Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avfrosting av Hyper Inverter  (läst 18611 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Avfrosting av Hyper Inverter
« Svar #15 skrivet: 09 januari 2008, 23:03:13 »
Ring din installatör, så där skall det inte se ut.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad nrojb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Avfrosting av Hyper Inverter
« Svar #16 skrivet: 10 januari 2008, 08:34:41 »
Har montert pumpen selv, så det blir ikke så lett!

Noen forslag på hva jeg bør gjøre?

Kan jo selvfølgelig bare la det være som det er, all den tid at pumpen varmer bra , men jeg syns det er noe merkelig at det skal ta så lang tid før den avfroster.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Avfrosting av Hyper Inverter
« Svar #17 skrivet: 10 januari 2008, 11:38:11 »
Om du ökar börvärdet till 30 grader när den börjat isa igen så kommer du att trigga en avfrostning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad John Lennart

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Avfrosting av Hyper Inverter
« Svar #18 skrivet: 10 februari 2008, 10:36:33 »
 ;) Jeg hadde samme problem og fikk montør hjem. Det viste seg at temp.sensor oppe i venstre hjørne (sett bakfra) pÃ¥ utedel iset igjen og mÃ¥lte derfor ikke riktige verdier for avriming. Min montør brukte en føner for Ã¥ smelte isen rundt sensoren og flyttet den ca. 3 cm ut fra fordamperen ved hjelp av en pinne. Enkelt og greit.. nÃ¥ fungerer pumpa fint og har ikke fryst over siden.
For dette tok montøren seg godt betalt vil jeg si... 2500,- kroner.
Jeg anbefaler deg å gjøre dette selv.. ledningene er lange nok til å flytte utesensoren.. og sparer deg for nesten 3000...
gi lyd hvis dette ikke fungerer..

mvh
John Lennart J.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Avfrosting av Hyper Inverter
« Svar #19 skrivet: 20 mars 2008, 16:36:29 »
;) Jeg hadde samme problem og fikk montør hjem. Det viste seg at temp.sensor oppe i venstre hjørne (sett bakfra) på utedel iset igjen og målte derfor ikke riktige verdier for avriming. Min montør brukte en føner for å smelte isen rundt sensoren og flyttet den ca. 3 cm ut fra fordamperen ved hjelp av en pinne. Enkelt og greit.. nå fungerer pumpa fint og har ikke fryst over siden.
For dette tok montøren seg godt betalt vil jeg si... 2500,- kroner.
Jeg anbefaler deg å gjøre dette selv.. ledningene er lange nok til å flytte utesensoren.. og sparer deg for nesten 3000...
gi lyd hvis dette ikke fungerer..

mvh
John Lennart J.

Det du talar om är utegivaren och om den befinner sig i is så lär avfrostningen fungera (eller rättare sagt den har inte med igenisningen att göra) Du betalade nog dessvärre i onödan.
Igenisningen beror i första hand på att innedelen är felplacerad så att maskinen blir helt nöjd på mycket kort tid trots att det är ca 0grader ute, detta får inte hända på MHI.
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad nrojb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Avfrosting av Hyper Inverter
« Svar #20 skrivet: 10 februari 2009, 20:15:50 »
Hei!

Vil gjerne få takke John Lennart for et bra tips!!
Etter at jeg flyttet temp.giver på utedelen lenger ifra fordamper har pumpa fungert veldig bra.
De siste dagene har det vært 12-15 minusgrader her hvor jeg bor, og pumpa fungerer helt greit.
Har laget meg en tabell i et excel regneark ut ifra informasjon på dette forumet, der jeg får ut COP verdier etter avlesinger i ulike temperaturomåder. Må si jeg er veldig godt fornøyd med effekten.
Har sett en tråd i dette forumet om noen problem med disse pumpene ved temperaturer under -17.
Sjelden vi har det så kaldt, men i dag morges var det -19 og da var det ganske hyppig avfrosting. Mulig dette har noe med denne nevnte motstanden på utedelens kretskort å gjøre?
Er det mulig å finne ut om min pumpe er produsert i dette tidsrommet da de hadde denne problematikken?



Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Avfrosting av Hyper Inverter
« Svar #21 skrivet: 10 februari 2009, 23:32:23 »
Hei!

Vil gjerne få takke John Lennart for et bra tips!!
Etter at jeg flyttet temp.giver på utedelen lenger ifra fordamper har pumpa fungert veldig bra.
De siste dagene har det vært 12-15 minusgrader her hvor jeg bor, og pumpa fungerer helt greit.
Har laget meg en tabell i et excel regneark ut ifra informasjon på dette forumet, der jeg får ut COP verdier etter avlesinger i ulike temperaturomåder. Må si jeg er veldig godt fornøyd med effekten.
Har sett en tråd i dette forumet om noen problem med disse pumpene ved temperaturer under -17.
Sjelden vi har det så kaldt, men i dag morges var det -19 og da var det ganske hyppig avfrosting. Mulig dette har noe med denne nevnte motstanden på utedelens kretskort å gjøre?
Er det mulig å finne ut om min pumpe er produsert i dette tidsrommet da de hadde denne problematikken?


Skulle du kunna bifoga en bild över hur det ser ut efter flytten av givare.
Tror det skulle kunna hjälpa mÃ¥nga som inte är sÃ¥ hemma pÃ¥ norska.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Avfrosting av Hyper Inverter
« Svar #22 skrivet: 07 oktober 2009, 23:33:59 »
Hej Rickard..!

Jag vet att trÃ¥den är lite gammal men du frÃ¥gade ju  efter bilder...
Jag råkade ut för motsvarande avfrostningsproblem en av dom kallare kvällarna förra vintern (<-10°C i Stockholm). Maskinen vägrade starta avfrostning, trots total nedisning o högt effektbehov (det var ju kallt).

Orsaken och lösningen var precis som John Lennart skrev: Temperaturgivaren i pumpens utedel som ska mäta ute-luftens temperatur var helt inpackad i is. Den sitter i en liten gallerförsedd plastkåpa på baksidan, direkt mot förångarens aluminium-flänsar. Med en varmluftpistol tinade jag fram sensorn, pillade ut den ut plastkåpan, och lät den hänga fritt i sin sladd, så att den sticker ett par centimeter rakt ut på baksidan. Plastkåpan sitter bara fast med en hake i förångarens flänsar och är lätt att få loss och öppna, för att ta ut sensorn. Man måste dock först skruva ut 4 skruvar och lyfta av "topp-locket" på utedelen för att komma åt att ta loss sensorns plastkåpa. Sladden till sensorn kan sedan utan större risk, bara läggas ovanpå förångarens flänsar och "klämmas" fast under topp-locket. Man kan även försöka lägga sladden ovanpå den "hake" som håller fast sensorns plastkåpa på förångaren (svårt att beskriva i text, lättare att se när man fått isär grejorna...). Det är lämpligt att ordna någon form av litet tak över sensorn, om pumpen står öppet utan "hus". Sensorn bör inte bli blöt...

Anledningen till att is-inpackningen av sensorn förhindrar avfrostning är att, ett av vilkoren för att starta avfrostning är att temperaturdifferensen mellan ute-luften och förångaren ska vara större än 7°C (se punkt 4 i bilden på Bosse-värmepumpsdo:s tidigare post: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=17409.msg174883#msg174883). När sensorn är inbäddad i is mäter den snarare förångarens temperatur än ute-luften, och tempdiffen blir aldrig över 7°C. Därmed ingen avfrostning.

Så här ser det ut på baksidan av min pump nu:
Jag har en egen extra sensor till min datalogger, som sitter ihopsurrad med pumpens sensor. På min Pump är orginal-sensorn svart och har en svart sladd, som tyvär syns dåligt på mina bilder.
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Avfrosting av Hyper Inverter
« Svar #23 skrivet: 03 januari 2011, 22:07:03 »
här verkar MHI ha gjort en förbättring då sensorn sitter bredvid värmeväxlaren på den nya SRK pumpen istället för mot VVX som på de äldre.
på denna bild syns det att den sitter en bit ifrån och på sidan:

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!