Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Berg VP eller Luft/vatten sammankopplat med befintlig oljepanna???  (läst 1910 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jasmin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Surte, Västra Götaland
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har en oljepanna från 60-talet och har funderat på en Berg VP ett tag nu.
 ???Men jag har lite svÃ¥rt att försvara investeringen för en Berg VP och undrar vad ni säger (egna erfarenheter?) om fördelar och nackdelar med att installera en Luft/vatten VP och kombinera den med befintlig oljepanna som fÃ¥r köra vid köldknäppar?

Förutsättningar:
1 1/2 plan trähus från 1950, ca 180 kvm varav 75 källare, ca 2,5 kbm olja per år samt ca 10 000 kw. Beläget i Göteborgsregionen och 4 personer i hushållet. Ej tilläggsisolerat.

Insvestering Berg VP: ca 115' - 135' kr
Investering Luft/vatten: ca 85' kr
Surtebo, Thermia D8, tot 150 m. 1 1/2 Villa 180 kvm inkl källare, ej tilläggsisolerat, 4 personer i hushållet.

Utloggad svenne

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 279
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hallå,
jag har en luft/vatten VP enl nedan. Tänkvärt är att den dimensioneras för att ge eltillskott mellan 0 och -10 grader att jämföra med bergvärmens kontinuerliga gÃ¥ng oavsett temperatur ute. Min CTC stänger av sig helt vid -10 grader och behöver hjälp  av elpatroner frÃ¥n -5.
Jag betalade 75000 för min installation inkl borttagning av gammal oljepanna+tank. Installerade en ny elpanna avsedd för den VP jag också installerade.
Det har skrivits mkt här i forumet om luft/luft, luft/Vatten kontra bergvärme. Använd sökfunktionen här i forumet.
Jag förbrukade innan installation ca 27000kWh och min förhoppning 1:a året är att komma ner till 15000, d.v.s ca 12000 spänn i vinst redan år ett ;D
« Senast ändrad: 22 oktober 2004, 17:07:57 av svenne »
CTC ECO-El installerad i Maj 2004 samt Eco-Air 408 installerad dec 2013 med fast kondensering
Värmer 140 kvm i ett plan, 2-glasfönster, enrörssytem, panelradiatorer, ingen tilläggsisolering

Erik K

  • Gäst
Erik K
Re:Berg VP eller Luft/vatten sammankopplat med befintlig oljepanna???
« Svar #2 skrivet: 22 oktober 2004, 18:08:20 »
Du kan köpa en luft/vatten VP för 35000.Det finns ingen anledning att ge 85000 för den installerad.

Utloggad svenne

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 279
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
för att förtydliga mitt inlägg,
75000 var för både VP och panna och installation
CTC ECO-El installerad i Maj 2004 samt Eco-Air 408 installerad dec 2013 med fast kondensering
Värmer 140 kvm i ett plan, 2-glasfönster, enrörssytem, panelradiatorer, ingen tilläggsisolering

Erik K

  • Gäst
Erik K
Re:Berg VP eller Luft/vatten sammankopplat med befintlig oljepanna???
« Svar #4 skrivet: 22 oktober 2004, 21:55:46 »
Jag tänkte på Jasmin,som skulle ansluta en luft/vatten VP till en befintlig oljepanna för 85000.Det luktar ocker lång väg.Köp istället en VP från varmepump biz för 35 lakan,och snacka med en bra rörkrökare så blir det 40000 istället.

admin

  • Gäst
admin
Re:Berg VP eller Luft/vatten sammankopplat med befintlig oljepanna???
« Svar #5 skrivet: 23 oktober 2004, 22:47:29 »
Håller med. (finns fler som säljer billigt)

/Rickard

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!