Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byte till Golvvärme i mellanvÃ¥ningen  (läst 853 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tkg81

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Byte till Golvvärme i mellanvåningen
« skrivet: 04 oktober 2012, 12:54:33 »
Hej,

Jag gör nu mitt första inlägg, men jag var en flitig läsare när jag skaffade ny värmepump i vintras, vilken har fungerat till belåtenhet.

Lite bakgrund: Jag äger ett hus byggt 1959-60. Huset är ursprungligen byggt som två lägenheter om 80 m2 vardera samt gemensam källare på ca 100 m2 (enbart grundvärme). Efteråt har även vinden blivit inredd. Där är väldigt lågt till tak och ca hälften av mellanvåningens yta är byggd - ca. 75 m2.

Uppvärmningen sköttes när jag köpte huset för 2,5 år sedan med oljepanna och behövde ca 3 500 liter i året för att hålla oss något sånär varma (källaren och halva vinden enbart grundvärme) Värms i dagsläget med en NIBE 1145-12kW - 240 m hål. Fungerade väldigt bra 1:a vintern. DUT här är -29C(Jakobstad, Finland). Pumpen klarar -22-23C utan motstånd (inkl. att han värmer en del varmvatten emellan)[Behövde ca 150 kWh motstånd under hela vintern.

Uppvärmningssystemet: Två-rörssystem som förser radiatorer på alla 3 våningar med värme. Tycker själv att de är förvånansvärt jämnvarma de flesta radiatorer. Slingan ligger i golvbjälklaget till mellanvåningen och därifrån förser den radiatorer i källaren och mellanvåningen. Det är även 3 (tre) slingor på olika ställen iskarvade upp till vindsvåningen(byggt i etapper) som förser 4 radiatorer på vindsvåningen. Jag behöver idagsläget skicka ut 59C vid -30C, 53C vid -20C, 45 vid -10C osv. för att hålla en temp på ca 21C i huset. Jag har även UKV 100 som bufferttank (i serie med värmeslingan). Sen har jag före jag installerade värmepumpen lagt golvvärme i två badrum ca 14m2 - där jag med hjälp av ett vanligt termostat(manuellt radiatortermostat) shuntar ut värmen från radiatorslingan till golvet.

Nu har jag bestämt att jag skall grundrenovera hela mellanvåningen och bygga ihop lägenheterna till en lägenhet. Jag har planerat att lägga in golvvärmeslingor (på mellanvåningen) och använda någon typ av plåt som breder ut värmen. Nu är frågan hur skall jag koppla in den här slingan med mitt nuvarande system.

1. Skall jag koppla in den rakt på "gamla" rörsystemslingan - vilket betyder att jag inte längre kan skicka tillräckligt varmt vatten till vindsradiatorerna samt källarradiatorerna. (det här är kanske inte ett problem ifall jag enbart vill ha grundvärme där - men ifall jag vill ha mera så hamnar jag att höja temperaturen på vattnet och då får jag väldigt varmt vatten i golvet på mellanvåningen.

2. Jag har själv funderat på att köpa Nibe ECS 41 och på så vis kunna ha två olika temperaturer på olika slingor - medför ju förstås en extra kostnad. Är väl möjligt att styra den så att den är öppen hela tiden i fall man vill att det är klimatsystem 2 som dimensionerar hur varmt vatten pumpen skall producera

3. Använda den manuella termostaten som tillför golvvärme till mina badrum - lÃ¥ter väldigt manuellt att gÃ¥ in och ändra temperaturen beroende  pÃ¥ utetemperatur? - billigare!

4. Finns det andra alternativ?

mvh
tony

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byte till Golvvärme i mellanvåningen
« Svar #1 skrivet: 04 oktober 2012, 22:33:18 »
Givetvis en separat slinga från pumpen till golvvärmen. Antingen värme från returen från radiatorerna eller som du skälv säger en egen krets.
Jag kör med retur från radiatorerna och det fungerar utmärkt.
Dock direkt från pumpen om radiatorerna ger för lite flöde.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!