Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: är xx45 modellerna verkligen bra?  (läst 3897 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
är xx45 modellerna verkligen bra?
« skrivet: 17 december 2009, 22:49:39 »
Som ni alla vet så har jag ju stora planer baserade på nibes produkter, jag ställer frågor och läser era
andras inlägg - och jag tycker mig läsa lite väl mycket som antyder på att de nya nibemodellerna inte
alls är till belåtenhet?

Eller ser jag mig blind på just forumets nibe-avdelningen och att de andra har lika mycket strul de också?

Det är defekta säkerhetsventiler, maskinen har ovanligt många start och stopp, det är supportrar som inget kan, och alla tycks ju behöva justera in sina system själva, och elpatronerna går hela tiden osv osv...

Jag vill ju fortfarande tro på det jag tänkt köpa, men börjar ju kännas lite sådär inombords... Så mycket pengar på något som tycks strula såpass... Men och andra sidan, säljs dom såpass mycket så det är väntetider för få hem dom så bör de ju lägga energi på vidareutveckla och förbättra den, och blir det många användare så får man support utav privatpersoner också som kommer på egna lösningar...

Vad tycker ni, är det inte så mycket problem som jag hävdar? Är det bara beslutsångesten som oroar mig kanske?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad han540

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
  • Karma +0/-0
SV: är xx45 modellerna verkligen bra?
« Svar #1 skrivet: 19 december 2009, 23:15:11 »
Det enda "fel" jag haft på min 1245 var att installatören glömde öppna termostaterna på elementen så ett larm gick. Däremot så undrar jag om man verkligen tjänar in pengarna som 1245 kostar extra...
3 mil sydost Göteborg. 1.5-plans på 155 kv + deluppvärmd källare 75 kv. Installerat Okt -09. Nibe 1245-8 och 160 m hål, ca 150 i berg. Ca 23.000 kw innan, exl hus-el. Nu 11.500 kw totalt, inkl luftvärmepump till uthus.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: är xx45 modellerna verkligen bra?
« Svar #2 skrivet: 19 december 2009, 23:20:32 »
Verkar inte besparingen ligga i paritet med kalkylen hittills?
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: är xx45 modellerna verkligen bra?
« Svar #3 skrivet: 28 december 2009, 21:05:09 »
Hej!

Jag har en 1145 10 kW och är mycket nöjd  :). Har kört den sen i september utan nÃ¥gra som helst problem. Har haft servicefirma pÃ¥ plats en gÃ¥ng för att uppgradera programvaran dÃ¥ pumpen inte räknade gradminuter helt rätt. Att det behövs uppgraderingar pÃ¥ ett helt nytt styrsystem ser jag som helt normalt sÃ¥ länge det inte är nÃ¥gra allvarliga brister och det har jag inte hört talas om. Uppgraderingarna gÃ¥r dessutom väldigt enkelt och det kommer bli möjligt att ladda hem dem själv frÃ¥n Nibe sÃ¥ smÃ¥ning om. För min del sÃ¥ fick jag en av de första levererade pumparna sÃ¥ jag hade kallt räknat med uppgraderingar :D.

Min maskin startar 5-6 ggr/dygn när det är strax under 0 nollan ute och går i 1-1,5 timme/gång. Eltillskottet har jag blockerat då det inte skall behöva användas. Men jag har hört ryktats att det varit produktionssstopp under sen-hösten på 1145 på grund av problem med el-tillskottet.

En förklaring till inläggen som du refererar till kan kanske vara att det är en ny pump och därför finns det lite erfarenhet kring de bästa inställningarna och konfigurationerna. Äldre pumpar är ju per definition mer etablerade. En annan förklaring kan ocksÃ¥ vara att det i princip bara är de pumparna som säljs av Nibe just nu...  ;D

Eftersom jag installerat hela min anläggning själv sÃ¥ har jag haft "en del" kontakter med NIBE's support och jag har lite blandad erfarenhet där. Visst de kan inte allt, men det är en ny pump sÃ¥ jag tycker man kan ha lite överseende med det för man fÃ¥r svar pÃ¥ sina frÃ¥gor även om det kan ta lite tid i bland. Och de är alltiid trevliga och tillmätesgÃ¥ende. Dessutom har jag den senaste tiden märkt en ökad kompetens i first-line supporten. Det är positivt.  :)

Summa summarum sÃ¥ tycker jag inte att det finns nÃ¥gra allvarliga brister moch de brister som funnits har NIBE jobbat bra pÃ¥ att Ã¥tgärda. Och det är en väldigt viktig parameter för en tillverkare. Även om man naturligtvis ska ha nolltolerans pÃ¥ produkterna frÃ¥n början. FrÃ¥gar du mig rekomenderar jag tveklöst NIBEs 11xx, det är väldigt bra pumpar med ett användargränssnitt som är superb!  :)

270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad heatseeker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
SV: är xx45 modellerna verkligen bra?
« Svar #4 skrivet: 28 december 2009, 21:21:19 »
Kan ju vara så att det installeras betydligt fler xx45 pannor än vad det skriv inlägg här.....alltså alla som är nöjda skriver nog inget här eller ens vet om forumets existens ? Eller har jag fel ?
Också kört min 1245-10 sedan Sep. utan några som helst bekymmer.....kan verkligen rekomendera serien
1-plan med källare 131 kvm + 140 kvm byggt 1972.
Huset ligger i Stockholm, Förrut en CTC -elcombi konverterad till Pellets men nu en F1245-10, borra 220m. Golvvärme i majoriteten av huset.
Tillskottet blockerat, pannan klara att värma kåken ändå med lite eldningsstöd när det är svinkallt. En vedspis i köket på ÖP samt en Energikassett i källaren. FTX HERU 180S EC2 med blockerat tillskott.....

Utloggad frega

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: är xx45 modellerna verkligen bra?
« Svar #5 skrivet: 28 december 2009, 23:21:42 »
Håller nog med heatseaker att man oftast får höra när det går dåligt.

Jag hade problem med glapp i temperaturbegränsaren (eltrådar som glappade) och den gick fort att byta ut.

Annars är jag nöjd, den går väldigt tyst. Enkla menyer. Vad gäller ekonomin så får vi se i framtiden vad den klarar av.

Mvh
Fredrik
Den 7 dec 2009 startade Nibe 1245-6.
160m borrning, konvertering av 12 element, Svedbergs Bas handdukstork 50x142cm, utjämningskärl 100L.
Hus: 1,5plan, 156kvm, byggt 1976, 2-glasfönster.

Utloggad han540

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
  • Karma +0/-0
SV: är xx45 modellerna verkligen bra?
« Svar #6 skrivet: 02 januari 2010, 00:17:08 »
Verkar inte besparingen ligga i paritet med kalkylen hittills?

Svårt att veta. Fick ingen detaljerad kalkyl och jag har eldat med ved tidigare. Skulle tippa drygt 23.000 kw om året innan. Ligger nu på 630 drifttimmar de sebaste 3 månaderna. Vet ej om det är bra? Har dock för stor vp eller för få/oeffektiva element. Var bor du? Vi har ju rätt lika förhållanden annars..
« Senast ändrad: 02 januari 2010, 00:18:58 av han540 »
3 mil sydost Göteborg. 1.5-plans på 155 kv + deluppvärmd källare 75 kv. Installerat Okt -09. Nibe 1245-8 och 160 m hål, ca 150 i berg. Ca 23.000 kw innan, exl hus-el. Nu 11.500 kw totalt, inkl luftvärmepump till uthus.

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: är xx45 modellerna verkligen bra?
« Svar #7 skrivet: 02 januari 2010, 22:09:07 »
han540: Jag har 270 kvm uppvärmt i Stenungsund och hade en förbrukning (lite uppskattad) pÃ¥ ungefär 25.000 kwH tidigare. Hade 650 driftstimmar pÃ¥ pumpen pÃ¥ 3 mÃ¥nader. Stämmer rätt bra med dina värden  ;D.
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: är xx45 modellerna verkligen bra?
« Svar #8 skrivet: 03 januari 2010, 13:55:35 »
Verkar inte besparingen ligga i paritet med kalkylen hittills?

Svårt att veta. Fick ingen detaljerad kalkyl och jag har eldat med ved tidigare. Skulle tippa drygt 23.000 kw om året innan. Ligger nu på 630 drifttimmar de sebaste 3 månaderna. Vet ej om det är bra? Har dock för stor vp eller för få/oeffektiva element. Var bor du? Vi har ju rätt lika förhållanden annars..
Jag bor nordväst om Vänern.
Det var inte många driftstimmar, det kan inte bli många timmar på elpatron om
inte vp:n löser ut på för hög temperatur. Thumbsup
HÃ¥ller ingen direkt koll pÃ¥ antalet driftstimmar förutom nÃ¥gon enstaka avstämning, vp:n har gÃ¥tt 3750 timmar pÃ¥ snart 1,5 Ã¥r. 
Vad förbrukar du på hh-el?
Verkar finnas viss potential att hamna under 10000kWh/Ã¥r totalt för er.  tomte::
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad han540

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
  • Karma +0/-0
SV: är xx45 modellerna verkligen bra?
« Svar #9 skrivet: 03 januari 2010, 14:14:03 »
Till mexitegel: Okej, men hur mycket el drar din vp, den är ju på 10 kw? Vet att min ligger på ca 2 kw/drifttimme. Är 25000kw som du hade innan med eller utan hh-el?
De sägs att vp ska gå mer eller mindre konstant vid dut. Vi hade -15 i natt, men den vilade ca 20-25 min mellan körningarna. Hur var det för dig?

Till digitalrobert: Nej, som du ser ovan så räknar jag inte med att det blir några timmar alls med elpatron. Nackdelen blir ju att jag får många start o stopp i stället (eftersom vp är lite överdimensionerad), men jag försöker hålla mig på i snitt 20/dygn och det anses ju tydligen som okej.
Hh-elen ligger väl pÃ¥ ca 5-6000kw. Min beräknade Ã¥rliga förbrukning lÃ¥g pÃ¥ drygt 10.000kw enligt senaste räkningen. Det ser ju bra ut.  :)
3 mil sydost Göteborg. 1.5-plans på 155 kv + deluppvärmd källare 75 kv. Installerat Okt -09. Nibe 1245-8 och 160 m hål, ca 150 i berg. Ca 23.000 kw innan, exl hus-el. Nu 11.500 kw totalt, inkl luftvärmepump till uthus.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: är xx45 modellerna verkligen bra?
« Svar #10 skrivet: 03 januari 2010, 14:26:04 »
...
Hh-elen ligger väl pÃ¥ ca 5-6000kw. Min beräknade Ã¥rliga förbrukning lÃ¥g pÃ¥ drygt 10.000kw enligt senaste räkningen. Det ser ju bra ut.  :)
Kanon det. Thumbsup
Huvudsaken är att det blir fler markvp-ägare som slår Raffens och Apans förbrukning/m². ;D
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: är xx45 modellerna verkligen bra?
« Svar #11 skrivet: 04 januari 2010, 00:32:45 »
Till mexitegel: Okej, men hur mycket el drar din vp, den är ju på 10 kw? Vet att min ligger på ca 2 kw/drifttimme. Är 25000kw som du hade innan med eller utan hh-el?
De sägs att vp ska gå mer eller mindre konstant vid dut. Vi hade -15 i natt, men den vilade ca 20-25 min mellan körningarna. Hur var det för dig?
Jag har inte fått installerat en separat elmätare än, den är beställd men inte uppsatt... Men gissar på 2,4 kw ungefär.
25.000 kWh är inkl. hushÃ¥llsel men jag vet som sagt inte hur korrekt den siffran är dÃ¥ det när vi övertog huset inte fanns sÃ¥ mycket uppvärmning att tala om, trasig takvärme bla. misstänker att de gÃ¥tt skift som eldvakter vid kaminen vintertid ;D. Därför har jag dimensionerat pumpen i överkant (hoppas jag) och lÃ¥ter den jobba mot en större volym. Är tyvärr inte hemma just nu sÃ¥ jag vet inte hur mycket den gÃ¥tt senaste dygnen.  :(
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad laros514

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Nibe 1145-10
SV: är xx45 modellerna verkligen bra?
« Svar #12 skrivet: 05 januari 2010, 00:44:18 »
Hej!

Vår 1145-10:a drar 2,3 kW vid värme deltaT = 3 och 2,7 kW vid varmvatten deltaT = knappt 2. När jag ställde om Brine-pumpen från AutoAdapt till propotionerligt och justerade hastigheten sjönk förbrukningen med 100 W.

Mexitegel: Man blir lite avis på din Euronom-tank med solslinga. Vad kostade den och vilken storlek?

//Lars
Hus: 200 kvm hus (21,5 gr), byggt 1927, två plan, krypgrund, tilläggsisolerat, 3-glas fönster, 44 kvm garage i del av ladugård (10 gr), Umeå
Pump: Nibe 1145-10 installerad nov 2009, beg VPA 200/70, 20 m gammal kulvert från pannrum i ladugård till boningshus (4 järnrör i betongrör med isolering), VPA:n "förvärmer" vatten till 110 liters el-vvb i hus (pga få rör i kulvert)
Kalla sidan: 2 x 375 m ytjordvärme-slang
--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
År 0: tot ca 18000 kWh (med Thorvent värmepump anno 1991)
År 1: värme 9425 kWh + hushåll 5509 kWh = tot 14934 kWh
Byte pga kylmedium-läckage, komforten har också höjts till 21,5 gr

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: är xx45 modellerna verkligen bra?
« Svar #13 skrivet: 05 januari 2010, 22:07:01 »
Mexitegel: Man blir lite avis på din Euronom-tank med solslinga. Vad kostade den och vilken storlek?
Tror jag gav 24 tkr inkl moms för den, är ruggigt nöjd med den  :). Speciellt med diffusorn som lugnar ner flödet vid värmeproduktionen  Thumbsup. Skiktningen funkar hyfsat men det fÃ¥r nog bli lite justeringar av höjderna pÃ¥ röranslutningar och temp-sensorer till sommaren tror jag. MÃ¥ste ju ha lite att pilla med  ;D
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!