Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT GreenLine E9 - pressostat hög  (läst 4555 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad serializer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • IVT Greenline E9
IVT GreenLine E9 - pressostat hög
« skrivet: 03 februari 2012, 12:06:41 »
Jag har en gammal anläggning som heter IVT Greenline E9. Jag är nyinflyttad så jag har inte så mycket historik på denna maskin.

Nu när det blivit kallare än -10 kommer felmeddelanden som "Pressostat hög". Felen är direkt relaterade till kylan och jag är hundra procent säker att de kommer försvinna nästa vecka då det troligtvis blir varmare.

Jag undrar lite varför detta uppstår. Ett annat problem är jag jag måste gå och klicka på "Kvittera" - då startar den igång igen. Det verkar som den går 100% på el så länge jag inte kvitterar - stämmer detta? Just nu kör den i cirka 15 minuter - sedan kommer samma fel igen.

Tacksam för svar!

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: IVT GreenLine E9 - pressostat hög
« Svar #1 skrivet: 03 februari 2012, 12:26:30 »
Vad har du för framledningstemp när den larmar?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad serializer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • IVT Greenline E9
SV: IVT GreenLine E9 - pressostat hög
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2012, 12:29:57 »
Oj, jag vet att jag kan gå in och kolla på inställningar och se olika temperaturer. Är det värmebärare in eller ut eller något annan?

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: IVT GreenLine E9 - pressostat hög
« Svar #3 skrivet: 03 februari 2012, 12:34:32 »
Värmebärare ut.

Om den är för hög kan den lösa ut med HP-larm.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad serializer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • IVT Greenline E9
SV: IVT GreenLine E9 - pressostat hög
« Svar #4 skrivet: 03 februari 2012, 12:47:35 »
Ska kolla nästa gång, men jag gissar på 45-47 grader. Jag har nu dock sänkt temperaturen. Säger kanske inte så mycket men jag hade den på 5 med finjustering +2. Sänkte nu drastiskt till 3 för att testa om den kan köra utan att slå ifrån. Just nu ligger temperaturen på 39,5.

Tack för svar!

Utloggad serializer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • IVT Greenline E9
SV: IVT GreenLine E9 - pressostat hög
« Svar #5 skrivet: 03 februari 2012, 13:16:26 »
Inga problem än så länge så jag höjer gradvis temperaturen. Kör just nu på 4.5 och märkte att jag gissade helt fel siffror förut. Under tiden den skulle värma upp för att möta temperaturen för 4.5 (cirka 42 grader som måltemperatur) så gick värmebäraren upp till 57,5. Jag gissar att när jag kör på 5+2 (45,5 måltemperatur) så går den upp till 60 grader på värmebäraren ut. Antar att det kanske ligger någon gräns där?

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: IVT GreenLine E9 - pressostat hög
« Svar #6 skrivet: 03 februari 2012, 13:20:51 »
Det är på tok för högt.

Har du något filter som kan ha blivit igensatt så du får dålig cirkulation?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad serializer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • IVT Greenline E9
SV: IVT GreenLine E9 - pressostat hög
« Svar #7 skrivet: 03 februari 2012, 13:25:18 »
Du menar att värmebäraren ut är för hög?

Just nu, när den har värmt "färdigt" och det inte finns något värmebehov enligt displayen så går den ned. Just nu cirka 42 grader. Det verkar som den, samt kompressorn stiger när den har en del att göra.

Vad är en normaltemperatur under uppvärmning resp. "inget värmebehov" på "värmebärare ut"?

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: IVT GreenLine E9 - pressostat hög
« Svar #8 skrivet: 03 februari 2012, 13:29:43 »
Det finns ingen "normaltemperatur".
Däremot så finns det en gräns för kompressor som ligger i intervallet 55-60 ºC

Kolla filter och kolla att cirkpump går som den skall.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad serializer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • IVT Greenline E9
SV: IVT GreenLine E9 - pressostat hög
« Svar #9 skrivet: 03 februari 2012, 13:42:57 »
Hmm...ska följa detta. Nu när du säger kompressor så kan den ligga på 40 grader när den är inaktiv och upp till 100 grader när den värmer upp?!

Jag antar att vi pratar om ett inre filter (på den varma sidan)?

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: IVT GreenLine E9 - pressostat hög
« Svar #10 skrivet: 03 februari 2012, 13:47:00 »
Hmm...ska följa detta. Nu när du säger kompressor så kan den ligga på 40 grader när den är inaktiv och upp till 100 grader när den värmer upp?!

Det du tar upp som kan bli 100 ºC är hetgastemp, inte samma sak.

Jag antar att vi pratar om ett inre filter (på den varma sidan)?

Kanske någon som har en IVT själv kan tala om var filtret sitter.

Anledningen till att du får HP-larm är att pumpen inte kan bli av med värmen den producerar (därav hög värmebärartemp) och kan bero på för dåligt flöde på värmebäraren.
« Senast ändrad: 03 februari 2012, 13:50:21 av TokJan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT GreenLine E9 - pressostat hög
« Svar #11 skrivet: 03 februari 2012, 13:48:42 »
Vad är en normaltemperatur under uppvärmning resp. "inget värmebehov" på "värmebärare ut"?

Börvärdet bestäms av utetempen och värmekurvan - Ju kallare ute desto varmare behöver elementen vara. Ju högre värmekurva desto varmare blir elementen. VP'n går sen i intervaller då den värmer till en bit över börvärdet och sen stannar den och startar igen när det har svaltnat till en bit under börvärdet.
Normalt sett borde den stoppa/starta vid ca 5-7 grader över/under börvärdet (beroende på inställningar, temperatur, etc). Om den snabbt blir mycket varmare så har du problem...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad serializer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • IVT Greenline E9
SV: IVT GreenLine E9 - pressostat hög
« Svar #12 skrivet: 03 februari 2012, 14:12:27 »
Tack för alla svar. Jag ska rensa filter vid tillfälle. Det gjordes senast i somras. Men det verkar ha get resultat att jag har sänkt värmen i systemet - inga fel än så länge. Detta borde påverka minimalt, om jag förstått det rätt, då jag har golvvärme över större delen av huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!