme behövs till huset utan då kör man en typ av flytande kondensering. då startar pumpen på framlednings börvärde och stannar på diff starta7stop värdet. tex framalendings bör 45 ºC. pumpenstartar diffen start/stop 5 ºC. då satannar pumpen på 50 ºC. har du i ställer diffen start/stop 7 ºC . stannar pumpen på 52 ºC
Citat från: kullabacken skrivet 09 januari 2010, 14:30:16Citat från: T.Johansson skrivet 09 januari 2010, 10:51:35och jag förstår inte dejvad har framledningstempen med vv att göra?nej jag ref.inte till temp nedre panna,vi pratade väl om start/stopp diff?men som jag tidigare skrev så kan jag bara ref. till min egna anl.kommer inte ihåg gr.när jag höll på med det i höstas,men jag ger ett ex.Panna 50gr start/stopp diff 5gr värme började produceras vid 45gr till 50gr.Panna 50gr start/stopp diff 10gr värme började produceras vid 40gr till 50gr.Ungefär så funkar min anl.om det är rätt eller fel kan jag inte säga,för mej är denna funktion överflödig så igentligen bryr jag mej inte om det är rätt eller fel på min anl.jag har fina värden på antal start och stopp per dygn,men för andra kanske denna funktion är guld värd,finns det flera som vet hur denna funktion ska fungera,kan ju trotts allt vara kul att veta om något är snett med min anl.Ha dénär pumpen går på fastkondensering så blir det som du säger. den stoppar på vp max tex:55 ºC. är diffen start/stop 5 ºC så startar den igen på 50 ºC. är diffen start/stop 10 ºC så startar pumpen vid 45 ºC och stoppar på 55 ºC.men så kör man normalt inte när värme behövs till huset utan då kör man en typ av flytande kondensering. då startar pumpen på framlednings börvärde och stannar på diff starta7stop värdet. tex framalendings bör 45 ºC. pumpenstartar diffen start/stop 5 ºC. då satannar pumpen på 50 ºC. har du i ställer diffen start/stop 7 ºC . stannar pumpen på 52 ºCjag gör ju som dom flesta som har en eco el inkopplad,kör på flytande kondensering.Men alltså så är det något i min anl.som inte klickar redigt.När jag ändrar v/p start/stopp diff så ändrar sig den som om jag körde fastkondensering,helt plötsligt behöver man råd själv,,någon idé någon?inom parantes bara,,det var antal start/stopp vi pratade om och om vv skulle bli lidande eller inte,inte värme körning.behöver ju inte funktionen men andra saker kanske pajar om detta inte är rätt.Ha dé
inom parantes bara,,det var antal start/stopp vi pratade om och om vv skulle bli lidande eller inte,inte värme körning.
Ett långskott.TJ: I din EcoEls display står det Produkt: Ecoair eller EcoEl?
Citat från: T.Johansson skrivet 09 januari 2010, 10:51:35inom parantes bara,,det var antal start/stopp vi pratade om och om vv skulle bli lidande eller inte,inte värme körning.och normalt så minskar antal start/stopp om man ökar diff start/stop. och VV blir inte lidande, möjligtvis att det blir längre mellan 55 ºC körningarna.
T,J varför inte skriva upp dina värden här?så kanske nån har en lösning eller ser vad som kan vara galet eller annorlunda.
Citat från: kullabacken skrivet 09 januari 2010, 18:08:14T,J varför inte skriva upp dina värden här?så kanske nån har en lösning eller ser vad som kan vara galet eller annorlunda.Jag vet inte vad värdena skulle ha med felet att göra,vilka värden syftar du på?så länge v/p har rätt kod för flytande kondens.och jag accepterat air på elpannan så känns det som att det inte finns mycket att göra än att fråga ctc,vill inte ändra på något om det ev är en uppgradering som det är frågan om.Tänkte bara om någon har liknande symtom,men jag bugar för omtanken tjena
Om den går som du säger, så verkar det nästan som om du glömt att sätta EcoAir i läge "AUTO". Det ska stå "A" i displayen på pumpen.Gör det inte det, så kör den fast kondensering.//Ronnie
Hej igen!Gjorde en Energisparkalkyl på CTC´s hemsida.Fick fram att jag skulle göra en 65% besparing! Låter helt otroligt i mina öron.Det beror ju helt på vilken inomhustemp man vill ha eller hur!Samt övriga förutsättningar. Jag tror knappast att man får en 65%-ig besparing med låt säga 22º inomhus å pannan fabriksinställd.Nu vill vi endast ha ca 20º inomhus, men ändå. Hur har CTC kommit fram till den besparingen?
Hej!Ok, det var ju inte pjåkigt alls med 63% besparing! Då är följfrågorna följande:Inomhustemp, Storlek på hus, Vart bor du, Antal pers i huset etc??MVH Patrik
HallåJag tycker nog lite tvärt om,hellre lite för liten pump än för stor.Då tänker jag på ant.start och stopp per dygn.Risken finns att med en förstor pump kan det bli alldeles för många start/stopp och det sliter i längden.Bättre med en mindre så att den får jobba mera,det är den byggd för.Allt för många överdimensionerar.Jag brukar räkna med att pumpen skall klara ca 60-70% av toppeffekten på årets kallaste dag.Ha dé
Citat från: T.Johansson skrivet 08 januari 2010, 20:58:58HallåJag tycker nog lite tvärt om,hellre lite för liten pump än för stor.Då tänker jag på ant.start och stopp per dygn.Risken finns att med en förstor pump kan det bli alldeles för många start/stopp och det sliter i längden.Bättre med en mindre så att den får jobba mera,det är den byggd för.Allt för många överdimensionerar.Jag brukar räkna med att pumpen skall klara ca 60-70% av toppeffekten på årets kallaste dag.Ha déNja..Skall man klara årets kallaste dag, så får man inte ha en LV överhuvudtaget. CTC Ecoair slutar vid -15.
Citat från: larryd skrivet 11 januari 2010, 17:24:58Citat från: T.Johansson skrivet 08 januari 2010, 20:58:58HallåJag tycker nog lite tvärt om,hellre lite för liten pump än för stor.Då tänker jag på ant.start och stopp per dygn.Risken finns att med en förstor pump kan det bli alldeles för många start/stopp och det sliter i längden.Bättre med en mindre så att den får jobba mera,det är den byggd för.Allt för många överdimensionerar.Jag brukar räkna med att pumpen skall klara ca 60-70% av toppeffekten på årets kallaste dag.Ha déNja..Skall man klara årets kallaste dag, så får man inte ha en LV överhuvudtaget. CTC Ecoair slutar vid -15.Det tror jag att dom flesta redan vet iallafall,men tack för informationen-25gr -60%=-10gr -25 - -10= -15gr alltså 60% av årets kallaste dag(om den är -25gr)sen kan man ju räkna som jag skrev genom "toppeffekten"vad jag skrev var alltså 60-70% inte att man ska klara sig utan tillskott.
Jag är riktigt nöjd med min 107:a. Har haft den dockad sedan -02 till en gammal oljepanna från -70. Just nu -9 ºC ute: framledning 36 ºC retur 32 ºC det måste man väl säga är ganska bra. enda nackdelen tycker jag, är att den slår ifrån redan vid -10 ºC. årsförbrukningen liger på 16000kwh inkl hushållsel (+ ca 2-3 m3 ved för spetsvärme)(gammal panna)med 20ºC inne, 2 vuxna och 2 barn.
Camino.En 105:a säger du, hur stort hus har du, vart bor du etc......[/quote1 1/2 planshus mer än hundra år gammalt totalrenoverat av tidigare ägare -93.Bostadsyta ca 110 m2, golvyta bottenplan ca 70m2 igengjuten krypgrund med golvvärme och klinkers, övervåning vattenburen golvvärme badrum samt radiatorer i hall och sovrum beläget strax norr om Göteborg.
Mja...jag brukar säga att en LV har man inte för att värma huset, utan för att spara pengar på elräkningen.Hur mycket du kan spara beror på hur mycket värme+VV energi kåken drar. Och var den ligger.Jag själv kör med en Ecoair 105, men "spetsar " (tillskottsvärmer) rätt mycket med två LL. Skulle jag bara spetsa med elpatron, så skulle ett par nummer större pump vara lönsam för mig.Mest tjänar du på att ha en så stor pump som möjligt, som går så många drifttimmar som möjligt. Väljer du en för stor pump, så står den stilla ofta. Väljer du en för liten så går den mycket och du har investeringspengarna tillbaka snabbt. Men du skulle haft mindre eltillskott och tjänat litet till med en större pump.Kanske skulle du försöka beräkna hur mycket el för värme+VV som huset dragit under årets månader. Och dessutom försöka bestämma hur många kW huset behöver vid -5 ºC, -10 ºC och -15 ºC.Då kan du beräkna hur mycket av årsbehovet som pumpen klarar. Och hur mycket spetsvärme med elpatron som behövs.
Hej Ronnie!Det var glädjande att höra, att jag hade "bra" siffror. Det värmde faktiskt lite! studsVisserligen är källaren kallare än 20°, men där är man ju inte så ofta. Sedan skall jag ju låta firman installera 2 element i källaren.Funderar på att slänga in en kamin i källaren, eller skall man satsa på en L/L-pump?Men jag hade ju oxo en liten fråga ang. storleken på radiatorerna. Hur stor roll det spelar på "årsbasis" (skillnad), kanske svårt att säga visserligen, men det bör ju vara någon skillnad eller är den försummbar, eller gäller det från hus till hus (isolering m.m).Nu längtar man till sin nya panna+"105:a", vad jag tror att det blir.
Men jag hade ju oxo en liten fråga ang. storleken på radiatorerna. Hur stor roll det spelar på "årsbasis" (skillnad), kanske svårt att säga visserligen, men det bör ju vara någon skillnad eller är den försummbar, eller gäller det från hus till hus (isolering m.m).Nu längtar man till sin nya panna+"105:a", vad jag tror att det blir.
HejDet är bra, jag shuntar ut runt 45-50 grader vid den temperaturen.Det borde klara sig med 50º vid -12º - 15º, och kallare än så har du väl inte så ofta.Pumpen klarar utan vidare att ensam köra ut lite mer än 50º, så länge huset inte kräver mer effekt än vad pumpen ger.//Ronnie
Citat från: Poggan skrivet 22 januari 2010, 22:49:44Hej Ronnie!Det var glädjande att höra, att jag hade "bra" siffror. Det värmde faktiskt lite! studsVisserligen är källaren kallare än 20°, men där är man ju inte så ofta. Sedan skall jag ju låta firman installera 2 element i källaren.Funderar på att slänga in en kamin i källaren, eller skall man satsa på en L/L-pump?Men jag hade ju oxo en liten fråga ang. storleken på radiatorerna. Hur stor roll det spelar på "årsbasis" (skillnad), kanske svårt att säga visserligen, men det bör ju vara någon skillnad eller är den försummbar, eller gäller det från hus till hus (isolering m.m).Nu längtar man till sin nya panna+"105:a", vad jag tror att det blir.Nya panna+107:a låter bättre än 105:a..
Men jag menar ändå att jag har kvar ca 330l i mitt system som pumpen ska värma upp(inkl.elpannans volym)du kör ju ut 45-50gr vid -2gr och jag ca 10gr mindre och kan hålla tempen inne ändå.Även om jag behöver 37gr,så borde pumpen klara att köra upp till 50-55gr.Har även strypt 2 av 4 fläktkonvektorer och kör fortfarande ut 37gr men pumpen hinner ändå inte med att värma itakt med åtgång.Jag menar 2st konvektorer simulerar ju en villa på ca 140kvm,jag kör ut 37gr,,,du kör ut 45-50grDessa 2 konvektorer sitter ca 5m ifrån elpannan och rymmer ca 1,5l st,något måste ju vara fel....eller vad är det som jag missar i mitt egna system?Thommy
Det enda som genererar energi är ju pumpen och eventuella elpatroner. Radiatorer och konvektorer och andra prylar generar ingen energi, de överför bara det som pumpen genererar.Din värmekälla är pump och patroner, de andra grejorna distribuerar bara det som pumpen genererar.Husets effektbehov påverkas inte av några fläktkonvektorer. En fläktkonvektor alstrar ingen energi, den ser bara till att radiatorn kan sno lite mer från pumpen.//Ronnie
Det är väl klart att tempen stiger om jag stänger av cirk-pumpen,det går väl inte att konstatera saker för att jag stänger av den.Menar du att vi kan konstatera att mina konvek.som avger ca 4kw st x 4 = 16kw är likamed vad pumpen genererar?
Klart att jag vet att dom inte genererar värme,men distrubieringen av den genererade värmen är helt annan än i vanliga radiatorerEffektbehovet kan påverkas genom i mitt fall ha mindre mängd massa att värma upp,men ändå upprätthålladistrubieringen av värmen som den var innan med större mängd uppvärmd massa.Alltså mindre mängd energi för uppvärmning av samma antal kvm/yta,detta bör indirekt påverka effektbehovet,vilket bör bli lägre.
har jag bara snöat in och fastnat?men borde inte pumpen klara mera vid -2 iallafall.Det är ju inga onaturliga framl.temperaturer.Jag kan fatta att pumpen inte orkar till 50-55 vid -10 ute när man behöver 40gr till husetmen att den inte orkar upp vid 0gr till -2gr ute vid en framl.temp på 37gr är inte acceptabeltThommy
Effektbehovet i ditt hus bestäms av hur mycket värme som läcker ut vid en viss temperaturskillnad mellan utetemperatur och rumstemperatur. Skiljer det exempelvis 30º mellan ute- och innetemperaturen så läcker det ut en viss värmemängd, sen spelar det ingen roll hur du värmer upp huset.Lika mycket värme som läcker ut, måste du tillföra för att rumstemperaturen ska hållas konstant.Hur du tillför värmen eller med vilka medel, har ingen som helst inverkan på husets effektbehov, det enda sättet att ändra husets effektbehov är att ändra värmeläckaget genom att isolera, täta springor eller andra åtgärder.Du kan inte ändra effektbehovet genom att ändra eller byta värmekällorna.//Ronnie
Citat från: erp skrivet 24 januari 2010, 09:00:29Effektbehovet i ditt hus bestäms av hur mycket värme som läcker ut vid en viss temperaturskillnad mellan utetemperatur och rumstemperatur. Skiljer det exempelvis 30º mellan ute- och innetemperaturen så läcker det ut en viss värmemängd, sen spelar det ingen roll hur du värmer upp huset.Lika mycket värme som läcker ut, måste du tillföra för att rumstemperaturen ska hållas konstant.Hur du tillför värmen eller med vilka medel, har ingen som helst inverkan på husets effektbehov, det enda sättet att ändra husets effektbehov är att ändra värmeläckaget genom att isolera, täta springor eller andra åtgärder.Du kan inte ändra effektbehovet genom att ändra eller byta värmekällorna.//Ronniehejen uträkning på mitt hus toppeffektbehov:Byggnadsarea: 22m långt 10m brett=bredd x längd = 220isödra sverige enl.bygg ama räknar vi med 65w/kvm yta på äldre trähus220 x 65 =14,3kw i topp effekt(ska mitt hus ha)efter min modifiering med fläktkonvektorer så ligger jag på 9kw på årets kallaste dagfrågan är nu hur vi ska förklara varför toppeffekten sjunkit,om vi nu inte kan ändra den genom att modifiera värmesystemet??nu är transmissionsberäkningen utelämnadThommy
Citat från: T.Johansson skrivet 24 januari 2010, 09:01:35har jag bara snöat in och fastnat?men borde inte pumpen klara mera vid -2 iallafall.Det är ju inga onaturliga framl.temperaturer.Jag kan fatta att pumpen inte orkar till 50-55 vid -10 ute när man behöver 40gr till husetmen att den inte orkar upp vid 0gr till -2gr ute vid en framl.temp på 37gr är inte acceptabeltThommyDu skriver att huset behöver runt 9k vid -20º, det innebär ju runt 7kW vid 0º och det är ju vad din pump klarar, med andra ord verkar det ju som om pumpen går som den ska.Den verkar nå jämvikt med husets behov någonstans kring 0º.//Ronnie
Citat från: T.Johansson skrivet 24 januari 2010, 09:39:53Citat från: erp skrivet 24 januari 2010, 09:00:29Effektbehovet i ditt hus bestäms av hur mycket värme som läcker ut vid en viss temperaturskillnad mellan utetemperatur och rumstemperatur. Skiljer det exempelvis 30º mellan ute- och innetemperaturen så läcker det ut en viss värmemängd, sen spelar det ingen roll hur du värmer upp huset.Lika mycket värme som läcker ut, måste du tillföra för att rumstemperaturen ska hållas konstant.Hur du tillför värmen eller med vilka medel, har ingen som helst inverkan på husets effektbehov, det enda sättet att ändra husets effektbehov är att ändra värmeläckaget genom att isolera, täta springor eller andra åtgärder.Du kan inte ändra effektbehovet genom att ändra eller byta värmekällorna.//Ronniehejen uträkning på mitt hus toppeffektbehov:Byggnadsarea: 22m långt 10m brett=bredd x längd = 220isödra sverige enl.bygg ama räknar vi med 65w/kvm yta på äldre trähus220 x 65 =14,3kw i topp effekt(ska mitt hus ha)efter min modifiering med fläktkonvektorer så ligger jag på 9kw på årets kallaste dagfrågan är nu hur vi ska förklara varför toppeffekten sjunkit,om vi nu inte kan ändra den genom att modifiera värmesystemet??nu är transmissionsberäkningen utelämnadThommyja nu får du förklara....... går inte......
Citat från: hulta skrivet 23 januari 2010, 03:47:29Citat från: Poggan skrivet 22 januari 2010, 22:49:44Hej Ronnie!Det var glädjande att höra, att jag hade "bra" siffror. Det värmde faktiskt lite! studsVisserligen är källaren kallare än 20°, men där är man ju inte så ofta. Sedan skall jag ju låta firman installera 2 element i källaren.Funderar på att slänga in en kamin i källaren, eller skall man satsa på en L/L-pump?Men jag hade ju oxo en liten fråga ang. storleken på radiatorerna. Hur stor roll det spelar på "årsbasis" (skillnad), kanske svårt att säga visserligen, men det bör ju vara någon skillnad eller är den försummbar, eller gäller det från hus till hus (isolering m.m).Nu längtar man till sin nya panna+"105:a", vad jag tror att det blir.Nya panna+107:a låter bättre än 105:a.. Hejsan! Varför skulle en 107:a vara bättre än en 105:a??? Motivera gärna.CTC själva sa en 105:a till mig när jag ringde dem.
Citat från: kullabacken skrivet 24 januari 2010, 09:45:47Citat från: T.Johansson skrivet 24 januari 2010, 09:39:53Citat från: erp skrivet 24 januari 2010, 09:00:29Effektbehovet i ditt hus bestäms av hur mycket värme som läcker ut vid en viss temperaturskillnad mellan utetemperatur och rumstemperatur. Skiljer det exempelvis 30º mellan ute- och innetemperaturen så läcker det ut en viss värmemängd, sen spelar det ingen roll hur du värmer upp huset.Lika mycket värme som läcker ut, måste du tillföra för att rumstemperaturen ska hållas konstant.Hur du tillför värmen eller med vilka medel, har ingen som helst inverkan på husets effektbehov, det enda sättet att ändra husets effektbehov är att ändra värmeläckaget genom att isolera, täta springor eller andra åtgärder.Du kan inte ändra effektbehovet genom att ändra eller byta värmekällorna.//Ronniehejen uträkning på mitt hus toppeffektbehov:Byggnadsarea: 22m långt 10m brett=bredd x längd = 220isödra sverige enl.bygg ama räknar vi med 65w/kvm yta på äldre trähus220 x 65 =14,3kw i topp effekt(ska mitt hus ha)efter min modifiering med fläktkonvektorer så ligger jag på 9kw på årets kallaste dagfrågan är nu hur vi ska förklara varför toppeffekten sjunkit,om vi nu inte kan ändra den genom att modifiera värmesystemet??nu är transmissionsberäkningen utelämnadThommyja nu får du förklara....... går inte......ja hade jag haft en förklaring så hade jag väl inte frågat;)
Kollade nu på morgonen-10gr uteframl.temp 40grvp in-vp ut 33-38 noll start/dygnigår eftr.middag-2gr uteframl.temp 37grvp in - ut 33-38 noll start/dygnhar jag bara snöat in och fastnat?men borde inte pumpen klara mera vid -2 iallafall.Det är ju inga onaturliga framl.temperaturer.
Det handlar väl om att samma framledningstemp kan ge olika rumstemperaturer vi samma förutsättningar?Om man byter en gammal enkelpanel mot en tre raders i samma storlek lär ju rumstemperaturen ökamed samma temp. på framl. tuill radiatorn.Själv är jag inte imponerad av min 105:a som endast ger 32°C från VP vid -12 ute.Kollade idag vid -4°C ute så ger den blott 38°C från VPDetta passar inte mitt hus alls då det är byggt för Oljepanna med höga temperauter vid -20°C.Vinden har 150mm isolering och fönstren är gamla 2-glas.Det jag blev mest irrieterad över efteråt var hur bra det skulle bli med VP och att jag skullefå en besparing på omkring 60% av elförbrukningen....knappast med de förutsättningar jag har. Bra försäljare iallafall.
MorningKollade nu på morgonen-10gr uteframl.temp 40grvp in-vp ut 33-38 noll start/dygnigår eftr.middag-2gr uteframl.temp 37grvp in - ut 33-38 noll start/dygnhar jag bara snöat in och fastnat?men borde inte pumpen klara mera vid -2 iallafall.Det är ju inga onaturliga framl.temperaturer.Jag kan fatta att pumpen inte orkar till 50-55 vid -10 ute när man behöver 40gr till husetmen att den inte orkar upp vid 0gr till -2gr ute vid en framl.temp på 37gr är inte acceptabeltThommy
Citat från: Jeppson skrivet 24 januari 2010, 14:08:46Det handlar väl om att samma framledningstemp kan ge olika rumstemperaturer vi samma förutsättningar?Om man byter en gammal enkelpanel mot en tre raders i samma storlek lär ju rumstemperaturen ökamed samma temp. på framl. tuill radiatorn.Själv är jag inte imponerad av min 105:a som endast ger 32°C från VP vid -12 ute.Kollade idag vid -4°C ute så ger den blott 38°C från VPDetta passar inte mitt hus alls då det är byggt för Oljepanna med höga temperauter vid -20°C.Vinden har 150mm isolering och fönstren är gamla 2-glas.Det jag blev mest irrieterad över efteråt var hur bra det skulle bli med VP och att jag skullefå en besparing på omkring 60% av elförbrukningen....knappast med de förutsättningar jag har. Bra försäljare iallafall. Nej, det handlar inte om att samma framledningstemp kan ge olika rumstemperaturer vid samma förutsättningar!Det handlar om att vid en viss temperaturskillnad mellan ute och inne, exempelvis 20º, så fordras en viss effekt för att hålla temperaturen inne konstant, och den effekten ändras inte om jag byter radiatorer eller sätter in fläktkonvektorer eller vidtar vilken annan åtgärd som helst.Husets effektkrav beror enbart på hur det är värmeisolerat från omvärden, och enda sättet att ändra husets energikrav, är att ändra husets värmeläckage.När det gäller din 105:a, så kan du väl inte förvänta dig att den ska värma vattnet mer än vad den gör, när du tydligen har ett hus som tar mer än vad pumpen ger.En 105:a ger knappt 5kW vid 0º ute, och mindre än 4kW vid -10º ute. Sätter man in den i ett hus som kräver betydligt mer, finns det väl ingen anledning att oja sig över pumpen.Det som inte imponerar, är väl i så fall den som dimensionerat anläggningen och satt in en 105:a, om man nu tänkt sig att den skulle ge värme ner till -12º.Tar huset mer värme än vad pumpen är avsedd att ge, kan inte pumpen öka vattentemperaturen i pannan.//Ronnie
Jag pratar om husets effektbehov av värme, man kan inte påverka husets effektbehov genom att modifiera värmesystemet.Husets effektkrav när det gäller värmen styrs enbart av hur huset är isolerat mot yttervärlden. Om det exempelvis krävs 5kW för att hålla 20º inne vid -5º ute, så spelar det ingen roll hur man värmer upp huset, eller om man fördubblar antalet radiatorer eller byter ut alla radiatorer mot större. Det kommer fortfarande att krävas 5kW för att hålla 20º inne vid -5º ute.//Ronnie
Korrekt. Tänk om installatörer kunde fatta detta och inte rekommendera för små pumpar som inte räcker till vid låga temperaturer. När de också måste producera varmvatten. El-tillskott är slöseri.
Vet inte om jag skrivit det tidigare men vår 107:a ger oss 55 grader i övre pannan och 40+ i nedre vid åtminstone -12 ute helt utan el tillskott. Fick nya programvaran installerad 18/12-09 och då nollades allt och efter det har det gått åt 85kwh till patronen vilket var 2 dagar med ner till -19 ute.Vi kan duscha alla 4 personer utan att den går över på el och vi har varmt på våra 300kvm.Nu har vi medvetet låtit bli att elda för attt hålla koll på systemet och med en temp på mellan -4 & -9 ute så går det åt ca 65-85kwh/dygn totalt i både hushåll och vatten/värme
Jo att det är nåt som är fel förstår ju jag oxå... annars skulle den väl inte lösa ut för lp.. Eller hög hetgas... Har läst mig till och tyckt mig förstå att det skulle kunna bero på ett läckage.. Rätta mig gärna den som känner sig manad.. Enertechs svar att det var en ny mjukvara på gång som skulle fördröja stängningen av kompressorn vid en tillfällig "dip" tror jag inte så mkt på... Jag hade kunnat köpa resonemanget om det inte varit för A: det har varit, mig veterligen, samma programvara som sedan den installerades och det har aldrig förr inträffat.. B: Helt plötsligt börjar den, efter LP-larmen, larma för hög hetgas.. Och detta gör den alltså utan pardon, rakt upp från noll till +130grader.. Givetvis på den stund det tar för den att komma upp i de temperaturerna... Det har den heller aldrig gjort förr.. Märk väl att nu hinner den inte larma för LP.. C: Mina kunskaper inom programmering är visserligen tämligen låga, rent av direkt dåliga.. men att lägga in en 30sek fördröjning på en signal in/signal ut låter ju faktiskt inte som nån raketforskning, så det tycker jag att man borde kunnat lösa ganska snabbt... //TobbeNylanderP.s det här kanske mest blev Spy-galla... men det är väl lite så det känns just nu D.s
Hej,Vi fick prosessorstat lågtryck fel i fredags och igår var en service man ute och tittade på det. Tydligen är det ett väldigt vanligt fel hos CTC just nu. Larmet löser ut fast det inte är något fel. Han gjorde massa tester, ringde CTC och deras rekommendation var att koppla ett relä och ta bort larmet(något sånt...) När dom har ett nytt chip/prom/uppdatering eller vad det heter skickar dom ut det. Nästan alla som är köpta för ca två år sedan, som min september 2008 verkar ha det problemet sa teknikern.Han uppgav mitt s/n och fick direkt svaret att koppla på ett relä, så CTC visste direkt vad det var tror jag. Jag själv har inte pratat med CTC.Frågan varför det händer just nu? Visst har det varit kallt, men mitt larm kom när det vara ca -3 och har gått helt fel fritt sen installation.Men men nu jobbar den på som vanligt och trycker ut härliga 44 grader när det är -5 ute.Hälsar, Peter
Hej !!! Tycker ni verkar ha mycket strul med era pumpar. Är det ingen som vet hur mycket enargi "kwa" som värmen och tappvattnet har tagit typ feb. eller per dygn.Så man kan räkna ut om det är värt alla problem. Taksam för svar!
sparat sisådär 40000 kr på 3 år så är helnöjd