Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia shunt/expansionskort  (läst 15831 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia shunt/expansionskort
« Svar #15 skrivet: 27 april 2011, 20:09:27 »
Jag har haft en VP som har fast kondensering och då en konstant hög temp.
Så det har kanske räckt att byta VP men exp kortet,växelventil + givare kostar 2800kr tror jag.

Det fÃ¥r väl bli ett Link system annars   8)
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad SweP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: GBG
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Thermia shunt/expansionskort
« Svar #16 skrivet: 04 maj 2011, 20:18:00 »
Hej,

Fick detta installerat för 2 v sedan ihop med VP installationen, exp kort, Esbe shunt med 3 punkts vridmotor. Kör detta på värmekurva 2, funkar hur fint som helst. Men samma problem, installatören hade aldrig installerat detta innan o aldrig sålt det, så jag fick speca exakt hur det skulle vara samt hur det skulle kopplas, men det blev perfekt. Har 100 m2 radiatorer o 20m2 golv, håller som bäst på att trimma in den men det tar vi i en annan tråd.

Summa: Kan bara rekommendera exp kortet med shuntstyrning:)

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia shunt/expansionskort
« Svar #17 skrivet: 04 maj 2011, 20:51:14 »
tack för den info'n  Thumbsup
det kändes lite underligt att behöva "tjata" sig till ett sådant.
Jag får nog mitt om 3-4 veckor.
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: Thermia shunt/expansionskort
« Svar #18 skrivet: 05 maj 2011, 06:36:46 »
Bekymret med saljarna igen, de har ingen koll.
Saljarna ar de som gar kurser och far fortbildning fast de inget hajar.
Firmorna skulle skicka teknikerna pa fortbildning till saljare i stallet.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Thermia shunt/expansionskort
« Svar #19 skrivet: 05 maj 2011, 08:33:49 »
Vilken duglig tekniker vill 'nedgradera' sig till säljare  Sc:,h
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Thermia shunt/expansionskort
« Svar #20 skrivet: 05 maj 2011, 12:50:55 »
rent generellt är ju säljarna usla.

jag som vanlig dödlig kan pÃ¥ egen hand skaffa mig högre kunskapsnivÃ¥ om värmepumpar än vad säljare generellt har. Och detta pÃ¥ nÃ¥gra veckor/mÃ¥nader samtidigt som jag gör mitt vanliga dagjobb. 

det måste tyda på ett ointresse helt enkelt.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Thermia shunt/expansionskort
« Svar #21 skrivet: 05 maj 2011, 13:00:58 »
rent generellt är ju säljarna usla.

jag som vanlig dödlig kan pÃ¥ egen hand skaffa mig högre kunskapsnivÃ¥ om värmepumpar än vad säljare generellt har. Och detta pÃ¥ nÃ¥gra veckor/mÃ¥nader samtidigt som jag gör mitt vanliga dagjobb. 

det måste tyda på ett ointresse helt enkelt.




Samt att det inte behövs. Finns uppenbarligen många som är villiga att lägga upp 150 tuss utan att sätta sig in i ämnet.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: Thermia shunt/expansionskort
« Svar #22 skrivet: 05 maj 2011, 17:24:03 »
Den var ratt i magen men lite felriktad egentligen, karln har ju experthjalp.
Har har vi som vill hjalp och slanger inte pengarna i sjon.
Vi har fatt ett flertal offerter som vi ratat pga att priserna varit for hoga och anlaggningen feldimensionerad, tack vare forum vet vi battre.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Thermia shunt/expansionskort
« Svar #23 skrivet: 05 maj 2011, 23:13:27 »
I ett längre perspektiv och sett till kostnaden i förhållande till fastigheten är 150 kakor ingenting att bråka om.

Men då vill man alla fall ha valuta för pengarna och en värmekälla som klarar 110% av behovet.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Thermia shunt/expansionskort
« Svar #24 skrivet: 06 maj 2011, 08:50:30 »
Den var ratt i magen men lite felriktad egentligen, karln har ju experthjalp.
Har har vi som vill hjalp och slanger inte pengarna i sjon.
Vi har fatt ett flertal offerter som vi ratat pga att priserna varit for hoga och anlaggningen feldimensionerad, tack vare forum vet vi battre.

Oops, tolkade du det jag skrev som riktat mot David? Så var det verkligen inte menat, jag menar, mer påläst vp-köpare får man väl leta efter, karln har ju fått ihop 700 inlägg INNAN han ens beställt.

Det jag menade med mitt inlägg är:
Vi som hänger här på forumet är en liten klick av människor som är intresserade av värmepumpar och av att optimera vår värmelösning, antingen av ekonomiska, ideologiska, nördiga eller andra skäl. Sen finns det en stor massa av villaägare som struntar fullkomligt i vad som står i pannrummet, och inte vill lägga mer än en timme på att kanske läsa en broschyr och prata med en säljare för att sen beställa en entreprenad för 150 tusen. Så länge den stora massan finns, kommer det finnas företag som gör bra pengar på att sälja värmepumpar utan att behöva ha rätt utbildning och/eller intresse för att göra bra installationer. Och jag håller med David, det är ganska sorgligt, så lång tid behöver det inte ta att lära sig det fundamentala: Ett värmesystem med vettig volym och någorlunda balanserade flöden, samt att man säkerställer att man dimensionerar utifrån korrekta förbrukningssiffror samt vp-ns verkliga effekt. Sen har du en bra vp-installation.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Thermia shunt/expansionskort
« Svar #25 skrivet: 06 maj 2011, 09:18:32 »
jag läste det som riktat mot vanliga människor! Vilket vi som hänger här, precis som labold skriver, inte är  ;D



Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia shunt/expansionskort
« Svar #26 skrivet: 10 maj 2011, 15:11:15 »
glömde att skriva att jag fick med detta på offerten 1800kr för kortet.
Jag försökte få med växelventilen men det fick jag inte .....
Säljaren var väl glad att han hittade en variant.
köper växelventilen från vvs-boden.

Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad Aktiv1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Thermia shunt/expansionskort
« Svar #27 skrivet: 24 maj 2011, 19:01:10 »
Hei.

Er det noen nettbutikker som selger dette ekspansjonskortet i Sverige?

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Thermia shunt/expansionskort
« Svar #28 skrivet: 08 juni 2011, 22:54:45 »
Hej, jag har separat tempstyrning pÃ¥ golvvärmen om ligger parallellt med radiatorerna, funderar pÃ¥ att pruta in ett styrkort för att klara ström regleringen pÃ¥ mina 20A huvudsäkringar  och en 9 Kw elpatron. uppenbart behöver jag igen växelventil för golvvärmen. Vad tror ni som kör men expansionkort. NÃ¥got annat att fundera pÃ¥. Snackar med Termia men funderar pÃ¥ Nibe som har det inbyggt (strömregleringen).
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!